25 lat SKODY Favorit

25 lat SKODY Favorit

08 Lis 2012, 15:51

SKODA Favorit, jeden z najważniejszych samochodów w historii marki, w tym roku obchodzi swoje ćwierćwiecze. Model ten zadebiutował podczas 29. Międzynarodowych Targów Przemysłowych w Brnie w 1987 roku.

Image

Pierwszy egzemplarz z serii otwierającej zmontowano 1 lipca 1987 roku. Do końca roku wytworzono jedynie 171 egzemplarzy. Produkcja seryjna nabrała tempa w 1988 roku, kiedy to powstało ponad 21 000 tych samochodów. Początkowo auto produkowane było tylko w fabryce w Kvasinach, a od sierpnia 1988 roku – także w Mladá Boleslav. Siedmioletnia kariera rynkowa modelu okazała się bardzo udana i przyniosła marce same korzyści.

Image

Samochód zrywał ze stosowaną przez markę od 1964 roku koncepcją zblokowanego tylnego układu napędowego, był oryginalny i reprezentował najwyższy poziom pod względem ergonomii. SKODA S781 Favorit ewoluowała z programu rozwojowego S780, składającego się z kilku prototypów przednionapędowych pojazdów zaprojektowanych przez Jaroslava Kindla.

Gdy kierownictwo nad tym przedsięwzięciem przejął Petr Hrdlička, zwiększył się zasięg programu oraz narzucono większą presję czasu.

O pomoc w stworzeniu nowoczesnego nadwozia zwrócono się do najlepszych pracowni m.in. Giugiaro i Pininfarina. Ostatecznie jego projektem zajął się Nuccio Bertone, proponując także wersje sedan i coupé. Jego prace kosztowały markę 28 mln CZK. Kalibrację podwozia, sposób zawieszenia jednostki napędowej, akustykę i poziom wibracji konsultowano natomiast z inżynierami Porsche.

Opracowania specjalistów SKODY zakończyły się zgłoszeniem imponującej liczby 42 patentów.

Image Image Image

Zgodnie z założeniami, próby nowego pojazdu ukończono już w pierwszym półroczu 1985 roku, a w 1988 roku rozpoczęto produkcję wielkoseryjną. Mimo braku środków na rozwój nowoczesnej jednostki napędowej, SKODA Favorit stała się poważnym konkurentem dla zachodnioeuropejskich samochodów.

Pomogło to marce łagodnie zaakceptować ówczesne zmiany ustrojowe, przyniosło jej znaczny wzrost oraz przyciągnęło silnego partnera strategicznego.

Nowy samochód początkowo miał nosić nazwę Laura. Propozycja ta została wybrana w specjalnie przygotowanym głosowaniu w magazynie Svet motoru. Nazwa Favorit nie weszła nawet do pierwszej dziesiątki. SKODA podjęła jednak decyzję samodzielnie i właśnie tak nazwała swój nowy model.

Łącznie powstało aż 783 167 szt. modelu Favorit i 219 254 szt. modelu Forman (wersja kombi).

źródło: Skoda
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2367
Zdjęcia: 8441
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Na co zwrócić uwagę przy zakupie terenówki Na co zwrócić uwagę przy zakupie terenówki
    W terenówkach najważniejsze są rama, zawieszenie, napędy i silnik. Buda ma mniejsze znaczenie. Sprawdź jak samochód odpala na zimno, jaki dymek idzie z rury wydechowej i ile go jest. Po kilku sekundach dymienia ...
    [E] Audi 100 C4 2,6 / BMW 525i e34 / Merc 260E w124 / Volvo 850 2,5 [E] Audi 100 C4 2,6 / BMW 525i e34 / Merc 260E w124 / Volvo 850 2,5
    Podstawowe kryteria zestawienia: - samochód segmentu E - silnik benzynowy o mocy około 160KM - manualna skrzynia biegów - modele z okolic 1992 roku Wytypowane modele do zestawienia: - Audi 100 C4 2,6 - 150KM ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Renault Alpine A110-50
      1/4 mili Bemowo
      BMW i3 Concept Coupe, wnętrze, przednie fotele
      KTM