Nowe paliwo E85

24 Lut 2009, 08:58

Już w tym roku,kierowcy będą mogli zatankować nowe paliwo - Bioetanol o nazwie rynkowej E85.Jest to odpowiednik benzyny z zawartością bioetanolu do 85%.Ma onba być tańsza aż o złotówkę od Pb95.Ale nie wszyscy kierowcy będą mogli z niej korzystać - stosować ją będzie można tylko w silnikach z systemem Flexifuel.Resort gospodarki zamierza nawet zwolnić samochopdy z tym systemem od opłat parkingowych.Samochody z systemem FlexiFuel produkuje w naszym kraju m.in.Ford,Peugeot,CitroenVolvo.Samochody z tym systemem są drożesze o około 2-3 tyś zł.
E85 jest produktem PKN Orlen,która zapowiada także wprowadzenie do sprzedaży paliwa E95,w którym ma być do 95% bioetanolu.Paliwo wytwarzane ma być z olejów roślinnych,głównie rzepaku.
Przykładowe spalanie wg Volvo dla Volvo 2.0F o mocy 145KM pali 11,6 l/100km.Volvo S40 o mocy 125KM i pojemności 1,8l,pali 10,4 l/100km.Są to przykładowe dane podane przez producenta marki Volvo.Tak więc nalezy doliczyć do tych danych około 2 litry więcej.
System FlexiFuel obejmuje następujące zmiany w silniku :
• Przewody paliwowe, zawory i uszczelki zaadaptowano do bardziej korodujących właściwości etanolu.
• Wzmocniono zawory wtryskowe i zaprojektowano z myślą o E85 – do silnika wtryskiwana jest większa ilość paliwa. Jest to niezbędne, gdyż zawartość energetyczna E85 jest niższa, niż w przypadku benzyny.
• Ponadto oprogramowanie pokładowe skalibrowano z myślą o E85. System zarządzania silnikiem automatycznie wyczuwa, jaką mieszankę paliwową zastosowano i optymalizuje odpowiednio proces spalania paliwa.

wiadomośći zaczerpnięte z interia.pl
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

26 Lut 2009, 18:34

Słyszałam, że większość samochodów musi być odpowiednio przystosowana do tego typu paliwa, a koszt zmian wynosi kilka tysięcy. Szczerze wątpie, żeby u nas się to przyjęło. Pieniądze wydane na przestawienie auta na E85 nie zwrócą się w postaci mniejszych opłat za paliwo. W mniejsze spalanie jakoś też trudno uwierzyć. Zobaczymy :)
katarina87
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 20
Miejscowość: Warszawa

27 Lut 2009, 15:57

katarina87 - przecież jest napisane,że samochody z systemem FlexiFuel(syste,który pozwala na jazdę na tym paliwie),są droższe o 2-3 tyś PLN-ów.Czyli tyle ile przeciętna instalacja gazowa.Tyle tylko,że z tego co zapowidają,to koszt tego paliwa będzie wynosił około 3.30 zł/l,a koszt LPG to 1,65 zł/l...A i spalanie samochodów z tym systemem,to nie żadna rewelacja.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

28 Lut 2009, 12:55

Silniki skuterów (dwusuwowe) będą mogły jeździć na tym paliwie bez żadnych przeróbek. Silniki typu 2T mogą jeździć na wszystkim co jest łatwopalne.

Wydaje mi się że zwykłe mniej delikatne silniki samochodowe także będą jeździć bez problemowo na bioetanolu. Już wielokrotnie potwierdzono że paliwo LPG nie szkodzi silnikom. Bioetanol swoimi właściwościami jest bardziej zbliżony do zwykłej benzyny PB95. Także wydaje mi się że dobry silnik, bez żadnych przeróbek, powinien dobrze chodzić na bioetanolu.
sw.piotrek
Nowicjusz
 
Posty: 30
Miejscowość: Łódź

28 Lut 2009, 15:58

Na pewno tak jest, że większość silników ze spokojem przyjęłaby nowe paliwo, ale żeby napędzić więcej siana nie będzie to ogłaszane. Bo lepiej przecież kupić droższy o kilka tysięcy samochód.
warzywo
Aktywny
 
Posty: 318
Miejscowość: PZN

28 Lut 2009, 20:28

Nowoczesne silniki wymagają paliwa o coraz lepszej jakości i coraz bardziej sprecyzowanych właściwościach, więc nie wydaje mi się, żeby E85 służył każdej nowej furze. Starsze benzyniaki - owszem.
Goccolo
Nowicjusz
 
Posty: 17
Miejscowość: Warszawa/Przysucha
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jazda latem na zimówkach to zły pomysł
    Możesz nie być tego świadomy, ale pewnie w Twoim kręgu znajomych czy sąsiadów znajdzie się ktoś, kto jeździ na oponach zimowych. A może robisz to właśnie Ty? Czy warto tak ryzykować? Nie każda opona potrafi zapewnić ...
    Czy Polacy znają się na motoryzacji?
    Blisko 80% badanych Polaków twierdzi, że motoryzacja to ich hobby, a najczęstszym tego przejawem jest oglądanie motoryzacyjnych programów telewizyjnych. Takie wnioski płyną z najnowszego badania zrealizowanego ...

