Fizyka a rozkład masy oraz przyczepność

Fizyka a rozkład masy oraz przyczepność

05 Sty 2010, 21:06

Witam. Mam parę pytań, bo jak już kiedyś pisałem niekoniecznie jestem dobry z fizyki. Chodzi mi o ten artykuł: http://www.technikajazdy.info/techniczne/awd-rwd-fwd/

Pisze w nim o transferze masy, tzn że:
"podczas przyspieszania większa część masy samochodu przenosi się na tył auta, co powoduje ugięcie tylnego zawieszenia oraz dociśnięcie tylnych kół pojazdu do nawierzchni. W tym samym czasie przód unosi się do góry. Efekt tego fenomenu jest taki, że tylne koła posiadają w tym momencie dużo większą przyczepność niż koła przednie…"
oraz
"Odwrotna sytuacja występuje podczas hamowania. Większa część masy samochodu przeniesiona zostaje na przód co powoduje dociśnięcie go do powierzchni drogi. W tym samym czasie tył unosi się do góry. Efektem jest dużo większa przyczepność przednich, aniżeli tylnych kół. Z tego powodu w większości “zwykłych” samochodów hamulce tarczowe montowane są jedynie z przodu, gdyż to właśnie głównie przednie zawieszenie i koła wykonują pracę podczas hamowania."

A jak to wygląda w czasie jazdy już ze stałą prędkością no prostej drodze (gdzie już nie przyśpieszam) np 50km/h czy 120km/h w chyba najpopularniejszej w tej chwili konstrukcji czyli z silnikiem z przodu i napędem na przód (czyli podsterownym) ? Gdzie będzie większa część masy i która oś będzie wtedy miała lepszą przyczepność ? Jak tam masa będzie rozłożona ? Większa część masy będzie na przodzie i ta oś będzie miała lepszą przyczepność czy raczej będzie rozłożona mniej więcej pół na pół na obydwie osie ?

2 pytanie dotyczy szybkiego i gwałtownego depnięcia w hamulec z zablokowaniem wszystkich kół. Czy któraś oś w tym przypadku będzie bardziej dociążona i miała lepszą przyczepność czy obie mniej więcej tak samo rozłożony ciężar ?

Jednym słowem ten pierwszy skopiowany akapit z tamtego artykułu jest do samego przyśpieszania, a ten 2 z hamowaniem mam rozumieć że jest o hamowaniu bez zablokowania kół ? Jak już pisałem chodzi mi o auto z silnikiem i napędem z przodu jadącym na prostej drodze po śliskim bez żadnego bagażu. Dzięki za odpowiedzi.
zagłębiak
Nowicjusz
 
Posty: 28
Rejestracja: 28 Cze 2009, 13:20
Miejscowość: Sosnowiec

Re: Fizyka a rozkład masy oraz przyczepność

06 Sty 2010, 16:50

Jak jedziesz ze stałą prędkością to zwykły samochód z fabryki ma przód cięższy bo tam jest silnik, skrzynia biegów i ogólnie większość mechaniki, a bagażnik pusty. Na dowód tego mam np. to że u mnie przednie koła powinny być pompowane do ciśnienia 2,3-2,4 a tylne wystarczy 2,2.

Podczas hamowania większą przyczepność ma przód bo na niego naciska cała masa pojazdu. A jeśli chodzi Ci o ten ułamek sekundy w którym naciskasz pedał hamulca to i tak przód będzie miał większą siłę hamowania ze względu na korektor siły hamowania który rozdziela siłę hamowania (masło maślane) tak aby przednie koła miały jej więcej, a tył mniej.
<b>don't stop tryin'
one day you
you will flyin'
qki007
Stały forumowicz
 
Posty: 1054
Zdjęcia: 9
Rejestracja: 15 Lis 2008, 20:53
Miejscowość: Zamość
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Warsaw Moto Show 2015 Warsaw Moto Show 2015
    Po oficjalnym otwarciu targów przez organizatorów, odbyła się konferencja prasowa Arrinery, a następnie konferencje i warsztaty. Wieczorem podczas uroczystej gali miał miejsce finał siódmej edycji plebiscytu "Złotej Kierownicy". ...
    Škoda 935 z nadwoziem aerodynamicznym z lat trzydziestych XX wieku Škoda 935 z nadwoziem aerodynamicznym z lat trzydziestych XX wieku
    Podczas siódmej edycji "Schloss Bensberg Classic" w miejscowości Bergisch Gladbach, niedaleko Kolonii, ŠKODA pokazała dziewięć niesamowitych samochodów klasycznych, pochodzących ze 120-letniej historii ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Master Truck
      Zarysowana felga i ubytki w oponie
      Porównanie opon klasy A i G - droga hamowania
      36
      Autosalon Genewa 2006