Czy naprawde zmiana jest KONIECZNA ?

Re: Czy naprawde zmiana jest KONIECZNA ?

11 Lis 2010, 13:32

im węższa opona tym niejsza przyczepnośc samochodu do jezdni


No właśnie czy na pewno. Dla jasności nie piszę że tak nie jest lecz jak wiadomo siła tarcia nie jest zależna od powierzchni lecz od nacisku.

Czyli jak opona szeroke 155 styka się z jezdnią na powierzchni kartki A5. Czyli samochód o wadze 1000km naciska na jedną oponę 250km (pomijając nie równe rozłożenie masy samochodu przez silnik) czyli na kartkę A5 nacisk jest 250km. Jak damy im opony 310 to jedna opona ma powierzchnię 2 kartek A5. Czyli nacisk na 1 kartkę A5 zmalał o połowe czyli 125kg.

A wzór na tarcie to siła/powierzchnię x powierzchnię styku z podłożem.

Czyli dla opony 155:
250km/A5x 1 kartka A5= 250km/A5
Dla 310 125km/A5x2 kartki A5 = 250km/A5

To było bardziej tłumaczenie łopatologiczne a teraz bardziej fachowo:

T=u x N
Gdzie:
T - siła tarcia
u- Współczynnik tarcia (Rozdaj materiału czyli międy jakim mat a jakim metal-guma, Metal- drewno itd.)
N- Siła docisku

Czyli nic nie ma w tym wzorze o powierzchni.

A opony mają różne szerokości ponieważ im samochód cięższy tym opona szersza ponieważ jak by była za wąska to by się szybko zużywa.

Czy z oponami jest tak samo a może opona to wyjątek od reguły.
Maki
Początkujący
 
Posty: 243
Rejestracja: 30 Sty 2007, 21:59
Miejscowość: z daleka

Re: Czy naprawde zmiana jest KONIECZNA ?

11 Lis 2010, 23:11

Oczywiście, że na tarcie ma wpływ nacisk, dlatego do pewnych samochodów zakładanie opon o szerokościach 225 nie ma najmniejszego sensu, a cześto powoduje negatywne skutki.

To, że nacisk jest bardzo ważny w przypadku opon, świadczy to, że na zimę zaleca się zakładanie węższych opon (większy nacisk na powierzchnie przykrytą śniegiem). Oczywiście mowa tu o rozmiarach zbliżonych do fabrycznych. Jak fabrycznie mamy 195, a na lato założyliśmy sobie 205 bo zakupiliśmy sobie większą felge itp to na zime możemy założyć 185 lub fabryczne 195 i będzie to lepsze rozwiązanie jak 205. Wystarczy popatrzeć na popularne rozmiary zimowych opon i idealnie to się potwierdza.
Klakier
Początkujący
 
Posty: 237
Rejestracja: 08 Lip 2009, 17:09
Miejscowość: Płock
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Zimowa EkoJazda Zimowa EkoJazda
    Jak jeździć ekologicznie i ekonomicznie zimą? Zasady są te same o każdej porze roku, ale w trudnych warunkach pogodowych, niskich temperaturach mają jeszcze większy wpływ na bezpieczeństwo wszystkich uczestników ruchu ...
    Zadbaj o szyby i czyste światła Zadbaj o szyby i czyste światła
    Jazda samochodem z brudnymi szybami potrafi być bardzo niebezpieczna i znacznie ograniczać pole widzenia. Zwłaszcza zimą podczas opadów deszczu lub śniegu, gdy na drogach leży sól i błoto, które stale ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Master Truck
      Zarysowana felga i ubytki w oponie
      Porównanie opon klasy A i G - droga hamowania
      36
      Autosalon Genewa 2006