01 Mar 2009, 11:10

Na tym paliwie niestety nie będą mogli wszyscy jeżdzić i nie jest to żadne oszustwo rządu.Z tym paliwem to tak,jak kiedyś weszła na rynek benzyna bezołowiowa Pb95,a powoli znikała ze stacji benzyna E86(jak dobrze pamiętam).Do np. maluszków nie można było jej tankować,ponieważ nie pozwalały na to m.in. zawory.Ale jak ta E86 znikła całkiem ze stacji,to na stacjach można było kupić dodatek do benzyny,chyba za 1 zł,który wlewało się do baku razem z benzyną..Tak samo jest z tym paliwem - muszą być wzmocnione zawory i dawka paliwa też musi być większa,ponieważ paliwo E85 jest mniej energetycznie,czyli mniej wydajne.Silnik nie przystosowany do tego paliwa będzie słabszy,aczasami może nawet nie dać rady przy jeździe na prostej nie wspominając już o lekkim wzniesieniu.Poprostu będzie mu brakowało mocy.Dlatego jest potrzeba większa ilość tego paliwa i z tego powodu muszą być przerobione zawory i elektronika.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

11 Mar 2009, 20:38

Gdy zatankujesz na dziadowskiej stacji, to też od razu poczujesz spadek mocy. Prosty przykład. Tankowałem na pewnej stacji w Wawie - myślałem, że paliwo jest ok, bo z silnik pracował równo i nie było żadnych problemów. Aż pewnego razu pojechałem w Bieszczady na urlop i zatankowałem ropę wprost zza wschodniej granicy od chłopa w stodole... Siekiera. Auto jakby zaczęło oddychać. Wreszcie poznałem co to dynamiczna jazda :) Z usług zaprzyjaźnionej stacji zrezygnowałem. Znalazłem tuż pod nosem, przy trasie Toruńskiej...
LukP
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 16

11 Mar 2009, 23:13

[link do Onet wygasł]
Zatem wystarczy prosta instalacja, aby móc lać do baku tańsze paliwo. Moje pytanie brzmi, czy taka instalacja sprawia, że możemy jeździć tylko na E85, czy na Pb95 również, np. zależnie od kaprysu?

W informacjach o tym paliwie znalazłem dane, że spalanie wzrasta aż o 30%. Czy zatem to tańsze o raptem 1 zł paliwo się opłaca?

Policzmy:
Pb95
Cena: 3,8 zł
Spalanie: 7 litrów
Koszt przejechania 100 km: 26,6 zł

E85
Cena: 2,8 zł
Spalanie: 9,1 litra
Koszt 100 km: 25,48 zł

Czyli różnica na 100 km to raptem 1,1 zł. Instalacja kosztuje ok. 2000 zł, zatem zwrot kosztów nastąpi po 180 tys. km?
Dishman
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3725

11 Mar 2009, 23:40

Skoro koszty są równe instalacji gazowej, cena droższa, a spalanie podobne to czy jest sens się w to ładować?
warzywo
Aktywny
 
Posty: 318
Miejscowość: PZN

12 Mar 2009, 22:40

Ekolodzy i mafia paliwowa powie, że tak...
LukP
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 16

17 Mar 2009, 21:29

Ludzie się rzucą, przerobia samochody, a szanowny Orlen będzie przykręcał śrubkę podnosząc cenę. To właśnie cała nasza Polska
bondek77
Nowicjusz
 
Posty: 5

18 Mar 2009, 18:11

No właśnie, czy zamontowanie specjalnej instalacji wyklucza możliwość tankowania PB95? Jeżeli nie, to Orlen nic takiego nie zrobi.
Dishman
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3725

26 Mar 2009, 21:35

bondek77 napisał(a):Ludzie się rzucą, przerobia samochody, a szanowny Orlen będzie przykręcał śrubkę podnosząc cenę. To właśnie cała nasza Polska

Ludzie się nie rzucą, bo już potrafią liczyć - przy okazji LPG przeszli szybki kurs dodawania i odejmowania. Choć, nie wykluczam, że paru amatorów się zawsze znajdzie i będą potem z uporem maniaka powtarzać wszystkim w koło, że oszczędzają astronomiczne kwoty. Ja odkąd tankuje na Neste, to średnio licząc, porównując ceny na stacjach obsługowych i na mojej stacji, to na to OC zawsze się uzbiera :), a paliwo to samo - te same normy, to samo źródło...
LukP
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 16

06 Maj 2009, 00:07

Podejrzewam że wiele osób nie będzie się przejmowało jakimiś przeróbkami i radośnie będzie to tankować do starszych samochodów. Tak było np. ze starszymi dieslami: można nalać oleju opałowego albo czystego rzepakowgo, może gorzej pali i jest słabszy, ale pojedzie:]
wolfenstein
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 134
Miejscowość: Wrocław
Prawo jazdy: 01 01 2001