NAPĘDY HYDRAULICZNE

  • Skróty dotyczące różnych dziedzin motoryzacji
  • NAPĘDY HYDRAULICZNE

    Ocena: 3.0/5 (2 głosy)

    Napędy hydrauliczne są to urządzenia służące do przekazywania energii mechanicznej z miejsca wytworzenia do urządzenia napędzanego. W napędach tych czynnikiem przenoszącym energię jest ciecz. Zasada działania napędu hydraulicznego jest oparta na prawie Pascala, mówiącym o równomiernym rozchodzeniu się ciśnieniu w cieczy.
    W zależności od sposobu przenoszenia ruchu rozróżnia się napędy:
    - Hydrostatyczne, których działania opiera się wykorzystaniu przede wszystkim energii ciśnienia cieczy.
    - Hydrokinetyczne, których działanie opiera się na wykorzystaniu energii kinetycznej cieczy.
    W zależności od rodzaju przenoszonego ruchu wyróżnia się napędy o ruchu obrotowym i postępowym. W napędach hydraulicznych może tez następować zmiana ruchu obrotowego na postępowy.
    Skład właściwego napędu hydraulicznego:
    - Pompy, zamieniające dostarczoną przez silnik energię mechaniczną na energię hydrauliczną. W napędach hydrostatycznych stosuje się pompy wyporowe, a w hydrokinetycznych wirowe
    - Silniki hydrauliczne lub siłowniki - zamieniające dostarczoną przez pompy energię hydrauliczną z powrotem na mechaniczną.
    - Zawory sterujące przepływem czynnika energii w układzie napędu hydraulicznego.
    Oprócz wyżej wymienionych urządzeń podstawowych w napędzie hydraulicznym niezbędne są również elementy pomocnicze: przewody łączące, zbiorniki, filtry, akumulatory hydrauliczne, chłodnice lub podgrzewacze, przyrządy do pomiaru ciśnienia. Układy hydrauliczne są stosowane jako układy napędowe, a także jako układy sterujące.
    Do zalet napędów hydraulicznych nalezą:
    - Możliwość uzyskania bardzo dużych sił przy małych rozmiarach urządzeń,
    - Możliwość uzyskania bezstopowej zmiany prędkości ruchu,
    - Użycie małych sił do sterowania pracą ciężkich maszyn,
    - Możliwość zdalnego sterowania,
    - Możliwość zastosowania mechanizacji i automatyzacji ruchów,
    - Duża trwałość elementów układów hydraulicznych oraz łatwość ich wymiany.
    Wady:
    - Trudności związane z uszczelnieniem elementów ruchowych,
    - Duże straty energii na pokonywanie oporów przepływu
    W ogólnym bilansie przeważają zalety.
    Nośnikami energii w napędach hydrostatycznych są ciecze robocze (czynniki robocze lub obiegowe). Obecnie stosuje się dwa rodzaje cieczy:
    - Oleje mineralne: spreparowane z produktów destylacji ropy naftowej. Ich stosowanie jest ograniczone przez zagrożenia środowiskowe, których mogą być przyczyną.
    - Najczęściej występują w postaci emulsji i oleju w wodzie lub wody w oleju oraz roztworów glikoli w wodzie, a także bezwodnych cieczy syntetycznych.
    W napędach hydrostatycznych stosuje się sterowanie prędkości. Sterowanie prędkością obrotową polega na zmianie wydajności pompy, zmianie oporów przepływu cieczy w instalacjach i zmianie jednostkowej chłonności silnika lub zmianie powierzchni czynnej tłoka siłownika.
    Summer Cars Party 2009
    BMW X4
    Volkswagen Golf II przód pokryty rdzą
    Mercedes-Benz SLR Mclaren Roadster 722s, tył
    Honda CRX Del Sol

Komentarze do hasła

    UWAGA: żeby dodać komentarz musisz być zalogowany na forum.

      W naszym słowniku jest możliwość dodania zdjęcia przy danym haśle. W związku z tym zwracamy się do was z prośbą o przesyłanie do nas zdjęć na adres info(at)forumsamochodowe.pl które obrazowo opisują dane hasło, a my postaramy się takie zdjęcia umieścić na stronach słownika. (Jedno zdjęcie do hasła, do przesyłanego zdjęcia prosimy dopisać hasło przy którym powinno się ono znaleźć).