Jazda na długich w słoneczny dzień

Re: Jazda na długich w słoneczny dzień

28 Lis 2013, 23:51

z Tym nakazem jazdy na światłach jest też problem psychologiczny, ludzie nie lubie kiedy ktoś inny im coś narzuca. Dlatego tak naprawdę zawsze będą psioczyć. Koszt wymiany żarówek i zużycia paliwa to śmieszne pieniądze, tym bardziej jeśli komuś ten przepis uratował życie.

Swoją droga nie wiem czy te swiatla pomagaja w dzien czy nie..
Sensei
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 112
Rejestracja: 02 Sie 2012, 14:40
Prawo jazdy od: 01 01 2003
0

Re: Jazda na długich w słoneczny dzień

30 Lis 2013, 14:42

Zgadza się. Nikt nie pomyśli, że komplet żqarówek to koszt około 50 - 60 zł ( piszę tu o żarówkach Tungsram, Pchilips, Osram itp ). Choćby nawet kupować jeden komplet na rok, to co to jest 50 zł na rok? No i ileż tego paliwa na 100km więcej spali auto? Liczy się to w mililitrach.
No i nikt nie zdaje sobie sprawy z tego, że jak dojdzie do kolizji bądz wypadku, to mając takie światła można być winnym albo conajmniej współwinnym - wystarczy tylko, że ktoś powie, że został oślepiony przez nadjeżdżający pojazd, bo jechał na długich. Technicy sprawdzą i napewno dojadą o co chodzi. I kłopoty murowane.
Masz prawo zachować milczenie. A wszystko co napiszesz, może zostać zmoderowane
Nie pomagam na PW
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 13781
Zdjęcia: 1110
Rejestracja: 12 Gru 2006, 14:25
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
0

Re: Jazda na długich w słoneczny dzień

01 Gru 2013, 15:10

PiotrMSC napisał(a):Zgadza się nie powinno się tego robić, ale w motocyklach jak najbardziej i połowa to robi. :D


To jest jedna z przyczyn dlaczego NIE powinno się używać świateł w dzień w niczym innym niż jednoślady i pojazdy uprzywilejowane. Po prowadzeniu nakazu używania świateł w dzień ilość zabitych wśród motocyklistów wzrosła prawie o 40%. Ciekawostka, że w mediach cicho, prawda? Spadek bezpieczeństwa m.in. jednośladów poruszany jest w wielu opracowaniach naukowych dotyczących wpływu świateł w dzień na bezpieczeństwo drogowe od ponad 50 lat, czyli od kiedy Szwecja wpadła na pomysł używania świateł w dzień. Wnioski są takie, że mogą zmniejszać bezpieczeństwo a eksperymenty na ludziach w "demoludach", które wprowadziły nakaz świecenia wykazują, że tak jest naprawdę. Dlatego motocykliści jeżdżą na długich, bo ich nie widać w tłumie świateł.

MotoAlbercik napisał(a):Ale po włączeniu tycyh pseudo dziennych świecą poprostu światła drogowe, a co za tym idzie skutecznie walą w oczy


Jeśli tak jest fabrycznie, to są prawdziwe dzienne, tyle że kanadyjskie i nie mają homologacji do używania w Polsce. Istnieją dodatkowo przeróbki, na zasadzie im jaśniej tym lepiej. Za takie coś lenie z drogówki powinni z miejsca zabierać dowód rejestracyjny.

Sensei napisał(a):Swoją droga nie wiem czy te swiatla pomagaja w dzien czy nie..


