Citroen C4 I LC 1.4 benzyna z 2007r - auto gaśnie coraz częściej

04 Cze 2025, 20:25

Witajcie, mam problem z Citroen C4 I LC 2007r. benzyna 1.4 88 KM, może ktoś podpowie.

Jakiś czas temu auto zaczęło gasnąć na niskich obrotach (np. stojąc na światłach). Bez żadnego szarpania. Po prostu cichutko gasło. Odpalało bez problemu i jechałem dalej.

Wyczyściłem przepustnicę (nie zacina, jak wciskam pedał gazu to ładnie pracuje), wymieniłem świece zapłonowe, oraz cewkę zapłonową.

Nic to jednak nie pomogło, auto gaśnie, ale coraz częściej. Wtedy miałem wrażenie, że gasło na niskich obrotach i dopiero jak auto się rozgrzało, a teraz gaśnie nawet po kilku minutach od odpalenia (jeszcze nie rozgrzane).


Błędów moja tania kostka OBD i aplikacja CarScanner nie pokazuje, ale zauważyłem jedną ISTOTNĄ chyba rzecz. Przy pozycji: "Czujnik tlenu 2 Bank 1 Krótkotrwała korekta paliwa" wyświetla się wartość n/a % - Chat GPT podpowiada mi, że to druga sonda lambda umieszczona za katalizatorem. Mam nagranie, że ta sonda nie pokazywała też żadnej wartości po rozgrzaniu auta do temperatury 95 stopni Celsjusza (temp. płynu chłodniczego).

Czy to dobry trop? A może ktoś ma jeszcze jakiś pomysł? Niestety nie mam możliwości sam sprawdzić tego czujnika (nie mam kanału, podnośnika, auto stoi w centrum miasta na chodniku), będę musiał udać się do mechanika. Zanim to zrobię chciałbym spróbować jak najwięcej sam sprawdzić rzeczy.


Jakieś pomysły?
jaca869
Nowicjusz
 
Posty: 4

04 Cze 2025, 20:59

jaca869 napisał(a): Przy pozycji: "Czujnik tlenu 2 Bank 1 Krótkotrwała korekta paliwa" wyświetla się wartość n/a % - Chat GPT podpowiada mi, że to druga sonda lambda umieszczona za katalizatorem. Mam nagranie, że ta sonda nie pokazywała też żadnej wartości po rozgrzaniu auta do temperatury 95 stopni Celsjusza (temp. płynu chłodniczego).
Tutaj odczyt tych parametrów był na pracującym silniku czy nie ?
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Forumowicz VIP
 
Posty: 5016
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

05 Cze 2025, 16:35

tak, na pracującym.
jaca869
Nowicjusz
 
Posty: 4

05 Cze 2025, 21:12

A jak wygląda spalanie?

Moim zdaniem trzeba by było zrobić adaptację przepustnicy bo być może coś tu się dzieje.

Jak by gasł rozgrany to może jeszcze czujnik położenia wału lub wałka rozrządu?
Ostatnio edytowany przez Rokiko, 18 Cze 2025, 19:11, edytowano w sumie 1 raz
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10291
Zdjęcia: 35

05 Cze 2025, 21:35

Ciężko powiedzieć, bo nie jeżdżę autem obecnie z racji, że ciągle gaśnie. Wcześniej nie zauważyłem zwiększonego spalania.

Adaptację próbowałem robić wg instrukcji z internetu po czyszczeniu, ponieważ podczas czyszczenia odpinałem również kostkę. Po tej mojej adaptacji silnik pracował równo, nie falował. Przejechałem się kawałek i auto jechało normalnie. (wtedy jeszcze nie gasło co chwilę, ale rzadziej... np. co kilka przejechanych km).

Obecnie auto gaśnie już bardzo często, czasami już po kilkunastu sekundach od odpalenia, a czasami po kilku minutach. Mam wrażenie, że zwiększa częstotliwość gaśnięcia wraz z rogrzaniem. Na początku na zimnym pracuje ciutkę dłużej, niż za kolejnym odpaleniem.

Poza tym pamiętaj, że autem jeździłem wcześniej normalnie i nagle zaczął gasnąć na niskich obrotach na rozgrzanym silniku np. na światłach. To było rzadkie. Z czasem coraz częstsze. Czyszczenie przepustnicy zrobiłem już po wystąpieniu tych objawów.

Obecnie brak błędów w aplikacjach OBD Scanner.

Potwierdzam dzisiaj, że na zapalonym silniku:
Czujnik tlenu 2 Bank 1 Napięcie: 1,28 V (i się w ogóle nie zmienia)
Czujnik 2 Bank 1 Krótkotrwałą korekta paliwa: n/a %

Czujniktlenu 1 Bank 1 natomiast pracuje (chyba) normalnie. Wartości się zmieniają np. od 0,1V do 0,9V, a procentowo też np. od 5% do 15% czy jakoś tak przy lekkim podgazowaniu.
jaca869
Nowicjusz
 
Posty: 4

06 Cze 2025, 09:28

Przy bagnecie oleju masz dwie kostki . Zielona ( pierwsza sonda ) i niebieska ( druga sonda ) Rozłącz niebieską i dokonaj jazdy . Sprawdż scanerem . Powinny być zarejestrowane co najmniej dwa błędy .
Nie odpowiadam na problemy na PW
bonifacy
Forumowicz VIP
 
Posty: 5016
Zdjęcia: 0
Prawo jazdy: 01 01 1981
Auto: Fabia II , Fabia II
Silnik: 1,4 CGGB , 1,4 BXW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna

17 Cze 2025, 17:37

Problem rozwiązany, przyczyną prawdopodobnie był czujnik obrotów wału korbowego.

Wymieniłem czujnik obrotów wału korbowego i oto moje spostrzeżenia:

- po podłączeniu się OBD przy kręceniu rozrusznikiem w końcu widziałem obroty wału (ok 400-500 obrotów na minute podczas krecenia rozrusznikiem)
- auto wciaz nie odpalalo
- za namową znajomego użyłem środka samostart od K2 bezpośrednio na przepustnicę (zdjąłem filtr powietrza)
- no i auto odpaliło

i co dalej? dalej auto odpala normalnie, trzyma obroty normalnie, na razie dużo nie jeździłem, ale jestem dobrych myśli.

Dlaczego nie odpalało mimo wymiany czujnika? Chat GPT mówi, że kwestia adaptacji, lub zapowietrzenia układu. Jak silnik już ruszył, wszystkie płyny dotarły gdzie powinny, ciśnienie się wytworzyło prawidłowe, wskazania na ECU się zgodził, ECU nauczyło się nowego czujnika i podobno gitara.
jaca869
Nowicjusz
 
Posty: 4