Fizyka a rozkład masy oraz przyczepność

Fizyka a rozkład masy oraz przyczepność

05 Sty 2010, 22:06

Witam. Mam parę pytań, bo jak już kiedyś pisałem niekoniecznie jestem dobry z fizyki. Chodzi mi o ten artykuł: http://www.technikajazdy.info/techniczne/awd-rwd-fwd/

Pisze w nim o transferze masy, tzn że:
"podczas przyspieszania większa część masy samochodu przenosi się na tył auta, co powoduje ugięcie tylnego zawieszenia oraz dociśnięcie tylnych kół pojazdu do nawierzchni. W tym samym czasie przód unosi się do góry. Efekt tego fenomenu jest taki, że tylne koła posiadają w tym momencie dużo większą przyczepność niż koła przednie…"
oraz
"Odwrotna sytuacja występuje podczas hamowania. Większa część masy samochodu przeniesiona zostaje na przód co powoduje dociśnięcie go do powierzchni drogi. W tym samym czasie tył unosi się do góry. Efektem jest dużo większa przyczepność przednich, aniżeli tylnych kół. Z tego powodu w większości “zwykłych” samochodów hamulce tarczowe montowane są jedynie z przodu, gdyż to właśnie głównie przednie zawieszenie i koła wykonują pracę podczas hamowania."

A jak to wygląda w czasie jazdy już ze stałą prędkością no prostej drodze (gdzie już nie przyśpieszam) np 50km/h czy 120km/h w chyba najpopularniejszej w tej chwili konstrukcji czyli z silnikiem z przodu i napędem na przód (czyli podsterownym) ? Gdzie będzie większa część masy i która oś będzie wtedy miała lepszą przyczepność ? Jak tam masa będzie rozłożona ? Większa część masy będzie na przodzie i ta oś będzie miała lepszą przyczepność czy raczej będzie rozłożona mniej więcej pół na pół na obydwie osie ?

2 pytanie dotyczy szybkiego i gwałtownego depnięcia w hamulec z zablokowaniem wszystkich kół. Czy któraś oś w tym przypadku będzie bardziej dociążona i miała lepszą przyczepność czy obie mniej więcej tak samo rozłożony ciężar ?

Jednym słowem ten pierwszy skopiowany akapit z tamtego artykułu jest do samego przyśpieszania, a ten 2 z hamowaniem mam rozumieć że jest o hamowaniu bez zablokowania kół ? Jak już pisałem chodzi mi o auto z silnikiem i napędem z przodu jadącym na prostej drodze po śliskim bez żadnego bagażu. Dzięki za odpowiedzi.
zagłębiak
Nowicjusz
 
Posty: 28
Rejestracja: 28 Cze 2009, 14:20
Miejscowość: Sosnowiec

Re: Fizyka a rozkład masy oraz przyczepność

06 Sty 2010, 17:50

Jak jedziesz ze stałą prędkością to zwykły samochód z fabryki ma przód cięższy bo tam jest silnik, skrzynia biegów i ogólnie większość mechaniki, a bagażnik pusty. Na dowód tego mam np. to że u mnie przednie koła powinny być pompowane do ciśnienia 2,3-2,4 a tylne wystarczy 2,2.

Podczas hamowania większą przyczepność ma przód bo na niego naciska cała masa pojazdu. A jeśli chodzi Ci o ten ułamek sekundy w którym naciskasz pedał hamulca to i tak przód będzie miał większą siłę hamowania ze względu na korektor siły hamowania który rozdziela siłę hamowania (masło maślane) tak aby przednie koła miały jej więcej, a tył mniej.
<b>don't stop tryin'
one day you
you will flyin'
qki007
Stały forumowicz
 
Posty: 1054
Zdjęcia: 9
Rejestracja: 15 Lis 2008, 21:53
Miejscowość: Zamość
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    [D] Audi A4 B8 1,8TFSI / BMW e90 320i / Mercedes C 180K w204 [D] Audi A4 B8 1,8TFSI / BMW e90 320i / Mercedes C 180K w204
    Podstawowe kryteria zestawienia: - sedan segmentu D premium - silnik benzynowy o mocy ok. 160KM - manualna skrzynia biegów - modele z ok. 2008r. Wytypowane modele do zestawienia: - Audi A4 B8 1,8 TFSI - 160KM - BMW ...
    Mitsubishi Mirage wybrany Samochodem Roku 2013 Mitsubishi Mirage wybrany Samochodem Roku 2013
    Nowy, miejski model Mitsubishi Mirage (w Europie znany jako Space Star) otrzymał tytuł "Car of the Year " za rok 2013, podczas gdy Pajero Sport wygrał w kategorii "Najlepszy samochód typu SUV 2WD z silnikiem benzynowym", ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Kia Niro, Crossover
      Polo BlueGT - widok z boku
      Straż Pożarna
      Moto Piknik Tychy 2009