Przy podejmowaniu decyzji o zakupie nowego samochodu pod uwagę brane są różne kryteria. Cena, wyposażenie, opinia o marce są ważne, jednak często wpływ na ostateczną decyzję ma ocena bezpieczeństwa. Dzięki nowoczesnym technologiom dzisiejsze samochody są już bardzo bezpieczne.
Zaawansowane programy komputerowe pozwalają przeprowadzać wirtualne testy zderzeniowe na etapie projektowania, a elektroniczne systemy wspomagania nie tylko ostrzegają o ryzyku zderzenia, ale pozwalają go wręcz uniknąć. Jednak ostateczna ocena bezpieczeństwa ma miejsce już po wprowadzeniu nowego modelu na rynek, a zajmują się tym niezależne instytucje przeprowadzające realne testy zderzeniowe w różnych konfiguracjach. Do najważniejszych zalicza się europejski New Car Assessment Program (Euro NCAP) i amerykański Insurance Institute for Highway Safety (IIHS). Własne testy przeprowadzają też na przykład Australia, Chiny i Japonia.
Każda z organizacji dysponuje własnym programem testów i kryteriami ocen, stąd wyniki dla konkretnego samochodu mogą się nieco różnić. W skrócie jednak zawsze chodzi o to samo: zbadanie odporności konstrukcji na zderzenia oraz obecności i poprawności działania systemów wspomagania kierowcy i zapobiegania kolizjom. I tak na przykład Euro NCAP prowadzi oceny w czterech kategoriach: ochrona dorosłych pasażerów z przodu, ochrona dzieci (z tyłu), ochrona pieszych i rowerzystów oraz systemy bezpieczeństwa i wspomagania kierowcy. Na podstawie wyników w każdej kategorii przydzielane są słynne gwiazdki – maksymalnie pięć. Testy zderzeniowe polegają na kontrolowanym zderzeniu czołowym, czołowo-bocznym (tzw. offset), bocznym (uderzenie w bok samochodu i w słup). Dodatkowo badane są skutki najechania na tył, łatwość dotarcia do poszkodowanych i ich wydobycia oraz działanie systemów takich jak awaryjne hamowanie, wspomaganie prowadzenia po pasie czy utrzymania odległości i prędkości (aktywny tempomat). Testy IIHS są podobne, zawierają jednak dodatkowo sprawdzenie działania świateł przednich. W miejsce gwiazdek IIHS nadaje ocenę Top Safety Pick lub najwyższą Top Safety Pick+. Testowane samochody podzielone są na segmenty, od małych miejskich po duże SUV-y, w każdym jednak przypadku poddawane są identycznym próbom.
Volvo wyróżnione w rankingu Euro NCAP
Wśród ostatnio ocenianych samochodów w Euro NCAP najwyższe oceny zebrał Mercedes klasy E, a także Volvo EX30, Volkswagen Passat czy chiński Zeekr X, oraz Mazda CX-80, Subaru Forester i Skoda Superb. W testach IIHS najwyższe oceny zyskały Volvo XC90, Hyundai Ioniq 6 i Genesis GV60. O ile obecność Mercedesa i Volvo nie dziwi, o tyle warto podkreślić postęp producentów japońskich (przede wszystkim Subaru) oraz koreańskich. Ogólnie w testach Euro NCAP maksymalną notę pięciu gwiazdek zyskało w 2024 roku 27 samochodów, a IIHS przyznał ocenę Top Safety Pick+ 47 samochodom. Przy tym w Europie obowiązują nieco inne kategorie niż w USA, gdzie testuje się na przykład duże pick-upy.
Najbezpieczniejsze samochody świata?
Czy na podstawie wyników testów można sporządzić listę „najbezpieczniejszych samochodów świata”? I tak, i nie. Oczywiście, testy zderzeniowe są miarodajne, łatwo też ocenić działanie i skuteczność systemów bezpieczeństwa. Jednak o ile większy samochód zawsze skuteczniej ochroni swoich pasażerów, o tyle będzie mniej bezpieczny dla pieszych, wyrządzi też większe szkody w zderzeniu z mniejszym pojazdem. Do ocen i gwiazdek należy więc podchodzić racjonalnie. Ale opierając się na uśrednionych wynikach testów zderzeniowych można polecić sporą grupę samochodów naprawdę bezpiecznych. Zatem jeśli bezpieczeństwo ma być podstawowym kryterium przy wyborze nowego samochodu, zawsze można polecić samochody z najwyższymi ocenami:
Mercedes klasy E
Volvo XC90
Mazda CX-80
Audi Q6 e-tron
Volkswagen Passat
Volvo EX30
Skoda Superb
Porsche Macan
MG HS
NIO EL6 (niedostępny w Polsce).
Liderzy rankingu: Volvo z wysokimi notami
Wszystkie uzyskały powyżej 90% w ochronie pasażerów i ok. 90% w ochronie dzieci. Średnia dla tych modeli, jeśli chodzi o ochronę pieszych, to 80%. Podobna średnia ocena dotyczy systemów bezpieczeństwa. Oczywiście wszystkie uzyskały maksymalne 5 gwiazdek według Euro NCAP. Podobnie zresztą kształtują się oceny IIHS, choć nie wszystkie z wymienionych wyżej samochodów były tam testowane. Jednak liderzy rankingu, czyli Mercedes E i Volvo XC90 mają podobnie wysokie noty po obu stronach Atlantyku.
Warto też zaznaczyć, że żaden, nawet najwyżej oceniany i wyposażony we wszystkie możliwe systemy bezpieczeństwa samochód nie zastąpi zdrowego rozsądku i umiejętności kierowcy. Systemom nie można też ślepo ufać – one, jak sama nazwa wskazuje, mają kierowcę wspomagać, a nie zastępować. Dlatego najlepszą metodą na uniknięcie nieszczęścia na drodze jest po prostu myślenie.
Aż dziw bierze że nie ma w tym zestawieniu żadnego BMW czy Lexusa.
Mazda CX-80 to model który jest na rynku od niedawna.
Ja bym tu zrobił inne zestawienie na podstawie statystyk w którym porównał bym ilość osób ktore zginęły w danym modelu na przestrzeni ostatnich 2-3 lat. Ciekawe jak by to wyszło...?
5 zasad bezpiecznego wyprzedzania Rozpoczęły się wakacje, a wraz z nimi wyjazdy w dłuższe trasy. Szczególnie w takich warunkach kierowcom przydaje się umiejętność prawidłowego wyprzedzania. O czym należy pamiętać? Wyprzedzanie to manewr, który ...
Co można zepsuć, naprawiając? Top 5 najczęstszych błędów Teoretycznie wystarczą dobre chęci, żyłka majsterkowicza i internetowe poradniki z serii "zrób to sam". W praktyce często okazuje się, że samodzielna zabawa w mechanika wcale nie jest prosta, a wizyta u profesjonalisty ...
Drogi użytkowniku, aby dalej móc dostarczać Ci coraz lepszej jakości treści którymi możesz być zainteresowany powinieneś przejść do ustawień prywatności i tam skonfigurować swoje zgody w celu dopasowania treści marketingowych do Twojego zachowania. Pamiętaj! Dzięki reklamom możemy finansować rozwój naszej strony, a Ty w zamian otrzymujesz do niej bezpłatny dostęp.