Fabryka opon Michelin w Olsztynie

Fabryka opon Michelin w Olsztynie

20 Lis 2013, 19:17

Przyjmując zaproszenie Michelin Polska, 27 lutego br. mieliśmy możliwość zobaczenia części zakładu produkcyjnego opon w Olsztynie. Tego samego dnia odbyła się też polska premiera nowej gamy opon ciężarowych Michelin X Line Energy.

Image

ImageFabryka opon w Olsztynie jest jednym z największych zakładów produkcyjnych Michelin na świecie. Michelin Polska SA zatrudnia ponad 4 tysiące osób i jest największym pracodawcą na Warmii i Mazurach (zleca też prace wielu lokalnym podwykonawcom). Jako największa firma w regionie aktywnie wspomaga lokalne placówki służby zdrowia, współpracuje z Uniwersytetem Warmińsko-Mazurskim, a także wspiera działalność społeczną, kulturalną i sportową. Znajdujące się w Warszawie biura firmy mieszczą dyrekcję handlową odpowiedzialną za sprzedaż i marketing opon w Polsce i w krajach bałtyckich.

Trochę historii o Michelin w Polsce
Początek działalności Grupy Michelin w Polsce datuje się na rok 1994, kiedy otwarte zostało w Warszawie biuro handlowe. W grudniu 1995 r. Grupa została większościowym udziałowcem fabryki oponiarskiej Stomil-Olsztyn SA. Po poczynieniu niezbędnych inwestycji i wyposażeniu fabryki w nowe maszyny i urządzenia w 1996 r. ruszyła produkcja ciężarowych opon całostalowych. W 1998 r. otwarto Zakład Form.

Image

W 2001 r. olsztyńska fabryka rozpoczęła produkcję opon osobowych i ciężarowych pod marką Michelin. W roku 2005 zakład w Olsztynie i Dyrekcja Handlowa Michelin Polska w Warszawie łączą się w jedną firmę Michelin Polska SA. Powstają nowe inwestycje: Centrum Logistyczne, nowy Zakład Opon Osobowych i Dostawczych oraz Zakład Półfabrykatów.
Grupa Michelin rozbudowała fabrykę w Olsztynie, by zwiększyć produkcję opon do samochodów osobowych, dostawczych, rolniczych, a także półfabrykatów. Rozbudowane zostały też magazyny gotowych produktów. Jak podaje producent, tylko w ostatnich trzech latach inwestycje w olsztyńskiej fabryce przekroczyły 253 mln euro. Inwestycje pozwalają przedsiębiorstwu rozwinąć możliwości produkcyjne w stopniu odpowiadającym zapotrzebowaniu zagranicznych rynków. Intensywna integracja olsztyńskiej fabryki z Grupą Michelin zagwarantowała zakładowi dostęp do nowoczesnych technologii i metod organizacji pracy, a także zapewniła obecność na światowych rynkach.

ImageW fabryce w Olsztynie produkowane są opony marki Michelin oraz należące do Grupy Michelin marki Kleber i BFGoodrich. Jest to jedna z niewielu fabryk na świecie, w której oprócz opon produkowane są również półfabrykaty, formy, kordy i inne materiały. Obiekt w Olsztynie to łącznie sześć zakładów produkcyjnych, czyli Zakład Opon Osobowych i Dostawczych, Opon Ciężarowych i Opon Rolniczych oraz Zakład Produkcji Form, Produkcji Półfabrykatów oraz Zakład Produkcji Kordów. Na terenie należącym do Michelin Polska SA znajduje się także Centrum Logistyczne, Dział Techniczny oraz serwisy (zakupy, finanse, personalny, prawny, informatyki i komunikacji).

Niższe koszty transportu
Dzień, w którym zwiedzaliśmy fabrykę, był również dniem polskiej premiery najnowszej gamy paliwoszczędnych opon Michelin X Line Energy. Na spotkaniu prasowym zorganizowanym przed zwiedzaniem zakładów produkcyjnych dziennikarze mogli się bliżej zapoznać z budową, właściwościami i zaletami nowych opon, a także z nową segmentacją produktów Michelin. Nowe opony Michelin X Line Energy do jazdy po autostradach i głównych drogach są piątą generacją opon ciężarowych o niskich oporach toczenia. Pierwsze paliwooszczędne opony Michelin wyprodukował w 1995 r. Skoro paliwo to aż ok. 40% wydatków spośród wszystkich finansowych zobowiązań firm transportowych, to nie należy się dziwić, że producenci ogumienia aż tyle uwagi i wysiłku poświęcają minimalizowaniu strat energetycznych wytwarzanych przez opony, które są powodem większego zużycia paliwa.

