Astra OPC Chassis z wyczynowym podwoziem

Astra OPC Chassis z wyczynowym podwoziem

13 Maj 2012, 01:26

Opel specjalnie zaprojektował wyczynowe podwozie tak, aby umożliwić opanowanie bocznej dynamiki i podkreślić znakomite właściwości jezdne nowej Astry OPC, wyposażonej w potężny silnik rozwijający 206 kW/280 KM mocy i 400 Nm momentu obrotowego. W podwoziu wyposażonym w amortyzatory marki ZF Sachs zastosowano szereg elementów poprawiających dynamikę pojazdu, takich jak wyczynowe kolumny HiPerStruts w przednim zawieszeniu, mechatroniczny system zawieszenia FlexRide, mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu z mechaniczną blokadą czy hamulce Brembo. Aluminiowe 19-calowe koła z oponami o rozmiarze 245/40 ZR, wchodzące w skład standardowego wyposażenia, pomagają w pełni wykorzystać możliwości podwozia.

Zdjęcie

Mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu poprawiający stabilność
W celu skutecznego przeniesienia mocy silnika nowej Astry na siłę napędową w przedniej osi pojazdu zastosowano wielotarczowy mechanizm różnicowy o ograniczonym poślizgu. Kiedy jedno z obracających się przednich kół traci przyczepność, dwa zespoły tarcz w mechanizmie różnicowym działają jak sprzęgła, generując opór o precyzyjnie określonej wartości. Efekt blokujący (maksymalnie 50 procent) zależy od kąta rampowego, pod jakim zespoły tarcz są dociskane, co z kolei determinuje nacisk na wielotarczowe sprzęgło w zależności od wartości momentu obrotowego. Im płytszy jest kąt rampowy, z tym większą czułością reaguje cały układ. W przypadku Astry OPC kąt rampowy przy przyspieszaniu wynosi 45 stopni. W czasie wytracania prędkości, czyli przy hamowaniu lub po zwolnieniu pedału przyspieszenia, tarcze sprzęgła mechanizmu są rozłączane i kontrolę nad przednimi kołami może przejąć ABS.

Zdjęcie

Zmodyfikowane przez OPC zawieszenie FlexRide pozwala wybrać styl sportowej jazdy
Mechatroniczne zawieszenie FlexRide, specjalnie dostrojone i ulepszone pod kątem potrzeb OPC, może pracować w trzech różnych trybach. Każdy z nich gwarantuje wyjątkowe doznania w czasie wyczynowej jazdy. W trybie Standard, przeznaczonym do codziennej jazdy, można korzystać ze sportowych osiągów, a jednocześnie cieszyć się komfortem. Także w tym trybie Astra OPC doskonale spisuje się w zakrętach i precyzyjnie reaguje na ruchy kierownicą przy minimalnych przechyłach nadwozia. Po włączeniu trybu Sport zawieszenie usztywnia się, zwrotność pojazdu ulega poprawie dzięki dalszemu ograniczeniu przechyłów, zaś układ kierowniczy działa bardziej bezpośrednio. Trzeci tryb – OPC – służy do ekstremalnie wyczynowej jazdy: układ kierowniczy pracuje w sposób jeszcze bardziej bezpośredni niż w trybie Sport, przepustnica reaguje szybciej, a nastawy zawieszenia podporządkowane są maksymalnym osiągom. Włączenie trybu OPC sygnalizuje zmiana podświetlenia zestawu wskaźników na kolor czerwony.

Specjalne funkcje zapewniające skuteczniejsze tłumienie nierówności nawierzchni i przechyłów nadwozia
Funkcja ramp control koryguje charakterystykę amortyzatorów, zapewniając stały kontakt kół z nierówną nawierzchnią nawet przy dużej prędkości. Dzięki temu, mimo usztywnionych kolumn zawieszenia, samochód miękko opada na podłoże nawet w czasie jazdy po wyboistej nawierzchni. Funkcja roll control ogranicza z kolei przechyły na boki, dzięki czemu pojazd trzyma się drogi jak przyklejony nawet w czasie gwałtownych manewrów.

Zdjęcie

W porównaniu z turbodoładowaną Astrą GTC 1.6 (132 kW/180 KM) sprężyny w wersji OPC zostały usztywnione o około 30 procent, a zawieszenie obniżono o 10 milimetrów. Do bardziej dynamicznej jazdy zachęca także zwiększona sztywność tulei wahaczy i tylnej osi.

POLECAMY Opel Astra Sports Tourer - nagroda Auto der Vernunft 2012

Możliwość wyłączenia ESP w celu zwiększenia sportowych wrażeń
Układ stabilizujący ESP, podobnie jak FlexRide, także może pracować w trzech różnych trybach, w zależności od apetytu kierowcy na sportowe wrażenia. W domyślnym trybie standardowym działanie układu w Astrze OPC jest zoptymalizowane pod kątem maksymalnego bezpieczeństwa i panowania nad pojazdem w codziennej jeździe. W trybie Competitive próg interwencji automatycznego systemu zostaje podwyższony, ale w naprawdę niebezpiecznej sytuacji układ hamulcowy nadal będzie starał się przywrócić stabilność pojazdu. Natomiast aby przejść do ostatniego trybu ESP-off, wystarczy wyłączyć układ stabilizujący poprzez wciśnięcie przycisku i przytrzymanie go przez co najmniej 6 sekund.

źródło: Opel
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 4729
Zdjęcia: 11299
Rejestracja: 08 Mar 2006, 21:21
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy od: 12 12 1996
Przebieg/rok: 23tys. km
Auto: Toyota Yaris, Grand Voyager
Silnik: 1.3 VVTi, 3.3 V6
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2008

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Czym i jak będziemy jeździć za 10 lat? Autonomiczna motoryzacja jutra Czym i jak będziemy jeździć za 10 lat? Autonomiczna motoryzacja jutra
    Trudno przewidzieć, co się wydarzy w świecie motoryzacji, gdy każdy rok przynosi rewolucyjne zmiany. Największe światowe koncerny samochodowe intensywnie pracują nad rozwojem autonomicznych pojazdów. Już w przyszłym ...
    Toyota wprowadza architekturę TNGA do fabryki Yarisa we Francji Toyota wprowadza architekturę TNGA do fabryki Yarisa we Francji
    Fabryka Toyota Motor Manufacturing France (TMMF) w Valenciennes zostanie rozbudowana i przystosowana do wprowadzenia technologii Toyota New Global Architecture (TNGA). To pozwoli zakładowi, w którym powstaje model ...

  •