BMW 1602 Electric (1972) - samochód elektryczny

BMW 1602 Electric (1972) - samochód elektryczny

02 Sty 2013, 17:20

Począwszy od 1969 r. BMW skonstruowało dwa eksperymentalne pojazdy na podstawie BMW serii 02 w celu przetestowania właściwości napędu elektrycznego w praktyce. Funkcję manualnej skrzyni biegów przejął silnik bocznikowy prądu stałego o maksymalnej mocy 32 kW, opracowany przez firmę Bosch. Wytwarzana przez niego moc była kierowana na tylne koła poprzez koło zębate pośredniczące oraz wał napędowy. Za chłodzenie odpowiadał sterowany za pomocą termostatu wentylator promieniowy o mocy 140 W. 85-kilogramowy silnik elektryczny czerpał swoją moc z 12 standardowych 12-woltowych akumulatorów kwasowo-ołowiowych firmy Varta, znajdujących się na palecie w komorze silnika.

BMW 1602 Electric (1972) - samochód elektryczny

BMW 1602 Electric (1972) - samochód elektrycznyMimo że akumulator ważył 350 kilogramów, można go było wyjąć jako jeden moduł i zastąpić świeżo naładowanym akumulatorem. BMW 1602 Electric przyspieszało od zera do 50 km/h w osiem sekund i osiągało prędkość maksymalną 100 km/h. Jego zasięg wynosił około 30 kilometrów w trybie jazdy miejskiej i był dwukrotnie dłuższy podczas jazdy ze stałą prędkością 50 km/h. W celach testowych BMW zdecydowało się wykorzystać prototypowe pojazdy podczas Igrzysk Olimpijskich w Monachium w 1972 r., gdzie były stosowane między innymi jako pojazdy techniczne podczas maratonu. Wówczas silnik elektryczny pełnił również funkcję generatora, umożliwiając przechowywanie w akumulatorze energii powstałej podczas hamowania (hamowanie odzyskowe). Jednak wkrótce stało się jasne, że specyficzne wady napędu elektrycznego można rozwiązać jedynie poprzez rozwój w dziedzinie technologii akumulatorów. W świetle powyższego BMW 1602 Electric jest postrzegane jako pierwsza próba na etapie rozwoju, a nie realne rozwiązanie.

BMW 1602 Electric (1972) - samochód elektryczny BMW 1602 Electric (1972) - samochód elektryczny BMW 1602 Electric (1972) - samochód elektryczny BMW 1602 Electric (1972) - samochód elektryczny

BMW 1602 Electric (1972): dane techniczne
Silnik:
Silnik bocznikowy prądu stałego (Bosch),
Moc stała/maksymalna 12 kW / 32 kW,
Magazynowanie energii:
12 kwasowo-ołowiowych akumulatorów rozruchowych (Varta),
Pojemność: 12,6 kWh,
Masa: 350 kg,
Osiągi (w przybliżeniu):
Prędkość maksymalna: 100 km/h
Przyspieszenie 0-50 km/h: 8s
Zasięg w ruchu miejskim: 30 km

BMW 1602 Electric (1972) - samochód elektryczny

źródło: BMW
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3014
Zdjęcia: 11396
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: BMW 1602 Electric (1972) - samochód elektryczny

03 Sty 2013, 21:42

Piekny oldtimer, taki w kolekcji to skarb.
galicki
Nowicjusz
 
Posty: 14
Rejestracja: 03 Sty 2013, 20:42
Auto: Merc
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Największy pakiet mocy: silnik - Audi RS 6 Avant Największy pakiet mocy: silnik - Audi RS 6 Avant
    Jednostka napędowa 4.0 TFSI montowana w nowym Audi RS 6 Avant rozwija 441 kW (600 KM) mocy oraz moment obrotowy 800 Nm dostępny w wysokim zakresie od 2100 do 4500 obr/min. Od 0 do 100 km/h to sportowe kombi rozpędza się w ...
    [D] Croma II 1,9 / Accord VII 2,2 / 6 I 2,0 / Passat B6 2,0 [D] Croma II 1,9 / Accord VII 2,2 / 6 I 2,0 / Passat B6 2,0
    Podstawowe kryteria zestawienia: - kombi segmentu D - silnik diesla o mocy ok. 140KM - manualna skrzynia biegów - modele z okolic 2005 roku Wytypowane modele do zestawienia: - Fiat Croma II 1,9 Multijet - 150KM - Honda ...

  •