Droga do mistrzostwa. Jak Marczyk i Gospodarczyk walczyli o tytuł?

Droga do mistrzostwa. Jak Marczyk i Gospodarczyk walczyli o tytuł?

05 Lis 2018, 14:27

Rywalizacja w klasie drugiej Rajdowych Samochodowych Mistrzostw Polski (RSMP) od początku sezonu trzymała w wielkim napięciu. Jednym z zespołów biorących udział w walce była ŠKODA Polska Motorsport, Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk. W środowisku krążyły głosy, że Marczyk to ogromny talent i wielka nadzieja polskich rajdów. Ostatecznych wyników poszczególnych zawodów nie spodziewał się jednak chyba nikt.
Image Sezon 2018 od początku zapowiadał się interesująco. Pierwsze obliczenia wskazywały, że w najwyższej klasie możemy zobaczyć nawet dziesięć samochodów klasy R5. Swój akces zgłosiła prawie cała polska czołówka, a udział w RSMP zapowiadali także Litwini, Benediktas Vanagas i Dominikas Butvilas. Mikołaj Marczyk i Szymon Gospodarczyk wymieniani byli zaraz obok Dariusza Polońskiego i Łukasza Sitka oraz Łukasza Byśkiniewicza i Macieja Wisławskiego. Dla wszystkich duetów sezon 2018 oznaczał debiut w samochodach R5.

Na otwierającym zmagania Rajdzie Świdnickim-Krause Marczyk na żadnym odcinku specjalnym nie zajął miejsca niższego niż czwarte, przy czym na większości prób był drugi. Załodze zespołu ŠKODA Polska Motorsport szczególnie do gustu przypadł oes Walim – Zagórze. Tam podczas trzeciego przejazdu „Miko” był bezkonkurencyjny, co oznaczało pierwsze zwycięstwo oesowe w nowym samochodzie. W okolicach walimskich patelni najlepszy był Grzegorz Grzyb, ale trzecie miejsce Mikołaja i Szymona, z niewielką stratą, napełniło serca kibiców nadzieją.

Na kultowych oesach Rajdu Dolnośląskiego "Miko" również nie schodził poniżej czwartego miejsca. O ile przy okazji imprezy w Świdnicy nie wiedzieliśmy, jak zaprezentuje się załoga ŠKODA Polska Motorsport, to już w Dusznikach-Zdroju mieliśmy ich za poważnych kandydatów do podium. Szybko okazało się także, że zwycięstwo na Power Stage’u Rajdu Świdnickiego-Krause nie było przypadkiem. Marczyk i Gospodarczyk wygrali bowiem pierwszego dnia Rajdu Dolnośląskiego aż trzy próby i na koniec dnia zajmowali drugie miejsce ze stratą dającą szansę na zwycięstwo. Drugiego dnia, na liczącej 8,3 km próbie Rogówek polska załoga ŠKODY wypadła z drogi i uszkodziła samochód, a Grzegorz Grzyb i Jakub Brzeziński zyskali przewagę 28 punktów.

Na Rajd Nadwiślański duet ŠKODY przyjechał z nowymi nadziejami i wielkim ładunkiem energetycznym, który szybko udało się przekuć na doskonałe wyniki. Załoga Marczyk/Gospodarczyk była czwarta na otwierającym zmagania oesie Puławy, a następnie na zmianę zajmowała pozycje drugą i trzecią.

ImageWydaje się, że najtrudniejszym momentem sezonu był Rajd Śląska. Tam Marczyk stosunkowo najlepiej znał trasy rajdu i w doskonały sposób potrafił to wykorzystywać. Na pierwszych siedmiu oesach „Miko” wygrywał aż czterokrotnie, za każdym razem będąc w pierwszej trójce. Kierowca ŠKODY jechał pewnie i prowadził w rajdzie z dosyć sporą przewagą. Niestety, wszystko zmieniło się na przedostatnim oesie rajdu. Chybie przyniosły niespodziewane problemy techniczne i awarię, która sprawiła, że załoga nie mogła jechać sportowym tempem. Pomimo wielkiego zawodu reprezentanci ŠKODA Polska Motorsport heroicznie dowieźli samochód do mety rajdu. To oznaczało szóste miejsce w klasie 2 i osiem punktów do klasyfikacji sezonowej. Osiem punktów, które na koniec dały im tytuł mistrzów Polski.

Wraz z Rajdem Rzeszowskim zakończyła się asfaltowa część sezonu, a w związku ze stratami, które poniósł zespół, oddalały się szanse duetu ŠKODY na zwycięstwo w RSMP.

Sytuacja nabrała obrotów w litewskim Rajdzie Elektreny, a następnie w Rajdzie Polski, w których załoga Marczyk/Gospodarczyk święciła triumfy. Duet ŠKODA Polska Motorsport na luźnej nawierzchni wygrał wszystko, co miał do wygrania. Szutry zakończyły się idealnym wynikiem – z dwóch rund na luźnej nawierzchni załoga ŠKODA Polska Motorsport wywiozła komplet – 75 punktów. Kiedy w nasze ręce powędrowały kalkulatory ujrzeliśmy to, co na początku sezonu wydawało się niemożliwe – Mikołaj i Szymon są nowymi mistrzami Polski w klasie drugiej i wicemistrzami w klasyfikacji generalnej.

źródło: ŠKODA Motorsport
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2766
Zdjęcia: 9826
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Toyota Supra z 1994 roku sprzedana na aukcji Toyota Supra z 1994 roku sprzedana na aukcji
    Już niedługo nowa generacja Toyoty Supry trafi do salonów. Tymczasem oryginalna Supra 4. generacji z 1994 roku została sprzedana na portalu aukcyjnym Bring A Trailer za kwotę aż 121 000 dolarów, czyli ponad ...
    [D] C5 II 2,0 / Insignia 1,8 / Laguna III 2,0 / Avensis III 1,8 [D] C5 II 2,0 / Insignia 1,8 / Laguna III 2,0 / Avensis III 1,8
    Podstawowe kryteria zestawienia: - segment D - silnik benzynowy o mocy ok. 140KM - manualna skrzynia biegów - modele z okolic 2010 roku Wytypowane modele do zestawienia: - Citroen C5 II 2,0 - 140KM - Opel Insignia ...

  •