Doświadczenie za kierownicą to nie wszystko!

31 Sie 2020, 15:22

Od lat największe zagrożenie na drogach stanowią młodzi, świeżo upieczeni kierowcy z grupy wiekowej 18-24 l, dla których wskaźnik liczby wypadków na 10 000 populacji jest najwyższy(1). Zdecydowana większość kierowców w Polsce to jednak starsze i bardziej doświadczone osoby, dlatego przede wszystkim od nich zależy bezpieczeństwo na drogach. Zagrożeniem są nieaktualna wiedza na temat przepisów, jeżdżenie na pamięć i nadmierna pewność siebie.

Choć statystycznie na polskich drogach najbardziej niebezpieczni są młodzi kierowcy w wieku 18-24 lat, to starszych, bardziej doświadczonych osób jest za kierownicą zdecydowanie więcej. Posiadanie prawa jazdy od kilkunastu czy kilkudziesięciu lat pomaga w unikaniu zagrożeń, ale nie gwarantuje bezpieczeństwa. Trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault opowiadają, czego często brakuje kierowcom z dużym stażem.

Wiedza sprzed 30 lat nie wystarczy
Wielu kierowców stara się być na bieżąco ze zmianami w przepisach, ale niestety nie dotyczy to wszystkich.

"Część osób poprzestaje na wiedzy, którą zdobyło przed egzaminem na prawo jazdy kilkanaście czy kilkadziesiąt lat temu, tymczasem prawo drogowe ulega ciągłym modyfikacjom. Zdarza się, że nawet jeśli kierowca słyszał o zmianie w przepisach, to niekoniecznie potrafi zastosować ją w praktyce lub pamięta, aby to zrobić. Tak bywa na przykład w przypadku tworzenia korytarza życia" mówi Krzysztof Peła, ekspert Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.
Doświadczenie za kierownicą to nie wszystko! Kierowca powinien nie tylko aktualizować swoją wiedzę, lecz także regularnie powtarzać to, czego uczył się wcześniej. Niektóre znaki ruchu drogowego napotykamy bardzo rzadko i łatwo zapomnieć, jak należy się na ich widok zachować. Powinniśmy być jednak przygotowani na takie okoliczności. Warto również rozważyć doskonalenie umiejętności prowadzenia na kursach bezpiecznej jazdy.

Jazda na pamięć
Wiele lat jazdy po tym samym mieście czasem usypia czujność kierowcy. W takiej sytuacji może on przeoczyć zmianę w organizacji ruchu, co w konsekwencji prowadzi niekiedy nawet do jazdy pod prąd. Tego zagrożenia można uniknąć, uważnie obserwując znaki poziome i pionowe oraz utrzymując stałą koncentrację na czynności prowadzenia.

Zbyt duża pewność siebie
Nawet wieloletnie doświadczenie w prowadzeniu samochodu nie gwarantuje, że nie będziemy popełniać błędów.

POLECAMY Jazda na suwak - czy teoria idzie w parze z praktyką?

Każdy kierowca powinien brać pod uwagę swoje samopoczucie w danym dniu, unikać jazdy przez wiele godzin bez przerwy czy po nieprzespanej nocy. Przekonanie o własnych umiejętnościach nie może również nas skłaniać do jazdy z nadmierną prędkością, wykonywania ryzykownych manewrów czy sięgania po telefon w czasie jazdy.

źródło: (1) policja.pl; Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault | autor: Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3487
Zdjęcia: 12612
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

01 Wrz 2020, 11:22

Ja myślę, że każdy kierowca aktualizuje swoją wiedzę czasem nawet nie świadomie. Jednak to czego warto spróbować to na płycie lotniska to kontrolowany poślizg. Można sobie takie przejazdy wykupić indywidualnie i zobaczyć jak to wygląda prowadząc auto. Bardzo fajna jest też jazda na tzw. trolejach gdzie naprawdę trzeba mieć wprawę żeby przejechać wyznaczony tor między pachołkami :ok:

Sama jazda na pamięć jest zgubna ale niestety to prawda że duża cześć kierowców tak robi. Sam kiedyś też się na tym złapałem ale na szczęście było to tylko ograniczenie prędkości co szybko udało się zmienić.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 5149
Zdjęcia: 18

28 Wrz 2020, 12:15

Jak jedziesz powoli, nie szarżujesz to zawsze masz czas na reakcję, więcej widzisz. Spokój za kierownicą najważniejszy
DamianRR
Nowicjusz
 
Posty: 14

28 Wrz 2020, 17:24

Również uważam, że spokój za kierownicą jest najważniejszy. Druga sprawa to powinni ludziom po 70 roku życia robić testy sprawnościowe co jakiś czas.
malmon3
Aktywny
 
Posty: 302
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Wymiana baterii w elektronicznym kluczyku - Toyota
    Dzisiaj przyszedł czas na wymianę baterii w elektronicznym kluczyku. Przed wyłączeniem zapłonu przyciskiem otrzymałem informację o niskim stanie naładowania baterii w kluczyku i na zegarach wyświetliła się kontrolka w kształcie ...
    Pierwszy elektroniczny tranzystorowy układ zapłonowy
    Od początków motoryzacji walka o dobry mechanizm zapłonu spędzała sen z powiek tysięcy konstruktorów, inżynierów i techników. Pierwsze systemy zapłonowe, które można nazwać elektronicznymi, ...

  •