Z jaką prędkością (obrotami) jeździć najekonomiczniej

Z jaką prędkością (obrotami) jeździć najekonomiczniej

03 Cze 2012, 18:03

Jaka prędkość (obroty) są najbardziej optymalne żeby najmniej spalać? Nie mówię żeby się wlec, ale żeby w miarę normalnie dostosować prędkość. Nie wiem ile maksymalnie jechać np. autostradą - przy 140 moje obroty to chyba ponad 4000, 4500 (nie pamiętam dokładnie) i nie wiem czy nie lepiej zwolnić np. do 110. Zwykle nie śpieszy mi się a chciałbym jeździć w miarę ekonomicznie. O innych sposobach ekonomicznej jazdy czytam na necie. Ale interesuje mnie jeszcze ta prędkość (obroty) na jakich powinienem jeździć żeby mi najmniej spalał. Przy większej prędkości jeszcze chyba jest duży opór powietrza i to chyba też zwiększa spalanie.
hehe
Początkujący
 
Posty: 104
Rejestracja: 05 Maj 2012, 15:10
Prawo jazdy od: 10 06 2010
Przebieg/rok: 2tys. km
Auto: VW Polo 6n2
Silnik: 1.0 50KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

Re: Z jaką prędkością (obrotami) jeździć najekonomiczniej

03 Cze 2012, 21:49

Podaj jeszcze samochód jakim jeździsz? Silnik jaką ma pojemność, diesel czy benzyna?

Przy opisanych 110 km/h auto na pewno będzie paliło sporo mniej niż przy 140, dochodzą jeszcze opory toczenia (szerokość opon), większy opór powietrza (o którym piszesz). Dodatkowo spory wpływ na spalanie ma nierównomierna jazda (częste przyspieszanie).
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 4327
Zdjęcia: 10186
Rejestracja: 08 Mar 2006, 20:21
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy od: 12 12 1996
Przebieg/rok: 23tys. km
Auto: Toyota Yaris, Grand Voyager
Silnik: 1.3 VVTi, 3.3 V6
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2008

Re: Z jaką prędkością (obrotami) jeździć najekonomiczniej

05 Cze 2012, 21:22

Aha, dzięki za odpowiedź.
Polo III 2001. 1.0, benzyna
hehe
Początkujący
 
Posty: 104
Rejestracja: 05 Maj 2012, 15:10
Prawo jazdy od: 10 06 2010
Przebieg/rok: 2tys. km
Auto: VW Polo 6n2
Silnik: 1.0 50KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2001

Re: Z jaką prędkością (obrotami) jeździć najekonomiczniej

05 Cze 2012, 23:00

Myślę że przy tym silniku najekonomicznej będzie jeździć do około 100km/h. Powyżej tej prędkości spalanie będzie szybko rosło.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 4327
Zdjęcia: 10186
Rejestracja: 08 Mar 2006, 20:21
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy od: 12 12 1996
Przebieg/rok: 23tys. km
Auto: Toyota Yaris, Grand Voyager
Silnik: 1.3 VVTi, 3.3 V6
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2008

Re: Z jaką prędkością (obrotami) jeździć najekonomiczniej

06 Cze 2012, 14:26

a jakie obroty najekonomiczne są w tico?
Jako że jestem mechanikiem oferuje możliwość ogladniecia samochodu do kupna oraz np.zrobienia dodatkowych zdjęć
zwykle dla osób z forum biorę tylko za paliwo i jakieś do około 100-150zł za pomoc
seba145
Zaawansowany
 
Posty: 981
Rejestracja: 25 Lis 2010, 16:49
Miejscowość: bydgoszcz
Prawo jazdy od: 27 09 2011
Przebieg/rok: 20tys. km
Auto: Peugeot 307sw 2.0Hdi 90km2002r
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2002

Re: Z jaką prędkością (obrotami) jeździć najekonomiczniej

07 Cze 2012, 11:02

Zasada jest prosta. Najmniej silnik spala na biegu jałowym. Ma wtedy te ok. 1000 obrotów. W momencie jakiegokolwiek innego obciążenia będzie palił więcej. Obciążeniem jest sama jazda.
To trochę jak jazda na rowerze. Jeżeli jedziesz 10 km/h to zmęczysz się mniej, niż gdy jedziesz 40 km/h. Twoje zmęczenie, to w samochodzie spalanie paliwa. Im szybciej jedziesz i im wyższe masz obroty, tym więcej spalasz.