Image

Nowe opony do czerwca 2013 r. miały zastąpić dotychczasową serię opon Michelin X Energy SaverGreen. W skład gamy X Line Energy wchodzą: X Line Energy Z na oś sterowaną, X Line Energy D na oś napędową i X Line Energy T do naczep. Szczegółowo opony X Line Energy opisywaliśmy w numerze 11/2012 "Samochodów Specjalnych".

Spotkanie w Olszytnie było też okazją do zaprezentowania usługi Michelin Premium Service Contarct (MPSC), która pomaga w obniżaniu kosztów transportu. MPSC to trójstronna umowa pomiędzy Użytkownikiem, Serwisem oraz Michelin. Każdy z jej podmiotów pełni określoną funkcję we wspólnym działaniu, jakim jest obniżanie i optymalizacja kosztów związanych z transportem. Firma Michelin więc odpowiedzialna jest za przeprowadzenie audytów i wskazanie rezerw do wykorzystania, Serwis świadczy wysokiej jakości usługi w celu maksymalizacji wykorzystania pełnego potencjału karkasu opon Michelin, natomiast Użytkownik ustala priorytety działania w celu obniżenia kosztów transportu.

Program skierowany jest do tych klientów, którzy są zainteresowani obniżaniem kosztów transportu, są również gotowi na współpracę polegającą na inwestycji w wysokiej jakości usługi i produkty, otwarci na zmiany i dążący do tego, aby stale być w grupie firm najbardziej rentownych na rynku transportowym.

W ramach zawartej umowy klienci mogą liczyć na:
- wskazanie obszarów, gdzie tkwią rezerwy i pomoc w pracy nad ich wykorzystaniem,
- Fundusz Serwisowy pomagający w pełni wykorzystać możliwości karkasów opon Michelin,
- Bonus Michelin EuroAssist ograniczający koszty usuwania niespodziewanych awarii na drodze w całej Europie,
- Bonus OE (Oryginal Equipment) przy wyborze opon Michelin i wyposażenie w nie nowych pojazdów.

Serwis z kolei może liczyć na:
- promocję i dalszy rozwój wysokiej jakości usług związanych z oponami ciężarowymi,
- pomoc w waloryzacji jakości usług i jego wpływu na redukcję kosztów transportu,
- wyróżnienie się na lokalnym rynku jako specjalista opon ciężarowych.

W ramach umowy Michelin może liczyć na:
- zwiększenie sprzedaży i udziału w zakupach Użytkownika marki Michelin,
- zyskanie ambasadorów marki na rynku firm transportowych mogących świadczyć o najwyższej jakości produktów i ich wpływu na koszty działania firm transportowych.

Image

Zwiedzanie fabryki Michelin
W czasie naszej krótkiej, kilkugodzinnej wizyty w fabryce Michelin mieliśmy okazję zwiedzić Zakład Opon Ciężarowych, Zakład Form oraz Centrum Logistyczne. Opony produkowane są w Olsztynie w cyklu całodobowym, przez siedem dni w tygodniu.

Zakład Opon Ciężarowych to m.in. następujące stacje i wydziały: przygotowanie produkcji (kordów, drutówek, opasań, pasów bieżnika, wytworzenie mieszanki gumowej), konfekcja (łączenie poszczególnych elementów opony, czyli warstwy butylowej, drutówki, ścian bocznych, osnowy, bieżnika w jedną całość), wulkanizacja i kontrola jakości. W fabryce w Olsztynie produkowane są obecnie opony XTE3, XDY3, XZY2, XZY3, SaverGreen, X MulitWay 3D XDE, X Works XDY, X Works XZY w różnych rozmiarach.

