Renowacja zniszczonej skórzanej tapicerki

22 Kwi 2015, 09:47

Chciał bym się z Wami podzielić wiedzą na temat renowacji skórzanych tapicerek. Mam za sobą ok. 20 odnowionych foteli, kilka kanap tylnych, boczków drzwiowych oraz kierownic. Właściwie uczyłem się na własnych błędach.
Tapicerka skórzana ma to do siebie, że niewłaściwie pielęgnowana z czasem traci elastyczność, pęka, wyciera się lakier wierzchni, kolor bazowy a następnie dochodzi do przetarć skóry.
Wszystkie te uszkodzenia można w większości naprawić we własnym zakresie bez specjalistycznego sprzętu.
Renowacja zniszczonej skórzanej tapicerki
CO NAM BĘDZIE POTRZEBNE?

- Zmywacz do skór ( z doświadczenia wiem, że najlepszy i jednocześnie najtańszy jest czysty aceton) Na allegro dostępne są wszelkiej maści zmywacze do wyboru do koloru. WAŻNE !!! Unikać rozpuszczalnika!!! Przesusza skórę = materiał traci elastyczność.

- Papiery ścierne, włóknina szlifierska- ( ja używam włókniny szlifierskiej. Lepiej dopasowuje się do kształtu tapicerki i jest ,,delikatniejsza" trudniej coś przeszlifować.

- Gąbki, pędzelki, szmaty itp. itd. tego nigdy za wiele. Oraz szpachelka do nakładania szpachli.

- Szpachla do skóry ( płynna skóra) ( w przypadku uszkodzeń wymagających wypełnienia) polecam najtańszą firmy barwiko, kosztuje na allegro jakieś 7,5 zł.
Można kupić też szpachlę firmy Furniture Clinic ale wiem z doświadczenia, że ta tańsza wcale nie jest gorsza.

- Farba do skóry- i tu NAJWAŻNIEJSZE ! Farba koniecznie ma być na bazie wody, NIGDY nie na bazie rozpuszczalnika. Farba na bazie rozpuszczalnika po wysuszeniu nie ma elastyczności, ponadto wysusza skórę co znacznie skraca jej żywotność.

- Lakier wykończeniowy, tak jak wyżej tylko i wyłącznie na bazie wody

- Suszarka do włosów- najlepiej taka ze zwartym termostatem żeby co chwile się nie wyłączała :mrgreen:

ZACZYNAMY PRACĘ ( jako przykład ok 30 letni fotel skórzany Recaro wymontowany z mojego bmw e30 )


Przed renowacją fotel wyglądał tak:

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Pozornie trup nie do odratowania, poprzecierany, dziurawy i wszystko co możliwe. Niestety nie posiadam fotorelacji krok po kroku ponieważ nigdy nie myślałem, iż będę tworzył jakiś poradnik ale postaram się krok po kroku opisać procedurę naprawy.

1. Przetarcie włókniną ścierną całości poszycia.
Gradację materiału ściernego należy dobrać w zależności od uszkodzenia. Często wystarczy nawet gąbka do mycia naczyń, mam na myśli tą szorstką stronę, może zastąpić włókninę ścierną. Ja jednak używam tego typu włókniny ściernej.

Chodzi o to by lekko zmatowić powierzchnie skóry. WAŻNE ! Nie trzemy zbyt mocno by nie zniszczyć faktury skórzanego poszycia.

