Gruba kurtka, rękawiczki, czapka, a bezpieczeństwo jazdy

18 Sty 2023, 10:10

Zimą niskie temperatury zmuszają nas do noszenia grubej kurtki, ciepłych butów, czapki i rękawiczek. Chociaż chroni to nas przed zimnem, jednak w przypadku kierowców znacząco może wpływać na bezpieczeństwo jazdy. Zsunięta czapka może ograniczać pole widzenia, mokre buty natomiast mogą ześlizgnąć się z pedału którym aktualnie operujemy, a rękawiczki materiałowe mogą nam się ślizgać na kierownicy.

Gruba kurtka, rękawiczki, czapka, a bezpieczeństwo jazdy

Czapka i kurtka zimowa

Właściwy dobór odzieży może decydować o bezpieczeństwie podczas prowadzenia auta. Zimą, kiedy nosimy grube kurtki i wełniane czapki powinniśmy mieć świadomość, że jeśli ich nie zdejmiemy, znacząco może to utrudnić nam jazdę samochodem. Prowadzenia auta zimą utrudniają przede wszystkim warunki atmosferyczne, jednak nie pogarszajmy sytuacji dobierając niewłaściwą odzież. "Czapka osunięta na oczy zawęża pole widzenia, a kaptur na głowie utrudnia korzystanie z lusterek i obserwowanie innych uczestników ruchu. Dodatkowo, jeśli na oczy zsunie się nam czapka, a my będziemy próbować ją poprawić puszczając jednocześnie kierownicę, możemy stracić kontrolę nad pojazdem" mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Pamiętajmy, że także kurtka może ograniczać ruchy kierowcy. Gdy temperatury staną się na tyle niskie, że grube kurtki będą niezbędne, zatrzymajmy samochód w bezpiecznym miejscu, gdy tylko się ogrzejemy i zdejmijmy krępujące ruchy ubranie.

Buty zimowe

Zimą nosimy zazwyczaj buty ocieplane, za kostkę, czasem trekkingowe i z grubą podeszwą. Do jazdy samochodem takie obuwie niestety się nie nadaje. Pamiętajmy, żeby wozić ze sobą wygodne buty na zmianę. Ważne to jest szczególnie wtedy kiedy wybieramy się w dłuższe podróże naszym samochodem. "Obuwie do prowadzenia auta nie może ograniczać ruchów w kostce. Gruba czy szeroka podeszwa także nie jest odpowiednia, gdyż ogranicza odczuwanie nacisku przenoszonego na pedały lub może spowodować naciśnięcie dwóch pedałów jednocześnie" wyjaśniają trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Zanim wejdziemy do samochodu, pamiętajmy także, aby oczyścić buty ze śniegu i w miarę możliwości osuszyć. Mokre buty mogą np. zsunąć się z pedału hamulca.

POLECAMY Zimową porą zadbaj o swoje auto

Rękawiczki do prowadzenia samochodu

Niebezpieczne jest prowadzenie samochodu w rękawiczkach wykonanych z włókien nieposiadających odpowiedniej przyczepności, takich jak np. wełna czy bawełna. Należy także unikać rękawiczek z jednym palcem i grubych, które mogą uniemożliwiać prawidłowe trzymanie kierownicy. "Jeśli z powodu niskiej temperatury musimy ogrzać dłonie, najlepsze do prowadzenia samochodu są skórzane rękawiczki z pięcioma palcami. Najlepiej wozić jedną taką parę w schowku na zmianę" radzą trenerzy Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault, Redakcja
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 3781
Zdjęcia: 13077
Prawo jazdy: 12 03 1998
Auto: Tesla Model Y

31 Sty 2023, 10:03

Na krótkich dystansach nikt nie będzie zdejmował kurtki bo samochód sam w sobie tez będzie zimny w środku ale jak jedziemy w dłuższą trasę warto po paru km zatrzymać się i zdjąć okrycie wierzchnie jak jest dosyć sporych rozmiarów. Na pewno lepiej będzie nam się podróżowało utrzymując nieskrępowane ruchy.

