Ciężarowy na osobowy- koszty i procedury

  • Poinformuj znajomych na Facebook-u o tym wątku
  • Poinformuj innych ludzi na Wykopie o tym wątku
  • Poinformuj znajomych na Twitter-ze o tym wątku
  • Poinformuj znajomych na Blip-ie o tym wątku
  • Poinformuj znajomych na GG o tym wątku

Re: Ciężarowy na osobowy- koszty i procedury

Post» 28 Maj 2010, 16:30

witek2874 napisał(a):Mam zamiar kupić Grand Vitarę sprowadzoną z Belgii, z homologacją na ciężarowe. Jakie są koszty zamiany na osobowy(bez siedzeń i innych elementów), czy coś się płaci w urzędzie skarbowym i celnym??Gdzie trzeba się udać w celu adaptacji na osobowy?


tu masz artykuł:

[link wygasł]

Ze względu na potrzebną dokumentacje nie da się przerobić auta z ciężarowego na osobowego na własną rękę ani w zaprzyjaźnionym warsztacie działającym w szarej strefie. Modyfikacji samochodu należy dokonać w firmie posiadającej uprawnienia do przebudowy pojazdów (PKD 50.20 i PKD 50.30). Po dokonaniu przeróbki czeka nas wizyta na stacji diagnostycznej. Jeśli wszystko pójdzie w porządku z ważnym badaniem technicznym udajemy się do wydziału komunikacji.

Aby przerejestrować samochód ciężarowy na auto osobowe, trzeba tam przedstawić następujące dokumenty: zaświadczenie o przebudowie pojazdu - zawierające opis dokonanych zmian i świadectwo homologacji potwierdzające, że dany model samochodu jest przystosowany konstrukcyjnie do funkcjonowania jako auto osobowe. Oprócz tego należy przedłożyć kserokopie dokumentu poświadczającego, że firma, która przerobiła samochód posiada do tego odpowiednie uprawnienia.

W przypadku aut sprowadzonych z zagranicy należy postarać się również o zaświadczenie o zwolnieniu z akcyzy. Przywieziony do kraju samochód posiada status pojazdu ciężarowego, który z mocy prawa nie podlega opodatkowaniu. W momencie przerejestrowania auta na osobowe wydział komunikacji przesyła informacje o tym fakcie do innych urzędów i może się okazać, że nowy właściciel będzie potem ścigany za nieopłacenie akcyzy. Wniosek o zwolnienie z akcyzy należy złożyć u naczelnika urzędu celnego, który powołuje biegłego w celu sprawdzenia auta i dokumentów pojazdu. Jeśli badany samochód zostanie zakwalifikowany jako auto ciężarowe jego właściciel otrzyma dokument poświadczający zwolnienie z akcyzy. Koszty postępowania wyjaśniającego ponosi Skarb Państwa. W przypadku odmownej decyzji importer może się odwołać do Izby Celnej.

[ Dodano: Pią Maj 28, 2010 16:34 ]
witek2874 napisał(a):Mam zamiar kupić Grand Vitarę sprowadzoną z Belgii, z homologacją na ciężarowe. Jakie są koszty zamiany na osobowy(bez siedzeń i innych elementów), czy coś się płaci w urzędzie skarbowym i celnym??Gdzie trzeba się udać w celu adaptacji na osobowy?


Ale miej na uwadze, że po jakimś czasie dostaniesz wezwanie do UC celem złożenia deklaracji AKCU.

Czy organ podatkowy ma prawo wezwać podatnika do złożenia deklaracji uproszczonej WNT w związku z kupnem pojazdu w Niemczech, gdy z dokumentów przekazanych przez sprzedawcę wynika, że przedmiotem umowy był samochód ciężarowy?
2010-05-13

Adam Bartosiewicz
Informacja o autorze:

Autor współpracuje z Vademecum Głównego Księgowego, ABC Wolters Kluwer Polska

Pytanie pochodzi z publikacji Vademecum Doradcy Podatkowego

Czy można uznać za prawidłowe zachowanie polskiego organu podatkowego - urzędu celnego, polegające na wzywaniu podatnika do złożenia deklaracji uproszczonej nabycia wewnątrzwspólnotowego pojazdu (sprowadzonego z Niemiec), w sytuacji, gdy z dokumentów przekazanych przez sprzedawcę polskiemu nabywcy (m.in. tzw. brief, dowód rejestracyjny, itp.) wynika, że przedmiotem umowy kupna-sprzedaży był samochód ciężarowy?
Jest to pojazd typu SUV. Został zarejestrowany w Polsce jako ciężarowy, co zostało potwierdzone w karcie pojazdu i dowodzie rejestracyjnym.
Jakie konkretne uregulowania prawne obowiązujące w Polsce decydują o kwalifikacji pojazdu do kodu 8703? Czy tego typu kwalifikacja jest wystarczająca do objęcia obowiązkiem podatkowym w podatku akcyzowym?


OdpowiedĽ: Postępowanie organu podatkowego (naczelnika urzędu celnego) było prawidłowe. Wpis w karcie pojazdu i w dowodzie rejestracyjnym nie przesądza o klasyfikacji pojazdu na gruncie Nomenklatury Scalonej (CN). To zaś właśnie od klasyfikacji pojazdu według tego kryterium uzależnione jest opodatkowanie akcyzą.


Uzasadnienie: Samochody osobowe nie są obecnie wyrobami akcyzowymi, lecz w określonych przypadkach podlegają akcyzie. Jak wynika bowiem z przepisów art. 100 ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (Dz. U. z 2009 r. Nr 3, poz. 11) – dalej u.p.a., w przypadku samochodu osobowego przedmiotem opodatkowania akcyzą jest m.in. nabycie wewnątrzwspólnotowe samochodu osobowego niezarejestrowanego wcześniej na terytorium kraju zgodnie z przepisami o ruchu drogowym.
Definicja samochodu osobowego dla potrzeb opodatkowania akcyzą zawarta jest w przepisach u.p.a. Jest to definicja właściwa tylko tej ustawie. Różni się ona od definicji zawartej w innych przepisach podatkowych (choćby od definicji przyjmowanej na potrzeby podatku dochodowego, czy też podatku od towarów i usług). Jest także odmienna od definicji przyjmowanej na potrzeby przepisów o rejestracji pojazdów.
Przepis art. 100 ust. 4 n.u.p.a. stanowi, że samochody osobowe są to pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne objęte pozycją CN 8703 przeznaczone zasadniczo do przewozu osób, inne niż objęte pozycją 8702, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi, z wyłączeniem skuterów śnieżnych o kodzie CN 8703 10 11, pojazdów typu meleks o kodzie CN 8703 10 18 oraz pojazdów typu quad o kodzie CN 8703 10 18.
Istotnie zatem akcyzą (jako "samochody osobowe") objęta będzie szersza grupa pojazdów niż "samochody osobowe" w rozumieniu przepisów o rejestracji pojazdów.
Uregulowania prawne, z których wynika przyporządkowanie danego pojazdu do takiego, a nie innego kodu Nomenklatury Scalonej to przede wszystkim rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej, Dz. Urz. UE L. Nr 256, poz. 1) - dalej r.n.t.
W celu dokonania prawidłowej klasyfikacji towarów w Nomenklaturze Scalonej należy kierować się Ogólnymi regułami interpretacji Nomenklatury Scalonej mającymi moc normy prawnej, w brzmieniu nadanym r.n.t.
Procedura klasyfikowania konkretnego pojazdu samochodowego do poszczególnego kodu CN powinna przebiegać w ten sposób, iż najpierw ustalane jest przeznaczenie danego pojazdu. Jeżeli przeznaczony jest on zasadniczo do przewozu osób objęty jest kodem 8703, jeżeli natomiast służy do przewozu towarów, obejmuje go kod 8704.
Pojazd typu SUV służy zasadniczo do przewozu osób. Wskazuje się, że w niektóre samochody służące zasadniczo do przewozu osób mogą mieć za zadanie także przewóz towarów. Wówczas należałoby sprawdzać, czy taki samochód (pojazd) nie powinien być kwalifikowany do kodu 8704.
W Notach wyjaśniających przyjętych zgodnie z procedurą określoną w art. 10 ust. 1 r.n.t. wprowadzono zmianę, polegającą na dodaniu do pozycji 8703, która obejmowała "pojazdy samochodowe i pozostałe pojazdy mechaniczne przeznaczone zasadniczo do przewozu osób (inne niż objęte pozycją 8702) włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi" sformułowania, iż pozycja ta obejmuje pojazdy wielofunkcyjne takie jak pojazdy mechaniczne, które mogą przewozić zarówno osoby jak i towary; typu pickup, posiadające zazwyczaj więcej niż jeden rząd siedzeń i tworzone przez dwie oddzielne przestrzenie, zamkniętą kabinę do przewozu osób i otwartą lub zakrytą powierzchnię do transportu towarów. Jednakże takie pojazdy mają być klasyfikowane do pozycji 8704, jeżeli maksymalna wewnętrzna długość podłogi powierzchni do transportu towarów jest większa niż 50% długości rozstawu osi pojazdu lub jeżeli posiadają one więcej niż dwie osie.
Pojazdy typu SUV mają dwie osie. Zwykle długość wewnętrznej powierzchni do transportu towarów jest mniejsza niż 50% długości rozstawu osi. To przesądza o zaklasyfikowaniu pojazdu do kodu 8703 CN. W konsekwencji podlega on opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.
Ostatnio edytowany przez escalade, 29 Maj 2010, 01:27, edytowano w sumie 1 raz
escalade
Nowicjusz
 
