Jazda na suwak

Jazda na suwak

15 Wrz 2013, 12:08

Czytając temat "Jak jeździć bezpiecznie po autostradzie", nasuneła mi się myśl ewentualnych zwężeń i powstających korków. A to z kolei przypomina o jechaniu na tzw suwak. Ale nie dotyczy to tylko autostrad, więc zrobiłem nowy temat.
Co myślicie o jeździe na suwak? Jest to dosyć dobre rozwiażanie, samochody jadą powoli, ale jadą cały czas, a nie stoją w korku. Ale chyba takie rzeczy nie w naszym kraju :( U nas bywa tak, że zbliżając się do zwężenia widać, jak jeden z pojazdów, który jedzie lewym pasem poprostu blokuje go, by inni nie mogli wyprzedzać. Wg mnie totalna głupota i robienie sztucznych korków. W efekcie kilkaset metrów od zwężenia lewego pasa jest pusto, a za takim pojazdem, który blokuje są setki samochodów, a to z kolei powoduje wydłużenie korka. Oczywiście takie poczynania są wykroczeniem. W interi pokazał się już poraz kolejny artykuł na ten temat .
Kolejny problem naszych korków, to kierowcy, którzy w korku jadą na pierwszym biegu bez wyłączonego sprzegła, czyli tzw. toczenie się. Stosują to zazwyczaj kierowcy ciężarówek. Często jest tak, że korek posuwa się do przodu, a ciężarówka stoi i czeka, aż odległość od ostatniego samochodu będzie dość duża i wtedy ciężarówka rusza i powoli jedzie aż do momentu jak podjedzie pod poprzedzający pojazd. I znowu to samo - pojazdy ruszają ciężarówka stoi i czeka. Jadąc w przeciwnym kierunku nieraz widzi się, jak odległość między samochodami wynosi kilkadziesiąt metrów. A to wydłuża korek. Poniekąd kierowcy ciężarówek robią słusznie - zamiast ruszać i hamować non stop, jadą. Powoli, ale jadą. Tyle tylko, że coś takiego powinien robić pierwszy kierowca w korku. Wówczas wszyscy by jechali. Powoli, ale jechali, a nie stać i ruszać, stać i ruszać, bo to nie jest korzystne dla układu napędowego.
Kolejna rzecz, to kultura w korku - jazda na suwak nie zdaje w Polsce egzaminu, z powodu właśnie braku kultury - kierowca z prawego pasa powinien wpuścić przed siebie jeden pojazd z lewego pasa. A jak jest? Ten z prawego pasa nie wpuści tego z lewego, bo uważa, że to cwaniaczek, kóry jedzie do końca lewym pasem i chce się wepchać. I efekt jest taki, że lewy pas stoi. Z kolei jak znajdzie się jeden kulturalny, to się zatrzyma i wpuści tego z lewego pasa, ale w efekcie staje prawy pas. I tak w kółko. A jakby jeden z prawego wpuszczał jednego z lewego, to korek jechałby cały czas bez zatrzymywania. Są też tacy kierowcy, który wykorzystują sytuację i wpychają się na "chama" jako drugi pojazd, zamiast poczekać i wjechać za niego.
Co o tym myślicie?
Masz prawo zachować milczenie. A wszystko co napiszesz, może zostać zmoderowane
Nie pomagam na PW
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 13686
Zdjęcia: 1110
Rejestracja: 12 Gru 2006, 14:25
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

Re: Jazda na suwak

15 Wrz 2013, 12:24

Da się..

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

silvo44
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 2834
Rejestracja: 09 Lis 2008, 12:28
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy od: 01 09 1983
Auto: OPEL VECTRA C
Silnik: Z18XER
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

Re: Jazda na suwak

15 Wrz 2013, 13:36

Ja wiem, że się da. Tylko jak często można się z tym spotkać :( ?
Masz prawo zachować milczenie. A wszystko co napiszesz, może zostać zmoderowane
Nie pomagam na PW
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 13686
Zdjęcia: 1110
Rejestracja: 12 Gru 2006, 14:25
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

Re: Jazda na suwak

16 Wrz 2013, 11:36

MotoAlbercik napisał(a):jak często można się z tym spotkać ?

