Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymiana...

Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymiana...

25 Mar 2009, 00:24

Pasek i jego rola w silniku
Zlekceważenie terminu wymiany paska rozrządu może zakończyć się remontem kapitalnym silnika.

Uwaga! Wymiana samego paska to zbyt mało.
Zazwyczaj wymieniamy także napinacz, rolki prowadzące a czasem także zębate koła rozrządu.

ImageZadaniem paska rozrządu jest przekazanie napędu z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu, które wprawiają w ruch popychacze i zawory. Pęknięcie, poluzowanie paska lub naderwanie jego zębów powoduje zazwyczaj gigantyczne szkody i kończy się remontem głowicy lub całego silnika.
O bezawaryjnej pracy paska rozrządu decyduje wiele czynników - m.in. wytrzymałość samego paska, stan współpracujących z nim kół zębatych, stan rolek napinających oraz... środowisko pracy, czyli mówiąc obrazowo ilość brudu pod pokrywą osłaniającą pasek.
W silniku fabrycznie nowym pasek pracuje w idealnych warunkach. Przynajmniej na początku eksploatacji. Z czasem jest coraz gorzej. Lecz gdy pojawiają się pierwsze wycieki oleju, zużywają się łożyska w rolkach prowadzących, coraz gorzej radzi sobie ze swoją rolą napinacz. Czasem dochodzą do tego usterki mechanizmów dodatkowych, które „przy okazji” napędza pasek - np. pompy cieczy chłodzącej. To wszystko czynniki, które przyśpieszają zużycie paska.

Co powinniśmy wymienić?
Popularna wymiana paska rozrządu praktycznie zawsze oznacza wymianę wybranych elementów, które z nim współpracują. Najczęściej oprócz paska wymieniamy:
1. Rolkę napinającą (napinacz)
2. Rolkę (rolki) prowadzące
3. Uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego

Czasem zdarza się, że trzeba wymienić także koła zębate z którymi współpracuje pasek oraz pompę cieczy chłodzącej jeśli jest napędzana paskiem zębatym.
W wielu samochodach naciąg paska rozrządu reguluje się za pomocą pompy cieczy chłodzącej. Na ogół wymiana rozrządu jest dobrym pretekstem do wymiany owej pompy lub samych uszczelek.
W najtańszych samochodach wymiana wszystkiego co jest związane z rozrządem wraz z kosztami robocizny zamyka się w kwocie ok. 300 - 400 zł. W autach najbardziej skomplikowanych potrzeba na to nawet grubo powyżej 1500 złotych. Do takiego elitarnego grona należy większość silników V6, czy niektóre rzędówki - np. wysokoprężne.

Kiedy przychodzi czas na wymianę?
O terminie wymiany paska rozrządu czy raczej kompletu do napędu rozrządu jasno mówi instrukcja obsługi. Sęk w tym, że czasami wskazówki w niej zawarte rozmijają się z prawdą i w okresie pogwarancyjnym producenci nie biorą za to odpowiedzialności. O szczegółowy grafik przeglądów warto zatem zapytać mechanika wyspecjalizowanego w danej marce. Tylko nieliczne modele samochodów wytrzymują bez wymiany paska rozrządu przebiegi większe niż 90 - 120 000 km.
W większości przypadków pasek rozrządu wymienia się co 90 000 km, lub - jeszcze lepiej - co 60 000 km. Dla pewności wraz z wiekiem auta warto ten okres skracać. Okres do pierwszej wymiany „kompletu rozrządu” w fabrycznie nowym aucie powinien być nieco dłuższy niż w silniku dziesięcioletnim, gdzie tu i ówdzie sączy się olej. Obowiązkowo wymieniamy niezbędne elementy napędu rozrządu w używanych samochodach świeżo nabytych, które takowej wymiany nie mają udokumentowanej.

Uwaga na żywotność paska!
Żywotność paska rozrządu określa nie tylko przebieg, ale i wiek samochodu. Jeśli ktoś w ciągu 5 lat przejedzie zaledwie 30 000 km i tak powinien wymienić przynajmniej sam pasek rozrządu.

Jak można sprawdzić stan paska rozrządu?
Zgodnie z grafikiem przeglądów należy sprawdzać naciąg zębatego paska rozrządu oraz to czy nie zsuwa się z rolek. Oględziny mogą przyśpieszyć termin wymiany paska, ale nigdy na odwrót. Żaden mechanik nie jest w stanie na 100% zagwarantować, że w dobrze wyglądającym pasku wszystkie ząbki są nadal jak nowe.

Odpalanie auta na holu - odradzamy!
W samochodach wyposażonych w zębaty pasek rozrządu zapalanie na hol jest praktycznie niedopuszczalne. Nagłe szarpnięcia w układzie mogą spowodować zerwanie paska, przeskoczenie o kilka zębów lub uszkodzenie zębów i tym samym niekontrolowaną zmianę faz rozrządu. W efekcie może skończyć się to pokrzywieniem zaworów, które niespodziewanie napotkają na swojej drodze tłoki. Jak widać niewinnie wyglądający rozruch na hol może zakończyć się remontem silnika.

