Hybrydy na trasy? - jak sprawdza się hybryda w trasie, spalanie?

31 Sie 2021, 10:17

W prawdzie nie planuję na razie zakupu samochodu, ale ciekawi mnie funkcjonalność hybryd.
Nie mówię tu o typie plugin tylko o takim, gdzie silnik elektryczna wyłącznie wspomaga spalinowy tzn. do pewnych obrotów działa elektryczny i na nim przejedzie się max kilka km.
Widzę, że w wielu wątkach przewija się jako polecane do miast.
A jak to jest z takim autem do tras ?
Czy takie rozwiązanie ma w ogóle sens ?
W ogóle czy taka hybryda oprócz mniejszego spalania w mieście ma w ogóle jakieś inne zalety ?
Cynerion
Początkujący
 
Posty: 225
Prawo jazdy: 09 10 2009
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: EB 1.6 160KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

31 Sie 2021, 10:51

Cynerion napisał(a):ogóle czy taka hybryda oprócz mniejszego spalania w mieście ma w ogóle jakieś inne zalety ?

Tak, ma inne zalety.

W trasie jedzie normalnie a ze spalaniem nie jest źle.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10908
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

31 Sie 2021, 11:20

Każdy napęd ma jakieś zalety i wady. Hybryda najlepiej czuje się w mieście, bardzo dobrze czuje się też na drogach krajowych gdzie masz ograniczenia 50, 70, 90km/h.

Wyjeżdżając na trasę spalanie będziesz miał porównywalne do diesla np. na trasie ekspresowej i oczywiście im szybciej będziesz jechał tym więcej będzie paliła.

Ja na swoim przykładzie Auris II TS Hybrid mogę podać średnie spalanie na odcinku około 200km tylko na trasie ekspresowej bo z ciekawości sprawdzałem ostatnio. Samochód z czterema osobami na pokładzie i bagażnik prawie na fulll załadowany do tego opony 225/45R17 średnie spalanie wyszło 6,04 l/100km przy średniej prędkości 115km/h. Jazda z prędkościami licznikowymi 120-130km/h. Wystarczy, że zjedziesz z takiej drogi i spalanie od razu spada :wink:

Cynerion napisał(a):Nie mówię tu o typie plugin tylko o takim, gdzie silnik elektryczna wyłącznie wspomaga spalinowy tzn. do pewnych obrotów działa elektryczny i na nim przejedzie się max kilka km
Plug-in różni się tym że ma większą baterię i może w trybie elektrycznym jechać nawet do 130km/h. Zwykła hybryda tak jak u mnie na baterii pojedzie średnio około 2km i to zależenie od warunków na drodze no i nie pojedziesz szybciej niż 70 km/h bo powyżej tej prędkości zawsze włącza się silnik spalinowy. Przy mocniejszym dodaniu gazu silnik spalinowy również się załączy. To nie jest tak jak piszesz że do pewnych obrotów działa silnik elektryczny, obrotów czego? Silnik elektryczny działa jak ma wystarczającą ilość energii zgromadzoną w baterii trakcyjnej i kierowca nie wymaga od samochodu dużej mocy czyli np. nie przyspiesza szybko. To tak w skrócie.

Generalnie hybryda można jeździć całkiem dynamicznie i przy tym oszczędnie :)

Cynerion napisał(a):W ogóle czy taka hybryda oprócz mniejszego spalania w mieście ma w ogóle jakieś inne zalety ?
W przypadku Aurisa zaletą jest trwała konstrukcja silnika, skrzynia biegów praktycznie bezobsługowa, elektryczna klimatyzacja która działa nawet jak silnik spalinowy nie pracuje itd. Przy odpowiednim wykorzystaniu napędu hybrydowego wydłużasz żywotność tarcz i klocków hamulcowych nawet dwa razy w porównaniu do zwykłego konwencjonalnego napędu (tu oczywiście dużo daje odpowiednia technika jazdy).

Postaram się zrobić osobny temat ze spalaniem tego samochodu bo mam parę zdjęć z licznika z odpowiednimi wartościami.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

31 Sie 2021, 12:19

Co do trasy to trzeba przyjąć że hsd robimy ją na spokojnie wtedy będzie około 7l.
Ogólnie jest sporo mitologii związanej z hybrydami i trasą.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10908
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

31 Sie 2021, 12:37

ArteK napisał(a):To nie jest tak jak piszesz że do pewnych obrotów działa silnik elektryczny, obrotów czego?


