Jeszcze bardziej problematyczny t6a

Re: jeszcze bardziej problematyczny t6a

13 Sie 2019, 18:49

W województwie pomorskim w miejscowości Korne pomiędzy Kościerzyną a Bytowem jest podobna sytuacja. Link do tego miejsca:
https://www.google.pl/maps/@54.129839,1 ... a=!3m1!1e3

Włączam tam kierunkowskaz jadąc w kierunku Chojnic czyli w lewo z DK20 na DW235.
Gradory
Aktywny
 
Posty: 420
Zdjęcia: 8
Rejestracja: 03 Wrz 2018, 21:56
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Opel Astra K
Silnik: 1.6 Turbo 200 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2018

Re: jeszcze bardziej problematyczny t6a

14 Sie 2019, 10:03

Panowie - w tym przypadku, nie ma znaczenia, że droga jest podporządkowana. My jedziemy drogą główną. Zaczynacie mieszać w pojęciach. Przy drodze podporządkowanej zmienia się temat na pierwszeństwo przejazdu, a nie o kierunkowskazach. To, czy jedziesz drogą główną czy podporządkowaną nie ma tu znaczenia.
Kao napisał(a):No ale to nie jest klasyczne skrzyżowanie wiec nie ma jak tego porównać.

A co to jest skrzyżowanie klasyczne albo nieklasyczne...Nie ma czegoś takiego w przepisach. Jest tylko skrzyżowanie.
Cichy77 napisał(a): Mamy na niej skrzyżowanie z drogą podporządkowaną z prawej strony i jeżeli ktoś chce tam pojechać to musi włączyć kierunkowskaz prawy

Ale tam nie ma drogi w prawo. Jest droga prosto....
Cichy77 napisał(a):Weźmy taką sytuację, że z tej drogi podporządkowanej chce wyjechać samochód który skręca w prawo. Jak widzi z daleka zbliżający się samochód który włączy prawy kierunek (jadący od dołu w górę) będzie mógł spokojnie wyjechać bo to będzie sygnał, że tamten opuszcza drogę z pierwszeństwem.

Zgadza się. Wiele kierowców robi tak informacyjnie. Ale czy to zgodne z prawem? Jeżeli przy takim skrzyżowaniu po prawej będą domy, albo jakaś firma, to włączenie kierunkowskazu prawego może wprowadzić w błąd innych uczestników ruchu.
Jest to normalne skrzyżowanie, gdzie w tym przypadku droga główna nie przebiega pod kątem 90 stopni, tylko po łuku. Znak ten informuje o przebiegu drogi głównej na tym skrzyżowaniu. Mamy więc informację, że jest to skrzyżowanie i mamy informację, że jedziemy drogą główną i mamy pierwszeństwo przejazdu. Nic innego. A włączanie kierunkowskazów to zupełnie inna sprawa. Jadąc drogą główną zmieniamy kierunek jazdy, bo jedziemy po łuku w lewo, bądź w prawo. A wjeżdżając na drogę podporządkowaną, nie zmieniamy kierunku jazdy, bo jedziemy prosto.
Przypomnę, co oznacza zmiana kierunku jazdy - Zmiana kierunku jazdy - Manewr ten polega na zmianie kierunku poruszania się pojazdu w prawą lub lewą stronę względem jego dotychczasowego położenia. Szczególnym przypadkiem zmiany kierunku jazdy jest zawracanie.
Zatem jadąc prosto nie zmieniamy kierunku ruchu i nie włączamy kierunkowskazu.
Ale można też inaczej - opisany w tym temacie znak przedstawia drogę główną przebiegającą po łuku i drogę podporządkowaną przebiegającą na wprost. A mając podobny znak, ale jeszcze z drogą podporządkowaną w prawo, czyli znak T6a. Różnica tylko taka, że droga główna nie przebiega po łuku a pod kątem 90 stopni i dodatkowo mamy drogę podporządkowaną w prawo. Jadąc prosto, wjeżdżamy na drogę podporządkowaną. Jaki kierunkowskaz włączysz Kao?
I jeszcze ciekawsze - znak T6c. Jadą drogą podporządkowaną od dołu, chcemy wjechać na drogę główną i jechać na wprost. Jaki kierunkowskaz włączysz?
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 15580
Zdjęcia: 1185
Rejestracja: 12 Gru 2006, 15:25
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000