ImagePo obejrzeniu procesu produkcji przeszliśmy do Zakładu Form. To jedyny tego rodzaju zakład w Europie. Rocznie produkuje się tutaj 2,5 tys. form. Pierwszym etapem w procesie produkcji formy jest przygotowanie (za pomocą frezarek) matrycy ze specjalnego polimeru przypominającego wyglądem drewno. W otrzymane w taki sposób matryce (segmenty wielkością odpowiadające pojedynczym segmentom gotowej formy) wkłada się według określonego schematu metalowe lamele o odpowiednim kształcie (zgodnie z projektem wyglądu nowego bieżnika). Tak przygotowaną całość zalewa się silikonem, w którym po wygrzaniu w miejscu lameli utworzą się tzw. gniazda, czyli wolne przestrzenie. Odlew silikonowy z uzupełnionymi lamelami jest następnie zalewany gipsem. Po jego wyschnięciu (w przypadku dużych form ciężarowych proces schnięcia trwa aż 3 doby) i zdjęciu silikonowego negatywu otrzymuje się gipsowy model, który zakładany jest na maszynę odlewniczą i zalewany ciepłym aluminium. W taki sposób, po usunięciu gipsu i oczyszczeniu aluminiowego odlewu, powstaje segment formy. Boki opony są z kolei maszynowo toczone z dużych krążków stali, a oznaczenia grawerowane. Każdy etap produkcji formy jest poddawany wnikliwej kontroli jakości.

Jedna kompletna forma opony ciężarowej (wraz z dodatkowym stalowym wzmocnieniem, w którym umieszczane są delikatne, aluminiowe segmenty formy bieżnika) waży nawet kilka ton. W procesie wulkanizacji ważne jest, żeby forma otwierała się promieniście, co decyduje o tym, że podczas jej otwierania (gdy mieszanka gumowa jest jeszcze ciepła) nie doszło do zniekształceń opony. Dlatego formy opon ciężarowych składają się z 12–24 segmentów, a opony osobowe ze względu na mniejszą średnicę z 10–12.

Ostatnim punktem wizyty w fabryce było zwiedzenie Centrum Logistycznego, które ma 70 tys. m2 powierzchni magazynowej. Według projektu ostatecznie ma ona zajmować 150 tys. m2. W magazynie odbierany i składowany jest towar z produkcji, następnie wysyłany do klienta. 85% asortymentu zgromadzonego w centrum to opony do samochodów osobowych i dostawczych. Centrum wyposażone jest w radiowy system identyfikacji (RFID – Radio-Frequency Identification) i działa, tak samo jak produkcja, przez całą dobę przez siedem dni w tygodniu (jedynie wysyłka towarów jest realizowana przez pięć dni w tygodniu). Po każdym załadunku robione jest zdjęcie załadowanego transportu w celu udokumentowania kompletności i właściwego ułożenia towaru wysłanego do klienta.

źródło: Samochody Specjalne
zdjęcia: © Michelin
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2693
Zdjęcia: 9707
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Fabryka opon Michelin w Olsztynie

22 Lis 2013, 10:09

Fabryka wygląda imponująco. Nie ma co ukrywać, że czuję lekkie ukłucie zazdrości, że redakcja tam była, a ja nie :wink:
Ander
Początkujący
 
Posty: 56
Rejestracja: 18 Lis 2013, 11:05
Prawo jazdy od: 05 05 2008
Przebieg/rok: 26tys. km
Auto: Suzuki Swift
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2009

Re: Fabryka opon Michelin w Olsztynie

20 Kwi 2014, 23:12

Jestem z tych rejonów i z tego co wiem to fabryka stoi na wysokim poziomie technologicznym oraz bardzo dobrze płacą (nawet świerzym pracownikom bez wyjątkowych kwalifikacji).
befree
Początkujący
Awatar użytkownika
 
Posty: 58
Rejestracja: 19 Kwi 2014, 13:42
Miejscowość: W-M
Prawo jazdy od: 12 11 2013
Auto: VW Passat B3
Silnik: 1.9TDI 90KM (AAZ+)
Paliwo: Diesel
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1992
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Strefy Tempo 30 km/h - czy to tak naprawdę działa? Strefy "Tempo 30 km/h" - czy to tak naprawdę działa?
    Rośnie popularność stref "Tempo 30" w miastach zarówno na świecie, jak i w Polsce, bo statystyki pokazują ich dużą efektywność. Miasta odnotowują spadki liczby wypadków od 10 do ponad 40%. Strefy te coraz częściej ...
    Kompromis na drodze - rowerzyści kontra kierowcy Kompromis na drodze - rowerzyści kontra kierowcy
    Wiosną wiele osób przesiada się na rower. Rowerzyści są pełnoprawnymi uczestnikami ruchu drogowego – to fakt, który kierowcom samochodów często trudno zaakceptować. "Każdego roku na polskich drogach ...

  •  
    • Opel Adam
      Mazda5, minivan, 2013
      MTL - Autosalon
      Volkswagen Golf EOS, kabriolet