Diesel czy Benzyna - merytorycznie

16 Kwi 2014, 20:22

hmd:

Zalety RWD w stosunku do FWD to przede wszystkim wyższy komfort i lepsze właściwości jezdne oraz trakcyjne, a konkretniej:

- Z uwagi na inne ułożenie silnika i skrzyni (silnik ułożony wzdłużnie, umieszczony za przednią osią, skrzynia biegów na środku samochodu), brak elementów przeniesienia napędu z przodu (a są one z tyłu), uzyskuje się lepszy rozkład masy, jak auto jest dobrze zaprojektowane to będzie to około 50% masy na przedniej osi i 50% masy na tylniej, BMW osiąga te wartości z błędem 1%, rozkład taki jest niemożliwy w konstrukcji FWD gdzie z tyłu i na środku auta nie masz żadnych gratów, a na przedniej osi leży poprzecznie ustawiony silnik wraz ze skrzynią biegów.

- Co wynika z powyższego - neturalne prowadzenie, brak podsterowności na zakręcie, auto dobrze wyważone może wjechać w ten sam zakręt z wyższą prędkością, przy której FWD już z niego wypadnie z uwagi na ciężki przód.

- RWD to lepsza trakcja z uwagi na to, że w momencie przyspieszania auto naturalnie przechyla się do tyłu, więc zwiększa się udział masy auta na tylnej osi, a zmniejsza na przedniej. W FWD zwłaszcza pokutuje to na zakręcie podczas przyspieszania, bo nie dość, że masa idzie do tyłu, to jeszcze na lewo lub prawo i wtedy jedno z przednich kół ma b. słaby nacisk, więc łatwo zaczyna buksować.

- Z uwagi na brak przegubów napędzających koła skrętne, w RWD mamy na ogół niższy promień zawracania, bo można koła bardziej skręcić. Pewnie nieraz zauważyłeś zaparkowanego BMW/MB, który miał koła mocno skręcone do tego stopnia, że były aż przechylone.

- Brak tzw. efektu torque steering - w FWD jak dodasz gaz, zwłaszcza na skręconych kołach to czuć, że auto szarpie przodem i ciężej je kontrolować, bo ma tendencję do wpływania na położenie koła kierownicy.

- Wyższy komfort z uwagi na znaczne zmniejszenie drgań przenoszonych na układ kierowniczy.

- Możliwość regulacji przełożenia dyferencjałem, który jest tańszy i łatwiejszy w wymianie niż skrzynia biegów.

- Łatwiejszy dostęp dla mechanika do podzespołów mechanicznych.

Wady RWD:

- Nieco większe straty mocy na przeniesieniu napędu (co może się wiązać z utratą osiągów na wyższych prędkościach oraz nieco wyższym spalaniem), tutaj jednak dużo też zależy do silnika i zestopniowania.
- Ograniczona przestrzeń użyteczna w aucie (dłuższa maska, tunel na wał, dyferencjał też swoje zajmuje), dlatego np. BMW serii 3 czy MB Classe oferują w środku zwykle mniej miejsca niż np. Passat czy Mondeo.
- Droższe w utrzymaniu, więcej części do zepsucia.
- Droższa technologia.
- RWD może spowodować nadsterowność w przypadku błędu kierowcy, co szybciej może doprowadzić do tragedii niż podobny błąd w aucie FWD, po prostu w razie buksowania szybciej auto moze obrócić (RWD) niż pojechać prosto (FWD).
Potrzebujesz czegokolwiek z E36 328i coupe mpakiet - dużo "rarytasów" - pisz na pw,
jiGsaw
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 5044
Miejscowość: Rumia
Auto: BMW

16 Kwi 2014, 20:39

jiGsaw napisał(a):RWD może spowodować nadsterowność w przypadku błędu kierowcy, co szybciej może doprowadzić do tragedii niż podobny błąd w aucie FWD, po prostu w razie buksowania szybciej auto moze obrócić (RWD) niż pojechać prosto (FWD).

