Akumulator w naszym samochodzie

Akumulator w naszym samochodzie

19 Gru 2009, 16:07

W tym temacie nie dyskutujemy o problemach z akumulatorami i ładowaniem.

Jak odłączać/podłaczać akumulator?
Przy odłączaniu klem od akumulatora najpierw należy odłączyć przewód minusowy – pozwoli to uniknąć zwarcia kluczem,podczas odkręcania klemy plusowej,a następnie plusowy – nawet jak zdarzy się nam dotknąć masy samochodu kluczem podczas jej odkręcania,to nic się nie stanie,ponieważ minus jest już odłączony.
Przy podłączaniu najpierw należy przykręcić przewód plusowy,a następnie minusowy.Pozwoli nam to jak wyżej uniknąć zwarcia podczas kręcenia kluczem.
Przed odłączeniem aku od samochodu warto najpierw się zastanowić, czy mamy np. kod do radia, które po ponownym podłączeniu napięcia będzie wołało o kod. Warto też wcześniej sprawdzić, czy w danym samochodzie można odłaczać aku - krążą opinie wśród serwisantów niektórych marek, że aku nie należy odłączać. Podczas spawania nalezy podłączyć między klemy odpwoiednie urządzenie, a podczas wymiany nalezy podłączyć do klem napięcie podtrzymujące. Nie wnikałem dokładniej w ten temat, więc się nie rozpisuję.

Jak uruchomić silnik z akumulatora innego samochodu?
Podczas podłączania silnik samochodu dawcy należy wyłączyć,aby uniknąć skoku napięcia.Najpierw podłaczamy przewód czerwony(plusowy) do plusa akumulatora dawcy,a następnie do rozładowanego akumulatora.Nastepnie przewód czarny(minusowy) do minusa akumulatora dawcy,a drugi koniec nie podłączamy do minusa akumulatora rozładowanego,tylko do masy samochodu np.miejsca,gdzie jest jakaś śruba.Następnie uruchamiamy silnik samochodu dawcy,który powinien popracować około pół minuty na wolnych obrotach.Następnie uruchamiamy silnik z rozładowanym akumulatorem.Po uruchomieniu go,należy bezzwłocznie odłączyć przewody – najpierw minus,następnie plus,aczkolwiek nie ma to zbyt dużego znaczenia,ale trzeba uważać,żeby nie zrobić zwarcia.
Podczas uruchamiania silnika z rozładowanym akumulatorem,nie zaleca się zwiększać obrotów silnika samochodu,z którego bierzemy prąd.

POLECAMY Jak podłączyć kable rozruchowe do akumulatora?

Jak sprawdzić akumulator i ładowanie?
Po kilkugodzinnym postoju(najlepiej po całej nocy) należy zmierzyć napięcie akumulatora.Nie powinno być mniejsze niż 12,5V.
Następnie należy zmierzyć gęstość elektrolitu,która powinna wynosić 1,28 g/cm3 przy 25 st.C oraz przy całkowicie naładowanym akumulatorze.Gęstość elektrolitu mierzy się areometrem,który można kupić w każdym szanującym się sklepie motoryzacyjnym a nawet w marketach.Koszt to około 10 zł.Trzeba tez pamiętać,że im mniejsza temperatura,tym mniejsza gęstośc elektrolitu.
Następnie należy zmierzyć prąd,jaki pobiera instalacja elektryczna samochodu z akumulatora.Nie może to być więcej niż0,05A(50mA).
Podczas pomiaru muszą być wyłączone wszystkie odbiorniki – najczęściej zapomina się o lampce oświetlenia wnętrza lub bagażnika,albo o radiu.Należy pamiętać,że w samochodach,w których jest alarm,otwarcie maski może spowodować zaświecenie się oświetlenia wnętrza lub bagażnika.Prąd mierzy się amperomierzem.Do takiego pomiaru wystarczy zwykły miernik uniwersalny dostępny nawet w marketach,byle tylko miał opcję pomiaru prądu.Zazwyczaj w takich miernikach uniwersalnych można mierzyć max. prąd do 10A.Aby go zmierzyć,należy odłączyć plusową klemę akumulatora,przewód czerwony miernika włożyć do gniazda oznaczonego 10A(15,20A),a czarny przewód do gniazda oznaczonego masa.Następnie przykładamy przewód czerwony do klemy,a czarny do akumualtora.Jeżeli okaze się,że instalacja pobiera prąd większy niż 50 mA,to należy odłączać po kolei bezpieczniki i sprawdzać na bieżąco wskazania amperomierza.
Następnym etapem jest kontrola ładowania akumulatora przez alternator.
Jak wszystko jest ok,to uruchamiamy silnik i mierzymy napięcie ładowania,które powinno wynosić 14,4V przy wyłączonych światłach.Po włączeniu świateł napięcie powinno spaść do 13,9V.Jeżeli napięcie jest mniejsze bądź nie różni się niczym od napięcia,jakie wskazywał voltomierz przy wyłączonym silniku,oznacza to,że jest coś nie tak z układem ładowania.Może to być regulator napięcia,może to być alternator(zazwyczaj przepalają się diody),albo po prostu słabe styki.