Re: jeszcze bardziej problematyczny t6a

14 Sie 2019, 12:01

MotoAlbercik napisał(a):Ale tam nie ma drogi w prawo. Jest droga prosto....
No tak ale dla mnie kierunkiem jazdy jest jazda po łuku tak jak idzie droga z pierwszeństwem więc jak pojadę prosto to zmienię kierunek jazdy.
MotoAlbercik napisał(a):Zatem jadąc prosto nie zmieniamy kierunku ruchu i nie włączamy kierunkowskazu.
Ale jadąc po łuku w lewo też nie włączysz kierunkowskazu więc tak naprawdę nie wiadomo gdzie jedziesz...
Jeszcze tak patrzę na skrzyżowania i nie znalazłem takiego które by było dokładnie takie jak na załączonym obrazku przeważnie jak jest boczna droga która niby idzie prosto to zjazd na nią jest dopiero po rozpoczęciu łuku więc wtedy już normalnie skręcasz.
Zresztą na tym obrazku też jest już po rozpoczęciu łuku więc jadąc w tą droga podporządkowaną musisz skręcić :)

Tu masz coś takiego i musisz włączyć kierunkowskaz prawy https://goo.gl/maps/9bt6aVgC2C9YqZMJ8
Cichy77
Stały forumowicz
 
Posty: 2996
Zdjęcia: 18
Rejestracja: 25 Sty 2018, 16:52
Auto: Nie mam

Re: jeszcze bardziej problematyczny t6a

14 Sie 2019, 12:45

No jak iść tokiem myślenia MotoAlbercika to trzeba by bylo w lewo dać kierunek bo skoro w tą podporządkowana jedziemy prosto no to po łuku skęcamy w lewo
Kao
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 8939
Rejestracja: 03 Sty 2017, 19:15
Miejscowość: Francja
Przebieg/rok: 40tys. km
Auto: Jaguar X-type, e36 Cabrio, ML
Silnik: 2.0 D, 2.0, 2.7

Re: jeszcze bardziej problematyczny t6a

14 Sie 2019, 16:31

MotoAlbercik napisał(a): Zmiana kierunku jazdy - Manewr ten polega na zmianie kierunku poruszania się pojazdu w prawą lub lewą stronę względem jego dotychczasowego położenia.

Drogi nigdy nie są idealnie proste. O jaki kąt musi być zmiana, aby trzeba było włączyć kierunkowskaz?
Gradory
Aktywny
 
Posty: 420
Zdjęcia: 8
Rejestracja: 03 Wrz 2018, 21:56
Przebieg/rok: 15tys. km
Auto: Opel Astra K
Silnik: 1.6 Turbo 200 KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2018

Re: jeszcze bardziej problematyczny t6a

15 Sie 2019, 11:01

Cichy77 napisał(a):No tak ale dla mnie kierunkiem jazdy jest jazda po łuku tak jak idzie droga z pierwszeństwem więc jak pojadę prosto to zmienię kierunek jazdy.

No nie o to chodzi...Nie chodzi o sam kierunek jazdy, tylko o ZMIANĘ kierunku jazdy. Jadąc prosto, kierunku jazdy nie zmieniasz, bo ani nie skręcasz w lewo, ani w prawo, ani nie zawracasz. A zmiana kierunku jazdy, jest jazdą w lewo, prawo lub zawracanie. Jadąc prosto kierunku jazdy nie zmieniasz.
Cichy77 napisał(a):Ale jadąc po łuku w lewo też nie włączysz kierunkowskazu więc tak naprawdę nie wiadomo gdzie jedziesz...

