Czy można mieszać płyn do chłodnicy??

19 Gru 2016, 15:34

Ja mam podobny problem. Kupiłem miesiąc temu auto i widzę, że poziom jest trochę poniżej poziomu. Na rachunkach znalazłem, że w 2012 kupowany był płyn Dynagel 5L . Muszę teraz ten sam zastosować?
Laik90
Początkujący
 
Posty: 79
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 02 04 2009
Przebieg/rok: 13tys. km
Auto: Opel Astra H
Silnik: 1.6 TWINPORT 105 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005

19 Gru 2016, 23:22

Laik90 napisał(a):Na rachunkach znalazłem, że w 2012 kupowany był płyn Dynagel 5L . Muszę teraz ten sam zastosować?
Masz zapewne Dynagel 2000+ który jest 100% mieszalny z innymi płynami chłodniczymi. Myślę że jak jeszcze nie kupiłeś to warto go kupić i przy okazji wymienić w całym układzie po czterech latach. Jak chcesz kupić inny to pamiętaj żeby spełniał klasę G12++.

Nie zalecane jest mieszanie płynów zawierających krzemiany, z płynami nie zawierającymi krzemianów. Nie wolno mieszać płynów starszej generacji G11 (kolor niebieski, zielony) z płynami klasy G12 (czerwony, pomarańczowy) i G12+, G12++ (fioletowo-czerwony, fioletowo-różowy).
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6842
Zdjęcia: 3348
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

20 Gru 2016, 12:09

pisze ze jest dobry i ma okres wymiany 5 lat Dynagel 2000+
merkaba12
Początkujący
 
Posty: 79
Prawo jazdy: 18 03 2003
Przebieg/rok: 2tys. km
Auto: ford
Silnik: 1,3 44
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

09 Lut 2017, 12:06

Sprawdź jaki płyn zaleca producent i wymień na taki sam,a dla pewności spuść wcześniej wszystko z układu i zalej środkiem uszczelniającym tak na wszelki wypadek, widzisz też jaki masz obecny kolor płyny, więc jeżeli na nim wszystko było okej to zalej taki sam. Pewnie był to płyn Borygo lub Petrygo.
Petrostar
Początkujący
 
Posty: 220
Auto: VW Polo
Silnik: 1.4
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2000

20 Lip 2019, 00:18

W tym temacie jest wszystko wyjaśnione
[reklama]
Lapenio
Nowicjusz
 
Posty: 2

27 Wrz 2019, 15:55

Zazwyczaj na opakowaniu jest informacja czy dany płyn jest mieszalny z innymi. Poza tym nie ma co popadać ze skrajności w skrajność. Ważne żeby było między min a max a znam takie przypadki że ktoś jeździł bez płynu przez pół dnia albo wlewał wodę no ale różni są użytkownicy samochodów. Oczywiście nie polecam tak robić jeśli zależy wam na dalszym bezproblemowym użytkowaniu samochodu.
Ostatnio edytowany przez kraskeusz, 27 Wrz 2019, 15:58, edytowano w sumie 1 raz
kraskeusz
Początkujący
 
Posty: 88
Zdjęcia: 316
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    BMW w leasingu – o czym warto pamiętać?
    Luksusowe modele BMW cieszą się dużym zainteresowaniem zwłaszcza wśród przedsiębiorców. Korzystne rozwiązanie stanowi szczególnie BMW leasing. Na co zwrócić uwagę, decydując się na tę formę finansowania? ...
    DS E-TENSE FE 19 - bolid Formuły E nowej generacji
    Bolid Formuły E nowej generacji został zaprezentowany na torze. DS E-TENSE FE 19 ma za sobą pierwsze kilometry, które pokonał w pobliżu siedziby DS Performance w Wersalu. Próba nie była ścisłym testem – ...

27 Wrz 2019, 15:57

Teraz już wszystkie płyny chłodnicze są mieszalne
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16131
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