Jak ładowć akumulator?
Akumulator należy ładować prądem 10-cio krotnie mniejszym niż,jego pojemność przez 10 godzin.Czyli akumulator 45Ah należy ładować przez 10 godzin prądem 4,5A.Jednakże w dzisiejszych prostownikach jest tak,że prąd ładowania maleje względem naładowania akumulatora.Prostowniki mają też wskaźnik poziomu naładowania akumulatora,a nawet automatyczne wyłączenie ładowania i podtrzymywanie. Podany prąd ładowania dotyczy aku zupełnie rozładowanego. Jednakże aku nigdy nie jest rozładowany do końca. W jakimś stopniu jest zawsze naładowany. Zatem przed ładowaniem nalezy określić stopnień rozładowania ( areometrem ) i dopiero obliczyć prąd ładowania.

Jak dbać o aumulator w zimie?
Na zimę dobrze jest akumulator opatulić styropianem bądź filcem.Jednakże w sklepach są dostępne za około 15 zł pokrowce na akumulatory,które są wykonane z filcu.Wystarczy do nich włożyć akumulator i zimno szybko go nie dostanie.Dobrze też jest sprawdzić stan akumulatora(stan naładowania,poziom elektrolitu,napięcie ładowania) oraz sprawdzić i wyczyścić klemy akumulatora – nie może na nich być żadnego nalotu.Dobrze jest też posmarować je olejem silnikowym,nawet takim z bagnetu.Jeżeli trzeba klemy i bolce akumulatora wyczyścić,to najlepszy do tego jest drobny papier ścierny.Nie zapominajmy też o miejscu,gdzie akumulator jest połączony z masą samochodu.Ta śrubę też jest dobrze odkręcić i przesmarować.

Jaki akumulator?
Wielu użytkowników samochodów ma problem z doborem akumulatora do swojego samochodu.Zawsze należy stosować akumulator o takiej pojemności,jaką zaleca producent.Jeżeli jednak nie wiemy,jaką pojemność zaleca producent,to można sprawdzić np. na stronie Centry.Bardzo ważnym parametrem akumulatora jest jego prąd rozruchowy - im większy,tym lepszy.W szczególności przydaje się on zimą,kiedy to są minusowe temperatury.Bardzo ważny jest on w dieslach,ponieważ to ich właściciele mają zazwyczaj kłopoty z uruchomieniem silnika w czasie mrozów.
Zastosowanie akumulatora o mniejszej pojemności niż zaleca producent,moze spowodować problemy z zasilaniem odbiorników oraz problemy z rozruchem.A z kolei zastosowanie akumulatora o większej pojemności spowoduje,że będzie on cały czas niedoładowany.
17 kwietnia 2018 na guza mózgu zmarła moja kochana żona Beti, mając 44 lata. Na forum jestem teraz sporadycznie.
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 15123
Zdjęcia: 1184
Rejestracja: 12 Gru 2006, 14:25
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

