Jaki olej wybrać do tego silnika - VW Tiguan 2.0TSI 220KM CHHB

23 Maj 2022, 20:04

Leichtlauf High Tech 5W-40:
TBN: 11,3
Noack: 10
HTHS: >3,5
VI: 190
V40: 70
V100: 12,9

Tylko to mi nie wiele mówi :o, więc przy okazji prosił bym o małe wyjaśnienie.

PS.
Olej chciałbym wymienić w ten weekend, więc trochę casu jeszcze jest.

@edit
Dobra, trochę poczytałem i
  • TBN to calkowita liczba zasadowa. Odpowiada za utrzymanie silnika w czystości. Im więcej tym lepiej
  • Noack to odparowalność. Informuje nas jak szybko olej będzie nam znikał. Mniej to topiej
  • HTHS lepkość w wysokiej temp. poniżej 3,5 mniejsze zużycie paliwa, powyżej lepsza ochrona silnika
  • Wskaźnik lepkości mówi nam jak zmienia się lepkość oleju pod wpływem zmian temperatury. Większa wartość czyli lepiej.
  • Lepkość w temperaturach: przy 40 mniej lepiej a przy 100 więcej lepiej
Dobrze to zrozumiałem?

Muszę przyznać że temat oleji silnikowych mnie zaciekawił.
SaruPrim
Nowicjusz
 
Posty: 14
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: VW Tiguan II
Silnik: 2.0 TSI 220KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2017

23 Maj 2022, 22:27

TBN tyczy silników diesla, tzn.im wyższy tym lepiej w przypadku silników bez dpf-u silnikom benzynowym z pośrednim wtryskiem nie przeszkadza ich konstrukcja powoduje, że są bardziej odporne na tzw. spalanie stukowe z silnikami z bezp. wtryskiem jest inaczej, dlatego doposażone są w czujniki spalania stukowego, efekt który ukatrupia te silniki. oleje wzbogacone o związki wapnia (np. sulfoniany i inne) posiadają wysoki TBN (10-12), do silników diesla z dpf zaleca się poziom do 9ciu, do silników benzynowych z bezp. wtryskiem najodpowiedniejsze oleje mają TBN ok. 6 i ten olej Liqui Moly 5w30 taki właśnie posiada, ok. 6ciu, odpowiedź na pytanie tutaj zadane jest prosta, olej powinien mieć TBN na poziomie TBN 6-7. Zdobyłem informacje, że dla LMoly oleje produkuje Meguine, muszę je tylko potwierdzić porównując oleje obydwu producentów, jeśli parametry będą takie same, to tak jest na 100%. Ten olej 5W40 nie nadaje się do tego silnika, absolutnie, LM nie podaje wartości kluczowych swoich olejów, tutaj jest problem, przynajmniej ja nie mogę znaleźć, jedynie uzyskałem informacje na temat 5W30, ale nie ze strony LM. Kolego, jeśli masz czas szukaj oleju LM, który posiada niski TBN ale taki, który mieści się w zaleceniach VW-gena, najlepszy byłby 0W40 w Twoim przypadku.
PhantomASA1
Forumowicz VIP
 
Posty: 8210
Zdjęcia: 1
Miejscowość: Z prawdy :)

24 Maj 2022, 08:35

LM ma tylko trzy oleje z niskim TBN:
Top Tec 4210 0W-30
TBN: 8,4
Noack: 10,5
HTHS: >3.5
VI: 200
V40: 60
V100: 11,9

Top Tec 4200 5W-30
TBN: 8,5
Noack: 9,5
HTHS: >3,5
VI: 173
V40: 70
V100: 12,2

Longlife III 5W-30
Ma identyczne parametry jak Top Tec 4200

Czyli na to wychodzi że LM nie jest taką dobrą marką???

Motul 8100 X-Clean 5W40
TBN: 7,5
Noack: Nie podają
HTHS: 3,6
VI: 172
V40: 84,7
V100: 14,1

Motul 8100 X-Clean+ 5W30
TBN: 6,7
Noack: Nie podają
HTHS: 3,5
VI: 167
V40: 69,2
V100: 11,8

Sprawdzałem również inne marki jak Castrol, Mobil 1, Shell itp., ale one podają mało danych, w tym nie podają TBN. Znalazłem jeszcze kilka oleji z Ravenol z niskim TBN.

VMO SAE 5W-40 CleanSynto®
TBN: 7,2
Noack: 8,8
HTHS: 3,75
VI: 171
V40: 87,5
V100: 14,4

HLS SAE 5W-30 CleanSynto®
TBN: 7,8
Noack: 8,5
HTHS: 3,51
VI: 166
V40: 72,7
V100: 12,2

SMP SAE 5W-30 CleanSynto®
TBN: 8,4
Noack: 9,8
HTHS: Nie podali
VI: 167
V40: 70,4
V100: 11,95

VMP SAE 5W-30 USVO®
TBN: 8,8
Noack: 6,4
HTHS: 3,7
VI: 179
V40: 66,3
V100: 11,9

Tylko nie znam marki? Czy jest warta uwagi?

