4x4 w Suzuki Grand Vitara

14 Gru 2010, 13:54

Witam wszystkich!

Żonka ostatnio nabyła drogą kupna takie cudo jak Suzuki Grand Vitara Cabrio 1999r.
Wydawało nam się, że z napędami jest wszystko Ok, a tu przyszła zima i zdziwienie - włączone 4H, kontrolka się świeci, wjeżdżamy w zaspę i stop... przednie koła kręcą się w miejscu w zaspie a tylne - bez ruchu. Szok. Przełączam na 2H i na tylnych kołach wyjeżdżam z zaspy... Albo czegoś nie rozumiem, albo coś mam zepsute... Jakieś rady?

Dodam tylko, że chyba nie mam czegoś takiego jak sprzęgiełka z przodu (albo są automatyczne a ja o tym nie wiem... nie znam się na tym... ale manualnych na pewno nie ma, bo to wiem jak wygląda :-) )

Inna dziwna rzecz - nie mogę włączyć 4H podczas jazdy - po prostu dzwignia nie chce przeskoczyć. Jak się zatrzymam - przeskakuje bez problemu.

Pomożcie mi to zrozumieć...?
wrk
Nowicjusz
 
Posty: 3
Miejscowość: Gdańsk

14 Gru 2010, 22:12

napęd na 4 włącza się na postoju, nie w czasie jazdy - stąd wajcha nie chce się przesuwać
po włączeniu na 4H kręci Ci się przód, na 2H tył, wygląda na to, że wszystko jest OK. sprawdź napędy na prostej drodze - załącz 4H i zobacz czy masz napędzaną przednią i tylną oś.
SCARAB TEAM
Karson
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2335
Zdjęcia: 20
Miejscowość: Kielce

15 Gru 2010, 12:21

Nic dodać nic ująć. Posłuchaj "starszego" kolegi
Mazur85
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 71
Miejscowość: mazury (Piecki)

15 Gru 2010, 13:30

>Nic dodać nic ująć. Posłuchaj "starszego" kolegi

Zazwyczaj słucham starszych kolegów, ale coś mi się tu nie zgadza...

>napęd na 4 włącza się na postoju, nie w czasie jazdy

Obok wajchy jest instrukcja, która mówi, że można w czasie jazdy... Tak jak tu:
http://postimage.org/image/1atcnhz44/
Więc jak to jest?

>po włączeniu na 4H kręci Ci się przód, na 2H tył, wygląda na to, że wszystko jest OK.

Sorki, ale naprawdę nie rozumiem... to że przy włączeniu 4H kręci się TYLKO przód to jest poprawnie?? (przód kręcił się w śniegu w miejscu a tył się nie kręcił)

>sprawdź napędy na prostej drodze - załącz 4H i zobacz czy masz napędzaną przednią i tylną oś.

Podejrzewam, że to głupie pytanie - ale ja mam to "zobaczyć"...?

Może coś nie tak opisałem... sory, jeżeli piszę zbyt "mętnie"...
wrk
Nowicjusz
 
Posty: 3
Miejscowość: Gdańsk

15 Gru 2010, 13:42

zapinasz 4x4 na postoju wjeżdżasz na piasek bądź trawe i buuuuut :mrgreen:
i po śladach patrzysz co ciągnie :wink:
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

15 Gru 2010, 13:52

Może złapałeś wykrzyż i w wyniku tego mechanizmy różnicowe przeniosły moc na koła które miały lekko czyli np. lewy przód i prawy tył w tym przypadku lewy tył stałby w miejscu i nie kręcił się.
Co do sprawdzenia to możesz tak:
S1- Włączasz 4x4, wystawiasz głowe prze okno, patrzysz na przednie koło lewe i strzał ze sprzęgła i analogicznie z tyłem
S2 wystawiasz obserwatora z boku zapinasz 4x4, bucior i obserwator looka czy ciągnie i przód i tył.
Przy czystomechanicznym napędzie nie ma raczej możliwości żeby na 2H ciagnął tył a na 4H tylko przód na 4H przód jest tylko dopinany przez skrzynke rozdzielczo-redukcyjną tył nie jest w żaden sposób rozpinany czy ingerowany.
Jedziemy wszędzie gdzie chcemy...bo chcemy....
Jogi4x4
Stały forumowicz
 