Nie wiem ile w tym prawdy ale ponoć teraz są takie systemy np. nowe BMW serii 7 że trudno wyprowadzić z równowagi RWD
Koniu
Forumowicz VIP
 
Posty: 18296
Zdjęcia: 4
Miejscowość: obecnie Fulda
Auto: Mondeo // Astra

16 Kwi 2014, 20:49

Racja, ale ja piszę jaki jest stan surowy. Tak naprawdę mając RWD i chociżby zwykłe ASC (montowane już w BMW E32 pod koniec lat 80') to masz w d... i jedziesz dużo bezpieczniej niż jakimkolwiek FWD. :) No i moja praktyka pokazuje, że jak ktoś ma wyobraźnię i odrobinę doświadczenia w jeździe RWD i FWD to RWD się prowadzi bardziej neutralnie, a FWD jest trochę zdradliwe niestety.
Potrzebujesz czegokolwiek z E36 328i coupe mpakiet - dużo "rarytasów" - pisz na pw,
jiGsaw
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 5044
Miejscowość: Rumia
Auto: BMW

16 Kwi 2014, 21:19

Ja bym doliczył jedną rzecz o której wspomniałeś w wadach lecz to wiąże się z zaletą.
Tył napęd łatwiej wpada w poślizg, ale os skrętna-sprawująca kontrolę dalej się słucha kierowcy a dzięki temu można sobie jakoś z tym poradzić.
Zaś w przypadku utracenia przyczepności przedniej osi , traci się również kontrolę i trudniej ją odzyskać. Przynajmniej tyle ze FWD znacznie trudniej gubi przyczepność przez co potencjalny kowalski czuje się bezpieczniej.
najlepsze to jest AWD -- miałem szczęście kiedyś widzieć na torze mitsubishi 3000gt 3l i twin turbo :piwo: to jest moje marzenie ale kiedy wracam do reala odpalam diesla z FWD i też jest dobrze. :ok:
KleKle
Nowicjusz
 
Posty: 33
Zdjęcia: 3
Miejscowość: bielany wrocławskie
Auto: Seat Cordoba Vario
Silnik: 1.9TDI asv
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2000

16 Kwi 2014, 21:20

@jiGsaw: dzięki za wyczerpującą odpowiedź, nigdy jakoś się nad tym nie zastanawiałem specjalnie, może dlatego, że nie jeździłem dłużej RWD. Szukam ostatnio samochodu i coraz przychylniej patrzę na BMW :D

Z tymi kołami to prawda, kiedyś mnie dziwiło, czemu te Mercedesy mają tak krzywo przednie koła, zepsute jakieś czy co? ;p
hmd
Początkujący
 
Posty: 55
Prawo jazdy: 18 09 2006
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Laguna III
Silnik: 3.5 V6
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2009

16 Kwi 2014, 21:40

KleKle - jakim cudem łatwiej ma wpadać w poślizg skoro jest dociskana podczas ruszania? FWD szybciej zacznie mielić papciami jak dodasz gazu :D No chyba, że masz na myśli to, że jak już zgubisz ta trakcję to dupcia może tańczyć mniej lub bardziej, a przód jak mieli to jedziesz na hejnał prosto. :lol:
Potrzebujesz czegokolwiek z E36 328i coupe mpakiet - dużo "rarytasów" - pisz na pw,
jiGsaw
Forumowicz VIP
Awatar użytkownika
 
Posty: 5044
Miejscowość: Rumia
Auto: BMW
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Pickup ŠKODA FUNstar
    Nowy samochód marzeń 23 stażystów ze Szkoły Zawodowej ŠKODA Auto to zuchwały Pickup ŠKODA FUNstar. Koncepcja tego pojazdu, opartego na nowej ŠKODZIE Fabia, jest rezultatem projektu "samochód ...

16 Kwi 2014, 22:24

W FWD jak traci kontrole to łatwo wyczuć moment utraty (czuć na kierownicy). Zaś niewprawny kierowca jadący RWD nie wyczuje jak mu zacznie "d..a" uciekać a potem okazuję się że sporo już poleciała i bez błyskawicznej korekty auto staje bokiem. Mój dziadek tak kiedyś leciał po mieście z kapciem z tylu takim że tańczyło auto ze hej. 15km tak jechał bo nie odbierał telefonu (jechałem za nim i dzwoniłem) opona i felga były do wywalenia... :lol:
KleKle
Nowicjusz
 
Posty: 33
Zdjęcia: 3
Miejscowość: bielany wrocławskie
Auto: Seat Cordoba Vario
Silnik: 1.9TDI asv
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2000