A dlaczego nie włączę kierunkowskazu. MUSZĘ włączyć, bo na tym skrzyżowaniu zmieniam kierunek jazdy, bo wcześniej jechałem prosto, a teraz skręcam w lewo na skrzyżowaniu. Więc kierunek należy włączyć.
Cichy77 napisał(a):Zresztą na tym obrazku też jest już po rozpoczęciu łuku więc jadąc w tą droga podporządkowaną musisz skręcić

Zgadza się. Tylko jest mała różnica - ta droga podporządkowana ma nieco inny przebieg, niż ta z tematu. Ta z tematu prowadzi prosto z głównej, a ta twoja jest na łuku drogi i żeby w nią wjechać musisz skręcić w prawo. Więc włączasz kierunek prawy.
Cichy77 napisał(a):Jeszcze tak patrzę na skrzyżowania i nie znalazłem takiego które by było dokładnie takie jak na załączonym obrazku przeważnie jak jest boczna droga która niby idzie prosto to zjazd na nią jest dopiero po rozpoczęciu łuku więc wtedy już normalnie skręcasz.

Proszę - tu masz takie skrzyżowanie i jest taki znak jak w temacie. Jest bardzo podobnie, z tym, że jest to skrzyżowanie, o którym mowa w temacie. Jadąc od dołu w drogę podporządkowaną, jedziesz prosto. A jadąc drogą główną skręcasz w lewo.
Kao napisał(a):No jak iść tokiem myślenia MotoAlbercika to trzeba by bylo w lewo dać kierunek bo skoro w tą podporządkowana jedziemy prosto no to po łuku skęcamy w lewo

No i brawo :ok: Właśnie o to chodzi :ok:
Gradory napisał(a):Drogi nigdy nie są idealnie proste. O jaki kąt musi być zmiana, aby trzeba było włączyć kierunkowskaz?

No tutaj już zaczynasz się czepiać i na siłę szukasz jakieś wyjaśnienia, którego nie ma. W przepisach zasada jest prosta - jesteś na skrzyżowaniu, zmieniasz kierunek jazdy więc włączasz kierunkowskaz. A co to jest zmiana kierunku jazdy już wyjaśniliśmy. Nie ma znaczenia kąt skrętu drogi. Wspomniane 90 stopni było tylko przykładem, jak się zapewne domyślasz. Wiadomo bowiem, że żaden kierowca nie jest w stanie określić, pod jakim kątem jest skręt w prawo lub lewo. Czy jest to 49 stopni, czy 73 stopnie. Można natomiast łatwo określić kąt 90 stopni. Więc taki przykład podałem. A czy kąt jest 90, czy 45 czy 67, to nie ma znaczenia. Skręcasz, więc zmieniasz kierunek jazdy. Więc włączasz kierunkowskaz.
MotoAlbercik
Moderator
Awatar użytkownika
 
Posty: 15580
Zdjęcia: 1185
Rejestracja: 12 Gru 2006, 15:25
Miejscowość: Tychy
Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
Paliwo: Benzyna + LPG
Typ: Terenowy
Skrzynia biegów: Automatyczna
Rok produkcji: 2000
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    KONKURS - Mamy dla Was karty podarunkowe Allegro KONKURS - Mamy dla Was karty podarunkowe Allegro
    Wystartowaliśmy z nowym konkursem dla aktywnych użytkowników naszego forum (konkurs trwa do końca września). Tym razem mamy dla Was Karty podarunkowe Allegro! Każdy kto odwiedza nasze forum i wypowiada się na nim pisząc ...
    Jak bezpiecznie korzystać z pobocza? Jak bezpiecznie korzystać z pobocza?
    Pobocze zajmuje trzecią pozycję wśród miejsc, gdzie najczęściej dochodzi do wypadków drogowych(1). Choć przepisy jasno określają, kto i w jakiej sytuacji może poruszać się po poboczu oraz kiedy można zatrzymać ...

