Kierowcy groźniejsi od piorunów w czasie buży

Kierowcy groźniejsi od piorunów w czasie buży

27 Maj 2018, 14:24

W czasie burzy wielu kierowców najbardziej obawia się wyładowań elektrycznych, choć tak naprawdę dużo większe zagrożenie stanowią nieprzewidywalne zachowania innych uczestników ruchu oraz kiepska widoczność, silny wiatr i mokra nawierzchnia drogi.

Ulewny deszcz, uderzenia piorunów, a czasem także grad – wszystkie te czynniki są odpowiedzialne za pogorszenie warunków do jazdy, a dodatkowo sprzyjają nieprzemyślanym zachowaniom wielu kierowców. Uciekając przed burzą, często nie zachowują oni należytej ostrożności i podejmują decyzje, które mogą okazać się fatalne w skutkach, np. zatrzymują się na jednym z pasów ruchu na autostradzie chroniąc się pod wiaduktem. A jak powinien postępować kierowca podczas burzy?
Image Jeśli możesz, zatrzymaj auto w bezpiecznym miejscu
W czasie burzy lepiej unikać jazdy samochodem, ale często zmiana pogody zaskakuje nas już w drodze. Gdy tak się stanie, najlepiej zatrzymać się w bezpiecznym miejscu i przeczekać nawałnicę. "Jeśli w pobliżu nie ma parkingu, można zatrzymać się na poboczu drogi. W miarę możliwości wybierzmy pobocze utwardzone, ponieważ nie grożą nam wtedy problemy z wyjechaniem. Na autostradzie do zatrzymania auta w szczególnych wypadkach służy zaś wyłącznie pas awaryjny. Zatrzymanie się na jednym z pasów ruchu grozi karambolem. Pamiętajmy również o włączeniu świateł awaryjnych mówi Zbigniew Weseli, dyrektor Szkoły Bezpiecznej Jazdy Renault.

Warto pamiętać, że zamknięty samochód to w czasie burzy dość bezpieczne miejsce. Oczywiście jak nie stoimy w pobliżu np. wysokich drzew. Na wszelki wypadek po zatrzymaniu auta nie należy jednak dotykać żadnych metalowych przedmiotów – najlepiej zdjąć nogi z pedałów, położyć dłonie na kolanach i spokojnie poczekać.

Zachowaj odstęp
Ulewny deszcz oznacza ograniczoną widoczność oraz mokrą nawierzchnię drogi. Dlatego jeśli prowadzimy auto w takich warunkach, należy zachować odpowiednio duży odstęp od innych uczestników ruchu. Powinien on uwzględniać wydłużoną drogę hamowania. Przykładowo przy prędkości 80 km/h na suchym asfalcie może ona wynieść ok. 60 m, ale na mokrej nawierzchni - już 90 m.

Uwaga, kałuża!
W czasie burzy oraz wkrótce po niej należy uważać również na kałuże. Jeśli wjedziemy w wodę ze zbyt dużą prędkością, grozi nam poślizg i utrata kontroli nad pojazdem. Pamiętajmy również, że nie wiemy, co kryje się pod wodą, a wjechanie w głęboką dziurę może prowadzić do uszkodzenia samochodu.

Aby ograniczyć ryzyko uszkodzenia auta, kiedy wjeżdżamy w kałużę, powinniśmy maksymalnie zwolnić i zdjąć nogę z hamulca. Podczas hamowania przednie amortyzatory są ugięte i nie spełniają swojego zadania. Jeśli fragment jezdni przykryty wodą jest uszkodzony, to energia uderzenia przenosi się na zawieszenie i koła samochodu, Warto też wcisnąć sprzęgło jeżeli mamy manualną skrzynię biegów w celu ochrony skrzyni biegów i silnika.

źródło: Szkoła Bezpiecznej Jazdy Renault
Redakcja
Forum Samochodowe
Redakcja
Redakcja
Awatar użytkownika
 
Posty: 2629
Zdjęcia: 9598
Rejestracja: 18 Cze 2012, 13:53
Prawo jazdy od: 12 03 1998
Auto: Audi A4 B6

Re: Kierowcy groźniejsi od piorunów w czasie buży

27 Maj 2018, 17:04

Redakcja napisał(a):buży
Nie jestem alfą i omegą ale moze jednak"burzy" :P
Co bys nie robił,jak byś nie robił i tak piekło i tak piekło.
Nie odpowiadam na PW.
Migi60
Forumowicz VIP
 
Posty: 5498
Rejestracja: 09 Mar 2010, 21:16
Miejscowość: Polska
Prawo jazdy od: 10 07 1979
Auto: OPEL CORSA
Silnik: 60KM
Paliwo: Benzyna
Typ: Hatchback
Skrzynia biegów: Manualna
Rok produkcji: 2014
  • Ciekawe publikacje motoryzacyjne

    IF gold award nagroda stylistyczna dla Audi A3 IF gold award nagroda stylistyczna dla Audi A3
    Najnowsza wersja Audi A3 została ponownie nagrodzona za nowoczesną stylistykę. W oczach jury przyznającego nagrody iF, zarówno wnętrze, jak i wygląd zewnętrzny tego kompaktowego modelu z Ingolstadt, wyznacza zupełnie ...
    Alfa Romeo 1600 Spider "Duetto", 1966 rok Alfa Romeo 1600 Spider "Duetto", 1966 rok
    1600 Spider "Duetto" zadebiutował w 1966 roku, prezentując się w oryginalnym i niekonwencjonalnym wzornictwie - dzieł Pininfarina - który wyraźnie odróżniał się od innych wersji z gamy Giulii, dzięki niskiemu ...

  •  
    • Skoda Fabia RS, wnętrze, DSG, łopatki przy kierownicy
      Porsche przepudowane na wóz bojowy, działka, karabiny, rakiety
      Prezentacja zawodników
      Infiniti fx37 - wygląd z przodu