5 argumentów przeciwko Strefom Tempo 30 w polskich miastach

02 Lut 2023, 13:28

Niekorzystny wpływ na żywotność samochodów, większe zużycie paliwa czy faworyzowanie elektrycznych pojazdów – to tylko część argumentów internautów na "nie" dla Stref Tempo 30 w polskich miastach. Wprowadzenie nowych przepisów ograniczających prędkość do 30 km/h było pod koniec roku konsultowane w Warszawie, w innych największych miastach w kraju taka reguła już obowiązuje. Jakie są więc najczęstsze głosy przeciwko temu rozwiązaniu?

  1. Czy Polacy są gotowi?
  2. Wysokie koszty Stref Tempo 30
  3. Szybciej, ale do mechanika
  4. Mniej ekonomicznie i ekologicznie
  5. Taksówkarze i kurierzy na NIE
5 argumentów przeciwko Strefom Tempo 30 w polskich miastach "Przy wprowadzaniu ograniczeń prędkości do 30 km/h argument poprawy bezpieczeństwa jest zrozumiały i ciężko z nim polemizować. Jednak mimo tak oczywistego celu, wprowadzanie Stref Tempo 30 nie cieszy się przychylnością całego społeczeństwa. W autobaza.pl chcieliśmy sprawdzić, dlaczego tak się dzieje. Z tego względu wytypowaliśmy 5 najczęstszych głosów internautów przeciwko nowym przepisom i przygotowaliśmy ich ranking" tłumaczy Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.

Czy Polacy są gotowi?

W Polsce Strefy Tempo 30 nie są nowością – funkcjonują już m.in. w Poznaniu, Wrocławiu, Krakowie czy Gdańsku. Jednak często podnoszonym argumentem przeciwko ich wprowadzeniu jest mniejsza skuteczność tego przepisu niż w krajach Europy Zachodniej. Wśród przyczyn takiego stanu rzeczy internauci wskazują na niższą kulturę jazdy nad Wisłą oraz brak odpowiednich kampanii edukacyjnych. Niedoinformowanie, zdaniem internautów, powoduje brak społecznego przekonania co do słuszności Stref Tempo 30.

Wysokie koszty Stref Tempo 30

Przeciwnicy wolniejszej jazdy wskazują także na wysokie koszty dostosowywania ulic do przedsięwzięcia. Łączy się ono bowiem z koniecznością przebudowy infrastruktury drogowej (zatoczki, progi zwalniające, zwężanie ulic itp.) tak, aby niejako „wymuszała” ona na kierowcach wolniejszą jazdę. Zdaniem sceptyków nie należy zmieniać przepisów, tylko zwiększyć egzekucję prawa już istniejącego.

Szybciej, ale do mechanika

Użytkownicy internetu sygnalizują jeszcze jeden problem wynikający z wprowadzenia Stref Tempo 30. Wolna jazda często wiąże się z utrzymywaniem samochodu na wysokich obrotach, ale niskim biegu. To prosty przepis na szybsze zużycie elementów napędowych, sprzęgła czy skrzyni biegów. Długotrwała jazda z niewielką prędkością może być więc szkodliwa dla naszych aut. Szczególnie narażone na to są nowe samochody z silnikami małolitrażowymi i manualnymi przekładniami.

Mniej ekonomicznie i ekologicznie

Skutkiem ubocznym nowego, wymuszonego stylu jazdy prawdopodobnie będzie konieczność częstszej wymiany oleju oraz zwiększenie zużycia paliwa – zaznaczają internauci. Z pewnością będzie to mniej ekonomiczne, a może nawet przyczynić się do zwiększonej emisji spalin.

Na internetowych forach znaleźć można informacje o tym, że powiększanie obszarów objętych Strefami Tempo 30 to faworyzowanie samochodów elektrycznych, które są lepiej przystosowane do poruszania się w takich warunkach i sposób na stopniowe "pozbywanie się" z ulic aut z napędem spalinowym.