  • Re: jeszcze bardziej problematyczny t6a

    15 Sie 2019, 14:33

    MotoAlbercik napisał(a):No tutaj już zaczynasz się czepiać i na siłę szukasz jakieś wyjaśnienia, którego nie ma. W przepisach zasada jest prosta - jesteś na skrzyżowaniu, zmieniasz kierunek jazdy więc włączasz kierunkowskaz. A co to jest zmiana kierunku jazdy już wyjaśniliśmy. Nie ma znaczenia kąt skrętu drogi. Wspomniane 90 stopni było tylko przykładem, jak się zapewne domyślasz. Wiadomo bowiem, że żaden kierowca nie jest w stanie określić, pod jakim kątem jest skręt w prawo lub lewo. Czy jest to 49 stopni, czy 73 stopnie. Można natomiast łatwo określić kąt 90 stopni. Więc taki przykład podałem. A czy kąt jest 90, czy 45 czy 67, to nie ma znaczenia. Skręcasz, więc zmieniasz kierunek jazdy. Więc włączasz kierunkowskaz.

    Są takie skrzyżowania, które tu zresztą linkowaliśmy, gdzie droga skręca ledwo co, a w innych przypadkach nieco bardziej skręca, a w jeszcze innych bardzo mocno skręca. Jaki kąt jest graniczny? Co na to przepisy? Wiem, szukanie dziury w całym. :)
    Gradory
    Aktywny
     
    Posty: 420
    Zdjęcia: 8
    Rejestracja: 03 Wrz 2018, 21:56
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: Opel Astra K
    Silnik: 1.6 Turbo 200 KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2018

    Re: jeszcze bardziej problematyczny t6a

    15 Sie 2019, 19:58

    Gradory napisał(a):Są takie skrzyżowania, które tu zresztą linkowaliśmy, gdzie droga skręca ledwo co, a w innych przypadkach nieco bardziej skręca, a w jeszcze innych bardzo mocno skręca. Jaki kąt jest graniczny? Co na to przepisy? Wiem, szukanie dziury w całym.

    Myślę, że kąta granicznego nie ma w żadnych przepisach. Natomiast w przepisach jest napisane, że zmieniając kierunek jazdy na skrzyżowaniu, czyli jadąc w prawo, lewo lub zawracając, należy włączyć kierunkowskaz. Wspomniane w temacie znaki informują nas jak pisałem o tym, jak przebiega droga główna oraz o tym, że mamy skrzyżowanie.
    Tak więc jadąc prosto, kierunkowskazu nie włączamy, bo nie zmieniamy kierunku jazdy. A to, że zjeżdżamy z drogi głównej na podporządkowaną czy z podporządkowanej na główną w tym temacie nie ma znaczenia, bo to jest kwesta udzielania pierwszeństwa przejazdu. Natomiast jadąc w lewo włączamy lewy kierunek, a w prawo prawy. I myślę, że kąt skrętu nie ma znaczenia. Jak znak pokazuje, że droga prowadzi prosto i w lewo, to wiadomo o co chodzi. Kwesta instynktu i inteligencji :)
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 15580
    Zdjęcia: 1185
    Rejestracja: 12 Gru 2006, 15:25
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    Re: jeszcze bardziej problematyczny t6a

    15 Sie 2019, 20:28

    Ja zrozumiałem, ale reszta chyba nie do końca - pas może być powykręcany nie wiadomo jak, być obok 50 innych pasów, ale jeżeli cały czas jedziemy tym samym nie zmieniając na drogę, która ten pas przecina to jedziemy "prosto".

    W przypadku skrzyżowania (wtedy włączamy kierunkowskaz) wchodzimy już na inny pas, który się przecina lub zostają na tym samym pasie - jedziemy prosto zupełnie jak tutaj.
    Marcel2727
    Początkujący
     
    Posty: 52
    Rejestracja: 05 Sie 2019, 07:48

    Re: jeszcze bardziej problematyczny t6a

    15 Sie 2019, 21:33

    Też nie zrozumiałeś do końca. Zmiana pasa ruchu to co innego, a zmiana kierunku jazdy to co innego. Ale w obu przypadkach należy włączyć kierunkowskaz.
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 15580
    Zdjęcia: 1185
    Rejestracja: 12 Gru 2006, 15:25
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    Re: jeszcze bardziej problematyczny t6a