28 Wrz 2019, 19:27

No to ja może zaktualizuję. Na chwilę obecną kolor płynu nie ma absolutnie znaczenia. Jeden niebieski nie może być mieszany z drugim niebieskim. Albo może...
Obecnie mamy 4 rodzaje płynów - OAT, IAT, POAT, HOAT, SIOAT, NOAT, POAT, NMOAT i MEG. O co chodzi? O dodatki uszlachetniające, czyli antykorozyje, antywapienne itd. Płyn OAT zmieszany z IAT, może doprowadzić do zapchania chłodnicy, a co może pociągnąc za sobą zmniejszenie jej wydajności. Chodzi o to, że te dodatki mogą się wzajemnie nie lubić.
Kolejna rzecz, to glikol. Jest etylenowy i propylenowy. Też nie wolno mieszać, bo zmieni się temperatura krzepnięcia jak i wrzenia.
Kiedyś były też płyny produkowane na bazie glicerolu. Tych też nie wolno mieszać. Ale już się ich chyba nie produkuje.
Nie wolno też mieszać płynów przeznaczonych do chłodnic aluminiowych z płynami do chłodnic mosieżnych czy miedzianych.
Tak więc podsumowując - płynów chłodzących w obecnej chwili nie warto mieszać.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

28 Wrz 2019, 23:23

MotoAlbercik napisał(a):Tak więc podsumowując - płynów chłodzących w obecnej chwili nie warto mieszać.
a więc co zrobić gdy brakuje nam płynu? rozumiem że jedyne wyjście wymienić?
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16131
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

29 Wrz 2019, 00:07

Czy do bardzo starych, dziś już zabytkowych, samochodów konstrukcyjnie przeznaczonych do chłodzenia wodą, można wlać coś innego niż wodę?
aGradory
 

29 Wrz 2019, 07:12

Nie ma czegoś takiego jak konstrukcyjnie przeznaczonych do chłodzenia wodą. Płyn chłodniczy byś stosowany już w czasach wojennych, inna sprawa że ludzie wodę zalewali.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16131
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

29 Wrz 2019, 13:19

Kao napisał(a):a więc co zrobić gdy brakuje nam płynu? rozumiem że jedyne wyjście wymienić?

Albo dolewać taki jak jest, albo wymienić niestety. Aczkolwiek płyn chłodzący zazwyczaj po 5 latach i tak należy wymienić.
Gradory napisał(a):Czy do bardzo starych, dziś już zabytkowych, samochodów konstrukcyjnie przeznaczonych do chłodzenia wodą, można wlać coś innego niż wodę?

Do żadnego samochodu nie wlewa się wody. Zawsze był od tego płyn chłodzący. Kiedyś najpopularniejszym płynem był Borygo i tylko taki się lało. Teraz jest tego wiele i można lać jaki się chce.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

30 Wrz 2019, 12:31

Ja myślę że wiele kierowców nie zwraca na parametry uwagi i patrzy na kolor jak taki sam to dolewa a to często błąd. Sam się z tym ostatnio spotkałem jak sąsiad dolewał płynu bo miał poniżej min.

Jak się spytałem powiedział że nie wie jaki jest zalany ale kupił taki pod kolor żeby dolać :/ więc mu wytłumaczyłem że to może być złudne.

Kao napisał(a):a więc co zrobić gdy brakuje nam płynu? rozumiem że jedyne wyjście wymienić?
Jak nie wiemy jaki jest wlany to chyba najlepiej tak zrobić. Jak coś takiego stanie się nam w trasie to najbezpieczniej jest dolać wody!

Uwaga zmieszanie płynów IAT z OAT może doprowadzić do wytrącenia się osadów które potrafią przykleić się do ścianek chłodnicy skutecznie zmniejszając jej przepustowość lub nawet zatkać jej przepływ.

Tu tez trochę na forum macie na temat mieszania płynów chłodniczych mieszanie-plynow-chlodzacych-vt29146.htm
Cichy77
Forumowicz VIP
 
Posty: 5225
Zdjęcia: 62
Auto: Mam, często zmieniam!

30 Wrz 2019, 17:53

Cichy77 napisał(a):najbezpieczniej jest dolać wody!
ok ale warto jest powiedzieć że wody deminarelizowanej a nie żadnej kranówki.
To nie moc ani sprzęt a technika czyni z Ciebie zawodnika
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 16131
Zdjęcia: 107
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw 645Ci, M3, Vw T4

01 Paź 2019, 12:36

Kao napisał(a):ok ale warto jest powiedzieć że wody deminarelizowanej a nie żadnej kranówki.

Jak jesteś w trasie, to może być nawet kranówka. I tak po powrocie musisz całość wylać, bo dolałeś wody...Więc nie ma znaczenia czy destyl czy kranówa. Kranówa wytwarza kamień w układzie i ma inną temp. wrzenia i zamarza, dlatego nie wolno jej wlewać. Ale w trasie awaryjnie można - przez te 200 czy 300 km kamień si.ę nie osadzi.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000