Nie pomagają a jest duże prawdopobieństwo, że szkodzą.
Tomasz
Tom01
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 74
Rejestracja: 09 Kwi 2010, 15:06
Prawo jazdy od: 10 02 1986
Auto: Jeep
Rok produkcji: 2009
0

Re: Jazda na długich w słoneczny dzień

10 Gru 2013, 12:52

Ja zazwyczaj nie jeżdżę na długich światłach drogowych w ciągu dnia,nie uważam aby był to dobry pomysł,szkodzę tylko innym kierowcom i uczestnikom ruchu. Co innego w nocy,to zupełnie osobny temat.
Alkomaty
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 376
Rejestracja: 08 Paź 2009, 08:02
Miejscowość: Warszawa
0

Re: Jazda na długich w słoneczny dzień

11 Gru 2013, 11:18

Alkomaty napisał(a):ie uważam aby był to dobry pomysł,szkodzę tylko innym kierowcom i uczestnikom ruchu


Fragment z wyników badań wykonanych w Austrii na zlecenie Federalnego Ministerstwa ds. Transportu, Innowacji i Technologii przez Instytut Kompleksowego Badania Wypadków i Bezpieczeństwa pod kierunkiem Prof. dr inż. Ernst'a Pfleger'a.

Cyt: "Analizy wszystkich testów dotyczących zachowania narządu wzroku podczas przejazdów testowych wskazują, że zalety wynikające z jazdy z włączonymi światłami są wyraźnie widoczne tylko w odniesieniu do niektórych interakcji (bezpośrednie mijanie się pojazdów, skręcanie pojazdu w lewo, częściowo również w przypadku ruchu poprzecznego i in.). W związku z powyższym, korzyści w zakresie bezpieczeństwa drogowego mogą być rozpatrywane wyłącznie w tym kontekście, w szczególności w warunkach słabej widoczności na drodze.

Jazda z włączonymi światłami w ciągu dnia zwiększa bezpieczeństwo w ruchu drogowym wówczas, kiedy warunki zewnętrzne nie są sprzyjające (słabe światło dzienne, niewyraźne tło, zmniejszone kontrasty). W takim przypadku korzyści wynikające z szybkiego dostrzeżenia światła reflektorów są duże.

W przypadku jazdy z włączonymi światłami przy sprzyjających / optymalnych warunkach oświetleniowych (sucha nawierzchnia, doskonała widoczność) trudno jednak mówić o realnych korzyściach, ponieważ wcześniejsze dostrzeżenie nadjeżdżającego pojazdu nie odgrywa tu istotnej roli. Kierowca bowiem dłużej zatrzymuje w tym przypadku wzrok na włączonym reflektorze.

Analizy wskazują jednak wyraźnie, że większa liczba oraz długość spojrzeń powoduje, że kierowca dysponuje mniejszą ilością czasu na wykonywanie innych ważnych czynności związanych z kierowaniem pojazdem. W pojedynczych przypadkach włączone w ciągu dnia światła powodowały, że kierowca zapominał o priorytetach w czasie jazdy, koncentrując uwagę na włączonych reflektorach nadjeżdżającego pojazdu, odrywał spojrzenie od osób, pojazdów czy też obiektów.

W szczególności w przypadku zakrętów w lewo oraz prostych odcinków drogi, włączone światła mijania wielokrotnie oślepiały kierowców. Wpływ tego zjawiska na zdrowie i zdolność prowadzenia pojazdu musi być jednak jeszcze udowodniony przez odpowiednie ekspertyzy neurologiczne i okulistyczne."


Badania te były główną przyczyną wycofania w Austrii z dniem 1 stycznia 2008 r. nakazu włączania świateł przez całą dobę.
Tomasz
Tom01
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 74
Rejestracja: 09 Kwi 2010, 15:06
Prawo jazdy od: 10 02 1986
Auto: Jeep
Rok produkcji: 2009
0

Re: Jazda na długich w słoneczny dzień

14 Gru 2013, 18:38

Tom01 napisał(a):To jest jedna z przyczyn dlaczego NIE powinno się używać świateł w dzień w niczym innym niż jednoślady i pojazdy uprzywilejowane.

