Hybrydowe hity 2017 roku

Hybrydowe hity 2017 roku

03 Sty 2018, 14:03

Za nami przełomowy dla motoryzacji rok 2017. To czas, w którym na rynku debiutuje coraz więcej modeli z napędem hybrydowym i pierwszy raz w historii widoczny jest wyraźny, spadkowy trend sprzedaży samochodów z silnikami Diesla na rzecz napędów alternatywnych. Według danych Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, po 12 miesiącach niekwestionowanym liderem sprzedaży samochodów z napędem spalinowo-elektrycznym w Polsce jest Toyota z liczbą 13 554 zarejestrowanych hybryd, a jej najpopularniejszym modelem jest C-HR. To tylko wstępny wynik, nieobejmujący jeszcze wszystkich rejestracji nowych samochodów z grudnia 2017. Polski rząd zapowiedział właśnie nowe przywileje dla użytkowników samochodów hybrydowych i elektrycznych.
ImageNajpopularniejsze marki hybryd
Tuż za Toyotą uplasował się Lexus, ta marka premium sprzedała w Polsce 1775 samochodów z napędem hybrydowym. Oznacza to, że popularna japońska marka ma 81,44 proc. udziału w rynku, a kolejnych 11 proc. hybrydowego tortu należy do Lexusa. Daje to japońskiemu koncernowi miażdżącą przewagę – opanował w tym segmencie ponad 92 proc. rynku! Na trzeciej pozycji znalazła się Kia z liczbą 474 samochodów i 2,6 proc. udziałem w rynku. Na czwartym miejscu jest BMW z liczbą 256 samochodów i 1,6 proc. rynkowego udziału. Pierwszą piątkę zamyka Hyundai ze 199 zarejestrowanymi autami hybrydowymi, zajmując 1,26 proc. rynku.
Do pierwszej dziesiątki należą ponadto Infiniti z liczbą 109 samochodów spalinowo-elektrycznych (0,69 proc. rynku), Volvo (75 aut, 0,45 proc. rynku), Porsche (51 aut, 0,33 proc. rynku), Ford (49 aut, 0,26 proc. rynku) i Volkswagen (19 aut, 0,12 proc. rynku). Poza pierwszą dziesiątką znalazły się marki Mercedes, Audi, Mitsubishi, Mini, Renault i Honda.

Najpopularniejsze hybrydowe modele 2017
W kategorii najpopularniejszych hybrydowych modeli w 2017 roku absolutnym numerem jeden jest ubiegłoroczna nowość, Toyota C-HR. Do tej pory w Polsce zarejestrowano aż 4136 egzemplarzy, co daje nowemu crossoverowi ponad 25-procentowy udział w krajowym rynku hybryd. W świetle doskonałych wyników Toyoty, żadnym zaskoczeniem nie będzie fakt, że całą pierwszą piątkę najlepiej sprzedających się modeli stanowią właśnie auta japońskiego koncernu. Na drugie miejsce spadł, zdetronizowany przez Toyotę C-HR, model Auris z wynikiem 3946 egzemplarzy i prawie 24-procentowym udziałem w rynku. Miejsce trzecie należy do SUV-a RAV4 (2887 egzemplarzy i ponad 17-procentowy udział w rynku). Na czwartym jest hybrydowy Yaris (2416 egzemplarzy i ponad 14 proc. rynku). Pierwszą piątkę zamyka przedstawiciel klasy premium, Lexus NX (855 aut i prawie 6 proc. rynku).
Do pierwszej dziesiątki zakwalifikowały się Kia Niro (472 egzemplarze, 2,58 proc. rynku), Lexus CT (400 egzemplarzy, 2,47 proc. rynku) oraz Lexus RX (373 egzemplarze, 2,30 proc. rynku), a także Hyundai Ioniq (199 sztuk i 1,26 proc. rynku) i Toyota Prius (167 egzemplarzy, 1,01 proc. rynku). Poza pierwszą dziesiątką najpopularniejszych hybryd znalazły się Infinti Q50 (92 samochody), BMW 3 (70 aut), Lexus GS (66 samochodów), BMW 5 (56 samochodów), Volvo XC90 (55 aut) oraz Porsche Panamera (43 samochody).

