Co powinni wiedzieć kierowcy samochodów z silnikiem Diesla?

20 Lis 2008, 22:13

Zbliża się zima - okres bardzo wymagający dla kierowców. Zmiana opon na zimowe, przegląd, uszczelnianie drzwi – wszyscy znamy te czynności. Jeśli jednak do tego mamy samochód z silnikiem Diesla, powinniśmy zainteresować się też świecami żarowymi.

Słaba widoczność, lód na drodze, zamarznięte zamki i sople lodu na felgach i samochodzie – to nieodłączne elementy zimy, którym trzeba zapobiegać, aby zapewnić sobie bezpieczeństwo jazdy, np. woskując samochód, odpowiednio wcześniej zmieniając opony na zimowe lub zakupując inne produkty ułatwiające użytkowanie samochodu w tym trudnym okresie. Dobrze jest ponadto odwiedzić zaufany serwis, aby sprawdzić stan samochodu przed zimą.
Właściciele samochodów z silnikiem Diesla powinni dodatkowo zadbać o stan świec żarowych, ponieważ są one warunkiem sprawności takiego silnika w czasie zimowych mrozów.

Co to są świece żarowe?

Wielu kierowców samochodów z silnikiem Diesla nie zdaje sobie sprawy, jak ważne dla ich pojazdu są świece żarowe. Przyczyną tego stanu rzeczy może być długa żywotność świec żarowych oraz – w odróżnieniu od świec zapłonowych - brak ściśle wyznaczonych przez producenta czasowych przedziałów ich wymiany. Jedno jest pewne: uszkodzona świeca żarowa z pewnością przysporzy nam problemów przy ujemnych temperaturach.

Rola świec żarowych?

Silniki Diesla są silnikami wysokoprężnymi, które działają na zasadzie samozapłonu: sprężają one zasysane powietrze w cylindrach, w wyniku czego jest ono podgrzewane do temperatury między 700 i 900°C. Wtryskiwane do cylindra paliwo dieslowe wskutek kontaktu z wysoką temperaturą ulega zapłonowi.

W lecie uszkodzona świeca żarowa może nie mieć wpływu na działanie silnika. Ale gdy temperatura powietrza jest niska, silnik i cylindry są zimne, podobnie jak wprowadzane powietrze. W takim wypadku świeca żarowa powoduje wstępne podgrzewanie komory spalania na etapie uruchamiania silnika. Nowoczesne świece żarowe kontynuują podgrzewanie silnika nawet po jego uruchomieniu, co pozwala na bardziej płynną jego pracę oraz zmniejszenie ilości wytwarzanego białego lub niebieskiego dymu. Ale jeżeli świeca jest uszkodzona, pojawiają się problemy z uruchomieniem silnika. Silnik pracuje nierównomiernie i spalanie jest nieefektywne, co powoduje zwiększenie ilości szkodliwych spalin.

Fachowcy w warsztacie mogą z łatwością przetestować świece żarowe. Jeśli okaże się, że wymagają one wymiany, mogą zainstalować nowe części np. świece żarowe NGK, jednego z wiodących światowych producentów świec żarowych.

Warto zatem poprosić serwis o sprawdzenie stanu naszych świec żarowych. Jeżeli konieczna jest ich wymiana, lepiej zrobić to od razu. Nie zajmie to dużo czasu, szczególnie w porównaniu z tym, jaki stracimy, nie mogąc uruchomić silnika przy niskiej temperaturze powietrza.

Przygotowanie do zimy
Pozdrawiam,
Artek
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5289
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

20 Lis 2008, 22:19

Zgadza się...
Warto też dolać zimowy płyn do spryskiwaczy, sprawdzić całe oświetlenie, olej, wymienić filtry itd.
Requiem for a Dream.
Piter
Stały forumowicz
 
Posty: 2942
Zdjęcia: 239
Miejscowość: Kłodzko
Prawo jazdy: 15 03 2007
Auto: Audi A6 C5
Silnik: 1.9 TDI 131KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

21 Lis 2008, 23:45

Duzo uzytkownikow niewiejak wazna jest wymiana oleju przed zima. poprostu olej przepracowany robi sie gesty w misce olejowej zima przesto rozrusznik moze wolniej krecic.Pozdrawiam diesle.
zibi58
Początkujący
 
Posty: 57

22 Lis 2008, 10:42

Ja jeszcze dopiszę,że w zimie dla diesli bardzo ważny jest stan akumulatora oraz jakość ON.Na stacjach już jest zimowy ON.Z początkiem zimy należałoby unikać małych,przydrożnych stacji benzynowych,na których właściciele mogą sprzedawać jeszcze zapasy letniego ON.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

22 Lis 2008, 15:06

ahh ta zima:)
Baqś
 

23 Lis 2008, 20:29

Fajna sprawa w nowszych samochodach jest podgrzewacz paliwa... :)
Requiem for a Dream.
Piter
Stały forumowicz
 
Posty: 2942
Zdjęcia: 239
Miejscowość: Kłodzko
Prawo jazdy: 15 03 2007
Auto: Audi A6 C5
Silnik: 1.9 TDI 131KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

26 Lis 2008, 12:18

własnie ...w nowych :cry: autko do zimy przygotowane ale o oleju nie wiedzialam ..dzieki
lena
Nowicjusz
 
Posty: 27
Miejscowość: slask

28 Lis 2008, 23:58

Nie tankujcie na takich stacjach (nie wiadomego pochodzenia), bo część stacji ma jeszcze letni olej napędowy...
Requiem for a Dream.
Piter
Stały forumowicz
 
Posty: 2942
Zdjęcia: 239
Miejscowość: Kłodzko
Prawo jazdy: 15 03 2007
Auto: Audi A6 C5
Silnik: 1.9 TDI 131KM
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001