Taksówkarze i kurierzy na NIE

W sieci możemy znaleźć także informacje dotyczące kulis wprowadzenia przepisów w stolicy Francji. W Paryżu w 2021 roku były one mocno krytykowane. Najgłośniej narzekały firmy kurierskie i transportowe oraz taksówkarze. Pierwsza z wymienionych grup podkreślała wydłużenie terminów dostaw towarów. Drudzy odczuwali presję ze strony klientów, ponieważ czas przejazdu popularnymi trasami wydłużył się nawet o 50%, a cena za usługę pozostała ta sama.

"Niektóre obawy kierowców są zrozumiałe. Czytając na portalach informacyjnych lub w social mediach informacje o tym, że przez wprowadzone przepisy ich samochód może częściej się psuć lub więcej "palić", nie są zadowoleni. Wiele z tych artykułów oczywiście mija się prawdą. Z tego powodu istotna jest odpowiednia komunikacja przez władze wszystkich "za" i "przeciw" nowych przepisów. W ten sposób będzie trudniej o szerzenie dezinformacji." podsumowuje Marek Trofimiuk, ekspert autobaza.pl.

źródło: Autoiso Sp. z o.o. | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3806
Zdjęcia: 13111
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

02 Lut 2023, 13:54

Już chyba bym wolał całkowite zamknięcie takiej strefy dla ruchu samochodowego.
Jeżeli takie strefy będą spore, albo dotyczyły całego miasta to spowoduje to zagrożenie dla ruchu.
O ile 5 minut jazdy z prędkością 30km/h jest do przyjęcia, to dłuższe poruszanie się z taką prędkością w dobrych warunkach drogowych spowoduje tylko większą frustrację i nagminne łamanie tego zakazu-czyli wprowadzenie kolejnego martwego przepisu, który spowoduje jeszcze większe lekceważenie przepisów drogowych, które to lekceważenie i bez tego małe nie jest.
A jak taką strefę obstawi się radarami, to tylko spowoduje wzrost liczby mandatów. Ale możliwe, że chyba tylko o to w tym pomyśle chodzi.
Niech mi ktoś wytłumaczy w czym taka strefa jest lepsza, od normalnych ograniczeń prędkości-tylko tam, gdzie jest to konieczne.
Oprócz aut w stopce, wiem co nieco jeszcze na temat Pandy III, Lancera IX, Vitary 1,6 i Outlandera 2.0
yeti65
Stały forumowicz
Awatar użytkownika
 
Posty: 3773
Zdjęcia: 15
Miejscowość: Pieniężno
Prawo jazdy: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Duster , Tucson 2.0D 4x4
Silnik: 1.0 100KM 2.0D 112KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Manualna

02 Lut 2023, 14:30

yeti65 napisał(a):A jak taką strefę obstawi się radarami, to tylko spowoduje wzrost liczby mandatów. Ale możliwe, że chyba tylko o to w tym pomyśle chodzi.
Zauważ że stworzenie takich stref to spory koszt dla budżetu miasta. Więc może być tak jak piszesz, zwrot kosztów z kieszeni kierowcy.

W sumie dla mnie strefa ma sens jedynie na niewielkim obszarze gdzie np. faktycznie porusza się dużo ludzi. W okolicach starówek itd.

Wprowadzanie strefy na dużym obszarze ruchu mija się z celem. Wygląda to na założenie z góry którego zadaniem będzie wyeliminowanie samochodów spalinowych. Najpierw będzie strefa 30, a za chwilę powstanie z niej zielona strefa.