W zależności od nasilenia remontów w okolicy..
W Krakowie jak widać ludziska zasadę rozumieją.. W innych częściach kraju jest różnie..
http://www.tvn24.pl/wideo/z-anteny/nauk ... t_id=16030
http://www.tvn24.pl/wideo/z-anteny/jazd ... t_id=16030
silvo44
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 2834
Rejestracja: 09 Lis 2008, 12:28
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy od: 01 09 1983
Auto: OPEL VECTRA C
Silnik: Z18XER
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

Re: Jazda na suwak

16 Wrz 2013, 12:41

silvo44
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 2834
Rejestracja: 09 Lis 2008, 12:28
Miejscowość: Olkusz
Prawo jazdy od: 01 09 1983
Auto: OPEL VECTRA C
Silnik: Z18XER
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

Re: Jazda na suwak

16 Wrz 2013, 13:33

Warto obejrzeć: Jazda na zamek błyskawiczny.

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 4327
Zdjęcia: 10186
Rejestracja: 08 Mar 2006, 20:21
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy od: 12 12 1996
Przebieg/rok: 23tys. km
Auto: Toyota Yaris, Grand Voyager
Silnik: 1.3 VVTi, 3.3 V6
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2008
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Wyższe ubezpieczenie OC, podwyżki dla kierowców Wyższe ubezpieczenie OC, podwyżki dla kierowców
    Drastyczna podwyżka ubezpieczeń OC jaka miała miejsce w ostatnim czasie to bardzo mocny cios wymierzony w kierowców którzy płacą i tak już wysokie składki obowiązkowego ubezpieczenia za swoje samochody. Cena ...
    Dziewczyny na skutery - zakup jednośladu Dziewczyny na skutery - zakup jednośladu
    Skuter to idealny środek transportu dla tych, którzy chcą ominąć korki i nie korzystają z komunikacji miejskiej. Po niedawnej nowelizacji ustawy o kierujących pojazdami, popularność małych motocykli gwałtownie wzrosła. ...

  • Re: Jazda na suwak

    04 Paź 2013, 13:29

    Oj wydaje mi się, że coraz częściej można się z tym spotkać - przynajmniej ja już nie widze takiej niechęci i niewiedzy wśród kierowców jak jeszcze z .... 3 lata temu
    gracz24ha
    Początkujący
     
    Posty: 224
    Rejestracja: 29 Lip 2013, 08:21
    Auto: Peugeot

    Re: Jazda na suwak

    07 Paź 2013, 18:42

    To o czym napiszę to nie klasyczna jazda na suwak, ale stanie w korku i wpuszczanie samochodów z podporządkowanej. Gdyby ich nie wpuszczać, to staliby do białego rana. Nie każdy kierowca jednak wpuszcza innych z podporządkowanej. Zdarzają się jednak tacy, którzy postanawiają wynagrodzić tym z podporządkowanej nieuprzejmość innych. Zatrzymują się i wpuszczają nie 1 auto, ale ile wlezie. OK, miło ze strony takiego typka, ale zapomina, że za nim są tacy sami kierowcy, jak ci na podporządkowanej.
    Dlatego mam prośbę, kultura kulturą, ale bez przesady.
    MotoAlbercik napisał(a):Kolejny problem naszych korków, to kierowcy, którzy w korku jadą na pierwszym biegu bez wyłączonego sprzegła, czyli tzw. toczenie się. Stosują to zazwyczaj kierowcy ciężarówek. Często jest tak, że korek posuwa się do przodu, a ciężarówka stoi i czeka, aż odległość od ostatniego samochodu będzie dość duża i wtedy ciężarówka rusza i powoli jedzie aż do momentu jak podjedzie pod poprzedzający pojazd. I znowu to samo - pojazdy ruszają ciężarówka stoi i czeka. Jadąc w przeciwnym kierunku nieraz widzi się, jak odległość między samochodami wynosi kilkadziesiąt metrów. A to wydłuża korek. Poniekąd kierowcy ciężarówek robią słusznie - zamiast ruszać i hamować non stop, jadą. Powoli, ale jadą. Tyle tylko, że coś takiego powinien robić pierwszy kierowca w korku. Wówczas wszyscy by jechali. Powoli, ale jechali, a nie stać i ruszać, stać i ruszać, bo to nie jest korzystne dla układu napędowego.

