Czy mogę zainstalować LPG? - Kia Sportage III 1.6 GDI 2013r.

28 Wrz 2021, 07:04

Ostatni podobny wątek ma 5 lat więc może coś się zmieniło. Będę woził dziecko do przedszkola trochę kilometrów dziennie więc się przyda.
Pytałem w kilku warsztatach i bez problemu założą instalację. A w jednym w Łodzi chyba najstarszym i z dobrą opinią, nagaz, mi odpisali:
"Wg informacji posiadanych przez nas silniki te nie są wyposażone w hydrauliczne samoregulatory luzów zaworowych a jest tam mechaniczna regulacja luzów zaworowych silnika. Przy eksploatacji na paliwie gazowym może wystąpić konieczność wykonywania jej dodatkowo lub częściej niż przy zasilaniu benzynowym. Może to lecz nie musi w dłuższym czasie doprowadzić do braku zakresu regulacyjnego i konieczności naprawy głowicy. Polecam przed decyzją o montażu konsultację w ASO producenta pojazdu zalecanej częstotliwości kontroli i regulacji luzów zaworowych silnika przy zasilaniu gazem oraz kosztów tych operacji. Instalacje gazowe do silników z bezpośrednim wtryskiem benzyny są instalacjami dedykowanymi - czyli tworzonymi pod konkretny model i wersję silnika. Oferta dotyczy tylko silników o kodzie G4FD o mocy 135 KM. "

A z ASO z kolei:
"Producent nie zaleca montażu instalacji gazowej w tym silniku, nie podaje w ogóle informacji zalecanej częstotliwości kontroli i regulacji luzów zaworowych silnika przy zasilaniu gazem.
Montaż instalacji na ryzyko klienta."
Link do ich oferty, napisane jakie części itd.
http://oferta.nagaz.pl/?id=15226&k=3f77 ... adc97f&p=1

To faktycznie sobie darować? Instalował ktoś LPG z 1.6 GDI?
cycu2007
Nowicjusz
 
Posty: 42
Zdjęcia: 0
Auto: Kia Sportage III
Silnik: 1.6
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

28 Wrz 2021, 10:43

Silniki GDi nie są stworzone do gazu ale to nie znaczy że nie da się do nich takiej instalacji zamontować. Jeżeli ma ona działać sprawnie i bezproblemowo to na pewno trzeba będzie pamiętać o okresowej kontroli luzu zaworowego bo niestety nie am tu hydrauliki na zaworach z racji zmiennych faz rozrządu. Po założeniu LPG taką kontrolę powinno się wykonywać co około 30-45tyś. km bo producent w przypadku tego silnika zaleca w przypadku benzyny sprawdzanie luzów zaworowych po przebiegu 90 tyś. km i jego powielaniu czyli 180tyś. km, 270 tyś. km itd.

W silniku G4FD jest bezpośredni wtrysk więc instalacja będzie droższa od zwykłej i stosowany jest dotrysk benzyny więc musisz liczyć się ze zużyciem benzyny nie tylko przy odpalaniu i rozgrzewaniu silnika do określonej temperatury ale i podczas jazdy w trasie itd. Generalnie najlepiej przyjąć tu proporcje około 70/30 czyli 70% LPG i 30% benzyny na 100km.

cycu2007 napisał(a):To faktycznie sobie darować? Instalował ktoś LPG z 1.6 GDI?
Zasadnicze pytanie jest takie na jakich dystansach użytkujesz auto i ile robisz km w ciągu roku. Instalacja nie jest tania bo masz 4000zł do tego paliwo LPG ostatnio bije rekordy cenowe i zaraz będzie prawie po 3zł. Dobrze by tu było policzyć sobie realne oszczędności z takiej instalacji.

Przykładowo mając spalanie średnie 10l/100km będziesz miał 7 litrów gazu + 3 litry benzyny. Przy jeździ na bardzo krótkich odcinkach ta proporcja może się zmienić (większe spalanie benzyny).

Czyli w najlepszym wariancie wychodzi: 7 x 2,87 LPG + 3 x 5,87 Pb = 37,7 zł / 100km. Jazda na samej benzynie to 10 x 5,87 Pb = 58,7zł / 100km. Zatem oszczędności na przejechanych 100km wychodzą nam na poziomie 58,7 - 37,7 = 21 zł. Robiąc przebiegi około 10tyś km rocznie trzeba przyjąć że koszt instalacji zwróci Ci się po ponad dwóch latach. Im będziesz jeździł więcej tym szybciej to nastąpi. Nie liczę tu jeszcze dodatkowych kosztów przeglądu instalacji wymiany filtrów, droższego przeglądu na SKP czy ewentualnej regulacji zaworów.