2. Odtłuszczenie skóry.
W ruch idzie szmata i obfite ilości zmywacza do skór bądź acetonu. NIE ŻAŁOWAĆ ZMYWACZA!!! Od dokładności odtłuszczenia powierzchni zależy trwałość naszej roboty. Źle zmatowiona, odtłuszczona powierzchnia do malowania = szybko ścierająca się, odparzająca się farba = stracony czas, nerwy i pieniądze :(
3. Uzupełnianie ubytków.
Często na powierzchni skóry są różnorakie pęknięcia, załamania itp. Do ich uzupełniania służy płynna skóra ( szpachla do skóry. Nakładamy ją na ubytki najlepiej w małych ilościach plastikową szpachelką. Po wyschnięciu szlifujemy dla wyrównania powierzchni.
4. Nakładanie farby bazowej ( malowanie)
Ja używam zwyczajnie kawałka gąbki. Nakładam na nią niewielką ilość farby bazowej i wcieram w malowaną skórę. Nie należy się przejmować przy nakładaniu pierwszej warstwy kiepskim kryciem. To dopiero warstwa wstępna więc super dokładność nie ma sensu. Ważne by nakładać cienkie warstwy. Gdy pojawi się zaciek należy go szybko zetrzeć. Wyschnięty zaciek = prawie na pewno późniejsze odparzenie farby.
Po nałożeniu 1 warstwy można przyśpieszyć schnięcie suszarką do włosów.
Po ok 15 minutach gdy powierzchnia malowania jest już względnie sucha można przystąpić do nakładania kolejnej warstwy. Czynność powtarzamy do czasu gdy uznamy iż naprawiana powierzchnia jest już wystarczająco pokryta farbą. Z reguły wystarczą 3 warstwy..
5. Nakładanie lakieru wykończeniowego ( bezbarwnego)
Gdy upewnimy się że farba bazowa jest już sucha możemy przystąpić do ostatniego etapu- nakładania lakieru wykończeniowego.
Są różne szkoły, niektórzy twierdzą, że lekko należy przetrzeć pomalowaną powierzchnie odtłuszczaczem. Ja jednak tego nie robię nauczony doświadczeniem.
Lakier bezbarwny nakładamy również gąbką w podobny sposób jak jakier bazowy. Z tym, że robimy to ostrożnie. Lakier jest bezbarwny i trzeba z wyczuciem go nakładać by nie narobić zacieków. Po nałożeniu 1 warstwy bezbarwnego oczywiście suszarka w dłoń i suszymy malowaną
powierzchnie. Następnie proces powtarzamy nakładając kolejną warstwe lakieru.
Ja osobiście kładę 3 warstwy bezbarwnego.
Po nałożeniu ostatniej warstwy suszymy całość dokładnie i pozostawiamy w suchym ciepłym pomieszczeniu na minimum 24h. Wiem, że lakier wyschnie dobrze już nawet po godzinie jednak wiem, że by zyskał pełną wytrzymałość swoje musi odczekać.
Później tylko pozostaje nam cieszyć się odnowioną tapicerką.
Pamiętajcie o właściwej konserwacji, swoją pracę trzeba szanować :)))

Efekt finalny renowacji mojego fotela Recaro:

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Wymieniłem jedynie powierzchnie siedziska ponieważ renowacja nie miała większego sensu.

Podobny proces renowacji możemy zastosować w przypadku kierownicy, bądź boczków drzwiowych.

Niestety większość zdjęć z moich prac renowacyjnych przepadła bezpowrotnie wraz z uszkodzeniem dysku ale zamieszczę kilka fotek moich ,,dzieł":
Kierownica nardi torino do bmw e30:

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Fotele sportsitze bmw e30:

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


[b]Kierownica mtech II bmw:

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



Mam nadzieję, że stworzony przeze mnie opis choć trochę pomoże Wam w renowacji skór w waszych samochodach. To na prawdę nie jest trudne, trzeba tylko chcieć! POWODZENIA :mrgreen:
kirin88
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2137
Zdjęcia: 10
Prawo jazdy: 0- 0-2006
Auto: BMW & ROVER
Silnik: V8 :D
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1995

24 Kwi 2015, 00:05

Czym więcej takich tematów tym lepiej, dzięki :ok:
misiekmr
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 81
Auto: Nie mam
Paliwo: Inne
Typ: Inny
Skrzynia biegów: Manualna

26 Kwi 2015, 07:06

A mógł byś dokładniej opisać nakładanie koloru i bezbarwnego gąbką, Nie robią się kreski po prowadzeniu gąbki, osobiście widziałem jak naprawiają skórzaną tapicerkę i wszystko podobnie jak opisałeś ale farby nakładali pistoletem i dlatego zaciekawił mnie patent z gąbką.
PrezesArtek
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 1848
Miejscowość: Sosnowiec
Przebieg/rok: 25tys. km
Auto: Audi S8 i Wp11-144
Silnik: AVP, QG18DE
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2001

27 Kwi 2015, 22:41

Wcześniej zawsze udawałam sie do serwisu z problemami takiego rodzaju, ale następnym razem spróbuje zrobić to sama. Dziękuję za post, bardzo ciekawy i szczegułowy.
Wiola67
Nowicjusz
 
Posty: 5
Prawo jazdy: 17 02 1990
Auto: audi A4

28 Kwi 2015, 13:58

PrezesArtek napisał(a):A mógł byś dokładniej opisać nakładanie koloru i bezbarwnego gąbką, Nie robią się kreski po prowadzeniu gąbki, osobiście widziałem jak naprawiają skórzaną tapicerkę i wszystko podobnie jak opisałeś ale farby nakładali pistoletem i dlatego zaciekawił mnie patent z gąbką.

