Drogi w budżecie 2010 - autostrady, drogi krajowe

Drogi w budżecie 2010 - autostrady, drogi krajowe

29 Paź 2009, 01:24

Drogi w budżecie 2010

Drogi publiczne krajowe
W projekcie ustawy budżetowej na 2010 rok na wydatki z budżetu państwa dotyczące dróg krajowych zaplanowano 3.723.011 tys. zł, w tym z akcyzy –
2.899.800 tys. zł.
Z kwoty 3.723.011 tys. zł przypada na:

I. Autostrady płatne - 116.833 tys. zł
z tego na:
1) wydatki bieżące - 12.920 tys.zł
- prace przygotowawcze na zadaniach koncesyjnych - 8.400 tys.zł
- odrolnienia i odlesienia - 4.520 tys.zł
2) wydatki majątkowe (wykupy gruntów) - 74.046 tys.zł
3) współfinansowanie projektów z udziałem środków UE - 29.867 tys. zł
z tego na realizację:
- Projektu Funduszu Spójności (wydatki bieżące) pn. Wsparcie GDDKiA
w procesie przygotowania projektów współfinansowanych z funduszy europejskich w perspektywie 2007 - 2013 - 11.676 tys. zł
- Projektów: TEN-T (prace przygotowawcze) - 18.191 tys. zł

II. Drogi publiczne krajowe - 3.041.984 tys. zł
z tego przypada na:
1) wydatki bieżące - 1.848.736 tys. zł
z tego:
- bieżące utrzymanie dróg - 452.277 tys. zł
- bieżące utrzymanie autostrad - 82.000 tys. zł
- bieżące utrzymanie obiektów mostowych - 90.000 tys. zł
- zimowe utrzymanie dróg - 200.000 tys. zł
- działania medialne służące poprawie bezpieczeństwa
na drogach - 10.010 tys. zł
- odrolnienia i odlesienia - 12.276 tys. zł
- odnowy nawierzchni dróg i mostów - 672.193 tys. zł
- ochrona środowiska - 24.778 tys. zł



- prace przygotowawcze - 301.084 tys. zł
- nadzory gwarancyjne - 4.118 tys. zł

2) wydatki majątkowe - 480.650 tys. zł
- zakupy gotowych dóbr inwestycyjnych - 440.652 tys. zł
w tym wykupy gruntów pod drogi krajowe - 405.276 tys. zł

3) współfinansowanie projektów z udziałem środków UE - 712.598 tys. zł
z tego na realizację:
- Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko - 586.891 tys. zł
(wydatki majątkowe-214.000 tys. zł, wydatki bieżące-372.891 tys. zł)
Środki przeznaczone będą na wykup nieruchomości oraz przygotowanie dokumentacji.
- Projektów: Funduszu Spójności - 30.831 tys. zł
(wydatki bieżące-16.481 tys. zł, wydatki majątkowe-14.350 tys. zł)
Środki przeznaczone będą na projekty: pn. „Budowa drogi A1, odc. Sośnica-Gorzyczki” oraz pn. „Wsparcie GDDKiA w procesie przygotowania projektów współfinansowanych z funduszy europejskich w perspektywie 2007-2013”
- Projektów: TEN-T (wydatki bieżące-prace przygotowawcze ) - 6.076 tys. zł

- Programu Operacyjnego Rozwój Polski Wschodniej - 88.800 tys. zł
(wydatki majątkowe-53.161 tys. zł, wydatki bieżące-35.639 tys. zł))
Środki przeznaczone będą na wykup nieruchomości oraz przygotowanie dokumentacji.

III. wydatki związane z zarządzaniem, tj. na utrzymanie
i działalność Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych
i Autostrad wraz z oddziałami terenowymi
- 564.194 tys. zł

Drogi publiczne w miastach na prawach powiatu
Wydatki w tym rozdziale pochodzące z budżetu środków europejskich zaplanowane w wysokości 14.611 tys. zł, przeznaczone będą na realizację projektu
w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko pn. „Budowa mostu drogowego w Toruniu wraz z drogami dojazdowymi”.
Środki zostały zaplanowane dla Centrum Unijnych Projektów Transportowych - jednostki pełniącej funkcję Instytucji Pośredniczącej dla VI, VII oraz VIII priorytetu Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko – na dokonanie płatności ze środków UE z tytułu realizowanego przez Miasto Toruń wymienionego projektu.

Rezerwy celowe :
- poz. 5 – Infrastruktura drogowa i portowa – 198.164 tys. zł; rezerwa stanowi ekwiwalent złotowy środków finansowych przyznanych Polsce na mocy umów kredytowych zawartych
z Międzynarodowymi Instytucjami Finansowymi (Europejski Bank Inwestycyjny, Bank Światowy) na realizację:
- Projektów Utrzymania i Rehabilitacji Dróg – remont i modernizacja najbardziej zniszczonych odcinków polskiej sieci drogowej, wsparcie dla Generalnej Dyrekcji Dróg Krajowych i Autostrad na przygotowanie zadań inwestycyjnych pod finansowanie poakcesyjne (Bank Światowy),
- kredytu na budowę Drogowej Trasy Średnicowej (Europejski Bank Inwestycyjny).
Dysponentem tej rezerwy jest Minister Infrastruktury;

