3-drzwiowy Polonez Coupe

10 Paź 2010, 22:03

Jeszcze do niedawna na puławskich ulicach można było spotkać unikatowego 3-drzwiowego Poloneza, które zostały wyprodukowane w ilości kilkuset sztuk.
Pomysł, aby z Poloneza uczynić nietypowe (3-drzwiowe)Coupe, narodził się podobno już w fazie projektowej w połowie lat 70. Wtedy auto nie nazywało się jeszcze nawet Polonez (nazwę nadano w 1978 roku, gdy pojazd trafił do seryjnej produkcji; została ona wybrana w konkursie czytelników "Życia Warszawy") i powstawało na deskach kreślarskich włoskich projektantów Fiata. Stworzyli oni studium wersji trzydrzwiowej. Podobno już wtedy powstała także różniąca się w niewielkim stopniu wersja Coupe. Do wielkoseryjnej produkcji trafił jednak tylko 5-drzwiowy, doskonale nam znany, hatchback. Z punktu widzenia doganiającego Zachód kraju była to oczywiście jedynie słuszna decyzja. Nie wiemy, czym kierowało się kierownictwo FSO, wprowadzając do produkcji krótkie serie 3-drzwiowego Poloneza i odmiany Coupe. Sama produkcja nie szła najlepiej, głównie z powodów restrykcji stanu wojennego (dopiero po 4 latach wyprodukowano 100 tys. egzemplarzy). Nie opłacało się więc wprowadzać na szeroką skalę nietypowych wersji nadwozia. Pierwsza seria aut z nadwoziem coupe, określana jako "informacyjna", została wprowadzona do produkcji w 1981 roku (niektóre źródła podają, że było to 8 samochodów). Rok później jeden z egzemplarzy trafił na ekspozycję Międzynarodowych Targów Poznańskich, gdzie stał się sensacją. Po nietypowe auto zaczęli się zgłaszać notable różnych szczebli. FSO odpowiedziało na zapotrzebowanie i w 1983 roku wyprodukowało drugą serię Coupe. Żeby było jeszcze trudniej dojść do ładu z nietypowymi Polonezami, w latach 1978-1980 lub, jak podają inni pasjonaci FSO, 1980-1983, produkowano także 3-drzwiową odmianę. Różniła się ona mniejszym bocznym środkowym słupkiem i klasycznym przodem nadwozia zamiast ściętego. W praktyce jednak także część Polonezów Coupe miała klasyczny przód. Podobno stara atrapa lepiej "chwytała powietrze" niezbędne dla bardziej wysilonego motoru. Dzisiaj wiemy o jednym zachowanym egzemplarzu Coupe z klasycznym przodem, który miał silnik 2.0 DOHC. Reszta Coupe ma standardowe silniki i ścięty przód z kierunkowskazami umieszczonymi w zderzaku, który do wersji 5-drzwiowej trafił w 1986 roku. Instrukcja obsługi Poloneza Coupe różni się od zwykłej kilkustronicową wkładką. Suplement wymienia różnice wersji Coupe w stosunku do klasycznego Poloneza. Oprócz wspomnianego przodu i bocznego słupka ozdobionego polerowanym aluminium są to boczne uchylane szyby i aerodynamiczny spoiler tylnej klapy. Nietypowy Polonez ma także dłuższe o 17 cm drzwi boczne, które trafiły później do Trucka. W Coupe jest dodatkowo mechanizm odchylania przednich foteli. Instrukcja mówi o możliwości dokupienia elektronicznego zapłonu i układu zubożającego mieszankę paliwową. Samochód napędzany jest silnikiem 1.5 współpracującym z 4- lub 5-biegową skrzynią, który występował w dwóch wersjach mocy: 74 KM i 82 KM. Prędkość maksymalna to 145 km/h w przypadku słabszej jednostki i 155 km/h dla mocniejszego silnika.
Ostatnio edytowany przez samurajsj700 10 Paź 2010, 22:10, edytowano w sumie 2 razy
samurajsj700
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 5369
Zdjęcia: 0
Miejscowość: Czernichów/ Sląska
Auto: Audi A 4/WV golf 2 / samurai
Silnik: 90/70/70
Paliwo: Diesel
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1997

18 Lut 2011, 09:30

Ciekawe autko, budzi zainteresowanie teraz na ulicach.. ostatnio u mnie w mieście widziałem kilka razy takie cudo. Fajne.. miło czasem popatrzeć na takie staruszki toczące się po ulicach. :)
ofir
Nowicjusz
 
Posty: 28
Miejscowość: Kraków

18 Lut 2011, 14:43

A ja powiem szczerze, zę taki model widzę pierwszy raz.... :smile:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

28 Cze 2011, 17:03

To pokazuje jaką fantazję miała kiedyś polska motoryzacja :) Ahhh szkoda, że w Polsce nie robi już się samochodów...
Autko! Autko! Autko!
mariano99
Początkujący
 
Posty: 51
Miejscowość: Warszawa
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Akcja znicz 2017 i systemy bezpieczeństwa na drogach
    Na przełomie października i listopada, z powodu uroczystości Wszystkich Świętych, tradycyjnie już zwiększy się ilość samochodów na naszych drogach. Niestety, pomimo systematycznej poprawy bezpieczeństwa, Polska nadal ...