No trochę się zamotałem w pisaniu :/

No a ta skrzynia w Aurisie to też bezstopniowa ?
Dynamika faktycznie wydaje się ok, jest niski moment, ale przyspieszanie w zasadzie jednostajne więc wychodzi dość dynamicznie, tak przynajmniej widziałem na testach.
Natomiast trochę mnie przeraziło, jak usłyszałem co się dzieje po mocnym dodaniu gazu jak następuje przejście na napęd spalinowy to jazda jak starym polonezem - bardzo głośno silnik pracuje.
Akurat to nie był Auris, ale czy jest w nim nie jest podobnie ?
ArteK napisał(a):W przypadku Aurisa zaletą jest trwała konstrukcja silnika

Masz na myśli silnik elektryczny ?

szybki napisał(a):3 minuty temu
Cytuj szybki
Co do trasy to trzeba przyjąć że hsd robimy ją na spokojnie wtedy będzie około 7l.
Ogólnie jest sporo mitologii związanej z hybrydami i trasą.


Np. ?
Cynerion
Początkujący
 
Posty: 225
Prawo jazdy: 09 10 2009
Auto: Ford Mondeo mk4
Silnik: EB 1.6 160KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Liftback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

31 Sie 2021, 12:50

Cynerion napisał(a):No a ta skrzynia w Aurisie to też bezstopniowa ?
Tak tylko to nie jest zwykłe CVT na stożkach z paskiem lub łańcuchem, a eCVT które jest przekładnią planetarną :) nie ma czegoś takiego jak bieg wsteczny :) on jest realizowany tylko przez silnik elektryczny na zasadzie zmiany kierunku obrotów.

Cynerion napisał(a):Masz na myśli silnik elektryczny ?
Spalinowy :)

Cynerion napisał(a):Dynamika faktycznie wydaje się ok, jest niski moment, ale przyspieszanie w zasadzie jednostajne więc wychodzi dość dynamicznie, tak przynajmniej widziałem na testach.
Natomiast trochę mnie przeraziło, jak usłyszałem co się dzieje po mocnym dodaniu gazu jak następuje przejście na napęd spalinowy to jazda jak starym polonezem - bardzo głośno silnik pracuje.
To jest tak że jak dajesz mocno gazu to silnik spalinowy wchodzi od razu na obroty przy których ma dostępny maksymalny moment obrotowy czyli powyżej 4tyś. i faktycznie ten silnik słychać. Jednak robisz to przez chwilę po czym odpuszczasz gaz. Kwestia przyzwyczajenia :) Najlepiej jest używać przycisku POWER podczas takiego przyspieszania lub wyprzedzania wtedy dodajesz lekko gazu i masz wrażenie że aż robi to za szybko :mrgreen: W tym trybie masz dostępny maksymalny moment z obu silników i to jest naprawdę fajna opcja jak się chce bardzo dynamicznie przyspieszyć, wtedy nie przeszkadza ci odgłos silnika. Przynajmniej w moim przypadku takie mam odczucia.

Trzeba pamiętać, że nie kupujemy takiej hybrydy do sportowej jazdy tylko do oszczędnej.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

31 Sie 2021, 13:05

Cynerion napisał(a):Np. ?

Np.mityczne wycie hmmm bo jak jest niemiecki multitronic to tam już wycia nie ma.
Albo porównywanie do Poloneza :D notabene którym zrobilem mnóstwo kilometrów.

Jak sobie uświadomisz że kupujesz hsd w konkretnym celu to już nic innego nie kupisz.
szybki
Moderator - Tuning
 
Posty: 10908
Prawo jazdy: 19 07 1994
Auto: Toyota
Paliwo: Benzyna
Typ: Sport/Coupe

31 Sie 2021, 14:00

Moim zdaniem sporo osób oceniających taki napęd nie rozumie jak on działa porównując go ze zwykłym silnikiem i skrzynią.

Dlaczego silnik wyje? Bo napęd próbuje w momencie zapotrzebowania na energię (np. przyspieszanie) utrzymać silnik na takich obrotach w których jest najbardziej wydajny i ma największy moment obrotowy.

szybki napisał(a):Jak sobie uświadomisz że kupujesz hsd w konkretnym celu to już nic innego nie kupisz.
Dokładnie.

Jednak tu jeszcze trzeba pamiętać o jednej kwestii że nie wszystkie hybrydy są takie same. Tu opisujemy jak to działa w Aurisie, Priusie... W innych markach zasada działania hybrydy będzie taka sama ale komponenty czyli silnik, skrzynia, wielkość baterii trakcyjnej itd. będą inne. Dlatego biorąc konkretną hybrydę na tapetę warto ją prześwietlić i sprawdzić co tam dokładnie siedzi, jakie będą koszty serwisu itd.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

31 Sie 2021, 14:09

Cynerion napisał(a):A jak to jest z takim autem do tras ?
Najczęściej do tej trasy musisz dojechać i później z niej zjechać jadąc jakiś odcinek drogami lokalnymi. Tu hybryda sprawdza się doskonale i obniża spalanie.

Każdy jeździ na innych odcinkach w innym ruchu więc taki samochód trzeba dopasować pod siebie, zrobić sobie kalkulację i wyjdzie nam czy warto.