W Warszawie zauważyłem ostatnio, że zwężają ulice w okolicach centrum na których jest i tak bardzo ciasno ale pewnie ma to na celu w przyszłości wprowadzenia opłat za wjazd do niego być może ma też powstać i tak strefa.

yeti65 napisał(a):Niech mi ktoś wytłumaczy w czym taka strefa jest lepsza, od normalnych ograniczeń prędkości-tylko tam, gdzie jest to konieczne.
Niczym, to jest zwykły wymysł. Do mnie nie przemawia argument poprawy bezpieczeństwa bo w miejscach naprawdę które tego wymagają można ograniczyć prędkość i kierowcy będą stosować takie przepisy ale jak mają jechać cały czas max 30km/h to niestety usypiamy ich czujność. Idąc dalej wiele samochodowych systemów bezpieczeństwa zapobiegających kolizjom i innymi autami lub wykrywającymi pieszych i automatycznym hamowaniem nie działa poniżej tej prędkości :mrgreen:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10069
Zdjęcia: 35

02 Lut 2023, 19:57

Rokiko napisał(a):bo w miejscach naprawdę które tego wymagają można ograniczyć prędkość i kierowcy będą stosować takie przepisy

Poważnie :?: Wierzysz w takie przesłanie :?:
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4873
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

02 Lut 2023, 21:18

A ja bym na miejscu taksówkarzy czy kurierów wprowadził strefy, po których w danym mieście się nie jeździ. Jak jest 30 to do takiej strefy nie wjeżdżam, albo podnoszę dla takiej strefy opłaty. Jak ludzie mieszkający w takim mieście nie będą mogli zamówić paczki do najbliższego paczkomatu czy kuriera, tylko będą musieli latać dużo dalej, albo jak taksiaż powie, że jedzie tylko do tego miejsca, a dalej piechotą, to ludzie się w końcu zbuntują i powiedzą włodarzowi miasta "dość". Może to coś da.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

02 Lut 2023, 21:59

MotoAlbercik napisał(a):A ja bym na miejscu taksówkarzy czy kurierów wprowadził strefy, po których w danym mieście się nie jeździ. Jak jest 30 to do takiej strefy nie wjeżdżam, albo podnoszę dla takiej strefy opłaty. Jak ludzie mieszkający w takim mieście nie będą mogli zamówić paczki do najbliższego paczkomatu czy kuriera, tylko będą musieli latać dużo dalej, albo jak taksiaż powie, że jedzie tylko do tego miejsca, a dalej piechotą, to ludzie się w końcu zbuntują i powiedzą włodarzowi miasta "dość". Może to coś da.
Naprawdę :idea: Tak bardzo się różni czas dojazdu między punktami A i B porównując do 30 km/ godz a 50 ? Gdzie średnia prędkość prędkość przez zakorkowane centrum miasta są na poziomie poniżej ? No ile :mrgreen: Są już te strefy tzw 30 od dawna . No i co ? Kierowcy mają je za nic i za....ją na maksa .Mieszkam w takiej strefie i widzę że to tylko czary mary . Aby było według znaku to tylko i wyłącznie coś w rodzaju przymusu koniecznego . Np. bardzo mocny próg zwalniający . Tak aby uwalił zawieszenie :mrgreen:
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4873
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Rajdowa Celica GT4 Carlosa Sainza na sprzedaż
    Wystarczy 199 000 euro i oryginalna Celica GT4 ST165 Carlosa Sainza może być twoja. Samochód, którym słynny Hiszpan zajął drugie miejsce w Rajdzie Grecji 1991, został wystawiony na sprzedaż przez belgijską firmę ...

03 Lut 2023, 10:47

bonifacy napisał(a):Poważnie :?: Wierzysz w takie przesłanie :?:
Staram się wierzyć :) sam zresztą jak jeżdżę i widzę ograniczenie od 30km/h to raczej stosuje się do niego i nie z racji tego ze mogą być progi zwalniające ale dlatego że faktycznie jest ono podyktowane jakimiś uwarunkowaniami. Mając cały czas takie ograniczenie właśnie w takich newralgicznych miejscach czujność kierowcy jest usypiana. Pomijam inne aspekty.

bonifacy napisał(a):Naprawdę :idea: Tak bardzo się różni czas dojazdu między punktami A i B porównując do 30 km/ godz a 50 ?
Załóżmy że masz dzień bez korków i możesz swobodnie jechać z dozwoloną prędkością, a do pokonania masz 10km w strefie tempo 30km/h lub druga opcja 50km/h. Przy pierwszym ograniczeniu stosując się do przepisów taki kawałek przejedziesz w czasie około 20 min. a przy drugim 12 min. Niby 8 min różnicy nie dużo ale tu chodzi bardziej o jakiś normalny komfort jazdy. Pomijam jeszcze możliwość wystąpienia progów spowalniających w wolniejszej strefie bo wtedy czas przejazdu przez nią jeszcze się wydłuży.