Biorę w rękę buteleczkę z farbą. Odkręcam nakrętkę, przykładam gąbkę do otworu. Przechylam lekko butelkę z farbą by farba znalazła się na gąbce :mrgreen:
Następnie maluje skórę gąbka jak pędzlem raz przy razie. Ze 2-3 warstwy. Nigdy kreski się nie robiły o ile powierzchnia była dokładnie pokryta farbą.
Inaczej sprawa się ma w przypadku malowania farba na bazie rozpuszczalnika, wtedy faktycznie powstają smugi. Z dobrą farbą na bazie wody nigdy nie ma problemu. Polecam farbę furniture Clinic.
Super wydajna i nie śmierdzi.
Raz zrobiłem z kumplem eksperyment i malowaliśmy aerografem. Szczerze mówiąc wyszło podobnie. Z tym, że aerografem robota szła 2x szybciej. Zaoszczędzony czas trzeba było jednak przeznaczyć na czyszczenie aparatury więc na jedno wyszło.

Poniżej dodaje jeszcze fotki z malowania na szybko skórzanej startej kierownicy w roverze. Nie polecam jednak malowania kierownicy bez jej odkręcania. O wiele dokładniej robota wyjdzie w warunkach domowych z odkręcona kierownicą ;)
WAŻNE. Malując kierownice szczególną wagę należy przywiązać do odtłuszczenia malowanej powierzchni. Należy wielokrotnie aż do przesady szorować kierownicę przed jej malowaniem. Inaczej trwałość naszej pracy pozostawiać będzie wiele do życzenia.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]



W tym tygodniu zamierzam odnowić skórę w moim BMW e34. Jak mnie natchnie to zrobię szczegółową dokumentacje zdjęciową krok po kroku i zamieszczę na forum.
kirin88
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2137
Zdjęcia: 10
Prawo jazdy: 0- 0-2006
Auto: BMW & ROVER
Silnik: V8 :D
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1995

29 Kwi 2015, 17:07

Też sie w cos takiego bawiłem, z tym że farbę nanosiłem pistoletem lakierniczym :idea:
krikus
fs...VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 2694
Zdjęcia: 125
Auto: Opel Vectra C 1.8

06 Maj 2015, 07:35

Jest taki preparat nazywa się macadamia czy jakoś tak. W necie jest o tym dużo info.
mirekwalczyk
Obserwowany
 
Posty: 1
Auto: Toyota

25 Wrz 2015, 20:00

Firma [reklama] powinna ci pomóc, zajmują się zawodowo odnawianiem aut. Sam z nich korzystałem już dwa razy i na pewno jeszcze nie raz z nich skorzystam.
Ostatnio edytowany przez MotoAlbercik, 29 Wrz 2015, 09:40, edytowano w sumie 1 raz
Powód: Reklama
hans54
Nowicjusz
 
Posty: 16
Prawo jazdy: 16 01 1986
Przebieg/rok: 27tys. km
Auto: Audi A4
Paliwo: Benzyna + LPG

04 Lut 2016, 02:44

Witam, czy mogłbys odpisać na prywatną wiadomość, a najlepiej podał maila albo numer tel?
erdesto
Obserwowany
 
Posty: 1
Prawo jazdy: 26 09 1989
Przebieg/rok: 18tys. km
Auto: Skoda Superb II, VW Passat b4
Silnik: 1.9 tdi, 2.8 vr6
Paliwo: Inne
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2010

