Wymiana oleju w automatycznej i manualnej skrzyni biegów

26 Lut 2015, 11:09

Większość kierowców doskonale zdaje sobie sprawę z tego, jak ważną funkcję pełni olej w samochodzie. Niestety, choć zazwyczaj pamiętamy o konieczności jego wymiany w silniku, zapominamy o skrzyni biegów.

Wciąż wielu mechaników twierdzi, że oleju w skrzyni biegów się nie zmienia, zwłaszcza w tej manualnej, w której ma on rzekomo służyć przez cały okres używania samochodu.

Wymiana oleju w automatycznej i manualnej skrzyni biegów Jest to oczywiście bzdura. Właściciel auta zawsze powinien zajrzeć do instrukcji obsługi pojazdu, w której przeczyta o tym, jak często należy wymieniać olej. Pierwszy raz w przypadku skrzyń automatycznych robimy to po przejechaniu 100 tys. kilometrów, a później regularnie powtarzamy co 30 tys. kilometrów; przy skrzyniach manualnych czynimy to wtedy, gdy licznik wskazuje 100 tys. kilometrów przebiegu i powtarzamy wymianę z tą samą częstotliwością, choć w niektórych modelach może być ona zalecana częściej.

Zdarzają się samochody z oznaczeniami, że zawarty w nich olej jest "lifetime", czyli ma służyć przez cały okres ich użytkowania. Jednak przeważnie sprowadza się to do przejechania 200 tys. kilometrów (producenci wyliczają, że po tym czasie powinno się skrzynię wymienić na nową). Jeśli skrzynia wytrzyma tak długo i nie wymaga kupna nowej, należy wymienić w niej olej.

Dlaczego olej trzeba wymieniać?

Jeśli nie zdecydujemy się na wymianę oleju, automatyczna skrzynia ulegnie awarii, której usunięcie będzie nas drogo kosztować. W przypadku skrzyni manualnej dojdzie do problemów z wrzucaniem biegów (będzie ciężko pracować, zwłaszcza podczas mrozów) i znacznie skróci się jej techniczne życie.

W skrzyni manualnej olej nie tylko smaruje pracujące elementy, ale dodatkowo chłodzi łożyska oraz umożliwia płynne działanie synchronizatorów.

W skrzyni automatycznej olej, oprócz funkcji smarowania i chłodzenia mechanizmów, odprowadza z nich ciepło. Znajdujące się we wnętrzu cieniutkie przewody do przepompowywania smaru mogą zostać zapchane przez osady i zanieczyszczenia. Dodatkowo stary olej spowoduje znaczne pogorszenie się warunków jazdy. Skrzynia zacznie hałasować, szarpać podczas pracy i wolniej będziemy zmieniać biegi.

Dobór oleju jest niezwykle ważny

Należy pamiętać o tym, aby do przekładni wlewać produkt o takich samych parametrach, jakie zastosował producent (niekoniecznie musi to być towar tej samej firmy). Oznaczenia typu oleju używanego w przekładni można znaleźć w instrukcjach, np. w skrzyniach manualnych często stosowany jest 75W90. Należy również podać ilość smaru, jaka jest potrzebna do wymiany (zawsze powinno się kupić go trochę więcej).

Można też skorzystać z wygodnego narzędzia internetowego, gdzie po wpisaniu modelu auta, numeru silnika i rocznika, sprawdzimy, jaki rodzaj oleju jest potrzebny do konkretnej przekładni i jaką jego ilość należy kupić.

Wymiana oleju w skrzyni manualnej

Wymiana oleju w automatycznej i manualnej skrzyni biegówUsługa taka w odniesieniu do skrzyni manualnej jest dość prosta, choć problemem może być sama czynność wlania nowego smaru. Zanim to nastąpi, musimy odkręcić korek spustowy i zlać przepracowany olej do specjalnego pojemnika. Po zakończonej wymianie sprawdzimy, czy skrzynia pracuje właściwie i czy nic z niej nie wycieka.

Wymiana oleju przekładniowego w skrzyni manualnej kosztuje w warsztacie około 50 złotych.

Wymiana oleju w automatycznej skrzyni biegów

Jeśli mamy skrzynię manualną, możemy dokonać wymiany metodą statyczną, ale nie powinniśmy tego robić w przypadku skrzyni automatycznej, ponieważ znajduje się w niej dużo więcej oleju, a cała konstrukcja bywa bardziej skomplikowana. W niektórych modelach może być nawet dziesięć litrów oleju, podczas gdy w skrzyni manualnej jedynie dwa. Usuwanie oleju z automatu typową metodą statyczną (odkręcenie korka i czekanie, aż sam spłynie) powoduje, że w przewodach, konwerterze i sterowniku pozostaje jeszcze do 40 procent starego oleju.

