Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymiana...

  • Poinformuj znajomych na Facebook-u o tym wątku
  • Poinformuj innych ludzi na Wykopie o tym wątku
  • Poinformuj znajomych na Twitter-ze o tym wątku
  • Poinformuj znajomych na Blip-ie o tym wątku
  • Poinformuj znajomych na GG o tym wątku

Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymiana...

Post» 25 Mar 2009, 00:24

Pasek i jego rola w silniku
Zlekceważenie terminu wymiany paska rozrządu może zakończyć się remontem kapitalnym silnika.
Uwaga! Wymiana samego paska to zbyt mało.
Zazwyczaj wymieniamy także napinacz, rolki prowadzące a czasem także zębate koła rozrządu.

Zadaniem paska rozrządu jest przekazanie napędu z koła pasowego wału napędowego na wałki rozrządu, które wprawiają w ruch popychacze i zawory. Pęknięcie, poluzowanie paska lub naderwanie jego zębów powoduje zazwyczaj gigantyczne szkody i kończy się remontem głowicy lub całego silnika.
O bezawaryjnej pracy paska rozrządu decyduje wiele czynników - m.in. wytrzymałość samego paska, stan współpracujących z nim kół zębatych, stan rolek napinających oraz... środowisko pracy, czyli mówiąc obrazowo ilość brudu pod pokrywą osłaniającą pasek.
W silniku fabrycznie nowym pasek pracuje w idealnych warunkach. Przynajmniej na początku eksploatacji. Z czasem jest coraz gorzej. Lecz gdy pojawiają się pierwsze wycieki oleju, zużywają się łożyska w rolkach prowadzących, coraz gorzej radzi sobie ze swoją rolą napinacz. Czasem dochodzą do tego usterki mechanizmów dodatkowych, które „przy okazji” napędza pasek - np. pompy cieczy chłodzącej. To wszystko czynniki, które przyśpieszają zużycie paska.


Co powinniśmy wymienić?
Popularna wymiana paska rozrządu praktycznie zawsze oznacza wymianę wybranych elementów, które z nim współpracują. Najczęściej oprócz paska wymieniamy:
1. Rolkę napinającą (napinacz)
2. Rolkę (rolki) prowadzące
3. Uszczelniacze wałków rozrządu i wału korbowego

Czasem zdarza się, że trzeba wymienić także koła zębate z którymi współpracuje pasek oraz pompę cieczy chłodzącej jeśli jest napędzana paskiem zębatym.
W wielu samochodach naciąg paska rozrządu reguluje się za pomocą pompy cieczy chłodzącej. Na ogół wymiana rozrządu jest dobrym pretekstem do wymiany owej pompy lub samych uszczelek.
W najtańszych samochodach wymiana wszystkiego co jest związane z rozrządem wraz z kosztami robocizny zamyka się w kwocie ok. 300 - 400 zł. W autach najbardziej skomplikowanych potrzeba na to nawet grubo powyżej 1500 złotych. Do takiego elitarnego grona należy większość silników V6, czy niektóre rzędówki - np. wysokoprężne.


Kiedy przychodzi czas na wymianę?
O terminie wymiany paska rozrządu czy raczej kompletu do napędu rozrządu jasno mówi instrukcja obsługi. Sęk w tym, że czasami wskazówki w niej zawarte rozmijają się z prawdą i w okresie pogwarancyjnym producenci nie biorą za to odpowiedzialności. O szczegółowy grafik przeglądów warto zatem zapytać mechanika wyspecjalizowanego w danej marce. Tylko nieliczne modele samochodów wytrzymują bez wymiany paska rozrządu przebiegi większe niż 90 - 120 000 km.
W większości przypadków pasek rozrządu wymienia się co 90 000 km, lub - jeszcze lepiej - co 60 000 km. Dla pewności wraz z wiekiem auta warto ten okres skracać. Okres do pierwszej wymiany „kompletu rozrządu” w fabrycznie nowym aucie powinien być nieco dłuższy niż w silniku dziesięcioletnim, gdzie tu i ówdzie sączy się olej. Obowiązkowo wymieniamy niezbędne elementy napędu rozrządu w używanych samochodach świeżo nabytych, które takowej wymiany nie mają udokumentowanej.


Uwaga na żywotność paska!
Żywotność paska rozrządu określa nie tylko przebieg, ale i wiek samochodu. Jeśli ktoś w ciągu 5 lat przejedzie zaledwie 30 000 km i tak powinien wymienić przynajmniej sam pasek rozrządu.


Jak można sprawdzić stan paska rozrządu?
Zgodnie z grafikiem przeglądów należy sprawdzać naciąg zębatego paska rozrządu oraz to czy nie zsuwa się z rolek. Oględziny mogą przyśpieszyć termin wymiany paska, ale nigdy na odwrót. Żaden mechanik nie jest w stanie na 100% zagwarantować, że w dobrze wyglądającym pasku wszystkie ząbki są nadal jak nowe.