Re: Akumulator w naszym samochodzie

19 Gru 2009, 18:24

dzięki bardzo pomocna lektura.
pozdrawiam :grin:
seba258
seba258
Nowicjusz
 
Posty: 2
Rejestracja: 22 Paź 2009, 19:49
Miejscowość: polska

Re: Akumulator w naszym samochodzie

07 Sty 2010, 11:18

Bardzo pomocny artykuł dzięki !
rikiMor0102
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 211
Rejestracja: 04 Sie 2008, 16:34
Miejscowość: góral podbeskidzia
Prawo jazdy od: 01 08 2005
Auto: Opel Kadet 1,6 Opel Corsa 1,4

Re: Akumulator w naszym samochodzie

08 Sty 2010, 23:45

bardzo ciekawe rzeczy :smile:
rafal1992661
 

Re: Akumulator w naszym samochodzie

09 Sty 2010, 13:13

moze mi ktos wytlumaczyc dlaczego minusa nie podlacza sie do minusa tylko do masy.. rozne opinie slyszalem..??
miscle
Nowicjusz
 
Posty: 1
Rejestracja: 14 Gru 2009, 18:58
Miejscowość: radom

Re: Akumulator w naszym samochodzie

09 Sty 2010, 17:53

minusa nie podłącza sie do minusa, ponieważ może to spowodować iskrę (łuk elektryczny) w wewnątrz akumulatora, i jego eksplozję.
arkadius721011
Nowicjusz
 
Posty: 1
Rejestracja: 29 Gru 2008, 15:42
Miejscowość: Strzałkowo
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Lexus ES po tuningu TRD Lexus ES po tuningu TRD
    Nowy Lexus ES zadebiutował oficjalnie dopiero pół roku temu, a japoński oddział Toyota Racing Development przygotował już kilka interesujących elementów pozwalających na zarówno optyczny, jak i mechaniczny ...
    Sprinter 316 LGT zasilany benzyną i gazem LPG Sprinter 316 LGT zasilany benzyną i gazem LPG
    Sprinter 316 LGT (Liquefied Gas Technology), wyposażony w 4-cylindrowy silnik o zapłonie iskrowym o pojemności skokowej 1796 cm3, rozwijający moc 115 kW (156 KM) przy 5000 obr/min. Silnik mógł być zasilany benzyną ...

  • Re: Akumulator w naszym samochodzie

    23 Sty 2010, 11:28

    a drugi koniec nie podłączamy do minusa akumulatora rozładowanego,tylko do masy samochodu


    A niby czemu. Nie ma to znaczenia. Śmiało można podłączać klema w klemę. Ja nie raz tak robiłem i wszystko było ok.
    zastosowanie akumulatora o większej pojemności spowoduje,że będzie on cały czas niedoładowany.

    Z tym to też nie do końca prawda. Jak ktoś robi długie dystanse (50km między odpaleniami) to nawet akumulator od większej pojemności niż zalecana zostania naładowany. Inna sprawa jest jak ktoś często odpala a mało jeździ. Ja dla przykładu zalecana pojemność aku przez producenta jak i centre to 40Ah ja mam 60Ah i wszystko jest ok.
    Maki
    Początkujący
     
    Posty: 243
    Rejestracja: 30 Sty 2007, 21:59
    Miejscowość: z daleka

    Re: Akumulator w naszym samochodzie

    08 Lut 2010, 15:11

    W samochodzie z rozładowanym akumulatorem przewód z minusa innego akumulatora podłącza się pod masę samochodu z tego powodu, że podłączając pod klemę minusową może przeskoczyć iskra jak pisał wyżej kolega Arkadius 21011, tyle tylko że nie wewnątrz akumulatora, a poprostu na klemie i mogą wybuchnąć opary. Zdarzały się już takie sytuacje, dlatego lepiej podłaczać minusową klemę do masy. Lepiej mieć wszystkie włosy na głowie niż opalone czoło.... :wink:
    |Co do pojemności aku - szkoda dyskusji. Jak ktoś chce to może założyć sobie do maluszka akumulator nawet 360Ah. Własna inicjatywa. Pytanie tylko - po co?
    17 kwietnia 2018 na guza mózgu zmarła moja kochana żona Beti, mając 44 lata. Na forum jestem teraz sporadycznie.
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 15123
    Zdjęcia: 1184
    Rejestracja: 12 Gru 2006, 14:25
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    Re: Akumulator w naszym samochodzie

