Dwa komplety czujników TPMS i zmiana kół lato/zima - Toyota

25 Paź 2021, 13:04

Po zmianie kół letnich na zimowe postanowiłem poinformować układ monitorowania ciśnienia w oponach TPMS o dokonanej zmianie. Przewertowałem instrukcję i znalazłem tam jedynie informację o kalibracji i zapamiętaniu ciśnienia w czujnikach. Jak zatem poinformować ten system, że mam założony komplet opon z innymi zarejestrowanymi w układzie czujnikami?

W opisywanym samochodzie Toyota Auris II od 2015 roku pojawiła się możliwość przypisania dwóch zestawów czujników. Dzięki temu nie trzeba za każdym razem ich programować jak to było w przypadku wcześniejszych wersji. W moim przypadku oba komplety zostały zaprogramowane przez poprzedniego właściciela w ASO o czym zostałem poinformowany ale nie otrzymałem instrukcji jak poinformować komputer o takiej zmianie nie udając się do ASO.

W instrukcji czytamy: "Kody identyfikacyjne zaworów z czujnikami ciśnienia i przekaźnikami sygnału w oponach mogą być rejestrowane dla dwóch zestawów kół.
Nie ma w związku z tym potrzeby rejestrowania kodów identyfikacyjnych po wymianie opon letnich na opony zimowe, jeżeli wcześniej zostały już zarejestrowane kody identyfikacyjne dla obu rodzajów opon: letnich i zimowych.
".

Poinformowanie układu TPMS o zmianie kół z drugim kompletem czujników
W tym przypadku jeżeli mamy już zmienione koła z czujnikami i ustawionym odpowiednim ciśnieniem. Włączamy zapłon, a następnie przycisk od TPMS wciskamy szybko w ciągu trzech sekund trzy razy. Kontrolka od ciśnienia w oponach zacznie migać i tak będzie aż do momentu kiedy system przełączy wszystkie cztery czujniki na drugi komplet. Jak już to się stanie lampka zgaśnie. Teraz sterownik wie że ma korzystać z tego drugiego kompletu czujników. Powinniśmy przejść teraz do wykonania kolejnego kroku jakim jest kalibracja układu monitorowania ciśnienia w ogumieniu opisana poniżej.

Na załączonym zdjęciu widać, że mamy dwa komplety czujników (ID zostawiłem częściowo widoczne, a zrzuty wykonane raz na letnich a raz na zimowych kołach). Korzystałem z aplikacji "Tire Assistant" która pokazuje nam aktualnie brane czujniki pod uwagę, ich ID, ciśnienie w oponach i temperaturę.
Dwa komplety czujników TPMS i zmiana kół lato/zima - Toyota
Kalibracja układu monitorowania ciśnienia w ogumieniu (na podstawie instrukcji)
  1. Zaparkować samochód w bezpiecznym miejscu i przyciskiem
    rozruchu wybrać stan wyłączony (Kalibracja nie jest możliwa, gdy samochód się porusza).
  2. Doprowadzić ciśnienie we wszystkich oponach do prawidłowej
    wartości dla zimnego ogumienia (Istotne jest, aby ciśnienie w ogumieniu było prawidłowe, ponieważ układ monitorowania ciśnienia w ogumieniu przyjmie aktualny stan jako wzorcowy).
  3. Przyciskiem rozruchu wybrać stan ON.
  4. Otworzyć schowek w desce rozdzielczej. Przytrzymać wciśnięty przycisk zerowania układu, aż trzykrotnie mignie lampka ostrzegawcza
    ciśnienia w ogumieniu.
  5. Odczekać kilka minut, pozostawiając wybrany stan ON, a następnie
    przyciskiem rozruchu wybrać stan wyłączony.

