Dzimi napisał(a):Ja aktualnie niedawno miałem szkolenie w zakresie masy auta i przyczepy itp.
Więc tak masa całkowita przyczepy nie może przekroczyć masy całkowitej auta
Czyli Auto masz 2t wagi to przyczepa nie może przekroczyć 2T chyba że masz mniej wbite ile hak może unieść masy. Ale widzisz tu teraz jest jedno ale ...
Masz 2T +2T to wychodzi razem 4T masy zespołu pojazdów Czyli już sama kat. B nie starczy, możesz zrobić ewentualnie kat. B + E czyli wtedy dzięki tejże kat. masz pozwolenie na poruszanie się zespołem pojazdów do maksymalnej wagi 4,5T robiąc kat. C nie uprawnia Cię to do ciągania za Tobą przyczep i przekraczania 3.5T zespołem ale tylko masz pozwolenie wtedy na prowadzenie pojazdów powyżej 3.5T do chyba jak się orientuje same solówki do 22 ton chyba a kat C+E uprawnia Cię do poruszania się zestawem do 42ton chyba czy jakoś tak czyli dopiero wtedy możesz mieć np. Dostawczaka do 3.5T masy całkowitej i do tego przyczepę do 3.5T masy całkowitej
i bez strachu latasz zespołem 7 ton
coś jednak słabo słyszałeś
pomijając fakt zaleceń UE (które do kodeksu jeszcze nie weszły jednak) na B możesz ciągać przyczepki do 750kg nawet jeśli zestaw nie przekroczy 2 T to i tak na samym B nie możesz ciągać ciężkich przyczep (czyli powyżej 750kg) na B nie można przekroczyć 3,5T zestawu (czyli jeśli mamy auto o DMC 2900kg to możemy za nim ciągnąć przyczepke o DMC najwyżej 600kg )
B+E uprawinia cię do ciągania przyczep ciężkich, DMC zestawu nie może przekroczyć 7T ale jest to uwarunkowane kilkoma podpunktami
przyczepa nie może mieć większego DMC od DMC holownika chyba że holownikiem jest pojazd specjalny lub terenowy z homologacją (wtedy może ciągać do 150%DMC holownika)ale nie cięższą niż 3500kg i cały zestaw nie może mieć więcej niż 7T
przykłądowo Nissan Patrol o DMC 2680kg może ciągnąć przyczepę o DMC 3500
oczywiście każda przyczepa ciężka musi posiadać hamulec (najazdowy, pneumatyczny bądź hydrauliczny) i element sprzęgający (hak holowniczy) musi mieć homologację do ciągania przyczep o danej masie.
BTW na C możesz prowadzić ciężarówki o DMC powyżej 3,5T nie ma górnej granicy w przepisach o prawie jazdy (wywrotki 4ro lub 5cio osiowe potrafią spokojnie mieć DMC rzędu 40 ton) natomiast w prawie o ruchu drogowym masz maksymalną masę pojazdu dopuszczonego do ruchu po polskich drogach (to właśnie te 41-42tony) pojazdy specjalne mogą mieć zwiększoną ładowność ale każdy przejazd pojazdu o masie większej musi dostać pozwolenie (tzw potocznie "gabaryt")
C+E uprawnia cię do poruszania się zestawem 1 lub 2 przyczepowym o DMC powyżej 3,5T a górna granica określona jest jak wyżej