REKLAMA
W tym temacie nie dyskutujemy o problemach z akumulatorami i ładowaniem.
Jak odłączać/podłączać akumulator?
Przy odłączaniu klem od akumulatora najpierw należy odłączyć przewód minusowy – pozwoli to uniknąć zwarcia kluczem,podczas odkręcania klemy plusowej,a następnie plusowy – nawet jak zdarzy się nam dotknąć masy samochodu kluczem podczas jej odkręcania,to nic się nie stanie,ponieważ minus jest już odłączony.
Przy podłączaniu najpierw należy przykręcić przewód plusowy,a następnie minusowy.Pozwoli nam to jak wyżej uniknąć zwarcia podczas kręcenia kluczem.
Przed odłączeniem akumulatora od samochodu warto najpierw się zastanowić, czy mamy np. kod do radia, które po ponownym podłączeniu napięcia będzie wołało o kod. Warto też wcześniej sprawdzić, czy w danym samochodzie można odłączać akumulator - krążą opinie wśród serwisantów niektórych marek, że akumulatora nie należy odłączać. Podczas spawania należy podłączyć między klemy odpowiednie urządzenie, a podczas wymiany należy podłączyć do klem napięcie podtrzymujące. Nie wnikałem dokładniej w ten temat, więc się nie rozpisuję.
Jak uruchomić silnik z akumulatora innego samochodu?
Podczas podłączania silnik samochodu dawcy należy wyłączyć,aby uniknąć skoku napięcia.Najpierw podłączamy przewód czerwony(plusowy) do plusa akumulatora dawcy,a następnie do rozładowanego akumulatora. Następnie przewód czarny(minusowy) do minusa akumulatora dawcy,a drugi koniec nie podłączamy do minusa akumulatora rozładowanego,tylko do masy samochodu np.miejsca,gdzie jest jakaś śruba.Następnie uruchamiamy silnik samochodu dawcy,który powinien popracować około pół minuty na wolnych obrotach.Następnie uruchamiamy silnik z rozładowanym akumulatorem.Po uruchomieniu go,należy bezzwłocznie odłączyć przewody – najpierw minus,następnie plus,aczkolwiek nie ma to zbyt dużego znaczenia,ale trzeba uważać,żeby nie zrobić zwarcia.
Podczas uruchamiania silnika z rozładowanym akumulatorem,nie zaleca się zwiększać obrotów silnika samochodu,z którego bierzemy prąd.
POLECAMY Jak podłączyć kable rozruchowe do akumulatora?
Jak sprawdzić akumulator i ładowanie?
Po kilkugodzinnym postoju(najlepiej po całej nocy) należy zmierzyć napięcie akumulatora.Nie powinno być mniejsze niż 12,5V.
Następnie należy zmierzyć gęstość elektrolitu,która powinna wynosić 1,28 g/cm3 przy 25 st.C oraz przy całkowicie naładowanym akumulatorze.Gęstość elektrolitu mierzy się areometrem,który można kupić w każdym szanującym się sklepie motoryzacyjnym a nawet w marketach.Koszt to około 10 zł.Trzeba tez pamiętać,że im mniejsza temperatura,tym mniejsza gęstość elektrolitu.
Następnie należy zmierzyć prąd,jaki pobiera instalacja elektryczna samochodu z akumulatora.Nie może to być więcej niż 0,05A (50mA).