Posty: 1907
Miejscowość: PZL
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Galloper Pajero Avensis Vito
Silnik: TD/DI-D/D4-D/CDI
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna

15 Gru 2010, 13:55

4H włączysz w czasie jazdy jak masz automatyczne sprzęgiełka, jak są zabieraki albo sprzęgła (załączone) manualne nie da się tego zrobić jak tylko na postoju.

skoro masz napęd na tył, a po załączeniu na 4H również na przód to nie ma opcji żeby tył się nie kręcił. może nie zwróciłeś uwagi na drugie koło ;)

na prostym zapnij na 4H i buut jak @pocieszny napisał - sprawdź ślady i zobaczysz, że kręcą się min. 2, max. 4 koła (przy ilości minimalnej będzie po jednym kole z przodu i z tyłu)
SCARAB TEAM
Karson
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2335
Zdjęcia: 20
Miejscowość: Kielce

15 Gru 2010, 15:08

>może nie zwróciłeś uwagi na drugie koło

Fakt, taka szansa istnieje.

Inna sprawa, że wtedy przełączenie na 2H nie powinno pomóc przy wyjechaniu z zaspy. A pomogło.

>na prostym zapnij na 4H i buut jak @pocieszny napisał

Ok, jasne. W weekend samochód wróci, to sprawdzę i napiszę wyniki.

>4H włączysz w czasie jazdy jak masz automatyczne sprzęgiełka, jak są zabieraki albo sprzęgła (załączone) manualne nie da się tego zrobić jak tylko na postoju.

Nie znam się. Ale przytoczę tylko cudze posty...:

generalnie jeżeli sprzęgiełka są zapięte (obojętnie czy manualne czy auto) można zmieniać napęd w czasie jazdy. TYLKO z 2H na 4H i odwrotnie, a tylne koła muszą toczyć się z tą samą prędkością co przednie, czyli noga z gazu i można wajchować.

A możliwe, że w tej Grand Vitarze jest tak:

Masz podciśnieniowe załączanie przodu zamiast sprzęgiełek. Nie musisz się zatrzymywać ani cofać, po prostu przełączasz wajchę na 4H także podczas jazdy. Żeby wrzucić N lub 4L trzeba się zatrzymać.

Dzięki wszystkim za rady... odezwę się w weekend jak wszystko dokładnie przetestuję!
wrk
Nowicjusz
 
Posty: 3
Miejscowość: Gdańsk

15 Gru 2010, 21:26

Jak masz zapięte sprzęgiełka na Lock to możesz podczas jazdy do odpowiedniej prędkości włączyć 4H.
Ostatnio edytowany przez Jogi4x4, 15 Gru 2010, 21:28, edytowano w sumie 1 raz
Jedziemy wszędzie gdzie chcemy...bo chcemy....
Jogi4x4
Stały forumowicz
 
Posty: 1907
Miejscowość: PZL
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: Galloper Pajero Avensis Vito
Silnik: TD/DI-D/D4-D/CDI
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna

15 Gru 2010, 21:27

Ja sprawdzając czy sprzęgiełka działają pojechałem w teren. Po powrocie zaobserwowałem spore ilości błota na lusterkach i dachu więc stwierdziłem, że działają :mrgreen:
nie wiem, nie znam się, nie orientuję się, zarobiony jestem... ;)
BRODATY
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2656
Miejscowość: Muhlhausen ;)
Auto: Nissan Terrano II
Silnik: 2.4 KA24E 124KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1995

20 Sty 2014, 11:43

Witam,
udało się Panu coś ustalić?
Mam podobny dylemat bo wlasnie kupuje GV 3 drzwiową i sprzedawca (komis) twierdzi że ma napęd tylko na przód a na desce rozdzielczej jest to pokrętło do zmian (4H,4L itd).
Więc jak by nie było napędu 4x4 to po co to pokrętło?
Szczepan
Obserwowany
 
Posty: 2
Auto: Kamaz

21 Sty 2014, 00:30

żeby dziury w desce nie było
Panowie!! Co JEST!! Ciśnienie mi spada! ;)
pocieszny
Forumowicz VIP
 
Posty: 6650
Zdjęcia: 1
Miejscowość: z błota ;)

18 Gru 2015, 10:34

A co z quadem suzuki? Czy faktycznie łatwo go potem serwisować? nie psuje się zbyt często wydech?
tatiankaa
Nowicjusz
 
Posty: 23
Auto: Audi A4 B7