Lakiernia powłok zewnętrznych

21 Wrz 2016, 13:07

Audi uruchomiło w swojej fabryce w Ingolstadt nową lakiernię powłok zewnętrznych. Prof. dr Hubert Waltl, członek zarządu Audi AG ds. produkcji, razem z dyrektorem fabryki Albertem Mayerem i przewodniczącym Rady Zakładowej Peterem Moschem, uruchomili nowy wydział zajmujący całą halę o powierzchni 12 000 metrów kwadratowych. Od dziś, na trzech piętrach, będzie tam lakierowanych 900 karoserii dziennie. Dzięki wyjątkowo przyjaznym dla środowiska rozwiązaniom, nowoczesne urządzenia aplikacyjne oszczędzają surowce, a ergonomicznie zaprojektowane stanowiska pracy odciążają pracowników.
Lakiernia powłok zewnętrznych
W nowej lakierni zatrudnionych jest blisko 200 pracowników na trzech zmianach. Podczas aplikacji lakieru, pracownicy wspierani są przez 54 roboty lakierujące, 36 robotów manewrowych i osiem czyszczących. Budowę hali o długości 324 m, szerokości 36 m i wysokości 32 m, rozpoczęto w kwietniu 2014 roku. W marcu 2015 r. rozpoczął się montaż maszyn, a w lipcu tego samego roku świętowano zawieszenie wiechy. Wiosną 2016 r. po dwóch latach budowy, wydział rozpoczął funkcjonowanie. Aktualnie, lakierowanych jest tu 650 karoserii dziennie. Maksymalna wydajność, około 900 karoserii dziennie, ma być osiągnięta na koniec roku. Obecnie przez proces lakierowania w nowej lakierni powłok zewnętrznych przechodzą modele Audi A4 i A5. W przyszłości dołączą do nich Audi A3 i Q2.

Nowa lakiernia jest jedną z najbardziej na świecie przyjaznych dla środowiska. Decydują o tym nowoczesne, ekologiczne rozwiązania, takie jak recyrkulacja powietrza, sucha separacja oraz oczyszczanie powietrza. Umożliwiają one znaczną redukcję zużycia energii cieplnej i wody, które jest niższe o 20 procent na każdy lakierowany samochód. Ponadto recyrkulacja powietrza przyczynia się do tego, że na jedno lakierowane auto przypada 30 procent mniej emisji CO2. Oczyszczanie powietrza natomiast, redukuje emisję VOC, lotnych związków organicznych, aż o 90 procent. Prof. dr Hubert Waltl, członek zarządu ds. produkcji i logistyki Audi AG, mówi: "Zrównoważone prowadzenie procesów, ma dla Audi ogromne znaczenie. Dlatego ciągle rozwijamy nasze techniki produkcyjne. Tylko tak sprostamy wymaganiom jakościowym, środowiskowym i dotyczącym wydajności energetycznej. Podczas budowy nowej lakierni, przykładaliśmy ogromną wagę do wysokich standardów związanych z wydajnością materiałów i ekologią."
Lakiernia powłok zewnętrznych
"Członkowie Rady Zakładowej lobbowali w sprawie budowy tej lakierni. Jest ona inwestycją w przyszłość naszego zakładu oraz dowodem na zaangażowanie koncernu w swą główną fabrykę w Ingolstadt" - mówi Peter Mosch. Ponadto w opinii przewodniczącego Rady Zakładowej Audi AG, ergonomia stanowisk pracy w nowej lakierni jasno wskazuje, że postęp techniczny i przyjazne ludziom warunki pracy, nie wykluczają się.

Wraz z nową linią do lakierowania powłok zewnętrznych, do Audi wkracza również najnowocześniejsza technika lakiernicza. Zrobotyzowane urządzenia do aplikacji lakieru oraz elektrostatyczne, rotacyjne i bardzo szybkie pistolety lakiernicze, w pełni automatycznie przeprowadzają cały proces. Nowa metoda lakiernicza, tzw. bell-bell, jest bardzo wydajna, ponieważ lakier nakładany jest w niej wyłącznie elektrostatycznie. W połączeniu z suchą separacją, metoda ta jest bardzo przyjazna dla środowiska. Na jedno lakierowane auto przypada pięć procent mniej odpadów, np. szlamu lakierniczego.

Cały proces lakierowania powierzchni jednego egzemplarza Audi trwa około trzech godzin. Samochód przechodzi przez trzy stanowiska: nanoszenie podkładu, lakieru podstawowego oraz lakieru bezbarwnego. Po każdym z tych etapów, lakierowane karoserie przechodzą przez suszarnię. Również tam zachowywana jest wysoka wydajność energetyczna. Ilość energii niezbędnej do utrzymania stałej temperatury w komorze suszarni, jest optymalnie dopasowywana do ilości suszonych karoserii. Dysze suszarek z gorącym powietrzem są skierowane dokładnie na karoserie.

Nowa linia lakierowania powłok jest też kolejnym elementem osieciowanej, inteligentnej fabryki przyszłości - Smart Factory. Na przykład robot Big-Data mierzy grubość lakieru na karoserii w ponad 100 punktach pomiarowych. Pracownicy wykorzystują uzyskiwane w ten sposób dane jakościowe, do porównań z istniejącymi wytycznymi. To porównanie pomaga zapobiegać możliwym błędom produkcyjnym. Cały proces odbywa się w oparciu o elektroniczną kontrolę jakości. Używa się w nim funkcjonujących niczym tablety dotykowych ekranów, które dostarczają pracownikom dane pozyskane w obszarach bezpośrednim i pośrednim. Wszystkie działy uczestniczące w procesie produkcji, połączone ze sobą, mogą w ten sposób pracować z najbardziej aktualnymi danymi.
Lakiernia powłok zewnętrznych
Audi kładzie duży nacisk na ergonomię stanowiska pracy. Przykładowo, regulowane na wysokość platformy w nowej lakierni, zapewniają optymalne środowisko pracy. Urządzenia pomocnicze, np. podnośniki maski i klapy bagażnika, wspomagają pracowników podczas pracy. Nowa jest również ruchoma taśma, poruszająca się wraz z pracownikami, gdy ci pracują bezpośrednio przy karoseriach. Zamiast zainstalowanych na stałe stanowisk z narzędziami, takie przyrządy jak polerka i pasta polerująca są zawsze w zasięgu ręki, na ręcznym wózku, który pracownicy mają obok siebie.

źródło: Audi Group
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3781
Zdjęcia: 13077
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota Prius 1.8 VVT-i - test spalania
    Toyota Prius to najsłynniejsza i zarazem pierwsza seryjnie produkowana hybryda. Obecna, czwarta generacja doczekała się m.in. wersji z napędem na wszystkie koła oraz pięciomiejscowej odmiany z napędem plug-in. Prius czwartej ...
    Legalizacja butli LPG
    Zbiorniki montowane w instalacjach gazowych w Polsce posiadają 10 letnią ważność badania. Po tym okresie należy dokonać legalizacji lub wymiany zbiornika na nowy. Maksymalny okres użytkowania butli to 20 lat, chyba że dokument ...