- poz. 52 – Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008-2011 – 1.000.000 tys. zł; środki ujęte w tej rezerwie zaplanowano na dofinansowanie kosztów realizacji programu wieloletniego „Narodowy program przebudowy dróg lokalnych 2008-2011” powołanego uchwałą Rady Ministrów Nr 233/2008 z dnia 28 października 2008 r. Celem programu jest wsparcie przebudowy, budowy lub remontu kluczowych odcinków dróg gminnych i powiatowych prowadzące do zwiększenia płynności ruchu i poprawy bezpieczeństwa komunikacyjnego. Ponadto wsparcie tworzenia powiązań sieci dróg powiatowych i gminnych z siecią dróg wojewódzkich i krajowych, prowadzące do zwiększenia dostępności lokalnych ośrodków gospodarczych. Nadzór na realizacją Programu sprawuje minister właściwy do spraw administracji publicznej.




Krótkie omówienie :

W drugim kolejnym budżecie następuje ograniczenie wydatków na drogownictwo na sieć dróg krajowych ,ze względu na trudności w dochodach Państwa blisko 90 % wydatkowanych w 2010 roku środków pochodzić będzie z innych źródeł finansowania : KFD, kredyty ,obligacje.

Na poziomie wykonania z 2009 zaplanowano wydatki na bieżące utrzymanie dróg i odnowy .Środki na odnowy pozwolą tylko na prace na około 350 kilometrów ( czyli poniżej planowanego wykonania w 2009 ).W wyniku kilkuletniego ( od 1500 do 1800 kilometrów odnów rocznie ) programu odnów ( wspartego kredytem z Banku Światowego) udało się powstrzymać regres w stanie nawierzchni dróg krajowych. Zejście z tymi wydatkami do poziomu 700 mln złotych w tym i następnych latach oznacza przy rosnącym natężeniu ruchu znaczące pogorszenie stanu sieci, pogorszenia stanu bezpieczeństwa ruchu drogowego i radykalne rosnące potrzeby na realizację głębokich i kosztownych modernizacji.

Spadek wydatków w bieżącym utrzymaniu i odnowach oznacza też dramatyczne pogorszenie wolumenu robót dla małych średnich firm drogowych ,które ze względu na lokalność obszaru działania nie uczestniczą w pracach inwestycyjnych na autostradach i drogach szybkiego ruchu.

Finansowanie drogownictwa poprzez środki pochodzące kredytów i obligacji nie tylko podraża procesy inwestycyjne ale oznacza tez duże obciążenie KFD na obsługę tych zobowiązań i w przyszłości może ograniczyć znacząco przy ograniczonych możliwościach płatniczych budżetu zadania inwestycyjne. Oznaczać to może przy utrzymaniu obecnych wydatków zmniejszenie programu drogowego przy łącznym realnym finansowaniu na poziomie 12 -15 mld złotych ( ceny 2009 roku) w ramach unijnej perspektywy 2013-2020 i radykalne zmniejszenie jego wymiaru rzeczowego.


Autor: Janusz Piechociński - wiceprzewodniczący Sejmowej Komisji Infrastruktury
Ostatnio edytowany przez Kacper, 04 Lis 2009, 22:05, edytowano w sumie 1 raz
Pozdro. Kacper
Kacper
Stały forumowicz
 
Posty: 3117
Zdjęcia: 3290
Rejestracja: 19 Maj 2006, 22:41
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy od: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

Re: Drogi w budżecie 2010 - autostrady, drogi krajowe

30 Gru 2009, 21:05

Strasznie dużo tu cyferek jak dla mnie, by to wszystko analizować, ale jedno zauważyłam - znów cięcia budżetu na budowę dróg...co za niespodzianka...ja akurat nie narzekam, bo właśnie oddano autostradę łączącą Rzeszów z Krakowem i granicą, a z tej drogi najczęściej korzystam, ale w obliczu 2012...no żal mówić...
Ostatnio edytowany przez For-Sys 01 Sty 2010, 23:40, edytowano w sumie 2 razy
For-Sys
Nowicjusz
 
Posty: 44
Rejestracja: 19 Lip 2009, 09:07
Miejscowość: krakow/lzn
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Nie daj się przekręcić Nie daj się przekręcić
    Czy wiesz o tym, że kupując samochód sprowadzany z zagranicy, możesz żądać od sprzedawcy certyfikatu z ostatniej kontroli pojazdu wykonanej w kraju pochodzenia samochodu z informacją o jego przebiegu.
    Czy obwodnice miast powinny być płatne? Czy obwodnice miast powinny być płatne?
    Czy płacenie za obwodnicę stawia pod znakiem zapytania sens jej istnienia? Przecież obwodnica ma za zadanie odciążenia centrum miasta. W przypadku jak będzie płatna to czy kierowcy nie wybiorą jednak przejazdu przez centrum.

  •  
    • Warto przeczytać
    • DSCN5829
      Miasteczko Master Truck o zachodzie słońca
      Chevrolet Master Eagle 1933, tył
      Volkswagen Golf III, srebrny, dziewczny, 5
      Renault Megane R.S. 275 Trophy, przód