    Ja sobie chwalę jazdę za ciężarówką, bo to jest bardzo wygodne. Problem polega na tym, że robiąc dużą dziurę przed sobą, wciskają się inne auta i jednak traci się na jeździe za ciężarówką.

    Problem z suwakiem mają chyba głównie kierowcy ciężarówek, właśnie dlatego, że ciężko im się później wepchnąć w ten suwak, bo żaden kierowca osobówki po zwężeniu nie będzie chciał jechać za ciężarówką.
    Mają oni jeszcze o tyle łatwiej, aby wymuszać powolną jazdę lewym pasem, bo auta ich są duże i gucio widać co jest przed nimi.
    Jest też zjawisko zachowania jak stado baranów. Ktoś zjeżdża na prawy pas, bo boi się, że kontynuując jazdę lewym (kończącym się pasem) będzie później obtrąbiony, albo znajdzie się inny nauczyciel, który będzie chciał wysiadać z samochodu i uczyć "cwaniaka". Niestety agresor w aucie dopada nawet bardzo spokojnych ludzi.
    Dishman
    Stały forumowicz
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 3725
    Rejestracja: 15 Sty 2008, 19:53

    Re: Jazda na suwak

    07 Paź 2013, 21:56

    Problem polega na tym, że robiąc dużą dziurę przed sobą, wciskają się inne auta i jednak traci się na jeździe za ciężarówką.

    To, to raczej pikuś, ale jak takie tiry robią właśnie taką dużą dziurę między sobą, to wydłużają sztucznie korek. I zamiast mieć on pół kilometra, ma półtora. Między jednym a drugim tirem zmieściłoby się około 7 samochodów osobowych.
    Ja sobie chwalę jazdę za ciężarówką, bo to jest bardzo wygodne.

    Z tym też tak do końca nie jest dobrze - zależy od samochodu, a właściwie od skrzyni biegów. Tiry jadąc w korku jadą bez gazu, czyli na pierwszym biegu. Większość z nich ma skrzynie automatyczne i puszczają tylko pedał hamulca i jadą bez dodawania gazu. Jak się jedzie za takim tirem z automatem, to jest ok. Ale jak się ma manuala, to ten tir jedzie wolniej niż osobówka na jedynce bez gazu i efekt jest taki, że trzeba co chwila wciskać sprzegło. I jeden samochód jedzie na jedynce bez gazu 5 km/h a inny już nieco szybciej. Zalezy od przełożeń w skrzyni. Nie jest to więc tak do końca fajana sprawa.
    Mają oni jeszcze o tyle łatwiej, aby wymuszać powolną jazdę lewym pasem, bo auta ich są duże i gucio widać co jest przed nimi.

    Nie wiem, czy my.ślimy o tym samaym, ale jeżeli chodzi o blokowanie lewego pasa przez tiry, to moim zdaniem za coś takiego tacy kierowcy powinni dostawać mandaty, bo jest to niezgodne z przepisami. A dodatkowo uniemożliwia jazdę na suwak i wydłuża korek. No ale takie sytuacje są efektem tego, że lewym pasem w korku, to zazwyczaj jadą buraki, którym nie chodzi o jazdę na suwak, tylko żeby jak najszybciej z tego korka uciec. I wciskają się na siłę przed inne samochody możliwie najbliżej zwężenia. I dlatego tiry blokują lewy pas.
    Masz prawo zachować milczenie. A wszystko co napiszesz, może zostać zmoderowane
    Nie pomagam na PW
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 13686
    Zdjęcia: 1110
    Rejestracja: 12 Gru 2006, 14:25
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    Re: Jazda na suwak

    11 Paź 2013, 10:29

    mam nadziej, że to kwestia czasu i, że niedługo w Polsce wszyscy będą umieli jeździć na suwak
    tabaluga56
    Nowicjusz
     
