Polonez Caro+ przeróbka instalacji, pobór prądu

Polonez Caro+ przeróbka instalacji, pobór prądu

08 Lip 2009, 23:05

Witam,
jestem dumnym posiadaczem poloneza caro plus 2001r z gazem. Zakupiłem do niego radio, marki JVC KD-R301, radio podłączyłem, gra dobrze. Posiadam akumulator Centry Futura 55Ah, ma on 2tyg. Przeszukując sieć natrafiłem na parę tematów które zrodziły parę pytań:

Jak wiadomo instalacja audio w polonezie jest dośc chamsko zrobiona, tzn. radio powinno mieć dwa źrodła zasilania, jedno od akumulatora a drugie po przekręceniu zapłonu, ale polonez posiada oczywiście jedno z akumulatora (pomijając fakt, że wóz z 2001 roku nie ma kostki iso...), które jest zmostkowane i "symuluje" drugie zasilanie, to które powinno pojawić się po przekręceniu kluczyka w stacyjce. Otóż czytałem, że gdy radio jest własnie w ten sposób podłaczone (czyli tylko jeden kabel z aku który działa na dwa) to pobiera ono znacznie więcej prądu w stanie spoczynku.

Czy jest to prawdą? I jeśli tak to o ile zwiększa się jego pobór?
Samochodem jeźdżę teraz rzadko (raz na kilka dni, krótkie trasy ok 10-30km), czy ten zwiększony pobór może wyczerpać mi akumulator podczas tych postojów?

Można oczywiście zrobić sobie swóje zasilanie, które będzie działać po przekręceniu kluczyka pytanie tylko gdzie można podłączyć ten kabel (proszę posiadaczy tego zacnego wozu, lub znawców tematu, aby podpowiedzieli, skąd można pociągnąć prąd tak aby był po przekręceniu stacyjki).

Ogólnie martwie się tym, że radyjko będzie rozładowywać mi aku, który jest nowy, ale z drugiej strony nie chciałbym grzebać w elektronice i miło by było gdyby zostało tak jak jest, tj. radio działa bez kluczyka co oczywiście nie da rady jeśli zrobię to drugie zasialnie po przekręceniu stacyjki.

Czytałem, że pobór wzrasta z 60mA do 160-200mA, wszak nawet przy 0,2 A to jest to około:

55/0,2 = 275h = 12dni więc powinien spokojnie wytrzymać, nie mam niestety żadnego sprzętu by to pomierzyć...

Jakim prądem samochód ładuje akumulator? Ile trzeba przejechać aby "doładować" go po rozruchu?
wkexe
Nowicjusz
 
Posty: 6
Rejestracja: 10 Cze 2009, 21:04
Miejscowość: Łódź

09 Lip 2009, 19:11

Nie jestem pewnien na 100%,ale coś mi się wydaje,że w plusie były dwa przewody do zasilania radia - stały plus(do pamięci) i plus po stacyjce do zasilania.
Nie bardzo rozumiem,co masz na myśli pisząc,że coś jest zmostkowane i symuluje drigie napięcie.Jak chcesz mieć radio dobrze podłączone,to miernik do ręki i mierz gdzie masz jakie zasilanie.Czy zasilanie jest stałe,czy po stacyjce,to nie ma nic do rzeczy względem akumulatora.Jest to tylko sprawa wygody.Ale zasilanie musi być tylko jedno - nie może być tak,że stały plus jest połączony z plusem po stacyjce.No i bez sensu coś takiego by było przecież.
Co do poboru prądu - w danych technicznych radia powinno pisać ile ono pobiera prądu.
Masz prawo zachować milczenie. A wszystko co napiszesz, może zostać zmoderowane
Nie pomagam na PW
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 13686
Zdjęcia: 1110
Rejestracja: 12 Gru 2006, 14:25
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