Rosnący rynek napędów alternatywnych
Z roku na rok zwiększa się rynkowy udział sprzedaży samochodów hybrydowych i zmniejsza udział diesli. Przełomowy pod tym względem był koniec 2015 roku, kiedy to po raz pierwszy odnotowano rynkowe zwycięstwo samochodów napędzanych silnikami benzynowymi (235 532 samochody) nad autami z jednostkami Diesla (119 457 zarejestrowanych samochodów). To właśnie wtedy po raz pierwszy odnotowano znaczący wynik sprzedaży aut z napędem hybrydowym (5 610 samochodów) i elektrycznym (116 aut). Oznacza to, że w 2015 roku ponad 66 proc. rynku należało do aut z silnikami benzynowymi, a z jednostkami Diesla – zaledwie 33 proc.
Według aktualnych danych Instytutu SAMAR, w 2017 roku zarejestrowano do tej pory 16 604 hybryd i aż 455 samochodów z napędem w pełni elektrycznym. Dominującym źródłem napędu są dziś silniki benzynowe (345 836 samochodów). Diesle są już w odwrocie (134 745 samochodów) i trwale straciły swoją rynkową przewagę. Wzrosty sprzedaży nowych aut odnotowano za to we wszystkich kategoriach napędów. Mając to na uwadze 2017 rok zakończy się w Polsce łącznym wynikiem w okolicach 0,5 mln rejestracji nowych samochodów.

Rządowe zachęty na rok 2018
Tegoroczny wynik jednoznacznie wskazuje rynkowe trendy na dalsze lata. Możemy spodziewać się coraz szybszego wzrostu sprzedaży pojazdów z napędem spalinowo-elektrycznym, ale też coraz większej dynamiki wzrostu sprzedaży aut elektrycznych. Diesle zdecydowanie są już wna przegranej pozycji. Coraz ostrzejsze normy emisji spalin wiążą się z coraz większą komplikacją konstrukcji silników wysokoprężnych, uciążliwością i wysokimi kosztami serwisowania – ze względu na konieczność stosowania szybko zapychających się i drogich filtrów DPF, awaryjnych kół dwumasowych, a coraz częściej także niewielkich zbiorników z czynnikiem AdBlue, które ograniczają zasięg i zwiększają częstotliwość wizyt auta w serwisie.

"Ogłoszone w grudniu 2017 roku rządowe plany wprowadzenia w 2018 roku udogodnień dla właścicieli i użytkowników aut hybrydowych i elektrycznych staną się zapewne zachętą dla dalszego rozwoju tego segmentu rynku" komentuje Wojciech Drzewiecki, prezes Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR. "Przypomnijmy, że zgodnie z rządowymi zapowiedziami, dla właścicieli takich samochodów zostaną wprowadzone ulgi podatkowe, darmowe parkowanie i jazda buspasami. Planowane są także zwolnienia z akcyzy i większy odpis od amortyzacji takich aut dla przedsiębiorców oraz tworzenie w miastach stref czystego transportu. Hybrydą lub autem elektrycznym będzie w nich można jeździć swobodnie i bez żadnych opłat. Ustawa o elektromobilności i paliwach alternatywnych może wejść w życie już na początku 2018 roku. Jest częścią planu, stworzonego przez Ministerstwo Energii, który ma upowszechnić auta elektryczne i zmniejszyć zależność Polski od importu ropy".

Profil zwycięzcy - hybryda 2017
Najpopularniejsza w 2017 roku w Polsce hybryda, Toyota C-HR, to przełomowy model dla japońskiej marki. Nie tylko pod względem technologicznym, ale przede wszystkim stylistycznym. Jest pierwszym autem w najnowszej historii Toyoty, które swoim wyglądem przekonało tak wielu młodych nabywców. Odważny krok w stronę awangardowych rozwiązań stylistycznych nadwozia i wnętrza przyniósł dobre efekty. Pod maską niewysilony, benzynowy silnik 1.8 o mocy 98 KM, pracujący w oszczędnym cyklu Atkinsona, współpracuje z silnikiem elektrycznym i przekładnią planetarną. Cały zestaw legitymuje się mocą 122 KM i zapewnia średnie zużycie benzyny na poziomie 3,6–4,0 l/100 km. Wisienką na torcie jest znakomite zawieszenie, pozwalające nie tylko na wygodną i oszczędną, ale też bardzo dynamiczną jazdę.

źródło: dane Instytutu Badań Rynku Motoryzacyjnego SAMAR, complexPR
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2767
Zdjęcia: 9827
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Pierwszy seryjnie produkowany samochód z napędem hybrydowym Pierwszy seryjnie produkowany samochód z napędem hybrydowym
    Pierwszy seryjnie produkowany samochód z napędem hybrydowym – Toyota Prius – grudzień 1997. Toyota co prawda nie wynalazła hybrydy, lecz opracowała pierwszy układ hybrydowy, który miał szansę odnieść ...
    Jak podłączyć kable rozruchowe do akumulatora? Jak podłączyć kable rozruchowe do akumulatora?
    Zima to najtrudniejsza pora roku dla naszego samochodu szczególnie jeżeli trzymamy go pod tzw. chmurką. Co zrobić jeżeli nie uda nam się uruchomić auta przy pomocy własnego źródła prądu jakim jest akumulator? ...

  •