15 Mar 2017, 18:48

Z uwagi na bardzo dużą liczbę zapytań odnośnie renowacji skóry właśnie tworzę obszerną fotorelacje z dokładnym opisem naprawy zmęczonej życiem skóry w bmw e38.
Lada dzień dokleję relację do tematu.
Dostaje wiele pytań pt. ,,jak dobrać kolor farby do skóry"
Profesjonalni sprzedawcy farb do skóry na allegro ( niestety nazwy podać nie mogę aby nikomu nie robić reklamy) proszą o wysłanie im kawałka skóry.
Najlepiej podłokietnik, zagłówek lub po prostu wycięty gdzieś z dołu fotela kawałek tapicerki.
Drugi sposób to rozkodowanie vinu o ile fotele w naszym samochodzie są oryginalne.
Sprawdza się to doskonale w bmw gdzie otrzymujemy dokładny kod koloru skóry. Domniemywam, że w przypadku innych marek sytuacja ma się podobnie.
kirin88
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 2137
Zdjęcia: 10
Prawo jazdy: 0- 0-2006
Auto: BMW & ROVER
Silnik: V8 :D
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 1995

13 Gru 2017, 12:52

Możecie poczytac z jakich etapów powinna składać się profesjonalna regneracja. Najlepiej sprawdza się natryskowe lakierowanie.

Renowacja skórzanej tapicerki przebiega w pięciu etapach:
  • Zaczynamy od przygotowania podłoża. W tym celu starannie czyścimy i odtłuszczamy pwoierzchnię siedzeń. Dzięki temu regeneracja skóry w samochodzie jest skuteczna i jej efekty utrzymują się przez długi czas.
  • Następnie indywidualnie dobieramy kolor lakieru. Wybieramy taki, który będzie dokładnie pasował do oryginalnej, fabrycznej powłoki siedzeń – chcemy, aby fotele wyglądały jak nowe.
  • Po wybraniu koloru przystępujemy do lakierowania natryskowego mebli skórzanych. Stosujemy wyłącznie wysokiej jakości lakiery i nowoczesne urządzenia: dzięki temu możemy uzyskać idealne pokrycie siedzeń kolorem i naprawa tapicerki jest naprawdę spektakularna.
  • Po nałożeniu koloru siedzenia pokrywane są bezbarwnym lakierem. To właśnie ten krok sprawia, że renowacja skór samochodowych utrzymuje się przez długi czas, a nie tylko na chwilę. Lakier przedłuża trwałość koloru i zapewnia mu dodatkową ochronę przed uszkodzeniami.
  • Ostatni, finałowy krok to impregnacja skóry. To zwieńczenie procesu i jeszcze jedna, dodatkowa warstwa ochronna dla siedzeń. Po zakończeniu tego procesu konserwacja skórzanej tapicerki jest gotowa.
Arowana14
Nowicjusz
 
Posty: 26
Prawo jazdy: 01 01 2001
Auto: Audi A5

11 Sty 2018, 15:31

Jeśli ktoś z Was ma skórzaną tapicerkę, to polecam ciekawy konkurs, można wygrać środek do jej czyszczenia :) [link wygasł]
Ulalala
Obserwowany
 
Posty: 1
Prawo jazdy: 12 05 2013
Przebieg/rok: 1tys. km
Auto: Ford Mondeo Mk4

23 Sie 2018, 14:04

Mi ostatnio świetnie sprawdził sie nowy produkty od K2. Moja tapicerka była w naprawdę złym stanie ale K2 Auron Strong super sobie poradził, pewnie przez to, że ma w nazwie STRONG :D
drutnik
Nowicjusz
 
Posty: 3
Auto: audi a6

19 Lip 2019, 23:48

... Biorę w rękę buteleczkę z farbą. Odkręcam nakrętkę, przykładam gąbkę do otworu. Przechylam lekko butelkę z farbą by farba znalazła się na gąbce Następnie maluje skórę gąbka jak pędzlem raz przy razie. Ze 2-3 warstwy. Nigdy kreski się nie robiły o ile powierzchnia była dokładnie pokryta farbą.

A pęcherzyki powietrza nie ciągną się za gąbką?
Rexman
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 45
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Mała
Prawo jazdy: 22 02 1979
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Bmw F11
Silnik: M57 D30 313KM.
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

03 Wrz 2020, 11:10

O skórę trzeba dbać i nacierać preparatami dosyć często nie raz na rok żeby nie traciła elastyczności bo wysycha i pęka
Zbyszko101
Nowicjusz
 
Posty: 12