Na wstępie zaznaczę, że nie jestem zwolennikiem jazdy w dzień na światłach dziennych/mijania, ani nie jestem sympatykiem motocyklistów.
Muszę jednak zgodzić się z argumentem, że gdy wszyscy jeździli bez świateł w ciągu dnia, a na drodze pojawił się motocyklista z włączonymi światłami, to była większa szansa, aby takiego "szybkiego i wściekłego" zlokalizować.
Tom01 napisał(a):Po prowadzeniu nakazu używania świateł w dzień ilość zabitych wśród motocyklistów wzrosła prawie o 40%. Ciekawostka, że w mediach cicho, prawda?

To, że cicho, to mnie nie dziwi. Może ktoś się uśmieje, ale zależności między mediami, a reklamodawcami jest spora.
Moim zdaniem wprowadzenie w Polsce obowiązku jazdy przez 24h na światłach dziennych/mijania, jest ukłonem w stronę lobby żarówkowego. Wiadomo, że jak żarówka świeci dłużej, to szybciej się zużywa i trzeba kupić nową. Jak pisał MotoAlbercik, co to jest wydatek 50 zł na rok? Zgadzam się, niemal żaden. Ale patrzysz na to z perspektywy kierowcy i obywatela. OK, dla mnie 50 zł, to żaden wydatek w ciągu roku. A dla firmy sprzedającej żarówki? Hoho... proszę Pana, to już konkretne korzyści!

To, że mamy obowiązek jazdy na światłach przez cały rok, to po prostu efekt lobby żarówkowego, a nie dbania o nasze bezpieczeństwo.
Tom01 napisał(a):Dlatego motocykliści jeżdżą na długich, bo ich nie widać w tłumie świateł.

I powinni być za to karani, bo oślepiają innych.
O motocyklistach to zupełnie oddzielny temat. Ja jestem zdania, że każdy zabity motocyklista jest sam sobie winny. Owszem, zmniejszona widoczność, itd. Ale motocyklista jest świadomy, że jest niechronionym użytkownikiem drogi i jeżeli rozpędza się do wysokich prędkości to na własne ryzyko. Motocykle osiągają kosmiczne prędkości w bardzo krótkim czasie. Nie kupuje się motocykla, aby jechać 50 km/h w mieście (może oprócz kompletnych fascynatów harleya). Skoro ktoś go kupuje, dla adrenaliny, niech liczy się z konsekwencjami. Szkoda, że w swoim egoizmie motocykliści nie widzą, ile szkody robią np. kierowcom samochodów, którzy niby wymusili pierwszeństwo.
Dishman
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3725
Rejestracja: 15 Sty 2008, 19:53
0
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jak radzić sobie z podstawową obsługą samochodu? Jak radzić sobie z podstawową obsługą samochodu?
    Mogłoby się wydawać, że włączenie świateł przeciwmgłowych, wymiana koła na zapasowe czy znajomość sygnalizacji świateł ostrzegawczych na desce rozdzielczej to podstawowe umiejętności, jakie powinien posiadać kierowca. Tymczasem ...
    Fiat Tipo 5D i Station Wagon - dwie nowe wersje Fiat Tipo 5D i Station Wagon - dwie nowe wersje
    Fiat Tipo jest nowoczesnym samochodem kompaktowym. Wyrazisty charakter, prostota, funkcjonalność w połączeniu z bezkonkurencyjną ofertą cenową, to cechy, dzięki którym model został uhonorowany tytułem "Autobest" w ...

  • Re: Jazda na długich w słoneczny dzień

    14 Gru 2013, 18:55

    Dishman napisał(a):I powinni być za to karani, bo oślepiają innych.
    O motocyklistach to zupełnie oddzielny temat. Ja jestem zdania, że każdy zabity motocyklista jest sam sobie winny. Owszem, zmniejszona widoczność, itd.


