Klasyfikacja jakościowa olejów silnikowych

  • Jakie są klasyfikacje jakościowe olejów silnikowych?
  • KLASYFIKACJA JAKOŚCIOWA OLEJÓW SILNIKOWYCH
    Według klasyfikacji API (Amerykański Instytut Naftowy) oleje dzieją się na dwie grupy:
    - oznaczone symbolem "S" przeznaczone dla silników z zapłonem iskrowym
    - oznaczona symbolem "C" przeznaczona dla silników z zapłonem samoczynnym (wysokoprężnych)

    Grupa olejów silnikowych z zapłonem iskrowym obejmuje następujące kategorie:
    Silniki benzynowe: SA, SB, SC., SD, SE, SF, SG, SH, SJ, SL, SM, SN.
    Najwyższą jakość mają oleje kategorii SJ, SL, SM i SN które stosuje się w najnowocześniejszych i najbardziej obciążonych silników (bezpośredni wtrysk, turbodoładowane, wyposażone w katalizator).

    SM i SN - do wszystkich obecnie używanych silników benzynowych. Wprowadzona 30 listopada 2004r. Oleje klasy SM charkteryzują się lepszą ochroną przed utlenieniem, lepiej zabezpieczają przed powstawaniem osadów oraz przed zużyciem podzespołów. Mają też lepsze parametry niskotemperaturowe w całym zakresie pracy oleju. Niektóre z olejów tej klasy mogą posiadać najnowsze klasy ILSAC (Amerykańsko-Japońskiego Komitetu Standaryzacji i Dopuszczeń Olejów) oraz/lub oznaczenie jakościowe jako energooszczędne (Energy Conserving).

    SL - Do wszystkich obecnie używanych silników benzynowych. Wprowadzona 1 lipca 2001 r. Oleje klasy SL zaprrojektowano z myślą o lepszej kontroli osadów wysokotemperaturowych i zmniejszeniu konsumpcji własnej. Niektóre z olejów tej klasy mogą posiadać najnowsze klasy ILSAC (Amerykańsko-Japońskiego Komitetu Standaryzacji i Dopuszczeń Olejów) oraz/lub oznaczenie jakościowe jako energooszczędne (Energy Conserving).

    SJ - Oleje paliwooszczędne o podwyższonej odporności na utlenianie, zapewniające ochronę przeciw korozji. Posiadające lepsze właściwości zarówno w niskich jak i wysokich temperaturach, współpracujące z katalizatorami. Do slinkinków z 2001 roku i starszych.

    SH - Do silników z roku 1996 i starszych. Klasa obowiązująca w przypadku gdy jest poprzedzona aktualną klasą C.

    SG - Do silników z roku 1993 i starszych.

    SF - Do silników z roku 1988 i starszych.

    SE - Do silników z roku 1979 i starszych.

    SD - Do silników z roku 1971 i starszych.

    SC - Do silników z roku 1967 i starszych.

    SB - Do starszych silników. Stosować tylko w wypadku gdy producent bezwzględnie tego wymaga.

    SA - Do starszych silników, nie zastępuje innych klas jakościowych. Stosować tylko w wypadku gdy producent bezwzględnie tego wymaga.


    Grupa olejów silnikowych z zapłonem samoczynnym obejmuje kategorie:
    Silniki wysokoprężne: CA, CB, CC, CD, CD-II, CE, CF, CF-2, CF-4, CG-4, CH-4, CI-4, CJ-4.
    Najwyższą jakość mają oleje kategorii CI i CJ-4, które przeznaczone są do najbardziej wysilonych mechanicznie i cieplnie (także z doładowaniem) wysokoobrotowych silników wysokoprężnych.

    CJ-4 – Najnowsza specyfikacja. Oleje dla najnowocześniejszych czterosuwowych silników wysokoprężnych. Przeznaczone do nowoczesnych systemów katalitycznych, redukują powstawanie szkodliwych substancji. Ukierunkowane pod najnowsze normy emisji spalin.

    CI-4 - Wprowadzona 5 września 2002r. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników, zaprojektowane z myślą o nowych standartach emisji spalin obowiązujacych od 2004 r. Formuły olejów klasy CI-4 opracowano z myślą o podtrzymaniu żywotności silników, w których wykorzystano system wtórnego obiegu spalin (EGR - Exhaust Gas Recirculation) i powinny być stosowane z paliwem dieslowskim o zawartości siarki do 0,5% masy. Mogą byą stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CD, CE, CF-4, CG-4 i CH-4.

    CH-4 - Wprowadzona w roku 1998. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników, zaprojektowane z myślą o standartach emisji spalin obowiązujących od 1998 r. Formuły olejów klasy CI-4 opracowano z myślą o u życiu z paliwami dieslowskimi o zawartości siarki do 0,5% masy. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CD, CE, CF-4 i CG-4.

    CG-4 - Wprowadzona w roku 1995. Do mocno obciążonych, szybkobieżnych, czterosuwowych silników zasilanych paliwami diesla o zawartości siarki do 0,5% masy. Zaprojektowane z myślą o standartach emisji spalin obowiàzujących od 1998 r. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CD, CE i CF-4.

    CF-4 - Wprowadzona w roku 1990. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników wolnossących i z turbodoładowaniem. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CD i CE.

    CF-2 - Wprowadzona w roku 1994. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników wolnossących i z turbodoładowaniem. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CD i CE.

    CF - Wprowadzona w roku 1994. Do silników pojazdów terenowych z bezpośrednim wtryskiem i innych silników Diesla włącznie z zasilanymi paliwem zawierającym ponad 0,5% masy siarki. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klasy CD.

    CE - Wprowadzona w roku 1987. Do szybkobieżnych, czterosuwowych silników wolnossących i z turbodoładowaniem. Mogą być stosowane wszędzie tam, gdzie wymagane są oleje klas CC i CD.

    CD-II - Wprowadzona w roku 1987. Do silników dwusuwowych.

    CD - Wprowadzona w roku 1955. Do niektórych silników wolnossących i z turbodoładowaniem.

    CC - Do silników wprowadzonych przed rokiem 1961.

    CB - Do średnio obciążonych silników z lat 1949 do 1960.

    CA - Do lekko obciążonych silników z lat 1940 do 1950.


    Grupa olejów silnikowych przeznaczonych zarówno do pojazdów z zapłonem iskrowym jak i samoczynnym (Oleje Uniweraslne). Oleje te oznacza się podwójnymi symbolami w układzie łamanym np: CF/SJ, API SG/CD, API SH/CD/EC, SAE 15W/40, API SG/CD.


    Wróć na stronę - Oleje samochodowe: jak dobrać olej, jego własności i klasyfikacje?

    Redakcja Forum Samochodowe nie bierze odpowiedzialności za jakość danych, do których udało nam się dotrzeć (zwł. że nieraz ten sam producent podaje na różne rynki różniące się informacje. Często też parametry podawane na stronach www są marketingowe i różnią się od tych zawartych w katalogach technicznych).