Co do rękawiczek to najlepiej wybierać takie które nie będą nam się ślizgały trzymając koło kierownicy.
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 9712
Zdjęcia: 34

01 Lut 2023, 09:51

Czekaj, czekaj, bo czegoś nie rozumiem... Z tego co napisałeś Redakcja, wychodzi tak: taką mamy sytuację - jest poniedziałek, godzina 5:00, temp. -10, trzeba jechać do pracy...I teraz tak - wychodzę z domu ubrany w ciepłą, puchową kurtkę, czapkę i rękawiczki. Przychodzę do auta, to zanim wsiądę, zdejmuję tą kurtkę, czapkę i rękawiczki, zmieniam buty z zimowych na adidaski ( bo w zimowych nie powinienem jechać, bo maja grubą podeszwę), wsiadam do auta i jadę - przy -10 siedzę w aucie w sweterku i adidaskach, żeby ruchy nie były skrępowane :happy: :happy: :happy: Ale jadę :D Jednak po 500 metrach jazdy, stwierdzam, że jednak jest mi zimno :happy: :happy: :happy: więc się zatrzymuję, wysiadam, zmieniam buty, ubieram kurtkę, czapkę i rękawiczki i idę się zagrzać do pobliskiego domu, sklepu itp. Jak się zagrzeję, to wracam do auta, zmieniam buty, zdejmuję czapkę, rękawiczki, kurtkę i jadę dalej :D I tak kilka razy zatrzymuję się żeby iść się gdzieś zagrzać aż do momentu, jak w aucie zrobi się cieplutko. Wtedy jadę sobie już komfortowo :D :D :D
Serio :?: :?: :?:
Redakcja napisał(a):Zanim wejdziemy do samochodu, pamiętajmy także, aby oczyścić buty ze śniegu i w miarę możliwości osuszyć. Mokre buty mogą np. zsunąć się z pedału hamulca.

Ej, no ale tu też jest coś nie tak...No jak mokre buty :?: Przecież zanim wsiadłem, to te buty zmieniłem na adidaski, które wyjąłem z plecaka. Bo przecież nie pójdę po śniegu, przy -10 w adidaskach...Więc skąd mają być mokre :?: Nie rozumiem tego...
No i wracając do tych mokrych butów, to wychodzi na to, że nawet w lato jak jest deszczowa pogoda, to zanim wsiądę do auta to muszę zmienić buty na suche, albo te co mam na nogach osuszyć ( tylko czym? Suszarką? Ewentualnie wytrzeć suchą szmatką...) :D :D :D
No nic - artykuł wspaniały, a ja zapraszam koleg Redakcja żeby zastosował sie do tych porad. W szczególności jak o 5 rano przy -10 musi jechać do pracy :happy: :happy: :happy:
Rokiko napisał(a):Na krótkich dystansach nikt nie będzie zdejmował kurtki bo samochód sam w sobie tez będzie zimny w środku ale jak jedziemy w dłuższą trasę warto po paru km zatrzymać się i zdjąć okrycie wierzchnie jak jest dosyć sporych rozmiarów. Na pewno lepiej będzie nam się podróżowało utrzymując nieskrępowane ruchy.

Proste i logiczne :ok:
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 20285
Zdjęcia: 1212
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Zmęczony kierowca - mikrosen i zaśnięcie za kierownicą
    Pomimo tego, że zmęczenie lub zaśnięcie za kierownicą zajmuje w statystykach policyjnych w Polsce i na świecie dalekie miejsca w klasyfikacji przyczyn wypadków, to szacuje się, że w rzeczywistości stanowi istotną przyczynę ...
    Nowe systemy bezpieczeństwa od Volvo
    W pełni zautomatyzowana jazda w korku, ograniczenie kolizji na skrzyżowaniach oraz redukcja do zera kolizji z udziałem zwierząt – to najnowsze projekty w dziedzinie bezpieczeństwa, nad którymi pracuje Volvo. ...