    Oczywiście, że powinno to być karane, ale trzeba pamiętać, że w obecnych realiach ludzie robią cuda żeby zwiększyć szanse zauważenia. Nie są winni temu, że ktoś im zafundował drastyczne pogorszenie widoczności. Dlatego wielu stosuje długie światła i głośne wydechy. Chodzi o to żeby zlokalizować źródło problemu a nie psioczyć na skutki.

    Nie mylmy też szaleńców na szlifierkach, bo oni sami się eliminują licznie co sezon, z normalnymi motocyklistami i skuterzystami.
    Tomasz
    Tom01
    Początkujący
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 74
    Rejestracja: 09 Kwi 2010, 15:06
    Prawo jazdy od: 10 02 1986
    Auto: Jeep
    Rok produkcji: 2009
    0

    Re: Jazda na długich w słoneczny dzień

    14 Gru 2013, 19:06

    Tom01 napisał(a):Oczywiście, że powinno to być karane, ale trzeba pamiętać, że w obecnych realiach ludzie robią cuda żeby zwiększyć szanse zauważenia. Nie są winni temu, że ktoś im zafundował drastyczne pogorszenie widoczności. Dlatego wielu stosuje długie światła i głośne wydechy. Chodzi o to żeby zlokalizować źródło problemu a nie psioczyć na skutki.

    Nie mylmy też szaleńców na szlifierkach, bo oni sami się eliminują licznie co sezon, z normalnymi motocyklistami i skuterzystami.

    OK, rozumiem powód dla którego zachowują się niezgodnie z przepisami.
    Prościej byłoby zwolnić i dwa razy się zastanowić, czy kierowca osobówki, którą wyprzedzam, wie o tym, że to robię. Dlaczego motocyklista ma się aż tak zastanawiać? Bo może za chwilę zostać kaleką do końca życia.
    Dishman
    Stały forumowicz
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 3725
    Rejestracja: 15 Sty 2008, 19:53
    0

    Re: Jazda na długich w słoneczny dzień

    14 Gru 2013, 19:13

    Dishman napisał(a):Prościej byłoby zwolnić i dwa razy się zastanowić, czy kierowca osobówki, którą wyprzedzam, wie o tym, że to robię. Dlaczego motocyklista ma się aż tak zastanawiać? Bo może za chwilę zostać kaleką do końca życia.


    Powiem Panu zadziwiające ciekawostki: Można jechać spacerowo 30-40km/h w piękny dzień, przy doskonałej widoczności a gapa w samochodzie potrafi wyjechać z podporządkowanej nie widząc motocykla z odległości kilkunastu metrów! Inny potrafi zmienić pas, bez rozejrzenia się, pomimo, że motocykl jedzie 1,5 metra obok. Skąd to wiem? M.in. z własnego doświadczenia motocyklisty z ponad 25 letnim stażem.
    Tomasz
    Tom01
    Początkujący
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 74
    Rejestracja: 09 Kwi 2010, 15:06
    Prawo jazdy od: 10 02 1986
    Auto: Jeep
    Rok produkcji: 2009
    0

    Re: Jazda na długich w słoneczny dzień

    14 Gru 2013, 19:24

    Ja myślę, że temat jazdy na długich został całkowicie wyczerpany - sprawa się wyjasniła - kierowcy nie jeżdżą na typowych długich, tylko na długich przerobionych na dzienne. Jest to oczywiście niezgodne z prawem i co gorsza skutecznie oślepiające.
    Temat zamykam, ponieważ zaczyna odchodzić w zupełnie innym kierunku. O motocyklistach jest temat na forum i tam można dyskutować, nikogo oczywiście nie obrażając.
    Masz prawo zachować milczenie. A wszystko co napiszesz, może zostać zmoderowane
    Nie pomagam na PW
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 13781
    Zdjęcia: 1110
    Rejestracja: 12 Gru 2006, 14:25
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000
    0
     
    • Warto przeczytać
    • Kia Sportage - nowa
      BMW E46 Coupe, przód idze w górę podczas przyspieszania
      Toyota Auris
      Volkswagen Atlas V6