Jak producenci zarabiają na częściach

23 Lis 2014, 12:22

Bezawaryjność? To dla producenta bankructwo. Dlatego producenci robią wszystko, żeby części, które psują się często lub są konieczne do wymiany po danym przebiegu, połączyć z częsciami drogimi, któe psują się rzadko albo wogóle i są przedewszystkim drogie. Czyli stosują tzw moduły.
Najlepszym przykładem jest historia Mercedesa, a konkretnie modelu W123. Ten samochód była na tyle trwały, że prawie wogóle nie trzeba było z nim jeździć do serwisu. I niestety producent przez to wpadł w dość duże kłopoty finansowe.
Inni producenci wyciągnęli z tego wnioski. co zrobili? Zastosowali właśnie moduły. Co to jest? Jest to poprostu łaczenie części taniej, wymagajacej po jakimś czasie wymiany z częścią drogą, która się nie psuje lub psuje się bardzo rzadko, a która jest równocześnie droga. Do tego, te dwie części są zatopione w jednej obudowie i jak jedna się zepsuje ( zwykle psuje się ta tańsza ) to trzeba wymienić komplet. A wtedy koszta rosną.
Przykłady - Mercedes klasy A - w jednej obudowie jest zatopiony przepływomierz i sterownik silnika. Wymiana samego przepływomierza kosztowałaby kilkaset złotych, atak trzeba zapłacić ponad 5 tyś...Kolejny przykład - Ford Fokus pierwsza generacja silnik 1,8 TDCi - kolektor wydechowy i turbosprężarka są w jednej obudowie. Kolektor kosztuje tyle, a turbo kilka razy więcej...Opel Vectra C z silnikiem 2,2 DTi - czujnik położenia przepustnicy jest zintegrowany z korpusem przeputnicy - jak sam czujnik kosztuje złotych około 20 to komplet kosztuje około 2 tyś...Nissan Micra K12 - przekładnia kierownicza to zintegrowana całość i nie można wymieniać pojedynczych, tanich cześci, tylko trzeba wymienić całość, która osyluje w granicach 12 tyś zł...Peugeot 307 - łożyska kół są zintegrowane z tarczami hamulcowymi. Też trzeba kupować całość.
Oprócz tego w motoryzacji przestaje panować zasada, że jeden produkuje części drożej, a drugi taniej. Zwykle jest tak, że jak w danym aucie jest część np. Bosch-a, to nie można kupić innego zamiennika, który byłby tańszy. Chodzi o to, że producenci nie wchodzą sobie w drogę nawzajem.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Cyfrowe lusterko wsteczne
    Wprowadzając nowe rozwiązanie technologiczne: cyfrowe lusterko wsteczne dające doskonały obraz, Audi dodatkowo zwiększa bezpieczeństwo jazdy. Rewolucyjna technologia jeszcze pod koniec tego roku znajdzie się w wyposażeniu ...