    12 Mar 2010, 21:58

    A co z tzw. akumulatorami bezobsługowymi :?: Jak o nie dbać :?:
    samurai2002
    Początkujący
     
    Posty: 53
    Rejestracja: 20 Lut 2010, 13:44
    Miejscowość: Lubuskie

    Re: Akumulator w naszym samochodzie

    13 Mar 2010, 08:58

    Jak sama nazwa wskazuje, są bezobsługowe, więc nie ma o co w nich dbać.
    Jedynie co można zrobić, to dbać o czyste i dobrze dokręcone klemy oraz kontrolować co jakiś czas napięcie ładowania i prąd pobierany z akumulatora przy wyłączonym silniku. Ale to wystarczy robić raz na nawet pół roku.
    17 kwietnia 2018 na guza mózgu zmarła moja kochana żona Beti, mając 44 lata. Na forum jestem teraz sporadycznie.
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 15123
    Zdjęcia: 1184
    Rejestracja: 12 Gru 2006, 14:25
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    Re: Akumulator w naszym samochodzie

    13 Mar 2010, 12:06

    Dzieki.Przstrzegam w/w rad :wink:
    samurai2002
    Początkujący
     
    Posty: 53
    Rejestracja: 20 Lut 2010, 13:44
    Miejscowość: Lubuskie

    Re: Akumulator w naszym samochodzie

    27 Mar 2011, 01:15

    Bardzo pomocny artykuł
    Ostatnio edytowany przez ktos88_19, 28 Mar 2011, 07:26, edytowano w sumie 1 raz
    ktos88_19
    Nowicjusz
     
    Posty: 2
    Rejestracja: 27 Mar 2011, 00:55
    Miejscowość: Słupca
    Auto: Nie mam

    Re: Akumulator w naszym samochodzie

    28 Lut 2012, 20:27

    Pozornie wybór akumulatora to nie problem. Jednak często w eksploatacji okazuje się, że nasz wybór nie do końca był trafny. Przy wyborze akumulatora skorzystałabym z rady fachowców.
    heniek113
    Nowicjusz
     
    Posty: 6
    Rejestracja: 28 Lut 2012, 20:22
    Prawo jazdy od: 01 01 2001

    Re: Akumulator w naszym samochodzie

    04 Kwi 2013, 20:47

    a co do pojemności akumulatora powinien być dopasowany do mocy alternatora i odbiorników w aucie można założyć zamiast 55ah 120ah ale alternator go nigdy niebędzie doładowywał
    ibko
    Nowicjusz
     
    Posty: 37
    Rejestracja: 03 Kwi 2013, 14:06
    Prawo jazdy od: 28 06 1987
    Przebieg/rok: 25tys. km
    Auto: mercedes
    Silnik: 2300
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Sedan/Limuzyna
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 1985

    Re: Akumulator w naszym samochodzie

    06 Kwi 2013, 06:18

    ibko napisał(a):alternator go nigdy niebędzie doładowywał

    Hmmm, spotkałem się z opinią wręcz przeciwną.. Altek doładuje takie aku.. A czemu ?? Bo doładuje ten prąd, który zostanie z niego pobrany - nie ma więc znaczenia pojemność aku.. Tylko i wyłącznie możliwość montażu i to, że na nim bez ładowania zajedziesz ze 150 km ..
    silvo44
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 2893
    Rejestracja: 09 Lis 2008, 12:28
    Miejscowość: Olkusz
    Prawo jazdy od: 01 09 1983
    Auto: OPEL VECTRA C
    Silnik: Z18XER
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2007