    Posty: 7
    Rejestracja: 11 Paź 2013, 10:24
    Auto: Matiz

    Re: Jazda na suwak

    11 Paź 2013, 12:10

    tabaluga56 napisał(a):wszyscy będą umieli jeździć na suwak


    Wszystkim się nie da tego przetłumaczyć, ale jak obserwuję na drodze to śmiało mogę powiedzieć że ponad 50% kierowców już tak robi :ok:
    Kacper
    Stały forumowicz
     
    Posty: 3085
    Zdjęcia: 3289
    Rejestracja: 19 Maj 2006, 22:41
    Miejscowość: Warszawa - okolice
    Prawo jazdy od: 14 09 1997
    Auto: Volvo S40
    Silnik: 2.0 140KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Sedan/Limuzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 1999

    Re: Jazda na suwak

    13 Paź 2013, 18:19

    MotoAlbercik napisał(a):To, to raczej pikuś, ale jak takie tiry robią właśnie taką dużą dziurę między sobą, to wydłużają sztucznie korek. I zamiast mieć on pół kilometra, ma półtora. Między jednym a drugim tirem zmieściłoby się około 7 samochodów osobowych.

    Nie przesadzałbym. Odstęp jest duży, ale ciężarówka jedzie. Nie ma czegoś takiego, że ciężarówka zatrzymuje się przed poprzedzającym pojazdem robiąc dużą dziurę.
    Ten duży odstęp ma tylko niwelować zatrzymywanie się i ruszanie aut przed ciężarówką.

    MotoAlbercik napisał(a):Z tym też tak do końca nie jest dobrze - zależy od samochodu, a właściwie od skrzyni biegów.

    Fakt, mi często wystarczy jazda na półsprzęgle.
    Dishman
    Stały forumowicz
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 3725
    Rejestracja: 15 Sty 2008, 19:53

    Re: Jazda na suwak

    13 Paź 2013, 20:02

    Dishman napisał(a):...mi często wystarczy jazda na półsprzęgle.

    No właśnie...A to jest dla niego zabójcze...
    Dishman napisał(a):Nie przesadzałbym. Odstęp jest duży, ale ciężarówka jedzie. Nie ma czegoś takiego, że ciężarówka zatrzymuje się przed poprzedzającym pojazdem robiąc dużą dziurę.

    Właśnie, że jest duży odstęp, a tir stoi i blokuje pas. Chodzi mi o to, żeby inne samochody nie wyprzedzały lewym pasem i nie wciskały się na zakończeniu lewego pasa. Oczywiście nie ma tak, że stoi cały czas - jak korek ruszy, to jedzie na równo z samochodem z prawej strony. I nie ważne jest to, że do końca lewego pasa jest np. 200 metrów. Jak prawy pas staje, to tir na lewym tez staje i blokuje pas. A do jego końca jest te 200 czy 300 metrów...Wówczas uniemożliwia to jazdę na suwak.
    Masz prawo zachować milczenie. A wszystko co napiszesz, może zostać zmoderowane
    Nie pomagam na PW
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 13686
    Zdjęcia: 1110
    Rejestracja: 12 Gru 2006, 14:25
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    Re: Jazda na suwak

    15 Paź 2013, 14:30

    to jest zwykły przepis. szkoda, że nadal mało kto się do tego stosuje. najgorsi są w tym tzw szeryfowie drogowi. może kiedyś policja zrobi z tym porządek..
    speedy62
    Początkujący
     
    Posty: 164
    Rejestracja: 30 Lip 2013, 08:11
    Prawo jazdy od: 15 07 2003
    Auto: Ford Mondeo

    Re: Jazda na suwak

    16 Paź 2013, 06:46

    Bywa to nieco upierdliwe, no ale co poradzimy. Kiedyś trzeba wziąć się za remonty, skoro ma być dobrze, to trzeba przecierpieć.
    komik
    Nowicjusz
     
    Posty: 17
    Rejestracja: 15 Paź 2013, 13:39
    Prawo jazdy od: 18 02 1999
    Auto: Audi A4 B7
     
    • Warto przeczytać
    • Master Truck
      Zarysowana felga i ubytki w oponie
      Porównanie opon klasy A i G - droga hamowania
      36
      Autosalon Genewa 2006