Czy naprawde zmiana jest KONIECZNA ?

Re: Czy naprawde zmiana jest KONIECZNA ?

11 Lis 2010, 14:32

im węższa opona tym niejsza przyczepnośc samochodu do jezdni


No właśnie czy na pewno. Dla jasności nie piszę że tak nie jest lecz jak wiadomo siła tarcia nie jest zależna od powierzchni lecz od nacisku.

Czyli jak opona szeroke 155 styka się z jezdnią na powierzchni kartki A5. Czyli samochód o wadze 1000km naciska na jedną oponę 250km (pomijając nie równe rozłożenie masy samochodu przez silnik) czyli na kartkę A5 nacisk jest 250km. Jak damy im opony 310 to jedna opona ma powierzchnię 2 kartek A5. Czyli nacisk na 1 kartkę A5 zmalał o połowe czyli 125kg.

A wzór na tarcie to siła/powierzchnię x powierzchnię styku z podłożem.

Czyli dla opony 155:
250km/A5x 1 kartka A5= 250km/A5
Dla 310 125km/A5x2 kartki A5 = 250km/A5

To było bardziej tłumaczenie łopatologiczne a teraz bardziej fachowo:

T=u x N
Gdzie:
T - siła tarcia
u- Współczynnik tarcia (Rozdaj materiału czyli międy jakim mat a jakim metal-guma, Metal- drewno itd.)
N- Siła docisku

Czyli nic nie ma w tym wzorze o powierzchni.

A opony mają różne szerokości ponieważ im samochód cięższy tym opona szersza ponieważ jak by była za wąska to by się szybko zużywa.

Czy z oponami jest tak samo a może opona to wyjątek od reguły.
Maki
Początkujący
 
Posty: 243
Rejestracja: 30 Sty 2007, 22:59
Miejscowość: z daleka

Re: Czy naprawde zmiana jest KONIECZNA ?

12 Lis 2010, 00:11

Oczywiście, że na tarcie ma wpływ nacisk, dlatego do pewnych samochodów zakładanie opon o szerokościach 225 nie ma najmniejszego sensu, a cześto powoduje negatywne skutki.

To, że nacisk jest bardzo ważny w przypadku opon, świadczy to, że na zimę zaleca się zakładanie węższych opon (większy nacisk na powierzchnie przykrytą śniegiem). Oczywiście mowa tu o rozmiarach zbliżonych do fabrycznych. Jak fabrycznie mamy 195, a na lato założyliśmy sobie 205 bo zakupiliśmy sobie większą felge itp to na zime możemy założyć 185 lub fabryczne 195 i będzie to lepsze rozwiązanie jak 205. Wystarczy popatrzeć na popularne rozmiary zimowych opon i idealnie to się potwierdza.
Klakier
Początkujący
 
Posty: 237
Rejestracja: 08 Lip 2009, 18:09
Miejscowość: Płock
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Wodorowa ciężarówka vs. ciężarówka z silnikiem Diesla Wodorowa ciężarówka vs. ciężarówka z silnikiem Diesla
    Toyota pracuje nad pojazdami na wodorowe ogniwa paliwowe od 20 lat. Program rozwojowy przyspieszył w 2014 roku, kiedy na rynku zadebiutowała Toyota Mirai. Potem przyszedł czas na wodorowe autobusy i wózki widłowe, ...
    BMW Concept Study CS1 2002 BMW Concept Study CS1 2002
    Koncepcyjne BMW Concept Study CS1 przedstawia wizję przyszłego "niewielkiego" modelu BMW. Elementem determinującym styl tego czteromiejscowego studyjnego kabrioletu jest swoista więź tworzona przez eleganckie i lekkie nadwozie ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • SEAT Ibiza Ecomotive
      Moto Piknik - Olsztyn/Dajtki 2010
      Zawieszenie Opel Mokka
      BMW 7 Series xDrive