    15 Sie 2019, 22:25

    MotoAlbercik napisał(a):Zmiana pasa ruchu to co innego, a zmiana kierunku jazdy to co innego. Ale w obu przypadkach należy włączyć kierunkowskaz.
    no własnie i teraz sam sobie zaprzeczałeś :ok:
    Kao
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 8939
    Rejestracja: 03 Sty 2017, 19:15
    Miejscowość: Francja
    Przebieg/rok: 40tys. km
    Auto: Jaguar X-type, e36 Cabrio, ML
    Silnik: 2.0 D, 2.0, 2.7

    Re: jeszcze bardziej problematyczny t6a

    16 Sie 2019, 20:30

    Kao napisał(a):no własnie i teraz sam sobie zaprzeczałeś :ok:

    W czym sobie zaprzeczyłem? Bo nie skumałem :no:
    Zmiana pasa ruchu i zmiana kierunku jazdy, to dwie różne rzeczy. Zmieniając kierunek jazdy, nie koniecznie zmieniasz pas ruchu. I odwrotnie. Ale zarówno przy zmianie pasa jak i zmianie kierunku jazdy należy włączyć kierunkowskaz.
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 15580
    Zdjęcia: 1185
    Rejestracja: 12 Gru 2006, 15:25
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000

    Re: jeszcze bardziej problematyczny t6a

    17 Sie 2019, 15:10

    Odpowiedź jest jednak inna niż myślałem:

    Jeżdżąc pogrubioną linią włączamy (w zależności, w którym kierunku skręca) lewy lub prawy, a z pogrubionej na cienką nic, bo jedziemy prosto.
    Marcel2727
    Początkujący
     
    Posty: 52
    Rejestracja: 05 Sie 2019, 07:48

    Re: jeszcze bardziej problematyczny t6a

    17 Sie 2019, 19:45

    Marcel2727 napisał(a):Jeżdżąc pogrubioną linią włączamy (w zależności, w którym kierunku skręca) lewy lub prawy, a z pogrubionej na cienką nic, bo jedziemy prosto.

    Jadąc z góry w dół Twojego rysunku drogą główna trzeba włączyć kierunkowskaz? Skąd ta informacja?
    Gradory
    Aktywny
     
    Posty: 420
    Zdjęcia: 8
    Rejestracja: 03 Wrz 2018, 21:56
    Przebieg/rok: 15tys. km
    Auto: Opel Astra K
    Silnik: 1.6 Turbo 200 KM
    Paliwo: Benzyna
    Typ: Hatchback
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2018

    Re: jeszcze bardziej problematyczny t6a

    17 Sie 2019, 20:26

    Panowie - żeby było jasne - jadąc od dołu prosto, NIE ZMIENIAMY kierunku jazdy, więc kierunkowskazu nie włączamy. Jadąc od dołu w lewo, zmieniamy kierunek jazdy ( skręcamy w lewo na tym skrzyżowaniu ) więc włączamy lewy kierunkowskaz. Jadąc od góry skręcając w lewo ( czyli jadąc drogą z pierwszeństwem ) włączamy prawy kierunkowskaz, a jadąc od góry i wjeżdżając na drogę podpoprządkowaną włączamy lewy kierunkowskaz.
    To, czy droga jest zaznaczona na znaku grubą czy cienką linią, nie ma znaczenia. Jest to tylko informacja, jak przebiega przez to skrzyżowanie droga z pierwszeństwem. Ale mimo, że się jedzie drogą z pierwszeństwem, jak się zmienia kierunek jazdy, należy włączyć kierunkowskaz. Wszak jesteśmy na skrzyżowaniu.
    Gdyby był tylko zakręt i nie było tej drogi podporządkowanej z lewej strony, wtedy kierunkowskaz nie jest wymagany.
    Mam nadzieję,m że wszystko jasne.
    MotoAlbercik
    Moderator
    Awatar użytkownika
     
    Posty: 15580
    Zdjęcia: 1185
    Rejestracja: 12 Gru 2006, 15:25
    Miejscowość: Tychy
    Auto: Jeep Grand Cherokee WJ QD HQ
    Silnik: 4,7 ccm3 253 KM
    Paliwo: Benzyna + LPG
    Typ: Terenowy
    Skrzynia biegów: Automatyczna
    Rok produkcji: 2000