25 lat SKODY Favorit

25 lat SKODY Favorit

08 Lis 2012, 16:51

SKODA Favorit, jeden z najważniejszych samochodów w historii marki, w tym roku obchodzi swoje ćwierćwiecze. Model ten zadebiutował podczas 29. Międzynarodowych Targów Przemysłowych w Brnie w 1987 roku.

25 lat SKODY Favorit

Pierwszy egzemplarz z serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987 roku. Do końca roku wytworzono jedynie 171 egzemplarzy. Produkcja seryjna nabrała tempa w 1988 roku, kiedy to powstało ponad 21 000 tych samochodów. Początkowo auto produkowane było tylko w fabryce w Kvasinach, a od sierpnia 1988 roku – także w Mladá Boleslav. Siedmioletnia kariera rynkowa modelu okazała się bardzo udana i przyniosła marce same korzyści.

25 lat SKODY Favorit

Samochód zrywał ze stosowaną przez markę od 1964 roku koncepcją zblokowanego tylnego układu napędowego, był oryginalny i reprezentował najwyższy poziom pod względem ergonomii. SKODA S781 Favorit ewoluowała z programu rozwojowego S780, składającego się z kilku prototypów przednionapędowych pojazdów zaprojektowanych przez Jaroslava Kindla.

Gdy kierownictwo nad tym przedsięwzięciem przejął Petr Hrdlička, zwiększył się zasięg programu oraz narzucono większą presję czasu.

O pomoc w stworzeniu nowoczesnego nadwozia zwrócono się do najlepszych pracowni m.in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie jego projektem zajął się Nuccio Bertone, proponując także wersje sedan i coupé. Jego prace kosztowały markę 28 mln CZK. Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche.

Opracowania specjalistów SKODY zakończyły się zgłoszeniem imponującej liczby 42 patentów.

25 lat SKODY Favorit 25 lat SKODY Favorit 25 lat SKODY Favorit

Zgodnie z założeniami, próby nowego pojazdu ukończono już w pierwszym półroczu 1985 roku, a w 1988 roku rozpoczęto produkcję wielkoseryjną. Mimo braku środków na rozwój nowoczesnej jednostki napędowej, SKODA Favorit stała się poważnym konkurentem dla zachodnioeuropejskich samochodów.

Pomogło to marce łagodnie zaakceptować ówczesne zmiany ustrojowe, przyniosło jej znaczny wzrost oraz przyciągnęło silnego partnera strategicznego.

Nowy samochód początkowo miał nosić nazwę Laura. Propozycja ta została wybrana w specjalnie przygotowanym głosowaniu w magazynie Svet motoru. Nazwa Favorit nie weszła nawet do pierwszej dziesiątki. SKODA podjęła jednak decyzję samodzielnie i właśnie tak nazwała swój nowy model.

Łącznie powstało aż 783 167 szt. modelu Favorit i 219 254 szt. modelu Forman (wersja kombi).

źródło: Skoda
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3062
Zdjęcia: 11479
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Tatra – nietypowa czeska ciężarówka Tatra – nietypowa czeska ciężarówka
    Tatra – czeski producent samochodów ciężarowych słynie z niekonwencjonalnych rozwiązań technicznych, a jego pojazdy są synonimem mobilności w najtrudniejszych warunkach terenowych. Korzystając z zaproszenia, ...
    Honda Clarity - najlepszy zasięg bez silnika spalinowego Honda Clarity - najlepszy zasięg bez silnika spalinowego
    Według oficjalnych pomiarów dokonanych przez Agencję Ochrony Środowiska (EPA) w USA, Honda Clarity Fuel Cell oferuje zasięg 589 kilometrów oraz zużycie paliwa wodorowego na poziomie 28.9 km/l, co w przeliczeniu ...

  •