Jak podjeżdżać pod ośnieżone i oblodzone wzniesienia?

Jak podjeżdżać pod ośnieżone i oblodzone wzniesienia?

19 Sty 2017, 15:03

Wjazd na ośnieżone i oblodzone wzniesienie może być niebezpieczny. Ostrożność jest jak najbardziej wskazana, ale wielu kierowców rozumie to jako wolne podjeżdżanie pod górę. Jednak w tym przypadku przy zbyt małej prędkości auto może zatrzymać się na oblodzonym wzniesieniu, co niesie ryzyko, że samochód zacznie się zsuwać.
Image
"Podjeżdżając do wzniesienia należy nabrać nieco rozpędu, a następnie utrzymywać prędkość, co może oznaczać dodanie nieco gazu. Najlepiej ustawić taki bieg, który pozwoli na niezmienianie go na niższy w czasie jazdy" radzi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault. Rozpęd i stała prędkość minimalizuje ryzyko zatrzymania się na wzniesieniu. Gdy jednak koła zaczynają kręcić się w miejscu, kierowca musi zatrzymać auto i próbować ponownie ruszyć, gdyż każde dodanie gazu zwiększy efekt buksowania. Ważne, aby koła były skierowane do jazdy na wprost, gdyż skręt kół dodatkowo destabilizuje pojazd.

Pokonując wzniesienie zimą, należy zachować jak największy odstęp od poprzedzającego samochodu. Jeśli to możliwe, najbezpieczniej jest poczekać, aż poprzedzający pojazd wjedzie na górę. Szczególnie gdy wzniesienie jest bardzo strome lub poruszamy się za samochodem ciężarowym albo TIR-em. Te pojazdy są szczególnie narażone na problemy związane z pokonywaniem wzniesienia, ze względu na rozmiar i wagę łatwiej tracą przyczepność i mogą zacząć zsuwać się w dół.

Im trudniejsze warunki atmosferyczne, tym bardziej istotną rolę odgrywają umiejętności i wiedza kierowcy. "Na pewno kierowca, który miał okazję doskonalić swoje umiejętności w bezpiecznych warunkach, w takiej sytuacji będzie czuł się pewniej, jego reakcje będą bezpieczniejsze i podyktowane znajomością tego jak zachowa się auto" dodaje Zbigniew Weseli.

Po pokonaniu szczytu wzniesienia należy zdjąć nogę z gazu i zredukować prędkość biegami. Bardzo ważne jest, aby nie hamować jednocześnie skręcając, ponieważ łatwo wtedy stracić przyczepność.

Jeżeli macie jakieś doświadczenia, dodatkowe rady przy podjeżdżaniu pod strome wzniesienia w okresie zimowym to zapraszamy do wypowiedzi poniżej :ok:

źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2367
Zdjęcia: 8441
Rejestracja: 18 Cze 2012, 12:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Jak podjeżdżać pod ośnieżone i oblodzone wzniesienia?

19 Sty 2017, 16:21

W miarę możliwości, starajmy się nie jechać "po śladach", śnieg ma jednak o wiele lepszą przyczepność od wyślizganego lodu. Przydaje się to nawet podczas hamowania.
yeti65
Stały forumowicz
 
Posty: 1523
Rejestracja: 12 Gru 2014, 15:08
Miejscowość: Zegrze Pd
Prawo jazdy od: 29 11 1984
Przebieg/rok: 30tys. km
Auto: Lancer 2014, Vitara 2017
Silnik: 1,6 117KM 1,6 120KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014

Re: Jak podjeżdżać pod ośnieżone i oblodzone wzniesienia?

19 Sty 2017, 17:46

Jeżeli jest to dosyć stromy podjazd widać że może być ślisko i nie mamy napędu 4x4 to warto pomyśleć nad założeniem łańcuchów.

W sytuacji kiedy nie udało nam się podjechać i samochód zaczyna nam się ześlizgiwać trzeba pamiętać żeby delikatnie zmienić tor jazdy tak aby samochód trafił na ubity śnieg wtedy łatwiej będzie go zatrzymać.

Tu nie ma co ukrywać że w zimie w takich warunkach dużą robotę robią dobre opony zimowe.
Kacper
Forumowicz VIP
 
Posty: 6169
Zdjęcia: 3343
Rejestracja: 19 Maj 2006, 22:41
Miejscowość: Warszawa - okolice
Prawo jazdy od: 14 09 1997
Auto: Volvo S40
Silnik: 2.0 140KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Sedan/Limuzyna
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 1999

Re: Jak podjeżdżać pod ośnieżone i oblodzone wzniesienia?

26 Sty 2017, 14:57

Ja nigdy nie jeżdżę po śladach. Już lepiej się turlać po śniegu powoli do góry niż zjeżdżać po lodzie w dół
Szada6
Nowicjusz
 
Posty: 11
Rejestracja: 26 Sty 2017, 14:38
Prawo jazdy od: 19 03 2005
Przebieg/rok: 31tys. km
Auto: Peugeot 206
Silnik: 1.6 81 kW
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2005
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Warsztat lutniczy na kółkach na bazie modelu Nissana NV200 Warsztat lutniczy na kółkach na bazie modelu Nissana NV200
    Dwie firmy ze stanu Tennessee podjęły współpracę nad stworzeniem modelu Gibson/Nissan NV200 TM Compact Cargo, który został zaprezentowany podczas międzynarodowych targów motoryzacyjnych w Nowym Jorku. ...
    Renault Master najlepszy w swojej klasie - raport DEKRA 2017 Renault Master najlepszy w swojej klasie - raport DEKRA 2017
    W tym roku Raport Samochodów Używanych DEKRA 2017 oceną objął łącznie 500 modeli samochodów. Renault Master drugi rok z rzędu zwyciężyło w klasie samochodów dostawczych. Stowarzyszenie rzeczoznawców ...

  •  
    • Warto przeczytać
    • Targi AutoSalon i AutoSerwis
      Volkswagen Golf GTD Variant, bok
      Autosacrum 2009
      KTM