Odpalanie auta na holu - odradzamy!
W samochodach wyposażonych w zębaty pasek rozrządu zapalanie na hol jest praktycznie niedopuszczalne. Nagłe szarpnięcia w układzie mogą spowodować zerwanie paska, przeskoczenie o kilka zębów lub uszkodzenie zębów i tym samym niekontrolowaną zmianę faz rozrządu. W efekcie może skończyć się to pokrzywieniem zaworów, które niespodziewanie napotkają na swojej drodze tłoki. Jak widać niewinnie wyglądający rozruch na hol może zakończyć się remontem silnika.


Warto wiedzieć:
Tylko nieliczne samochody mają silnik z rozrządem bezkolizyjnym. Chodzi o takie rozwiązanie, w którym w razie zerwania paska zębatego kończy się jedynie na unieruchomieniu silnika. Po założeniu nowego paska można jechać dalej.

W wielu samochodach naciąg paska rozrządu reguluje się za pomocą pompy cieczy chłodzącej. Na ogół wymiana rozrządu jest dobrym pretekstem do wymiany owej pompy lub samych uszczelek.

W silnikach z łańcuchem rozrządu także od czasu do czasu potrzebna jest ingerencja mechanika. Wymianie podlegają elementy prowadzące i napinające łańcuch. Przy pewnych przebiegach wymienia się także łańcuch i koła zębate.
Pozdro. Kacper
Kacper
Zaawansowany
 
Posty: 765
Zdjęcia: 3049
Rejestracja: 19 Maj 2006, 23:41
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy od: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999
Interesujące?
17


Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymiana...

Post» 25 Mar 2009, 00:34

Drodzy forumowicze - temat ten już był na forum,ale kilka dni temu,przez pomyłkę go usunąłem.Poprosiłem autora,żeby napisał go ponownie,co też uczynił,za co mu dziękuję,bo temat jest dość ciekawy i warto,żeby był na naszym forum.
Wzytkich tych,którzy zdążyli wypowiedzieć się w tym temacie również przepraszam.
Masz prawo zachować milczenie. A wszystko co napiszesz, może zostać zmoderowane
Nie pomagam na PW
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 10665
Zdjęcia: 1133
Rejestracja: 12 Gru 2006, 15:25
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
Interesujące?
3

Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

Post» 27 Mar 2009, 23:05

W niektórych samochodach fabrycznie że tak powiem zrywaja sie paski :D
Ja tak miałem w Reno Kangoo 1,9 zwykły dieselek... 2 razy pod czas pobytu w moich rekach sie zrywał pasek... nie wiem dlaczego do dziś :P Co 25tys padał... jakoś tak średnio licząc i za każdym razem głowica była zmasakrowana.. i co najlepsze servis tego nie uznawał jako ich wina.. no i kończyło się kosztami u mechanika w granicach 3tys ;/
GuciO
Nowicjusz
 
Posty: 26
Rejestracja: 02 Gru 2006, 10:35
Miejscowość: Poznań
Interesujące?
5

Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

Post» 28 Mar 2009, 08:05

A jaki pezebieg kwalifikuje do wymiany pasek w seacie alhabra 1,9tdi ten na pompowtryskach?
Spółdzielnia "NAPRZÓD"
sinkler
Nowicjusz
 
Posty: 3
Rejestracja: 17 Kwi 2008, 08:26
Miejscowość: Łódź
Interesujące?
6

Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

Post» 28 Mar 2009, 09:46

A ja bym chętnie się dowiedział w których samochodach jest pasek bezkolizyjny skoro ich jest tak niewiele :)
kranu
Nowicjusz
 
Posty: 23
Rejestracja: 23 Wrz 2008, 17:41
Interesujące?
18

Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

Post» 28 Mar 2009, 10:08

Ciekawy temat ponawiam pytanie kolegi w których autach jest pasek bezkolizyjny? i dodaje swoje w których autach jest łancuszek zamiast paska?

Wiem napewno że:
- ford fiesta mk3 1.0 (1989 - 1995) ma łancuszek
- honda civic sedan 1.5 16V (EG8) (1991 - 1995)Silnik D15B2 ma pasek ale czy bezkolizyjny to juz nie wiem. Może ktoś wie??

Dodawajcie co macie w swoich autach zawsze moze sie komus przyda.
PrezesArtek
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 1772
Rejestracja: 11 Kwi 2008, 14:19
Miejscowość: Sosnowiec
Auto: Nissan Primera WP11-144
Interesujące?
2

Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

Post» 28 Mar 2009, 10:21

Fiat Seicento 1.1 ma pasek bezkolizyjny :D
kranu
Nowicjusz
 
Posty: 23
Rejestracja: 23 Wrz 2008, 17:41
Interesujące?
5

Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

Post» 28 Mar 2009, 10:34

W KIA Sorento mam łańcuch . A zaczełem się paskami rozrządu interesować po tym , jak w Chorwacji , na pewnej wyspie podczas wakacji zerwał mi się pasek w Fordzie Mondeo. Co tu robić ? Jesteś na środku morza , obcy język. Zadzwoniłem do ...Link4 . Usłyszałem ..gdzie Pan jest? .. jaki samochód ?.. proszę poczekać . Za godzinę podjeżdza laweta !!!, facet którego nie rozumiem zabiera mi samochód , a ja co mam robić ? , wracam na plażę . Za dziesięć dni pod namiot podjeżdża mój samochód wysiada facet z rachunkiem , płacę i odjeżdża . Kosztowało to mnie 700 Euro , ale zero stresów . Tylko teraz dziesięć razy sprawdzam , czy nie ma już terminu wymiany rozrządu , bo człowiek uczy się na błędach.
Stacja1
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 27
Zdjęcia: 3
Rejestracja: 27 Sty 2009, 11:33
Miejscowość: Warszawa
Interesujące?
0

Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

Post» 28 Mar 2009, 11:51

KIA sportage silnik FE dohc. Bezkolizyjny.
KIA Sportage 2,0 DOHC Custom
:mrgreen:
KIłA? To się podobno da wyleczyć...
:mrgreen:
leon zet
Vany | SUVy
Awatar użytkownika
 
Posty: 274
Rejestracja: 16 Paź 2008, 23:05
Miejscowość: Wyszków i okolice
Interesujące?
3

Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

Post» 28 Mar 2009, 12:40

E30 316i,318i M40B16/B18 silnik na pasku.
W BMW tych starszych to wiem ze łańcuszek był w:
E30
316 do 87r. silnik M10B18
318IS slnik M42B18
320IS silnik S14B20
M3 silnik S14B23 :twisted: również mały łańcuch
E36 tu jestem pewny tylko tych 3 modeli
316i,318i silnik M43B16/B18
318IS M42
BMW- Biała Może Więcej
zbychu57
Aktywny
Awatar użytkownika
 
Posty: 312
Rejestracja: 02 Mar 2008, 11:57
Miejscowość: Białystok
Interesujące?
1

Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

Post» 28 Mar 2009, 23:30

Witam. Moge smialo powiedziec ze w golfie mk2 jest bezkolizyjny pasek rozrzadu.
dodam jeszcze ze zakupilem takiego golfa gdziepasek byl "przeskoczony" o 6(!!!) zebow, zaplon przestawiony o 180 stopni a kable wysokiego napiecia pozakladane nie w kolejnosci prawidlowej... i trzeba przyznac ze jak na taki wielki mankament to calkiem niezle autko sobie radzilo na drodze :D
a poprzedni wlasciciel uwazal ze jest silniczek krokowy zepsuty i komputer i przez to za pol darmo kupilem a jak wiadomo pierwsza rzecza jaka sie robi po zakupie autka jest wymiana paska rozrzadu i po wymianie i wlasciwym ustawieniu wszystko chulalo idealnie.
toto_20
Nowicjusz
 
Posty: 1
Rejestracja: 15 Sty 2009, 12:22
Interesujące?
1

Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

Post» 29 Mar 2009, 09:59

Po to wymyślono dwusuwy, żeby się paskiem nie przejmować. Ja w mojej Syrence z tym problemu nigdy nie miałem.

Z fiatów na łańcuchu jest 900-tka (CC i Seicento oraz końcówka UNO). Z tego co mi wiadomo Seicento 1100 ma silnik bezkolizyjny.
heemir
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 22
Rejestracja: 11 Lut 2009, 17:55
Miejscowość: Żory
Prawo jazdy od: 0- 0-1984
Przebieg/rok: 15tyś. km
Auto: Audi 80 B4
Silnik: 1.9 TD 75KM
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1993
Interesujące?
2

Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

Post» 29 Mar 2009, 18:39

Bezkolizyjne są w większości Mazdy ale te starsze w tych nowszych to nie wiem czy zostało to zachowane przez Koncern :)
Chosen
Nowicjusz
 
Posty: 3
Rejestracja: 03 Wrz 2008, 10:39
Interesujące?
1

Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

Post» 29 Mar 2009, 20:57

A co z łańcuszkiem rozrządu (Mam w mojej fieście). Co o nich można napisać.
Maki
Aktywny
 
Posty: 243
Rejestracja: 30 Sty 2007, 22:59
Miejscowość: z daleka
Interesujące?
1

Re: Pasek rozrządu - jego rola w silniku, żywotność i wymian

Post» 29 Mar 2009, 21:08

Mitsubishi colt 92-96 ale tylko z silnikiem 1300 na 100% ma rozrząd bezkolizyjny
jur
jacko
Nowicjusz
 
Posty: 10
Rejestracja: 24 Paź 2008, 22:08
Miejscowość: Tczew
Interesujące?
4

Następna
 
  • Galeria motoryzacyjna
    Men's Day 2010
    Volvo S80, wyposażenie
    Targi AutoSalon i AutoSerwis
    Audi A4 allroad quattro, przód
    Audi RS 6 Avant quattro, tył, 2013

Problemy techniczne