Nie wiem tylko jak im wyszło w ofercie zwrot po 16 m-c przy takim samym spalaniu i założeniu 12 tyś km rocznie :)
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 4445
Zdjęcia: 12

28 Wrz 2021, 11:12

Dzięki za odpowiedź. Droga jest taka regulacja zaworów? Teraz dwa lata jeździłem normalnie ale do przedszkola mam 20km więc tygodniowo wychodzi 400km :) czyli miesięcznie co najmniej 1600km więc taka instalacja się będzie opłacać tak czy siak. Tylko była właśnie kwestia czy instalacja nie rozwali mi silnika w dwa lata? Samochód pewnie będę miał na spokojnie że 4 lata jeszcze.
Robiłem kalkulator i wychodzi nawet lepiej średnio niż piszesz bo spalanie mam benzyny 8l. Sama benzyna wczoraj czytałem że też bedzie miała rekordy bo coś tam przyjęli i spokojnie dojdzie do 6.20 za litr :angry:
cycu2007
Nowicjusz
 
Posty: 42
Zdjęcia: 0
Auto: Kia Sportage III
Silnik: 1.6
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

28 Wrz 2021, 12:02

cycu2007 napisał(a):Teraz dwa lata jeździłem normalnie ale do przedszkola mam 20km więc tygodniowo wychodzi 400km
Tygodniowo do przedszkola wychodzi 200 km jak masz w jedną stronę 20 km :) chyba, że jeszcze poza tym robisz dodatkowe 200 km.

cycu2007 napisał(a):Tylko była właśnie kwestia czy instalacja nie rozwali mi silnika w dwa lata?
Rozwalić silnika nie rozwali przy dobrej regulacji i dbaniu o przeglądu z wymianą filtrów nie powinno być problemu.

cycu2007 napisał(a):Samochód pewnie będę miał na spokojnie że 4 lata jeszcze.
No to wyjdziesz na pewno na plus.

cycu2007 napisał(a):Robiłem kalkulator i wychodzi nawet lepiej średnio niż piszesz bo spalanie mam benzyny 8l.
Kalkulator wybrałeś do instalacji z dotryskiem benzyny? Bo tu różnica będzie spora w wyliczeniach :)

Jeszcze raz szybko z Twoimi danymi.
- 1600km / m-c = 19200 km / rok
- 8l / 100km -> 2,4 l (Pb) + 5,6 l (LPG)
- 5,87 zł (litr benzyny)
- 2,87 zł (litr gazu)

Koszt przejechania dystansu na benzynie 19200 km to 192 * (8 * 5,87) = 9016,32 zł
Koszt przejechania tego dystansu Pb + LPG to 192 * (2,4 * 5,87 + 5,6 * 2,87) = 192 * (14,09 + 16,07) = 5790,72 zł

Wychodzi oszczędność roczna na poziomie 3225,6 zł. To jest oszczędność tylko na paliwie w najlepszym przypadku. Biorąc pod uwagę dzisiejsze ceny paliwa i gazu. Więc nie licz na to że ta instalacji zwróci Ci się w rok.

Moim zdaniem biorąc pod uwagę tylko paliwo i przebiegi jakie podałeś zwrot z instalacji LPG będziesz miał po około 15 miesiącach dodając do tego jeden przegląd instalacji z wymianą filtrów plus droższy przegląd samochodu na SKP liczyłbym 16 m-c.

cycu2007 napisał(a):Droga jest taka regulacja zaworów?
To zależy czy będą wymagały regulacji i ile ich będzie. Może być tak że wystarczy sprawdzić i nic nie będzie trzeba regulować więc w takim przypadku to może być około 200-300zł w zależności od dostępu bo będzie potrzebna tylko na wymianę uszczelka dekla zaworów. Jak się okaże że zajdzie potrzeba wymiany szklanki zaworowej (jedna to koszt np. 50 zł w zależności od silnika lub nawet i więcej) tak aby uzyskać odpowiednią wartość przerwy to koszty wzrosną. Tak więc nie da się tak na oko powiedzieć ile ich będzie trzeba wymienić itd. Jednak trzeba się liczyć że koszt w przypadku wymaganej regulacji może wynieść 600-1000zł.
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 4445
Zdjęcia: 12

28 Wrz 2021, 16:14

Rokiko napisał(a):Rozwalić silnika nie rozwali przy dobrej regulacji i dbaniu o przeglądu z wymianą filtrów nie powinno być problemu.