10 Lip 2009, 17:27

Miałem na myśli to, że w polonezie jest kostka tylko, że nie iso i do tej kostki dochodzi jeden kabel zasilający z aku a z drugiej strony tej kostki ten kabelek rozdwaja się na czerwony i zółty (czyli na stałe i ze stacyjki), taki trik ;). Problem mój w tym jest taki, że czytałem że ten typ połączenia pobiera więcej prądu, bo w żółtym nie powinno być napięcia, a jest cały czas. Niestety ani w instrukcji obs. ani na stronie producenta nie ma inforamcji o tym ile pobiera prądu. Jak narazie postaje mi obserwować oczko na akumulatorze i patrzeć jak się to ma. Narazie samochód stoi 4 dzień i oczko nadal całe zielone.
wkexe
Nowicjusz
 
Posty: 6
Rejestracja: 10 Cze 2009, 21:04
Miejscowość: Łódź

11 Lip 2009, 11:02

Jak jeden kabelek,na którym jest napięcie cały czas,może się rozdwajać na dwa,przy czym w jednym napięcie ma być stale,a w drugim po stacyjce?Logiczne jest,że w tym przypadku na obu przewodach napięcie będzie cały czas.Jakby miało być tak,że w jednym przewodzie jest napięcie cały czas, w drugim po stacyjce,to musiałyby być dwa osobne przweody dochodzące do kostki.Jak produkowali te Polonezy,to jeszcze w standardzie nie było kostek ISO,tylko dawali takie kostki,jakie były w radiu lub jak radia nie było,to dawali kostki takie jakie były w radiach z Daewoo.I gdzie ty czytałeś takie bzdury o tym większym poborze prądu?Nie wiem,jak podłaczyłeś to radio,ale skoro gra,to nie ma źle.Mam tylko nadzieję,że jak podłączałeś głośniki,to podłączyłeś + do + i - do - (chodzi mi oczywiście o + i - głośników)..
Sprawdziłem na schemacie z Plusa(nie mam na chwilę obecną na warsztacie takiego autka żeby sprawdzić wizualnie) i wg schematu,a więc oryginalnie,złacze radia składa sie z 3 kostek - 1 to głośniki przednie(4 przewody),2 to głośniki tylne(4 przewody) i 3 zasilanie.W kostce z zsailania są 3 przewody - czarny(masa),czerwony(plus z akumulatora) i czerwono-czarny(zasilanie po stacyjce - przy tym połączeniu podczas rozruchu silnika radio gaśnie tak jak niektóre odbiorniki np. światła,dmuchawa).
Jak masz inaczej,to znaczy,że ktoś już przerabiał oryginalną instalację i musisz sam dojśc co gdzie jest.Na zasilaniu były dwa przewody,ponieważ jeden(stałe napięcie) był do podtrzymywania pamięci,a drugi(napięcie po stacyjce) było do zasilania radia.A teraz jeżeli z tego jednego,na którym jest stałe napiecie rozchdzą się dwa przewody,to prawdopodobnie jeden był do podtrzymania pamięci,a drugi do zasilania radia i radio mogło być włączane niezależnie od położenia stacyjki bądz zapłonu.
Masz prawo zachować milczenie. A wszystko co napiszesz, może zostać zmoderowane
Nie pomagam na PW
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 13686
Zdjęcia: 1110
Rejestracja: 12 Gru 2006, 14:25
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