Przypuszczam, że procedura będzie taka sama w innych samochodach Toyoty np. RAV4, Corolla, Camry, Yaris, które mają możliwość przypisania dwóch kompletów czujników monitorowania ciśnienia w oponach.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5021
Zdjęcia: 11427
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

25 Paź 2021, 14:15

Fajnie, że ta aplikacja pokazuje ID czujników bo jak wysiądą to można nowe sklonować z takim numerem i nie trzeba będzie ich ponownie przypisywać w systemie. Poza tym jak będzie problem z którymś z czujników będzie można podejrzeć w którym kole się znajduje.

Z czujnikami jest taki problem, że po kilku latach trzeba je wymieniać bo baterie w nich siadają. Swoją drogą szkoda, że nie są wymienne bo przecież czujnik po wymianie baterii mógłby dalej służyć, a tak mamy niepotrzebny odpad i spory wydatek :bored:

Kiedyś widziałem rozebrany czujnik i była tam w środku zwykła bateria pastylkowa tylko zamocowana metodą zgrzewania. Moim zdaniem ktoś powinien to zmienić bo wymiana takiej baterii w czujniku mogła by kosztować kilka zł, a nie min 150zł za sam nowy czujnik (i tu zależy jeszcze jaki bo to taka jedna z niższych cen).
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 4849
Zdjęcia: 15

23 Lis 2021, 22:36

Niestety u mnie to nie kwestia zmiany opon na zimowe bo kontrolka od ciśnienia opon miga o włączeniu zapłonu tak jakby jakiś czujnik był uszkodzony .... Zachowuje się jak na tym filmiku

[Aby zobaczyć link musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

około 1 minuta filmu
Jeśli nacisnąłem 3 raz przycisk od resetu kontrolna miała jakby 3 dłuższe interwały między sygnalizacja i potem znów migała
Może faktycznie wyrzucę ten zapas i wtedy spróbuje przełączyć na drugi zestaw czujników a jak się nie uda to podjadę może do wulkanizacji gdzieś gdzie sprawdza te czujniki
sebsad2705
Początkujący
 
Posty: 77

23 Lis 2021, 22:59

Jak masz dwa komplety czujników zaprogramowane to nie ma znaczenia gdzie znajdują się jedne i drugie koła. Ja u siebie obserwowałem że nawet z 10m łapały zasięg i się przełączały. Najlepiej jednak żeby aktualnie programowany/przełączany komplet znajdował się założony na samochodzie.

Jak byś miał aplikacje to można by było podejrzeć czy zmienia się ID czujników.

Jeżeli kontrolka mruga i później zapala się na stałe to może to być problem z jednym albo i nawet z czterema czujnikami. Nie mając odpowiedniego urządzenia nie zdiagnozujesz tego. Ja tak miałem jak założyłem koła nie informując systemu o tym że aktualnie używam drugiego zestawu kół z czujnikami.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5021
Zdjęcia: 11427
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

23 Lis 2021, 23:09

Dzięki za odpowiedź
W najgorszym wypadku przezimuję z tą kontrolką
sebsad2705
Początkujący
 
Posty: 77

24 Lis 2021, 09:17

Jak kupisz sobie urządzenie pod OBD do Hybrid Assistant (zastanawiałeś się nad tym w innym temacie) to odpowiednim programem (wyżej opisanym) sprawdzisz sobie czy masz odczyt z wszystkich czujników. Powinno być wtedy widać w czym jest problem.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5021
Zdjęcia: 11427
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Ocena wyglądu, niedomagania, uszkodzenia i problemy - świece zapłonowe
    Najczęściej występujące problemy ze świecami zapłonowymi. Wygląd używanej świecy może nam dużo powiedzieć o sprawności silnika i ewentualnych jego niedomaganiach których mogliśmy jeszcze nie zauważyć. Dlatego ważna ...
    Otwieranie drzwi bez udziału kluczyka – 1984 rok
    Współcześnie otwieranie drzwi pojazdu kluczykiem jest anachronizmem. Elektroniczny pilot na fale podczerwone (Infrared) otwierający drzwi auta jest standardem oczywistym nawet w najmniejszych samochodach miejskich. ...

  •