Ale muszę dziecko zawodzić i wrócić do domu a potem jechać jeszcze raz po południu odebrać więc się robi 80km dziennie :) przedszkole terapeutyczne więc daleko. Tak czy siak wychodzi, że gaz się opłaci :) to bez żadnych wyliczeń wiadomo, tylko o ten silnik się boję, że auta nie zepsuć. Już raz uszczelkę wymieniałem za parę tysi. Ale jak mówisz, że dobry serwis i da radę to trzeba będzie przemyśleć bo koszta samej benzyny są nie małe.
Tylko jak teraz dobiłem do 90tyś to powinienem coś właśnie sprawdzić przed założeniem instalacji?
cycu2007
Nowicjusz
 
Posty: 42
Zdjęcia: 0
Auto: Kia Sportage III
Silnik: 1.6
Paliwo: Benzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

28 Wrz 2021, 16:37

cycu2007 napisał(a):Ale muszę dziecko zawodzić i wrócić do domu a potem jechać jeszcze raz po południu odebrać więc się robi 80km dziennie
No tak :mrgreen: jakoś ten drugi raz mi uciekł :)

cycu2007 napisał(a):tylko o ten silnik się boję, że auta nie zepsuć. Już raz uszczelkę wymieniałem za parę tysi
W tym silniku wymieniałeś uszczelkę pod głowicą?

Generalnie gaz to zawsze jest ryzyko w jakim silniku by nie było. Jedne znoszą go gorzej, a inne lepiej i nie potrzebują takiej dbałości. W tym przypadku silnik jest bardziej wymagający ale przy takiej instalacji która zostanie dobrze skonfigurowana o odpowiedniej dawce dotrysku paliwa i jak będziesz pamiętał o sprawdzaniu regularnym luzów zaworowych powinien wytrzymać dłuższy czas bez większych problemów.

Najbezpieczniejsza dla tego silnika była by pewnie instalacja gazowa VI generacji ale koszt sporo wyższy.
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 4445
Zdjęcia: 12
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Skrzyżowania o ruchu okrężnym - strach i niepewność kierowców
    Skrzyżowania o ruchu okrężnym, popularnie nazywane rondami, wzbudzają w wielu kierowcach uczucie niepewności – kierujący obawiają się, czy poruszając się po nich, nie popełniają błędów. Takie skrzyżowania są ...
    Seat Leon III - gama silników
    SEAT wysyła nowego Leona na bitwę wydajnych i oszczędnych silników TDI i TSI, o pojemnościach od 1,2 do 2,0 litra pojemności. Wszystkie silniki wyposażone są w bezpośredni wtrysk i turbodoładowanie. Zostały one zaprojektowane ...

  • 28 Wrz 2021, 16:55

    Rokiko napisał(a):W tym silniku wymieniałeś uszczelkę pod głowicą?

    Nie nie, w poprzednim aucie, miałem C4 Picasso. Szkoda, że nie robisz w Łodzi bo widać, że masz pojęcie :D dzięki za rady w każdym razie. Trzeba będzie się zastanowić i znaleźć najlepszy serwis.

    Tylko jak teraz dobiłem do 90tyś to powinienem coś właśnie sprawdzić przed założeniem instalacji? Już teraz jakąś regulację zrobić?
    cycu2007
    Nowicjusz
     
    Posty: 42
    Zdjęcia: 0
    Auto: Kia Sportage III
    Silnik: 1.6
    Paliwo: Benzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2014

    28 Wrz 2021, 17:27

    cycu2007 napisał(a):Tylko jak teraz dobiłem do 90tyś to powinienem coś właśnie sprawdzić przed założeniem instalacji? Już teraz jakąś regulację zrobić?
    Tak, najlepiej by było sprawdzić jak to wygląda i ewentualnie zrobić regulację. Jednak jak jeździsz tylko na benzynie do tej pory to myślę że regulacja nie będzie potrzeba i skończy się tylko na sprawdzeniu. Niemniej jednak to dosyć ważne i warto sobie zapisać dokładne pomiary luzów żeby w przyszłości mieć odniesienie jak się one zmienią np. po 30 tkm użytkowania na gazie.
    Rokiko
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4445
    Zdjęcia: 12