W małych silnikach benzynowych, typu wspomniane Polo, czy Tico obroty utrzymywane powinny być poniżej 3 tys. Pytanie teraz jaką prędkość przy np. 2750 obrotach masz na 5 biegu w silniku 1.0. Możliwe, że tam nie ma 90 km/h i w sumie prawidłowo. Po większości dróg poza terenem zabudowanym można jeździć MAX 90 km/h.

Autostrady. Szczerze powiem, że przekonuję się, że autostrady są albo dla TIRów, albo dla mocnych aut. Nie da się jechać ekonomicznie małym benzyniakiem mając prędkość powyżej 140 km/h, obroty rzędu 5 tys. i dźwięk zarzynanej świni okraszony strumieniem powietrza, gdzie w takim Polo przestajesz móc swobodnie rozmawiać, albo słuchać radia na normalnym poziomie głośności. Z kolei jazda autostradą 90 km/h jest niesamowicie frustrująca i usypiająca, bo masz wrażenie, że jedziesz z prędkością rozpędzonego ślimaka i nic się wokół Ciebie nie dzieje.
Dlatego ja nie będąc posiadaczem mocnej bryki i jadąc np. na wakacje omijam autostrady.
Dishman
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3725
Rejestracja: 15 Sty 2008, 19:53
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Renowacja zniszczonej skórzanej tapicerki Renowacja zniszczonej skórzanej tapicerki
    Chciał bym się z Wami podzielić wiedzą na temat renowacji skórzanych tapicerek. Mam za sobą ok. 20 odnowionych foteli, kilka kanap tylnych, boczków drzwiowych oraz kierownic. Właściwie uczyłem się na własnych ...
    Jak producenci zarabiają na częściach Jak producenci zarabiają na częściach
    Bezawaryjność? To dla producenta bankructwo. Dlatego producenci robią wszystko, żeby części, które psują się często lub są konieczne do wymiany po danym przebiegu, połączyć z częsciami drogimi, któe psują się rzadko albo ...

  • Re: Z jaką prędkością (obrotami) jeździć najekonomiczniej

    07 Cze 2012, 11:41

    Witam!
    Sam kiedyś miałem polo '99, silnik 1,4 DOHC benzyna, z tego co pamiętam, to najekonomiczniej było jechąc 90km/h. Bo na V biegu obroty były na tyle niewielkie, że palił znośnie, powyżej 100km/h spalanie wzrastało o dużo więcej... Generalnie tak jak pisali poprzednicy- mniejsze obroty to mniejsze spalanie. Ale to wcale nie znaczy, że masz jechać 60km/h na V biegu, bo za bardzo będziesz obciążał silnik, co skraca jego żywotność i zwiększa awaryjność, więc trzeba znależć "złoty środek" między obrotami/prędkościa i biegiem, na którym jedziemy. Albo inaczej - trzeba umieć dobrać bieg tak, aby było bezpiecznie dla silnika, ekonomicznie dla nas i to niezależnie od prędkości, z którą jedziemy (bo czasami musimy się powlec za jakąś ciężarówką). Myślę, że w silnikach benzynowych jak będziesz miał obroty ok 2000/min, to jazda będzie ekonomiczna niezależnie od biegu. :mrgreen:
    smarekxy
    Początkujący
     
    Posty: 219
    Rejestracja: 17 Lut 2010, 11:36
    Miejscowość: podkarpacie
    Prawo jazdy od: 29 09 2000
    Auto: Chevrolet Cruze 2.0 VCDI 175KM

    Re: Z jaką prędkością (obrotami) jeździć najekonomiczniej

    16 Lip 2012, 12:30

    u mnie ekonomicznie jest w okolicach 100, ale warto też czasem powlec się za jakąś cieżarówką, bo wtedy nie ma się dużych oporów powietrza i spalanie radykalnie spada :)
    alfarthur
    Początkujący
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 100
    Rejestracja: 16 Lip 2012, 11:46
    Miejscowość: Łódź
    Prawo jazdy od: 06 05 2009
    Przebieg/rok: 35tys. km
    Auto: golf II
    Silnik: 1.8
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 1985

