Etykieta opony - nowe oznaczenia na oponach

27 Wrz 2013, 15:39

Etykieta opony jest cechą opon pojazdów mechanicznych. Producenci opon dla samochodów osobowych, lekkich i ciężkich samochodów ciężarowych, od listopada 2012 zobowiązani są do podania na naklejce lub etykiecie zużycia paliwa, przyczepności na mokrej nawierzchni i klasyfikacji hałasu produktu.

Informacje te muszą być również zawarte w technicznych materiałach promocyjnych. Opony oznaczone są zgodnie z klasyfikacją od najlepszych osiągów (kategoria zielona "A") do najgorszych (kategoria czerwona "G" dla samochodów osobowych i "F" dla pojazdów ciężarowych).

Etykieta opony - nowe oznaczenia na oponach

Inicjatywa ta wynika z propozycji Komisji UE z 2008 roku i jest częścią planu działania dotyczącego efektywności energetycznej, zaprojektowanego celem poprawy charakterystyki energetycznej produktów, budynków i usług, aby zredukować zużycie energii o 20% do 2020 roku.

Jak czytać etykietę na oponach?
Wydajność Paliwowa związana z oporami toczenia
Opór toczenia opony to siła działająca w kierunku przeciwnym do kierunku ruchu. Mając na względzie fakt, że opona w 20% wpływa na zużycie paliwa – w przypadku opon samochodów osobowych, a nawet w 35% - w przypadku pojazdów ciężarowych, uzyskanie niskich oporów toczenia jest bardzo ważne.

Spróbujmy zrozumieć jak to działa: z powodu obciążenia pojazdu, opona ulega deformacji w miejscu styku z powierzchnią drogi, rozpraszając energię w formie ciepła. Im większe deformacje tym większy opór toczenia, a co za tym idzie większe zużycie paliwa i emisja CO2.

Na etykiecie opony, zgodnie z przepisami UE, opór toczenia wyrażony jest w skali od A (najmniejszy opór) do F dla pojazdów przemysłowych i G dla samochodów (największy opór).
Różnica pomiędzy każdą oceną oznacza obniżenie bądź wzrost zużycia paliwa o 2,5% - 4,5% dla samochodów osobowych i o 5% - -8% dla pojazdów ciężarowych. Dla samochodu osobowego może być także wyrażone w przybliżeniu w przeliczeniu na 0,1l/100km.

Bezpieczeństwo związane z przyczepnością na mokrej nawierzchni
Jednym z najważniejszych parametrów opony mających wpływ na bezpieczeństwo jest przyczepność na mokrej nawierzchni. Doskonała przyczepność na mokrej nawierzchni oznacza krótszą drogę hamowania podczas jazdy w deszczu.

Istnieją inne ważne parametry, które są istotne dla bezpieczeństwa, ale przyczepność na mokrej nawierzchni została wybrana jako najbardziej reprezentatywna cecha, pomocna przy porównywaniu różnych opon. Różnica pomiędzy każdą oceną oznacza wydłużenie bądź skrócenie drogi hamowania o około 3 - 6 metrów przy hamowaniu z prędkości 80 km/h więc jest to spory dystans.

Poziom hałasu związany z emisją hałasu na zewnątrz samochodu
Hałas generowany przez ruch drogowy jest istotną kwestią z punktu widzenia ochrony środowiska. Jego poziom uzależniony jest od następujących czynników:
1. Natężenia ruchu
2. Rodzaju pojazdu
3. Stylu jazdy
4. Interakcji opony z nawierzchnią

Wartość podana na etykiecie nie jest parametrem wewnętrznym, którego kierowca doświadcza w trakcie jazdy, ale zewnętrznym, który przyczynia się do zanieczyszczenia akustycznego.

Poziom hałasu zewnętrznego jest wyrażony w decybelach (dB) i przedstawiony w postaci 3-stopniowej skali:
1 - Symbol z jedną fala dźwiękową poniżej limitu wyznaczonego dyrektywą Komisji Europejskiej o nr 661/2009
2 - Symbol z dwiema falami dźwiękowymi mieści się w limicie wyznaczonym dyrektywą Komisji Europejskiej nr 661/2009
3 - Symbol z trzema falami dźwiękowymi powyżej limitu wyznaczonego dyrektywą Komisji Europejskiej o nr 661/2009

Im więcej czarnych pasków na etykiecie, tym głośniejsza opona.

-----------------------------------------------------------------------------------------

Zasady etykietowania stosuje się wyłącznie względem opon samochodów osobowych (C1), lekkich samochodów ciężarowych (C2) i ciężkich samochodów ciężarowych (C3).

Według dyrektywy Komisji Europejskiej poniższe kategorie zostały wyłączone z zakresu tych przepisów:
- Opony bieżnikowane
- Profesjonalne opony terenowe
- Opony wyścigowe
- Opony z kolcami (opony z możliwością zamontowania na nich kolców w przypadku opon dostarczonych bez kolców są objęte rozporządzeniem)
- Opony zapasowe dojazdowe
- Opony przeznaczone do montażu w pojazdach zarejestrowanych po raz pierwszy przed 1 października 1990 roku
- Opony, których indeks prędkości wynosi poniżej 80 km/h
- Opony, których nominalna średnica obręczy nie przekracza 254 mm lub wynosi 635 mm i więcej

Źródło: Komisja Europejska
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3781
Zdjęcia: 13077
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

06 Lis 2013, 12:38

Warto dodać, że noty różnią się nie tylko w zależności od modelu, ale także w zależności od rozmiaru. Co więcej odpowiedzialni za przyznawanie not są sami producenci i importerzy - mają one szczegółowe wytyczne, ale kto ich kontroluje?
Ogólnie to są 3 kryteria a w gazetach jest ich kilkanaście. Lepiej jednak wiedzieć więcej niż nic :D
slickrz
Aktywny
 
Posty: 352
Auto: Audi A3
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota Yaris na eksport do Ameryki Północnej
    Toyota Motor Europe poinformowała, że od maja 2013 roku model Yaris produkowany w zakładach Toyota Motor Manufacturing France (TMMF), będzie eksportowany do USA, Kanady i Puerto Rico. Dostosowanie francuskiego zakładu do ...