12 Lip 2009, 22:26

No własnie jest tak jak piszesz tzn. jeden kabel idzie od samochodu jest koloru czerwonego, dochodzi do jednej wielkiej kostki, do której dochodzą wszystkie kable z radia (czyli 8 ma głośniki + i -, masa i jeden czerwony kabel zasialjący, nie ma żółtego i antena oddzielnie), w tej kostce, z miejsca gdzie jest podłączone zasialnie czerwone, czyli stałe wychodzi mały kabelek który jest podłączony do innego miejsca w tej kostce (dokładnie poniżej tego czerwonego), to jest ten moment gdzie zasialnie się rozdwaja, bo jak podłączę kostkę z drugiej strony czyli ta co idzie od radia to ten właśnie mały kabelek z drugiej strony jest żółty, zaś czerwony jest dalej czerwony (i reszta kabli zmienia się na kolory isoskie, czyli zielony, fioletowy, szary, jest nawet niebieski który od strony samochodu jest ślepy itd). Chodzi mi własnie o to, że ten jeden zasilający kabel daje napięcie w dwa miejsca, czyli z lewej strony w kostke wchodzi czerwony a z drugiej ten kabel jest podzielony na dwa, czerwony i żółty. I teraz czytałem na elektrodzie, że taki sposób podłączenia (czyli radyjko gra cały czas, bez kluczyka), powoduje że w stanie czuwania pobiera więcej prądu (bo zamiast tylko podtrzymania pamięci, pompuje prąd drugim kablem, czyli radio "myśli", że chodzi silnik i jest cały czas gotowe na włączenia np. pilotem itd.). I oto mi tylko chodzi. A instalacja nie była nigdy przerabiana bo samochód jest od nowości w rodzinie. Radio było kupione firmowe i z nim była właśnie ta kostka, ja ją wziąłem i uciąłem kable przy radiu i skręciłem z tymi od nowego radia (kolory się zgadzały, bo radio mimo, że Deawoo to jednak było zrobione ze standardem iso).

I własnie z tego powodu zastanawiam się czy nie zrobić radia na kluczyk, bo jako student mało jeżdzę, czasami auto stoi tydzień a nie chciałbym zniszczyć aku. Ale prawdopodobnie rozwiąże to niedługo kupując miernik i zmierze jaki jest pobór samochodu gdy jest zgaszony. I moje pytanie skąd można wziąść zasilanie na żółty, wszak kostka z bezpiecznikami niedaleko, ale boje się, żeby czegoś nie spartolić, pasowało by mi aby po przekręceniu kluczyka na raz było radio (dwa zapalają się kontrolki od ładowania i wszystkiego, trzy rozrusznik, tak jak w nowych samochodach).
wkexe
Nowicjusz
 
Posty: 6
Rejestracja: 10 Cze 2009, 21:04
Miejscowość: Łódź

13 Lip 2009, 09:29

Zróbmy inaczej - napisz ile masz kostek w samochodzie i jakie kolory przewodów.Napisz też,jakie masz kolory przewodów w radiu i ich oznaczenia(bez przewodów głośników).
Masz prawo zachować milczenie. A wszystko co napiszesz, może zostać zmoderowane
Nie pomagam na PW
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 13686
Zdjęcia: 1110
Rejestracja: 12 Gru 2006, 14:25
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Sposoby na zmniejszenie kosztów ubezpieczenia samochodu Sposoby na zmniejszenie kosztów ubezpieczenia samochodu
    Niestety koszty ubezpieczenia samochodu wciąż rosną. Zindywidualizowany sposób liczenia składki oraz zwiększające się sumy wypłaconych odszkodowań dają się we znaki właścicielom samochodów, nawet tym bezszkodowym. ...
    Odświeżony crossover Mitsubishi ASX Odświeżony crossover Mitsubishi ASX
    W polskiej ofercie Mitsubishi Motors debiutuje właśnie odświeżony model najpopularniejszego modelu tej marki w Polsce i Europie – crossovera Mitsubishi ASX z nowym silnikiem Diesla. Wzbogacono wyposażenie pojazdu, silnik ...

  • 10 Sie 2009, 12:19

    Witam

    Mam banalny problem. Otóż mam Poloneza Atu Plus, kupiłem do niego radio JVC KD-R302. Ale problem mam taki, że chce je założyć, a tu zamiast normalnej kostki ISO, są jakieś trzy kostki, nie wiem co z tym zrobić i jak to podłączyć, jestem zielony w tym temacie. Prosze o jakąś pomoc. Dzięki z góry! Pozdrawiam
    Marcinenko
    Nowicjusz
     
    Posty: 1
    Rejestracja: 10 Sie 2009, 12:13
    Miejscowość: Okolice Warszawy.
     
    • Warto przeczytać
    • Master Truck
      Zarysowana felga i ubytki w oponie
      Porównanie opon klasy A i G - droga hamowania
      36
      Autosalon Genewa 2006