Słownik Motoryzacyjny, Słownik Samochodowy

NAPĘDY HYDRAULICZNE


A | B | C | D | E | F | G | H | I | J | K | L | M | N | O | P | Q | R | S | T | U | V | W | X | Y | Z

  • Poinformuj innych ludzi na Wykopie o tym wątku
  • Poinformuj znajomych na Twitter-ze o tym wątku
  • Poinformuj znajomych na Blip-ie o tym wątku
  • Poinformuj znajomych na GG o tym wątku

NAPĘDY HYDRAULICZNE

Ocena: 0.0/5

Napędy hydrauliczne są to urządzenia służące do przekazywania energii mechanicznej z miejsca wytworzenia do urządzenia napędzanego. W napędach tych czynnikiem przenoszącym energię jest ciecz. Zasada działania napędu hydraulicznego jest oparta na prawie Pascala, mówiącym o równomiernym rozchodzeniu się ciśnieniu w cieczy.
W zależności od sposobu przenoszenia ruchu rozróżnia się napędy:
- Hydrostatyczne, których działania opiera się wykorzystaniu przede wszystkim energii ciśnienia cieczy.
- Hydrokinetyczne, których działanie opiera się na wykorzystaniu energii kinetycznej cieczy.
W zależności od rodzaju przenoszonego ruchu wyróżnia się napędy o ruchu obrotowym i postępowym. W napędach hydraulicznych może tez następować zmiana ruchu obrotowego na postępowy.
Skład właściwego napędu hydraulicznego:
- Pompy, zamieniające dostarczoną przez silnik energię mechaniczną na energię hydrauliczną. W napędach hydrostatycznych stosuje się pompy wyporowe, a w hydrokinetycznych wirowe
- Silniki hydrauliczne lub siłowniki - zamieniające dostarczoną przez pompy energię hydrauliczną z powrotem na mechaniczną.
- Zawory sterujące przepływem czynnika energii w układzie napędu hydraulicznego.
Oprócz wyżej wymienionych urządzeń podstawowych w napędzie hydraulicznym niezbędne są również elementy pomocnicze: przewody łączące, zbiorniki, filtry, akumulatory hydrauliczne, chłodnice lub podgrzewacze, przyrządy do pomiaru ciśnienia. Układy hydrauliczne są stosowane jako układy napędowe, a także jako układy sterujące.
Do zalet napędów hydraulicznych nalezą:
- Możliwość uzyskania bardzo dużych sił przy małych rozmiarach urządzeń,
- Możliwość uzyskania bezstopowej zmiany prędkości ruchu,
- Użycie małych sił do sterowania pracą ciężkich maszyn,
- Możliwość zdalnego sterowania,
- Możliwość zastosowania mechanizacji i automatyzacji ruchów,
- Duża trwałość elementów układów hydraulicznych oraz łatwość ich wymiany.
Wady:
- Trudności związane z uszczelnieniem elementów ruchowych,
- Duże straty energii na pokonywanie oporów przepływu
W ogólnym bilansie przeważają zalety.
Nośnikami energii w napędach hydrostatycznych są ciecze robocze (czynniki robocze lub obiegowe). Obecnie stosuje się dwa rodzaje cieczy:
- Oleje mineralne: spreparowane z produktów destylacji ropy naftowej. Ich stosowanie jest ograniczone przez zagrożenia środowiskowe, których mogą być przyczyną.
- Najczęściej występują w postaci emulsji i oleju w wodzie lub wody w oleju oraz roztworów glikoli w wodzie, a także bezwodnych cieczy syntetycznych.
W napędach hydrostatycznych stosuje się sterowanie prędkości. Sterowanie prędkością obrotową polega na zmianie wydajności pompy, zmianie oporów przepływu cieczy w instalacjach i zmianie jednostkowej chłonności silnika lub zmianie powierzchni czynnej tłoka siłownika.
Komentarze do hasła(żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum)

    W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).

    Wygraj! Mierniki grubości lakieru

    Dla użytkowników naszego Forum Samochodowego.
    » DOŁĄCZ DO KONKURSU