09 Lut 2016, 14:05
CITROËN SpaceTourer może być wyposażony w jedną z pięciu wysokoprężnych jednostek napędowych z rodziny BlueHDi. Nowa generacja silników oferowana przez markę CITROËN od końca 2013 roku umożliwiła znaczne ograniczenie emisji tlenków azotu (NOx) przy zmniejszeniu emisji CO2 dzięki zastosowaniu nowatorskiego układu wydechowego posiadającego:
- katalizator oksydacyjny umieszczony tuż przy kolektorze wydechowym, pozwalający wyeliminować węglowodory (HC) i tlenek węgla (CO) powstałe w procesie spalania,
- moduł SCR (Selective Catalytic Reduction), zamontowany przed filtrem cząstek stałych, pozwalający poprzez wtrysk Adblue®* (roztwór wody i mocznika) na rozłożenie nawet 90 proc. tlenków azotu (NOx) na parę wodną (H2O) i azot (N2), a więc substancje neutralne dla środowiska,
- filtr cząstek stałych, wprowadzony po raz pierwszy na świecie w 2000 roku przez koncern PSA PEUGEOT CITROËN, który eliminuje do 99 proc. liczby cząstek stałych ze spalin.
Nowatorska i wyjątkowa konstrukcja układu wydechowego opracowana z precyzyjnym zastosowaniem najnowszych technologii. Katalizator SCR umieszczony przed filtrem cząstek stałych jest jedynym systemem oczyszczania spalin zdolnym do obniżenia do 90 proc. emisji NOx przy jednoczesnym ograniczeniu o 4 proc. emisji CO2.
Silniki wysokoprężne oferowane w samochodzie CITROËN SpaceTourer pozwalają na uzyskanie następującego zużycia paliwa w cyklu mieszanym oraz emisji CO2 (przy długości nadwozia XS):
- silnik 1.6 BlueHDi 95 ze skrzynią manualną: 5,5l/100 km i 144 g CO2/km,
- silnik1.6 BlueHDi 95 S&S ze skrzynią ETG6: 5,2l/100 km i 135 g CO2/km**,
- silnik 1.6 BlueHDi 115 S&S ze skrzynią manualną o 6 przełożeniach: 5,1l/100 km i 133 g CO2/km,
- silnik2.0 BlueHDi 150 S&S ze skrzynią manualną o 6 przełożeniach: 5,3l/100 km i 139 g CO2/km,
- silnik2.0 BlueHDi 180 S&S ze skrzynią EAT6: 5,8l/100 km i 151 g CO2/km.
Płyn Adblue® jest przechowywany w zbiorniku o pojemności 22,4 litra, co pozwala na uzyskanie zasięgu 15 tys. km. Napełnianie tego zbiornika odbywa się po otwarciu wlewu umieszczonego z przodu samochodu, obok stopnia wejściowego po stronie kierowcy.
Zastosowane w samochodzie silniki najnowszej generacji w połączeniu z aerodynamiczną sylwetką nadwozia oraz umiarkowaną masą pojazdu (od 100 do 300 kg mniejsza masa od innych samochodów tego segmentu z odpowiednimi silnikami) sprawiają, że samochód ten może się poszczycić najniższym zużyciem paliwa i emisją CO2 w swoim segmencie.
Oprócz niskiego spalania paliwa, silniki te zapewniają obniżenie kosztów eksploatacji, dzięki wydłużeniu przebiegów między kolejnymi przeglądami do 40 000 km lub dwóch lat.
źródło: Citroen
Redakcja
Forum Samochodowe