    Re: Z jaką prędkością (obrotami) jeździć najekonomiczniej

    20 Lip 2012, 06:32

    Ja słucham zawsze jak pracuje mi silnik na każdym biegu :D
    Tomasbars
    Nowicjusz
     
    Posty: 4
    Rejestracja: 26 Cze 2012, 15:58
    Prawo jazdy od: 15 09 1990
    Auto: Ford Fiesta 1,3

    Re: Z jaką prędkością (obrotami) jeździć najekonomiczniej

    20 Lip 2012, 09:16

    Tomasbars napisał(a):Ja słucham zawsze jak pracuje mi silnik na każdym biegu :D


    To jest dobra metoda, ale nie każdy jest w stanie w taki sposób ocenić czy w danym momencie jedzie najekonomiczniej :)
    ArteK
    Forum Samochodowe
     
    Posty: 4327
    Zdjęcia: 10186
    Rejestracja: 08 Mar 2006, 20:21
    Miejscowość: Warszawa
    Prawo jazdy od: 12 12 1996
    Przebieg/rok: 23tys. km
    Auto: Toyota Yaris, Grand Voyager
    Silnik: 1.3 VVTi, 3.3 V6
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2008

    Re: Z jaką prędkością (obrotami) jeździć najekonomiczniej

    20 Lip 2012, 12:10

    Większość samochodów spala najmniej przy prędkości 70-90 km/h. Sześciobiegowe 80-110. Każdy model ma swoje optimum. Polo o pojemności 1.0 będzie najmniej spalać przypuszczalnie w dolnej granicy podanego zakresu prędkości. Tylko wtedy z kolei tracimy nieekonomicznie czas.
    Gem
    Nowicjusz
     
    Posty: 3
    Rejestracja: 18 Lip 2012, 12:04
    Prawo jazdy od: 01 01 2001
    Auto: Skoda Octavia 1.9 TDI

    Re: Z jaką prędkością (obrotami) jeździć najekonomiczniej

    27 Lip 2012, 14:23

    Przy 80km/h jest ekonomicznie,np w Fordzie Focusie jest wtedy 4 bieg i przedział między 2-3 tyś obrotów. Ale to nie jest złota zasada,jedynie doświadczenie własne:)
    Brocar
    Nowicjusz
     
    Posty: 19
    Rejestracja: 27 Lip 2012, 13:31
    Prawo jazdy od: 01 01 2001
    Auto: Ford Focus,1.8 2001.

    Re: Z jaką prędkością (obrotami) jeździć najekonomiczniej

    27 Lip 2012, 15:04

    Ale tu chodzi o to, przy jakiej prędkości będzie spalał najmniej paliwa. Ten warunek spełnia się na najwyższym biegu.
    Gem
    Nowicjusz
     
    Posty: 3
    Rejestracja: 18 Lip 2012, 12:04
    Prawo jazdy od: 01 01 2001
    Auto: Skoda Octavia 1.9 TDI

    Re: Z jaką prędkością (obrotami) jeździć najekonomiczniej

    28 Lip 2012, 13:37

    Gem napisał(a):Ale tu chodzi o to, przy jakiej prędkości będzie spalał najmniej paliwa. Ten warunek spełnia się na najwyższym biegu.


    A dokłądniej - na najwyższym biegu i najmniejszych obrotach, przy których nie przeciążamy silnika na tym biegu :P
    smarekxy
    Początkujący
     
    Posty: 219
    Rejestracja: 17 Lut 2010, 11:36
    Miejscowość: podkarpacie
    Prawo jazdy od: 29 09 2000
    Auto: Chevrolet Cruze 2.0 VCDI 175KM

    Re: Z jaką prędkością (obrotami) jeździć najekonomiczniej

    19 Wrz 2012, 11:12

    Tutaj przecież wszystko zależy od samochodu,piszecie że wyższy bieg i wyższe obroty,co jest prawdą,ale jaka prędkość? No u mnie np wiem,że jest to przedział między 80-100km/h.
    Dbajoauto
    Nowicjusz
     
    Posty: 48
    Rejestracja: 05 Wrz 2012, 06:42
    Prawo jazdy od: 01 01 2007
    Auto: BMW M3
     
    • Warto przeczytać
    • Master Truck
      Zarysowana felga i ubytki w oponie
      Porównanie opon klasy A i G - droga hamowania
      36
      Autosalon Genewa 2006