Warto wiedzieć:
Tylko nieliczne samochody mają silnik z rozrządem bezkolizyjnym. Chodzi o takie rozwiązanie, w którym w razie zerwania paska zębatego kończy się jedynie na unieruchomieniu silnika. Po założeniu nowego paska można jechać dalej.

W wielu samochodach naciąg paska rozrządu reguluje się za pomocą pompy cieczy chłodzącej. Na ogół wymiana rozrządu jest dobrym pretekstem do wymiany owej pompy lub samych uszczelek.

W silnikach z łańcuchem rozrządu także od czasu do czasu potrzebna jest ingerencja mechanika. Wymianie podlegają elementy prowadzące i napinające łańcuch. Przy pewnych przebiegach wymienia się także łańcuch i koła zębate.
Pozdro. Kacper
Kacper
Stały forumowicz
 
Posty: 1911
Zdjęcia: 3279
Rejestracja: 19 Maj 2006, 23:41
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy od: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
  • Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymiana...

    25 Mar 2009, 00:34

    Drodzy forumowicze - temat ten już był na forum,ale kilka dni temu,przez pomyłkę go usunąłem.Poprosiłem autora,żeby napisał go ponownie,co też uczynił,za co mu dziękuję,bo temat jest dość ciekawy i warto,żeby był na naszym forum.
    Wzytkich tych,którzy zdążyli wypowiedzieć się w tym temacie również przepraszam.
    Masz prawo zachować milczenie. A wszystko co napiszesz, może zostać zmoderowane
    Nie pomagam na PW
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 12966
    Zdjęcia: 1141
    Rejestracja: 12 Gru 2006, 15:25
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

    27 Mar 2009, 23:05

    W niektórych samochodach fabrycznie że tak powiem zrywaja sie paski :D
    Ja tak miałem w Reno Kangoo 1,9 zwykły dieselek... 2 razy pod czas pobytu w moich rekach sie zrywał pasek... nie wiem dlaczego do dziś :P Co 25tys padał... jakoś tak średnio licząc i za każdym razem głowica była zmasakrowana.. i co najlepsze servis tego nie uznawał jako ich wina.. no i kończyło się kosztami u mechanika w granicach 3tys ;/
    GuciO
    Nowicjusz
     
    Posty: 26
    Rejestracja: 02 Gru 2006, 10:35
    Miejscowość: Poznań

    Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

    28 Mar 2009, 08:05

    A jaki pezebieg kwalifikuje do wymiany pasek w seacie alhabra 1,9tdi ten na pompowtryskach?
    Spółdzielnia "NAPRZÓD"
    sinkler
    Nowicjusz
     
    Posty: 3
    Rejestracja: 17 Kwi 2008, 08:26
    Miejscowość: Łódź

    Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

    28 Mar 2009, 09:46

    A ja bym chętnie się dowiedział w których samochodach jest pasek bezkolizyjny skoro ich jest tak niewiele :)
    kranu
    Nowicjusz
     
    Posty: 23
    Rejestracja: 23 Wrz 2008, 17:41

    Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

    28 Mar 2009, 10:08

    Ciekawy temat ponawiam pytanie kolegi w których autach jest pasek bezkolizyjny? i dodaje swoje w których autach jest łancuszek zamiast paska?

    Wiem napewno że:
    - ford fiesta mk3 1.0 (1989 - 1995) ma łancuszek
    - honda civic sedan 1.5 16V (EG8) (1991 - 1995)Silnik D15B2 ma pasek ale czy bezkolizyjny to juz nie wiem. Może ktoś wie??

    Dodawajcie co macie w swoich autach zawsze moze sie komus przyda.
    PrezesArtek
    Stały forumowicz
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 1831
    Rejestracja: 11 Kwi 2008, 14:19
    Miejscowość: Sosnowiec
    Auto: Nissan Primera WP11-144
    Silnik: QG18DE
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Kombi
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 1999
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Fałszywe poczucie bezpieczeństwa Fałszywe poczucie bezpieczeństwa
    Pieszy wchodząc na oznaczone pasami przejście często zyskuje fałszywe poczucie bezpieczeństwa. Jak gdyby fakt, że w tym miejscu ma pierwszeństwo, chronił go przed zagrożeniem. W rzeczywistości na przejściach dla pieszych ...
    Pickup ŠKODA FUNstar Pickup ŠKODA FUNstar
    Nowy samochód marzeń 23 stażystów ze Szkoły Zawodowej ŠKODA Auto to zuchwały Pickup ŠKODA FUNstar. Koncepcja tego pojazdu, opartego na nowej ŠKODZIE Fabia, jest rezultatem projektu "samochód ...

  • Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

    28 Mar 2009, 10:21

    Fiat Seicento 1.1 ma pasek bezkolizyjny :D
    kranu
    Nowicjusz
     
    Posty: 23
    Rejestracja: 23 Wrz 2008, 17:41

    Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

    28 Mar 2009, 10:34

    W KIA Sorento mam łańcuch . A zaczełem się paskami rozrządu interesować po tym , jak w Chorwacji , na pewnej wyspie podczas wakacji zerwał mi się pasek w Fordzie Mondeo. Co tu robić ? Jesteś na środku morza , obcy język. Zadzwoniłem do ...Link4 . Usłyszałem ..gdzie Pan jest? .. jaki samochód ?.. proszę poczekać . Za godzinę podjeżdza laweta !!!, facet którego nie rozumiem zabiera mi samochód , a ja co mam robić ? , wracam na plażę . Za dziesięć dni pod namiot podjeżdża mój samochód wysiada facet z rachunkiem , płacę i odjeżdża . Kosztowało to mnie 700 Euro , ale zero stresów . Tylko teraz dziesięć razy sprawdzam , czy nie ma już terminu wymiany rozrządu , bo człowiek uczy się na błędach.
    Stacja1
    Nowicjusz
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 27
    Zdjęcia: 3
    Rejestracja: 27 Sty 2009, 11:33
    Miejscowość: Warszawa

    Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

    28 Mar 2009, 11:51

    KIA sportage silnik FE dohc. Bezkolizyjny.
    KIA Sportage 2,0 DOHC Custom
    :mrgreen:
    KIłA? To się podobno da wyleczyć...
    :mrgreen:
    leon zet
    Vany | SUVy
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 274
    Rejestracja: 16 Paź 2008, 23:05
    Miejscowość: Wyszków i okolice

    Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

    28 Mar 2009, 12:40

    E30 316i,318i M40B16/B18 silnik na pasku.
    W BMW tych starszych to wiem ze łańcuszek był w:
    E30
    316 do 87r. silnik M10B18
    318IS slnik M42B18
    320IS silnik S14B20
    M3 silnik S14B23 :twisted: również mały łańcuch
    E36 tu jestem pewny tylko tych 3 modeli
    316i,318i silnik M43B16/B18
    318IS M42
    BMW- Biała Może Więcej
    zbychu57
    Aktywny
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 312
    Rejestracja: 02 Mar 2008, 11:57
    Miejscowość: Białystok

    Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

    28 Mar 2009, 23:30

    Witam. Moge smialo powiedziec ze w golfie mk2 jest bezkolizyjny pasek rozrzadu.
    dodam jeszcze ze zakupilem takiego golfa gdziepasek byl "przeskoczony" o 6(!!!) zebow, zaplon przestawiony o 180 stopni a kable wysokiego napiecia pozakladane nie w kolejnosci prawidlowej... i trzeba przyznac ze jak na taki wielki mankament to calkiem niezle autko sobie radzilo na drodze :D
    a poprzedni wlasciciel uwazal ze jest silniczek krokowy zepsuty i komputer i przez to za pol darmo kupilem a jak wiadomo pierwsza rzecza jaka sie robi po zakupie autka jest wymiana paska rozrzadu i po wymianie i wlasciwym ustawieniu wszystko chulalo idealnie.
    toto_20
    Nowicjusz
     
    Posty: 1
    Rejestracja: 15 Sty 2009, 12:22

    Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

    29 Mar 2009, 09:59

    Po to wymyślono dwusuwy, żeby się paskiem nie przejmować. Ja w mojej Syrence z tym problemu nigdy nie miałem.

    Z fiatów na łańcuchu jest 900-tka (CC i Seicento oraz końcówka UNO). Z tego co mi wiadomo Seicento 1100 ma silnik bezkolizyjny.
    heemir
    Nowicjusz
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 23
    Rejestracja: 11 Lut 2009, 17:55
    Miejscowość: Żory
    Prawo jazdy od: 0- 0-1984
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: Audi 80 B4
    Silnik: 1.9 TD 75KM
    Paliwo: Diesel
    Typ: Sedan/Limuzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 1993

    Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

    29 Mar 2009, 18:39

    Bezkolizyjne są w większości Mazdy ale te starsze w tych nowszych to nie wiem czy zostało to zachowane przez Koncern :)
    Chosen
    Nowicjusz
     
    Posty: 3
    Rejestracja: 03 Wrz 2008, 10:39

    Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

    29 Mar 2009, 20:57

    A co z łańcuszkiem rozrządu (Mam w mojej fieście). Co o nich można napisać.
    Maki
    Początkujący
     
    Posty: 243
    Rejestracja: 30 Sty 2007, 22:59
    Miejscowość: z daleka

    Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

    29 Mar 2009, 21:08

    Mitsubishi colt 92-96 ale tylko z silnikiem 1300 na 100% ma rozrząd bezkolizyjny
    jur
    jacko
    Nowicjusz
     
    Posty: 10
    Rejestracja: 24 Paź 2008, 22:08
    Miejscowość: Tczew
     
    • Warto przeczytać
    • Lexus CT 200h
      Samochód parowy firmy GROUT, 1899 rok, 2
      Volkswagen Polo R WRC, Rajd Monte Carlo 2014, trudne warunki rajdu
      Opel Astra G Cabrio
      Hyundai Veloster, tył