Posty: 15
Rejestracja: 11 Lis 2009, 22:26
Miejscowość: śląsk
Interesujące?
0


Re: Ciężarowy na osobowy- koszty i procedury

Post» 26 Cze 2010, 10:32

Kupiłem ciężarowy Patrol Long Y61 od gościa,co go sprowadził.Akcyzę sam opłacił,ale nie rejestrował w Polsce.2 siedzenia i kratka.Po kupieniu zarejestrowałem jako ciężarowy (kosz o ile pamiętam to jakieś dwieście kilkadziesiąt złociszy),potem kupiłem fotele i wymontowałem kratkę razem z domontowywaną podłogą (mam ją do sprzedania jak kto by chciał,okazyjnie-fachowa robota),zamontowałem fotele (5) i pasy (mordęga znaleźć,ale udało się po uruchomieniu kontaktów).SKP dała zaśw. o przebudowie i wydała zaśw. o przeprowadzonym badaniu technicznym.Z tym udałem się do wydziału komunikacji.Zmiana w papierach kosztowała mnie 87 zł,sic!Tak w skrócie,bez narzekania większego.Nikt mi nie mówił co mam robić i wszystko sam poznałem,od początku do końca.Teraz już urzędy omijam i tylko jeździć :wink:
spaceman
Nowicjusz
 
Posty: 11
Rejestracja: 23 Mar 2010, 01:05
Miejscowość: Lublin
Interesujące?
0

Re: Ciężarowy na osobowy- koszty i procedury

Post» 22 Kwi 2013, 10:34

W końcu robią czystkę z oszustami sprowadzającymi samochody osobowe jako pseudo-ciężarowe. Szczerze współczuję tym, którzy dali się nabić w butelkę i kupili takie samochody, teraz słono za to zapłacą. Poniżej artykuł:

http://podatki.wp.pl/kat,70482,title,Sp ... aid=11074a
escalade
Nowicjusz
 
Posty: 15
Rejestracja: 11 Lis 2009, 22:26
Miejscowość: śląsk
Interesujące?
1

Poprzednia
 
  • Galeria motoryzacyjna
    Ciężarówka Madonna i jej załoga Ristimaa Trucking
    Master Truck
    Warszawa M20 garbata, bagażnik
    Men's Day 2010
    Honda Civic IV, wyścigi równoległe

Terenowe | Pick-Upy | 4x4 | Off-road