Auto-laweta DMC 26000 sam. ciężarowy

10 Lis 2021, 13:59

Witam,
Samochód ciężarowy DMC 26000 jako auto-laweta. Zabudowa - do przewozu pojazdów kołowych ( samochodów, ciągników, maszyn, etc. )
Taką zabudowę, zobaczyłem pierwszy raz w Holandii, słynącej z innowacyjnych rozwiązań tego typu. Trzeba przyznać, mają bardzo dobrych konstruktorów, którymi są między innymi Polacy. Często wyjeżdżałem do Holandii służbowo. Firma w której pracowałem, zamawiała tam zabudowy aluminiowe, montowane później na samochodach klientów. Pierwszy etap – wykonanie wstępnego projektu rysunkowego, to lata 1995+. Niestety, w tym czasie, nie było zainteresowania w Polsce takimi zabudowami. Firmy produkujące podzespoły do zabudów, również nie były przygotowane.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Dopiero w okolicach lat 2005-2010, pojawiły się w Polsce, importowane samochody z takimi zabudowami. Polskie firmy, szybko zainteresowały się tematem. Pojawiły się pierwsze propozycje. W dniu dzisiejszym w kilku firmach, można zamówić taką zabudowę. Nawet z dodatkowym podnośnikiem dźwigowym, czy tzw. „grzebieniem”.


To na wstępie …. ale chciałem zaprezentować, moją wersje zabudowy z 1995 roku. Otrzymałem zapytanie dotyczące opracowania podobnego projektu na Volvo FM – DMC 26000. Samochód kilkuletni, wersja z rozstawem kół 5600 pomiędzy pierwszą i drugą osią oraz podnoszoną trzecią.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Auto-laweta z hydraulicznie opuszczaną rampą najazdową z której wysuwane są - hydraulicznie dwa trapy. Długość rampy najazdowej z wysuniętymi trapami 4665 mm. Zakres pracy -11° aż do postawienia w pion + 90°.....w przypadku przejazdu na „pusto”. Możliwość jazdy załadowanym samochodem z poziomą częścią najazdową, w której jest zamontowany zderzak oraz oświetlenie. Taka wersja to długość platformy 9470 mm. Do uruchomienia hydrauliki wystarczy pompa zasiana elektrycznie.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Zabudowę można wykonać w dwóch wersjach. Pierwszą do zakrycia blachą typ Lohr. Druga wersja do zakrycia panelami układanymi poprzecznie - deski wykonane z blachy. Materiał na zakrycie konstrukcji nośnej - stal lub aluminium. Konstrukcja nośna wykonana w całości ze stali.
Koszt wykonania zabudowy – zależny od wyboru konstrukcji nośnej, rodzaju zakrycia, materiału na podłodze. Kilkakrotnie pisałem w różnych publikacjach „konstrukcja auto-lawety zakryta blachą – zawsze waży mniej i jest tańsza”, ale wykonanie – to trochę więcej czasu.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]


Samochód do zabudowy waży tylko 7400 kg. Teoretyczna ładowność = 18650 kg - minus waga zabudowy. Auto-laweta na bazie tego pojazdu, to ładowność przekraczająca 16000 kg. Największa ładowność konstrukcyjna dla DMC 26000 kg. Konstrukcja nośna, zakryta blachą aluminiową 4mm zamiast blachy stalowej będzie trochę droższa - ale ładowność zwiększy się o dodatkowe 400 kg. Planując zakup samochodu na którym będzie montowana zabudowa warto sprawdzić wagę pojazdu, to dane ogólnie dostępne. Samochód do zabudowy może ważyć nawet 15000 kg + konstrukcja. Do uzyskania ładowność, tylko ± 8000 kg.

Pozdrawiam wszystkich, zapraszam do dyskusji.
( dalsze wpisy - rozwijające temat, po ocenie )
projekt2021
Nowicjusz
Awatar użytkownika
 
Posty: 12

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Pierwszy elektroniczny tranzystorowy układ zapłonowy
    Od początków motoryzacji walka o dobry mechanizm zapłonu spędzała sen z powiek tysięcy konstruktorów, inżynierów i techników. Pierwsze systemy zapłonowe, które można nazwać elektronicznymi, ...
    Czarne paski i kropki na krawędziach szyby samochodowej
    Obecnie chyba wszystkie szyby samochodowe głównie czołowe ale też tylne i rzadziej boczne mają obwódkę w postaci czarnego szerokiego paska, a na jego wewnętrznej stronie są kropki różnej wielkości. Zastanawialiście ...

  •