    28 Wrz 2021, 17:31

    Jasne, ale to każdy warsztat zrobi czy lepiej do ASO. Jakbym miał już gaz to sami napisali ze nie zrobią bo nie mają danych
    cycu2007
    Nowicjusz
     
    Posty: 42
    Zdjęcia: 0
    Auto: Kia Sportage III
    Silnik: 1.6
    Paliwo: Benzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2014

    28 Wrz 2021, 18:38

    Każdy mechanik to ogarnie jak będzie miał informację na temat prawidłowych luzów zaworów ssących i wydechowych dla tego silnika G4FD. Problem może być jak trzeba będzie regulować i zamawiać szklanki na wymiar bo tu chyba nawet serwisy nie mają ich na stanie tyko zamawiają.

    Zerknąłem do instrukcji i tam nie ma podanych wartości co do luzu jest tylko informacja o sprawdzeniu po przebiegach które podałem wyżej.

    Zadzwoń z ciekawości do ASO i zapytaj jaki jest koszt usługi sprawdzenia luzu zaworowego po 90 tyś. i ewentualnie jaki jak by wyszło że trzeba coś regulować. Warto sobie to sprawdzić bo widzę że ten temat ogólnie jakiś taki trochę tabu jest jeżeli chodzi o te silniki.
    Rokiko
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4445
    Zdjęcia: 12

    28 Wrz 2021, 18:44

    No właśnie, dzięki za wszystkie rady, zapytam :)
    cycu2007
    Nowicjusz
     
    Posty: 42
    Zdjęcia: 0
    Auto: Kia Sportage III
    Silnik: 1.6
    Paliwo: Benzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2014

    29 Wrz 2021, 11:49

    Tak mi odpisali z ASO
    Sprawdzenie luzu zaworowego ~400zł plus uszczelki pokrywy zaworów, pod zawór cvt ~ 180zł

    Suma 580zł (około 2h)



    Po kontroli ustalimy co dalej. (szklanki nie są dostępne)
    cycu2007
    Nowicjusz
     
    Posty: 42
    Zdjęcia: 0
    Auto: Kia Sportage III
    Silnik: 1.6
    Paliwo: Benzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2014

    29 Wrz 2021, 13:06

    No to już wiesz ile kosztuje tylko sprawdzenie beż żadnej regulacji. Szklanki nie są dostępne pewnie dlatego, że nie maja ich u siebie tylko muszą zamawiać.
    Rokiko
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4445
    Zdjęcia: 12

    29 Wrz 2021, 13:45

    Nóż kurde, właśnie te koszty nie małe są :/ jeszcze z tego wychodzi że będzie z drugie tyle jak u Ciebie są kwoty :x
    Jest jeszcze inna możliwość. Żona mówi że po zimie pójdzie w końcu na prawko i może kupi się coś małego np. Aygo z małym spalaniem. Nie wiem czy nie lepsze wyjdzie :) Tym bardziej jak się teraz zastanowię to będę jeździł typowo poza miastem więc może i spalanie zejdzie do 7 litrów w Kii
    cycu2007
    Nowicjusz
     
    Posty: 42
    Zdjęcia: 0
    Auto: Kia Sportage III
    Silnik: 1.6
    Paliwo: Benzyna
    Skrzynia biegów: Manualna
    Rok produkcji: 2014

    29 Wrz 2021, 15:05

    cycu2007 napisał(a):i może kupi się coś małego np. Aygo z małym spalaniem. Nie wiem czy nie lepsze wyjdzie
    Nawet Yaris z silnikiem 1.0 takim jak w Aygo będzie ciekawym rozwiązaniem. Musisz to wszystko przemyśleć. Jak byś miał kupić drugi taki samochód to będziesz pewnie mniej jeździł Kią, więc wtedy szkoda kasy na instalację bo zwrot jej się wydłuży. To wszystko trzeba sobie przemyśleć. Samochód możesz kupić wcześniej zanim żona zrobi prawko i już go użytkować. Jednak to Wasza decyzja :ok:
    Rokiko
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4445
    Zdjęcia: 12