Jaka jest temperatura oleju w silniku - prawidłowa i maksymalna?

26 Lip 2021, 20:27

Witam, nie mam pojęcia czy wybrałem dobry dział ale bardzo mnie ta tematyka męczy. Otóż mam pytanie do osób, które posiadają/posiadały u siebie w aucie wskaźnik temp. oleju. M.in mam pytanie po ilu km osiąga on te 90-100 stopni przy temp otoczenia 20-25 st. Oraz też przykładowa sytuacja że mamy trasę minimum 20km gdzie olej spokojnie dawno złapał swoją temperaturę, gasimy go, odpalamy po +-2h, ciecz mamy około ~70st a olej ile? Nie obrażę się również na wymienienie doświadczenia przy niższych temp otoczenia typu 0 albo mocny minus, najlepiej wszystko co zaobserwowaliście u siebie :roll: wiem że wszystko zależy od wielu czynników typu silnik i jego pojemność i traktowanie podczas doprowadzania go do temp roboczej więc miło jak to dodacie, dziękuje i pozdrawiam
Karol24
Nowicjusz
 
Posty: 16

27 Lip 2021, 07:02

To wszystko zależy od danego silnika, nie ma prostej odpowiedzi na to pytanie. Do jednego 1.6 wchodzi mniej niż 4 litry oleju, a do innego prawie 5. Do tego układ olejowy, chłodnice itp itd.

Dopóki nie katujesz silnika pod czerwone pole, dopóty nie musisz wiedzieć ile faktycznie olej ma stopni. A jeśli musisz wiedzieć to czujnik i tyle ;)
galakty
Forumowicz VIP
 
Posty: 7324
Zdjęcia: 1
Prawo jazdy: 23 08 2012
Auto: Ceed I
Silnik: 1.6 CRDi 115/130
Paliwo: Diesel
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2007

27 Lip 2021, 07:24

Tak wiem, że bardzo dużo czynników wpływa na wynik tego wszystkiego, aczkolwiek osoby zainteresowane odpowiedzią mogą użyć swojego doświadczenia dodając swój silnik, osobiście mój silnik to 2.0t oplowski gdzie wchodzi bodajże +- 4,5 litra oleju ale chętnie i bym poczytał wyniki w przykładowo 4.2 V8 ;) po prostu całkowita dowolność
Karol24
Nowicjusz
 
Posty: 16

27 Lip 2021, 07:54

Temperatura oleju przy w pełni rozgrzanym silniku będzie nieznacznie wyższa niż w układzie chłodzenia silnika. Przyjmuje się że optymalna temperatura pracy oleju w silniku to 90-115 ⁰C. Najczęściej wyższa temperatura pojawia nam się na trasie kiedy jedziemy utrzymując dłuższy czas wyższe obroty lub przy bardzo dynamicznej jeździe po mieście. Trzeba tu pamiętać że czujnik temperatury oleju umieszczony jest zazwyczaj gdzieś przy filtrze oleju w pobliżu miski oleju a tam temperatura jego będzie niższa niż wyżej np. w głowicy.

Tu bardzo duże znaczenie na temperaturę ma też sam olej. Najsłabsze będą te mineralne, w przypadku których bardzo niekorzystne okazują się już temperatury powyżej 120 ⁰C. Najlepsze będą oleje w pełni syntetyczne które są w stanie wytrzymać temperatury nawet ponad 150 ⁰C.

To jak szybko olej się rozgrzewa i stygnie zależy od jego ilości w układzie i od ukształtowania kanałów i ich długości czyli generalnie całej długości obiegu zanim ponownie wróci do miski olejowej.

Trzeba pamiętać, że osiągniecie temperatury oleju w granicach 100 ⁰C jest dosyć ważne bo np. pozwala to na szybsze odparowanie wody która pogarsza właściwości oleju.
Rokiko
Stały forumowicz
 
Posty: 4825
Zdjęcia: 14

27 Lip 2021, 09:14

Prościej będzie jak napiszesz jakie auto i z jakim silnikiem.
Odpuść dzisiaj, nie spiesz się na cmentarz i nie zabieraj tam innych...
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 17954
Zdjęcia: 1188
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

27 Lip 2021, 09:23

Astra h gtc 2.0t seryjnie 200km ale zachipowana na 230 + zrobiony dolot i intercooler + lpg, śmiga na oleju 5w50
Karol24
Nowicjusz
 
Posty: 16
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Lexus w Polsce. Jak to się wszystko zaczęło?
    Wymagający kierowcy ze Stanów Zjednoczonych mogą się cieszyć Lexusami od 1989 roku, ale w Polsce marka zyskała prawdziwą popularność dopiero w XXI wieku. Jak zaczęła się historia Lexusa w Polsce, gdzie zlokalizowany ...
    Przyszłość motoryzacji - rozwiązania z których będziemy korzystać
    Samochody bez kierownicy, z kołami-śmigłami czy modułowym nadwoziem - być może kiedyś tak będzie wyglądała motoryzacja. Zamiast wybierać się w daleką podróż w przyszłość, spójrzmy w tę mniej odległą i bardziej ...

  • 29 Lip 2021, 11:01

    Ciekawe auto :wink: silniki z LPG szybciej osiągają temperaturę roboczą i generalnie pracują na nieznacznie wyższej temperaturze niż przy zasilaniu benzyną. Jeżeli instalacja jest prawidłowo wyregulowana to te różnice będą naprawdę niewielkie, a w instalacjach V generacji gdzie podawany gaz jest w fazie ciekłej praktycznie nie ma różnić.
    Rokiko
    Stały forumowicz
     
    Posty: 4825
    Zdjęcia: 14

    29 Lip 2021, 17:50

    Nie da się miarodajnie określić temp oleju, bo czujniki temp oleju umieszczane są w misce, czyli tam gdzie olej jest najchłodniejszy.
    Na logikę im więcej oleju w silniku tym dłużej układ się rozgrzewa, ale też dłużej utrzymuje temp na postoju. Mała pojemność układu to szybsze nabieranie temp i szybkie stygnięcie.

    A samo zagadnienie dosyć ciekawe, sam poczytałbym o różnicach w rozgrzewaniu silników r4 vs r6 vs v8 itd. Raczej widlaste szybciej się rozgrzewają z uwagi na zwartą konstrukcję.
    quel
    Zaawansowany
     
    Posty: 733
    Zdjęcia: 0
    Auto: Fiat Bravo
    Silnik: 1.9 M-jet
    Rok produkcji: 2008