Wymiana oleju w automatycznej i manualnej skrzyni biegówWymiana dynamiczna polega na wypłukaniu (z użyciem specjalnych środków) całego starego oleju i wszystkich osadów, jakie w nim pozostały. Trzeba liczyć się z tym, że zużyjemy dodatkowo od 2 do 3 litrów oleju przekładniowego, który także stosuje się do przepłukania skrzyni.

Oleje przekładniowe do automatów są droższe od tych, jakie stosuje się w skrzyniach manualnych. Dodatkowo należy być przygotowanym na wymianę filtra (kilkadziesiąt złotych) w skrzyni i uszczelki. Nie jest dla nikogo tajemnicą, że do automatów stosuje się obecnie produkty syntetyczne najwyższej jakości.

Niezwykle ważne jest właściwe dobranie parametrów – musi to być taki sam olej, jaki zastosował producent, inaczej skrzynia może przestać działać.

Dynamiczna wymiana kosztuje minimum 500 złotych.

Samodzielnie czy w specjalistycznym warsztacie?

W przypadku skrzyń manualnych można pokusić się o samodzielną wymianę oleju przekładniowego, ale przy automatach lepiej tego nie robić. Głównie ze względu na to, że nie uda się usunąć wszystkich zanieczyszczeń z układu.

źródło: materiały prasowe
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3781
Zdjęcia: 13077
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

29 Mar 2015, 15:25

o ja na pewno nie pokusiłabym się o samodzielną wymianę oleju. Szczególnie, że u dobrego mechanika można liczyć na dynamiczną wymianę oleju. Nowoczesny sprzęt na pewno ułatwia sprawę, no i też doświadczenie, a nie męczyć się samemu.
For-Sys
Nowicjusz
 
Posty: 44
Miejscowość: krakow/lzn

22 Kwi 2015, 18:18

Co prawda o oleju ale nie do skrzyni ale do silinka i w sumie o wszystkich innych podstawowych płynach :D całkiem spoko i z jajem!

[Aby zobaczyć film musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Baker15
Nowicjusz
 
Posty: 11
Prawo jazdy: 11 11 2009
Przebieg/rok: 10tys. km
Auto: Volkswagen Golf III GT
Silnik: 1.6 101KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1996

14 Mar 2016, 09:07

Również sami wymieniamy olej, po prostu mamy u siebie kanał, olejem jest Venol - niemiecki produkt, u mnie wpływ na auto ma bardzo pozytywny, bez wdawania się w szczegóły - samochód chodzi lepiej. Największy plus - cena do jakości. Bo jednak jest tańszy od najdroższych marek.
kierowiec
Początkujący
 
Posty: 116
Miejscowość: czewa

15 Mar 2016, 19:39

Dopiero zalaliśmy Venolem samochód jakiś czas temu. Póki co nie ma się czego czepiać, bo auto działa zauważalnie lepiej niż na poprzednim oleju.
Na pewno na większe wnioski przyjdzie czas, ale to co mnie pozytywnie zaskoczyło, to na pewno rozruch zimą. Bo mam spokój. Bywało, że przez kilkanaście minut nie mogliśmy odpalić samochód. Wygląda na to, że mamy święty spokój - dziś było podobnie.
Misio
Nowicjusz
 
Posty: 40
Miejscowość: Warszawa

13 Maj 2016, 08:06

Ja wychodzę z założenia, że jak ma się dobre auto, to trzeba regularnie wszystko sprawdzać. Olej wymieniam zawsze w Warszawie na Puławskiej, bo w IS 300 jest automatyczna skrzynia biegów, więc samodzielnie się nie podejmuje. A że tam kupiłem auto, to i tam serwisuję.
SiekierP
Nowicjusz
 
Posty: 3
Auto: Lexus IS
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Flagowy SUV Lexusa zostanie zelektryfikowany
    Koncern Toyota zapowiedział przyspieszenie upowszechniania samochodów zelektryfikowanych – hybrydowych, hybryd plug-in oraz aut czysto elektrycznych, zasilanych akumulatorami lub wodorowymi ogniwami paliwowymi. ...

29 Lip 2016, 12:23

Szkoda, że nie trafiłem na ten artykuł wcześniej :shock: .
Mikee
Nowicjusz
 
Posty: 2
Miejscowość: Lublin

10 Wrz 2018, 10:45

Tłumienie hałasu w skrzyni biegów (automat) osiągnąłem dopiero po olejach zalecanych przez producenta skrzyni. Na FB jakiś artykuł trafiłem i tak po nitce do kłębka doszedłem.
pawelszabla
Nowicjusz
 
Posty: 8