Podczas pomiaru muszą być wyłączone wszystkie odbiorniki – najczęściej zapomina się o lampce oświetlenia wnętrza lub bagażnika,albo o radiu.Należy pamiętać,że w samochodach,w których jest alarm,otwarcie maski może spowodować zaświecenie się oświetlenia wnętrza lub bagażnika.Prąd mierzy się amperomierzem.Do takiego pomiaru wystarczy zwykły miernik uniwersalny dostępny nawet w marketach,byle tylko miał opcję pomiaru prądu.Zazwyczaj w takich miernikach uniwersalnych można mierzyć max. prąd do 10A. Aby go zmierzyć,należy odłączyć plusową klemę akumulatora,przewód czerwony miernika włożyć do gniazda oznaczonego 10A (15,20A), a czarny przewód do gniazda oznaczonego masa.Następnie przykładamy przewód czerwony do klemy, a czarny do akumulatora. Jeżeli okaże się,że instalacja pobiera prąd większy niż 50 mA,to należy odłączać po kolei bezpieczniki i sprawdzać na bieżąco wskazania amperomierza.
Następnym etapem jest kontrola ładowania akumulatora przez alternator.
Jak wszystko jest ok,to uruchamiamy silnik i mierzymy napięcie ładowania,które powinno wynosić 14,4V przy wyłączonych światłach.Po włączeniu świateł napięcie powinno spaść do 13,9V. Jeżeli napięcie jest mniejsze bądź nie różni się niczym od napięcia,jakie wskazywał voltomierz przy wyłączonym silniku, oznacza to,że jest coś nie tak z układem ładowania.Może to być regulator napięcia,może to być alternator(zazwyczaj przepalają się diody), albo po prostu słabe styki.
Jak ładować akumulator?
Akumulator należy ładować prądem 10-cio krotnie mniejszym niż, jego pojemność przez 10 godzin. Czyli akumulator 45Ah należy ładować przez 10 godzin prądem 4,5A. Jednakże w dzisiejszych prostownikach jest tak,że prąd ładowania maleje względem naładowania akumulatora.Prostowniki mają też wskaźnik poziomu naładowania akumulatora,a nawet automatyczne wyłączenie ładowania i podtrzymywanie. Podany prąd ładowania dotyczy akumulatora zupełnie rozładowanego. Jednakże akumulator nigdy nie jest rozładowany do końca. W jakimś stopniu jest zawsze naładowany. Zatem przed ładowaniem należy określić stopnień rozładowania ( areometrem ) i dopiero obliczyć prąd ładowania.
Jak dbać o akumulator w zimie?
Na zimę dobrze jest akumulator opatulić styropianem bądź filcem.Jednakże w sklepach są dostępne za około 15 zł pokrowce na akumulatory,które są wykonane z filcu. Wystarczy do nich włożyć akumulator i zimno szybko go nie dostanie. Dobrze też jest sprawdzić stan akumulatora(stan naładowania,poziom elektrolitu,napięcie ładowania) oraz sprawdzić i wyczyścić klemy akumulatora – nie może na nich być żadnego nalotu.Dobrze jest też posmarować je olejem silnikowym,nawet takim z bagnetu.Jeżeli trzeba klemy i bolce akumulatora wyczyścić,to najlepszy do tego jest drobny papier ścierny.Nie zapominajmy też o miejscu,gdzie akumulator jest połączony z masą samochodu.Ta śrubę też jest dobrze odkręcić i przesmarować.
Jaki akumulator wybrać?
Wielu użytkowników samochodów ma problem z doborem akumulatora do swojego samochodu.Zawsze należy stosować akumulator o takiej pojemności,jaką zaleca producent.Jeżeli jednak nie wiemy,jaką pojemność zaleca producent,to można sprawdzić np. na stronie Centry.Bardzo ważnym parametrem akumulatora jest jego prąd rozruchowy - im większy,tym lepszy.W szczególności przydaje się on zimą,kiedy to są minusowe temperatury.Bardzo ważny jest on w dieslach,ponieważ to ich właściciele mają zazwyczaj kłopoty z uruchomieniem silnika w czasie mrozów.
Zastosowanie akumulatora o mniejszej pojemności niż zaleca producent, może spowodować problemy z zasilaniem odbiorników oraz problemy z rozruchem.A z kolei zastosowanie akumulatora o większej pojemności spowoduje,że będzie on cały czas niedoładowany.