Oglądałem parę testów jazdy hybrydą i jedno co mnie w większości nich denerwuje to np. wyłączanie klimatyzacji i jakieś tam inne rzeczy tak jak w elektrykach w zimie ograniczenie grzania żeby zwiększyć zasięg lub zmniejszyć spalanie ;/ Przecież samochód ma nam służyć i mamy mieć pełen komfort i to przy tym komforcie ma nam spalić jak najmniej :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10089
Zdjęcia: 35

31 Sie 2021, 14:16

Mnie ostatnio hybrydy od Toyoty też strasznie kręcą. Obecnie jeżdżę niedużo, do pracy mam 7-8 km i często w korkach więc środowisko idealne.

Do tego czasem trasy po 160 km, z tego 40 km drogą ekspresową, reszta to krajówki więc też środowisko idealne.

Niższe spalanie, niska awaryjność (nie mamy ekologicznego ustrojstwa). Szkoda że kasy brak bo bym chętnie sprawdził :ok:
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 8843
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

31 Sie 2021, 14:55

No ja ostatnio rozglądałem się trochę za Priusami tak z 2010 roku. Patrzyłem na III generację bo ona ma to co w Aurisie ale chyba ma trochę pojemniejszą baterię trakcyjną. Takie auto można kupić około 30tkm, wyposażenie mają fajne. Tylko znaleźć ciężko.

@galakty te warunki by się sprawdziły w hybrydzie :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 10089
Zdjęcia: 35

31 Sie 2021, 15:22

Słuchajcie znalazłem zrzut ekranu z Hybrid Assistant z trasy prawie 300km. Dodaję go tak na potwierdzenie jak by ktoś chciał zobaczyć.

Toyota Auris TS Hybrid z oponami 225/45R17 z włączoną klimatyzacją na 21 stopni. Temperatura zewnętrzna 18 stopni i deszcz przez całą drogę. 4 osoby na pokładzie i pełny bagażnik.
Warunki raczej ciężkie i spore opory toczenia przez padający deszcz.

Mamy tam takie dane:
- 295,7 km (dystans),
- 3h 1min. (czas jazdy),
- 6,27 l/100km (średnie spalanie). Tu według wyświetlacza w samochodzie było 5,9 l/100km ale on zawsze zaniża o 0,3l. Przy tankowaniu na stacji paliwa ilość jego dokładnie pokrywa mi się z danymi z aplikacji Hybrid Assistant.

Jak widać mamy jazdę w trybie elektrycznym tylko 7% dystansu co daje jakieś 20,7km. Pewnie jakieś dojazdy i zjazdy bo na samej trasie nie zatrzymywałem się, a była to trasa tak mniej więcej Grodzisk Maz. - Oleśnica. Czyli jazda A4 -> A1 -> S8.

Zrzut na potwierdzenie.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

31 Sie 2021, 15:38

Znalazłem jeszcze jedną trasę tym razem na suchej nawierzchni :) i tu mamy 190 km ekspresówką i pozostała cześć drogą krajową. Samochód ten sam z włączoną klimą przy temperaturze zewnętrznej 26 stopni z kompletem osób i bagażem, tak jak wcześniej.

Mamy tam takie dane:
- 271,6 km (dystans),
- 3h 10 min. (czas jazdy),
- 5,33 l/100km (średnie spalanie).

W trybie elektrycznym 14% dystansu co daje około 30km.

Zrzut na potwierdzenie

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016

31 Sie 2021, 16:10

ArteK, piszesz o swojej hybrydzie tej 1.8 136KM?

Jak tak czytam ten watek, to nie wiem w sumie gdzie tu zalety tego auta. Spalanie szalu nie robi, o osiagach nie wspominajac.
Tom88T
Początkujący
 
Posty: 238
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: 508
Silnik: 2.0
Paliwo: Diesel
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

31 Sie 2021, 16:29

Tom88T napisał(a):Jak tak czytam ten watek, to nie wiem w sumie gdzie tu zalety tego auta. Spalanie szalu nie robi, o osiagach nie wspominajac.
Piszę jak wygląda na trasie bo tego temat dotyczy. Wartości są realne i nie wyssane z palca jak to często bywa.

Chcesz porównania to proszę znajomy jechał z nami Octavią w kombi 2.0 TDI w tym pierwszym przypadku i na tym samym dystansie miał średnie spalanie 6,1 l/100km na oponach 215.

O jakich osiągach mówisz i do jakiego auta porównujesz? Pamiętaj, że chodzi tu o jazdę w trasie do której generalnie hybryda nie została stworzona.

Dla mnie zaletą jest to że spalę w trasie tyle co podobnej mocy diesel, a jadę benzyną :wink: z przyspieszeniem też nie jest tak źle jak używasz przycisku POWER.
ArteK
Forum Samochodowe
 
Posty: 5296
Zdjęcia: 11483
Miejscowość: Warszawa
Prawo jazdy: 12 12 1996
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Toyota Auris TS Hybrid, Yaris
Silnik: 1.8 Hybrid, 1.3 VVTi
Paliwo: Hybryda
Typ: Kombi
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2016