Toyota Celica - trzecia generacja

13 Lip 2015, 15:37

Kolejna Celica zawitała na japońskim rynku w lipcu 1981 r. ze świeżym, prostym, lecz aerodynamicznym projektem i otwieranymi reflektorami, które w tamtym czasie były ciągle popularne na rynku. Wyrazista estetyka zewnętrzna miała swoje odzwierciedlenie we wnętrzu pojazdu. Celica trzeciej generacji sprawiała futurystyczne wrażenie z cyfrowym panelem wskaźników oraz pierwszym na świecie systemem nawigacji, dostępnym w wybranych wersjach.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


W Japonii klienci mieli do wyboru 20 różnych wersji samochodu (plus kolejnych 7 Celiki Supry), włączając w to pierwszą japońską masową produkcję turbodoładowanego silnika twin-cam.

W Wielkiej Brytanii model zadebiutował w lutym 1982 r. Liczba wersji do wyboru była mniejsza niż w Japonii, ale dodano do oferty wersję w tańszej specyfikacji ze sprawdzonym dwulitrowym silnikiem, dzięki czemu model stał się bardziej przystępny.

Decyzja TTE, by nadal używać Celiki drugiej generacji w wyścigach, przyniosła rezultaty w grupie 4 Rajdowych Mistrzostw Świata (WRC). Toyota uruchomiła wtedy kampanię promującą trzecią generację, pomimo spodziewanych zmian w przepisach sportów motorowych, które zapowiadały krótkie życie modelu.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


W 1982 r. Celica wyposażona w silnik twin-cam zrobiła ogromne wrażenie, wygrywając pierwsze zawody i zapewniając Toyocie 5 miejsce w WRC. Następny rok przyniósł nową serię samochodów grupy B z warsztatów TTE o mocy 375 KM, bazujących na turbodoładowanych silnikach z japońskiego rynku. Trzecia generacja miała napęd na dwa, zamiast na cztery koła, mimo to osiągnęła 2. miejsce w pierwszym rajdzie wyjazdowym i została ogłoszona "Królem Afryki" po wygraniu trzech czwartych rund WRC na tym kontynencie w ciągu 4 lat.

Face lifting z sierpnia 1983 r. dał Celice elegancki wygląd, z otwieranymi reflektorami i zmienionymi światłymi tylnymi. Jednocześnie Toyota wprowadziła w Stanach Zjednoczonych wersję cabrio, stworzoną przez American Sunroof Company. Wersje cabrio Celiki nie były sukcesem, ale był to produkt, który scementował długą współpracę pomiędzy Toyotą i ASC.

POLECAMY Toyota Celica - historia modeli
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3783
Zdjęcia: 13081
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Hyundai podejmuje współpracę z 4mobility - carsharing
    Hyundai przekazał flotę samochodów i30 nowej generacji, w ramach kontraktu z firmą 4Mobility, oferującą usługi wynajmu samochodów w systemie carsharing. Rozbudowanie floty o samochody marki Hyundai wpisuje się ...