Audi A3 1.6 benzyna, jakie obroty do niskiego spalania?

27 Sie 2015, 09:25

Witam.
Otóż od niedawna jestem posiadaczem Audi A3 w benzynie z silnikiem 1.6 101KM. Zastanawiam się na jakich obrotach najlepiej trzymać benzyniaka, i kiedy zmieniać biegi? Z reguły jak jeżdżę to obroty utrzymuję około 2.2-2.6tys, a biegi zmieniam przy ponad 3. Czytałem gdzieś ostatnio jednak, że najlepiej jeździć na około 2 tys obrotów i szybciej zmieniać biegi. Wydaje mi się to trochę dziwne, więc czy może się ktoś wypowiedzieć? Jakie obroty podczas jazdy i przy jakich zmieniać bieg, by spalanie było niskie?
Kujakov
Początkujący
 
Posty: 51
Prawo jazdy: 07 07 2014
Przebieg/rok: 35tys. km
Auto: BMW.
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1957

27 Sie 2015, 13:56

Ja mam kilka zasad i nie dotyczą tylko Audi A3.. :P Generalnie chyba żaden wyznawca żadnego "odłamu" ecodrivingu nie ogranicza zasad do jednego auta.

Przy jeździe jednostajnej i po płaskim dobierz tak bieg i obroty, aby wciskać jak najmniej gazu do utrzymania stałej prędkości - wtedy powinieneś spalać najmniej L/sek - jedź na 5-10km/h większej prędkości i uzyskasz (mniej więcej) najniższe spalanie w trasie (l/100km). Zazwyczaj jest to 80-120km/h.

Przy jeździe pod górę trzymaj trochę większą prędkość - odrobinę zwiększysz spalanie w czasie, ale o wiele mniej czasu będziesz jechać po "niekorzystnej" drodze. No i im wyższa górka tym wyższe obroty, w razie potrzeby zredukuj bieg.

Żeby najmniej spalić przy zjeździe z górki, teoretycznie powinieneś tylko zdjąć nogę z gazu i użyć takiego biegu żeby nie zdławić silnika, jeśli górka nie jest wystarczająco stroma. Tylko, że zjeżdżanie z górki na autostradzie przy 40km/h "bo mam zerowe spalanie" nie jest chyba najlepszym pomysłem :D

No i żeby zmarnować mniej energii na zmianę prędkości z jednej na drugą, przy przechodzeniu z podjazdu na zjazd z góry zdejmij gaz wcześnij niż na szczycie i odwrotnie - pod koniec zjeżdżania wykorzystaj grawitację żeby rozpędzić się do następnej górki.

Im bardziej "kanciaste" auto - tym mniejsze prędkości; Im cięższe auto tym większe prędkości i odwrotnie. Dobry przykład - przeładowanym autem musisz bardziej rozpędzić się żeby wjechać pod górkę bez katowania silnika :P

No i generalnie dobrze jest jechać tak, żeby się nie zatrzymywać i nie tracić paliwa na pokonanie bezwładności auta. Nie widziałem nigdy TIRowca który co chwile rusza i po 2 metrach się zatrzymuje jak to mamy zwyczaj robić w osobówkach :P

Im mniejszy stosunek mocy do masy, tym bardziej widać że te zasady działają ;)
kilosierra97
Nowicjusz
 
Posty: 3
Prawo jazdy: 13 02 2015
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Nissan Sunny N14/Ford Focus I
Silnik: 1.4/1.8
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1994

30 Sie 2015, 07:29

Kolego, dziękuję bardzo za rozbudowaną wypowiedź. Chodziło mi jednak głównie o obroty, na jakich się jeździ, bo do większości Twoich zasad się stosuje. Może wypowiesz się więc o obrotach? Jak jeździcie Wy? :)
Kujakov
Początkujący
 
Posty: 51
Prawo jazdy: 07 07 2014
Przebieg/rok: 35tys. km
Auto: BMW.
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1957

30 Sie 2015, 09:24

Zazwyczaj przy jednostajnej jeździe 1900-2500, przy przyśpieszaniu do 3500
kilosierra97
Nowicjusz
 
Posty: 3
Prawo jazdy: 13 02 2015
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Nissan Sunny N14/Ford Focus I
Silnik: 1.4/1.8
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1994
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    UAZ Hunter
    Rosyjska terenowa legenda pojawiła się w 1972 roku i szybko zyskała uznanie służb mundurowych. Mówi się, że od tego czasu samochód ten uczestniczył w prawie każdym konflikcie zbrojnym. Obecnie w ofercie znajduje ...