Jak Polacy zmieniają opony? Czy marka ma znaczenie?

Jak Polacy zmieniają opony? Czy marka ma znaczenie?

12 Lis 2013, 12:31

W 2008 roku zaledwie 55 proc. ankietowanych deklarowało, że zmienia opony w ciągu roku z letnich na zimowe. Badania przeprowadzone przez serwis Allegro.pl pokazały, że sytuacja znacznie się poprawiła.

Jak Polacy zmieniają opony? Czy marka ma znaczenie?"Wyniki naszych badań pokazały, że świadomość Polaków w kwestii bezpieczeństwa znacznie się poprawiła. Ponad 90 proc. ankietowanych zdeklarowało, że w ubiegłym roku poruszali się autem wyposażonym w opony zimowe, a dodatkowe 5 proc. używało w tym okresie opon całorocznych" wyjaśnia Piotr Ciesielski, opiekun kategorii "Motoryzacja" w serwisie Allegro.pl "Warto dodać, że preferencje zakupowe Polaków zmieniają się nieznacznie, w zależności od tego czy chodzi o opony letnie, czy zimowe. W przypadku zakupu "zimówek" dominują opony nowe, stanowiąc 60 proc. wszystkich transakcji na platformie Allegro".

Badania pokazały, że Polacy starają się użytkować opony jak najdłużej. Równo dwie trzecie ankietowanych deklaruje, że jeden komplet opon użytkuje powyżej 3 sezonów. Głównym powodem zakupu nowego kompletu ogumienia jest zużycie poprzedniego zestawu (80 proc.), natomiast 23 proc. badanych stwierdziło, że wymienia opony, gdy ich wiek wynosi 4 lata.

Jak Polacy zmieniają opony? Czy marka ma znaczenie?

"Każda opona ma nabity owal, na którym oznaczona jest data produkcji" wyjaśnia Piotr Ciesielski. Pierwsze dwie cyfry oznaczają numer tygodnia, ostatnie dwie rok produkcji. Nie ma norm ustalających "termin ważności", ale przyjęło się, że po sześciu sezonach opona powinna zostać wymieniona na nową. Wszystko zależy jednak od stopnia zużycia i sposobu przechowywania.

W TOP3 najczęściej wybieranych marek opon zimowych znalazły się w kolejności: Dębica, Continental i Goodyear. Jednakże marka nie gra istotnej roli przy wyborze. Znajduje się dopiero na czwartym miejscu wśród najważniejszych kategorii, według których Polacy wybierają "zimówki". Dla większości badanych kwestie bezpieczeństwa są ważniejsze niż cena. Ankietowani na pierwszym miejscu postawili na "przyczepność", a dopiero potem na "cenę". Dalej w kolejności znalazły się: wynik w testach, marka i opinie użytkowników o produkcie. Listę zamyka wpływ na spalanie i poziom generowanego hałasu.

Jak Polacy zmieniają opony? Czy marka ma znaczenie?

"Trzy z powyższych parametrów można bez problemów odczytać z etykiety, w które od roku zgodnie z prawem muszą być wyposażone każde opony" wyjaśnia Piotr Ciesielski. Etykieta zawiera informacje o trzech parametrach opony: efektywności paliwowej, przyczepności na mokrej nawierzchni i poziomie hałasu generowanego podczas jazdy. Dwie pierwsze informacje określane są w klasach, za pomocą siedmiu pierwszych liter alfabetu – od A do G, gdzie "A" jest najlepszym wynikiem.

Jak Polacy zmieniają opony? Czy marka ma znaczenie?Warto zaznajomić się z metodologią, jaką oznaczane są na polecenie Unii Europejskiej nowe opony. Badania przeprowadzone przez serwis Allegro.pl pokazały, że zaledwie 51 proc. konsumentów słyszało o etykietach, a tylko 63 proc. z nich potrafi odczytać informacje tam zawarte.

Jak Polacy zmieniają opony? Czy marka ma znaczenie?Polacy swoją wiedzę o oponach zimowych czerpią przede wszystkim z fachowych publikacji w prasie i internecie. Ponad połowa ankietowanych wybiera właśnie te źródła informacji. Nieco mniej, bo 43 proc. ankietowanych dodatkowo korzysta z wiedzy internautów, znajdując potrzebne dane na forach tematycznych.

Jak Polacy zmieniają opony? Czy marka ma znaczenie?"Ufamy także specjalistom w punktach sprzedaży. Ponad 40 proc. Polaków zdeklarowało, że przy zakupie opon zimowych poddaje się opinii sprzedawcy. Natomiast znikomym zaufaniem cieszą się ulotki i reklamy producentów wyjaśnia Piotr Ciesielski. Polacy najczęściej kupują opony w internecie. Prawie połowa ankietowanych preferuje zakupy "online", nieco mniej bo 40 proc. wybiera niezależne warsztaty. Badania pokazały, że kupujący raczej omijają ASO (11 proc.) i sklepy motoryzacyjne (11 proc.). Na końcu listy znalazły się hipermarkety (2 proc.).

Jakie są Wasze doświadczenia związane ze zmianą opon?

źródło: Allegro.pl
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2970
Zdjęcia: 11285
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Jazda na suwak to będzie obowiązek, a nie zalecenie! Jazda na suwak to będzie obowiązek, a nie zalecenie!
    Zauważyłem, że rząd planuje kolejną poprawkę w przepisach regulujących jazdę na suwak. Obecnie widząc taki znak jest to jedynie zalecenie którego powinni trzymać się kierowcy. Ma to się zmienić na obowiązek i wtedy ...
    25 lat SKODY Favorit 25 lat SKODY Favorit
    SKODA Favorit, jeden z najważniejszych samochodów w historii marki, w tym roku obchodzi swoje ćwierćwiecze. Model ten zadebiutował podczas 29. Międzynarodowych Targów Przemysłowych w Brnie w 1987 roku. Pierwszy ...

  •