PS.
Czym różni się aprobata prsy oleju od specyfikacji, czy jak w Motulu Dopuszczenia OEM od OEM Performances. Pytam bo przy olejach W40 z niskim TBN specyfikacja VW jest wvtym drugim zawsze a przy TBN powyżej 10 jest w aprobacie.
SaruPrim
Nowicjusz
 
Posty: 14
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: VW Tiguan II
Silnik: 2.0 TSI 220KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2017

24 Maj 2022, 10:29

PhantomASA1 napisał(a):odpowiedź na pytanie tutaj zadane jest prosta, olej powinien mieć TBN na poziomie TBN 6-7
Jak patrzę po specyfikacji to taki olej praktycznie jest nie do dostania.

@SaruPrim znalazłem jeszcze olej od Amsoil z aprobatą VW 502.00 i 505.01. Parametry jego do porównania:
Amsoil 5W-40 (AFL)
TBN: 8
Noack: 10
HTHS: 3,8
VI: 168
V40: 88,5
V100: 14,3

Załączam plik z danymi technicznymi pozostałych olei Amsoil do porównania.

[Aby pobrać załącznik musisz być zalogowany na forum » zaloguj się]

Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6497
Zdjęcia: 23

24 Maj 2022, 11:19

Wielkie dzięki, tylko zastanawiam się na tymi OEMami 502 i 504. Ten 504 jest zalecany w UE ze względu na jakość paliwa, myślałem że też chodzi o Longlife ale VW w instrukcji (co widać wyżej) mów, i że przy stosowaniu 504, stosować normalny okres wymiany oleju jak w przypadku 502, z tym że 504 będzie miał gorszą jakość spalin jak LL 508. Na to wychodzi, że 502 jest na rynki z gorszą jakością paliwa, tzn. tak dedukuję.
SaruPrim
Nowicjusz
 
Posty: 14
Przebieg/rok: >50tys. km
Auto: VW Tiguan II
Silnik: 2.0 TSI 220KM
Paliwo: Benzyna
Typ: SUV
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2017

24 Maj 2022, 11:35

Tylko Ty patrz nie na jakość spalin, a na jak najlepszą ochronę silnika :wink:
Rokiko
Forumowicz VIP
 
Posty: 6497
Zdjęcia: 23
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    Naklejka z numerem rejestracyjnym na szybę i karta pojazdu znikają
    Naklejka z numerem rejestracyjnym przyklejana na przednią szybę w prawym dolnym rogu oraz karta pojazdu staną się przeszłością. Od tego czasu nie otrzymamy tych dokumentów podczas rejestracji auta. Dlaczego nie będą ...
    Układy wydechowe szyte na miarę - TUNING - SUPERSPRINT i Lorinser
    Wydechy Lorinser - Mercedes i Smart Miłośnikom tuningu marki Mercedes i Smart nie trzeba przedstawiać firmy Lorinser. Ekskluzywne, profesjonalnie wykonane elementy do tuningu samochodów zgromadziły już w Polsce pokaźną ...

  • 24 Maj 2022, 11:45

    Wiem, wiem :D, tak tylko o tym na pomniał, to i tak się tyczy porównania do 508. Chodzi o to ze ta norma 504 w stosunku do 502 faktycznie ma mniejszy TBN. A to się przykłada jak wyczytałem na ochronę GPFa i lepszą ochronę przed spalaniem stukowym. Znowu 502 ma lepszą lepkość ale większe TBN i tak myślę, że lepiej chyba mieć większą ochrona przed spalaniem stukowym, kosztem gorszej lepkości, ale mogę się mylić.

    No i taki Motul 8100 X-Clean+ 5W30 lepkości w 100 stopniach nie ma zbyt dobrej ale tragedia chyba też nie ma, ale za to ma TBN na b. niskim poziomie, no i to full syntetyk.

    Armoil który podałeś jak na 502 ma niskie TBN, więc wygląda to ciekawie. Tylko teraz jak duża jest ta różnica 1,3pkt między Motulem a Amsoil?

    Ciekawostka:
    Amsoil po wejściu na ich stronę w "wybór oleju" poleca tylko 5W-30 (AEL) czyli 504, gdzie wszyscy inni producenci polecają 502 i 504.
    SaruPrim
    Nowicjusz
     
    Posty: 14
    Przebieg/rok: >50tys. km
    Auto: VW Tiguan II
    Silnik: 2.0 TSI 220KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: SUV
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2017

    25 Maj 2022, 16:35

    Co ja bym zrobił,gdybym miał silnik 2.0 TFSI? Rzeczywiście Acer masz rację,nie udało mi się znależć oleju Full Saps 0W40 o niskim TBN,więc? Ja bym zastosował OW40 Low saps,z tym,że nie drogiego procucenta,oraz dodałbym Bishopa,który nie wpływa na zmianę TBN.Gdybym jednak musiał wybrać 0w40 full saps,to tylko Shell Helix Ultra 0W40,,nie mogę znależć wartości TBN,ale o ile sobie przypominam coś ok.9-10.
    PhantomASA1
    Forumowicz VIP
     
    Posty: 8210
    Zdjęcia: 1
    Miejscowość: Z prawdy :)