bonifacy napisał(a):Aby było według znaku to tylko i wyłącznie coś w rodzaju przymusu koniecznego . Np. bardzo mocny próg zwalniający . Tak aby uwalił zawieszenie :mrgreen:
No tak i to taki próg przez który autobusy i często busy przejeżdżają biorąc go w środek miedzy koła a osobówki muszą się na nich męczyć bo mają za mały rozstaw kół.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10069
Zdjęcia: 35

03 Lut 2023, 11:18

No to ja zapytam z innej strony :mrgreen:
Na jakim biegu jedziesz 30 km/h a na jakim 50 km/h. Do tego przyjmij margines, że większość kierowców jedzie 30 km/h wg licznika...A 50 km/h większość jedzie 55 - 60 km/h wg licznika. Oczywiście zdarzają się tacy, co 50km/h jadą wg licznika, ale na szczęście to mały odsetek. A są i tacy co jadą 50km/h wg licznika, a na zakrętach zwalniają do 40 km/h :naughty: Bezpieczeństwo przede wszystkim. Nawet na zakrętach 20 stopni :naughty:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

04 Lut 2023, 21:12

Rokiko napisał(a): Naprawdę :idea: Tak bardzo się różni czas dojazdu między punktami A i B porównując do 30 km/ godz a 50 ?

Załóżmy że masz dzień bez korków i możesz swobodnie jechać z dozwoloną prędkością, a do pokonania masz 10km w strefie tempo 30km/h lub druga opcja 50km/h. Przy pierwszym ograniczeniu stosując się do przepisów taki kawałek przejedziesz w czasie około 20 min. a przy drugim 12 min. Niby 8 min różnicy nie dużo ale tu chodzi bardziej o jakiś normalny komfort jazdy.
Naprawdę wierzysz w ten niejako komfort przejazdu ? A patrz obserwuję , widzę i na własnej skórze doświadczam . Odcinek 30 -stki jakieś 1200 metrów . Na końcu przedszkole . Nie wiem skąd te ludziska jadą aby porzucić dzieciątko w przytułku . Piszę że porzucić bo jak inaczej zrozumieć :mrgreen: Na ostatnią chwilę jadą . Maluszek ani na foteliku , ani przypięty pasami a matka polka wisi na komórce przy uchu. Za...la by do roboty aby zdążyć . Pewnikiem za póżno wstała po upojnej nocy ze swoim partnerem :mrgreen: A po drodze jak już to tysiące spraw na dzień dobry :mrgreen:
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Stały forumowicz
 
Posty: 4873
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

05 Lut 2023, 14:54

bonifacy - ale tak jest wszędzie...Nie tylko koło ciebie :) I na takich matołów nie pomoże żadne ograniczenie. ale jakby policja kilka razy stanęła, walnęła mandaciki, to może by się nauczyli...
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

01 Mar 2023, 18:44

Ja uważam, że strefy ograniczenia prędkości do 30 km/h w mieście mają swoje spore wady i ograniczenia, bo niektórzy kierowcy mogą nie przestrzegać ograniczenia prędkości na całym obszarze, co może prowadzić do konfliktów i niebezpiecznych sytuacji. Ponadto, strefy 30 mogą wydłużyć czas podróży dla kierowców i zwiększyć koszty transportu. Tu transport nie tylko pasażerów ale i towarów do sklepów w takich strefach. Patrząc na to z boku to trochę taki pierwszy krok do zielonej strefy.

Moim zdaniem ograniczenie do 30km/h tam gdzie faktycznie jest potrzebne, uważam za rozsądne wyjście ale nie w całej strefie takie tempo.
Moskito
Początkujący
 
Posty: 193
Zdjęcia: 17