Badaj auto i przeprowadzaj regularne badania techniczne

Badaj auto i przeprowadzaj regularne badania techniczne

26 Paź 2018, 14:03

Sprawność techniczna pojazdu jest kluczowym elementem bezpieczeństwa ruchu drogowego. Najczęściej stwierdzane przez policję usterki w pojazdach, które uczestniczyły w wypadkach drogowych, to braki w oświetleniu (54%), braki w ogumieniu (18,5%) oraz usterki układu hamulcowego (14%)(1). Właściciel jest zobowiązany do regularnych badań technicznych swojego samochodu, ale pozytywne przejście takich badań nie zwalnia z bieżącego dbania o pełną sprawność auta.
Badaj auto i przeprowadzaj regularne badania techniczne Oświetlenie czy stan ogumienia kierowca może sprawdzać samodzielnie. Dodatkowo w wielu samochodach odpowiednie systemy informują o awarii oświetlenia czy obniżonym ciśnieniu w oponach. Jednak kwestia układu hamulcowego czy kierowniczego wymaga interwencji specjalistów. Jeśli przy hamowaniu słychać nietypowe dźwięki lub pedał hamulca nie działa tak jak zwykle, na przykład opada zbyt nisko na podłogę, trzeba natychmiast odstawić auto do warsztatu i nie poruszać się nim dopóki problem nie zostanie zidentyfikowany i usunięty.

Przy okazji sprawdzania oświetlenia trzeba pamiętać o kontroli kierunkowskazów i światła stopu. Kierowcy często zwracają uwagę tylko na te światła, których awarię mogą łatwo zauważyć, czyli światła mijania i drogowe. Braki w oświetleniu nie tylko ograniczają możliwość obserwowania drogi przez kierowcę, ale zmniejszają jego widoczność dla innych uczestników ruchu. Niesprawne kierunkowskazy praktycznie uniemożliwiają poinformowanie innych kierowców o planowanym manewrze.

Na zachowanie samochodu w sytuacji awaryjnej na drodze ma także wpływ stan bieżnika i ciśnienie w oponach. W myśl obowiązujących w Polsce przepisów opony należy wymienić, kiedy bieżnik ściera się poniżej 1,6 mm. W praktyce warto zrobić to dużo wcześniej przy około 3 mm w letnich oponach i 4 mm przy zimowym ogumieniu. Zużyta opona nie odprowadza prawidłowo wody, co w trakcie opadów deszczu może być przyczyną poślizgu wodnego. Taka opona nie zachowuje także należytej przyczepności w warunkach zimowych. Niewłaściwe ciśnienie również wpływa niekorzystnie na przyczepność opony, np. wydłuża drogę hamowania.

źródło: (1) policja.pl; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault; Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3047
Zdjęcia: 11452
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Polak w czołówce Toyota Gazoo Racing Trophy Polak w czołówce Toyota Gazoo Racing Trophy
    Maciej Dreszer zajmuje piąte miejsce w Toyota Gazoo Racing Trophy na półmetku sezonu. W wyjątkowym pucharze dla kierowców wyścigowych i rajdowych Toyot GT86 pula nagród wynosi 80 tys. euro. Toyota od ...
    [B] C3 I 1,4 / Punto II 1,2 / Colt V 1,3 / Ibiza II 1,4 [B] C3 I 1,4 / Punto II 1,2 / Colt V 1,3 / Ibiza II 1,4
    Podstawowe kryteria zestawienia: - hatchback segmentu B - silnik benzynowy o mocy ok. 80KM - manualna skrzynia biegów - modele z okolic 2002r. Wytypowane modele do zestawienia: - Citroen C3 I 1,4 - 75KM - Fiat Punto ...

  •