Filtr cząstek stałych (ang. diesel particulate filter, DPF; fr. filtre à particules, FAP) – filtr montowany w układach wydechowych silników wysokoprężnych, oczyszczający gazy spalinowe z cząstek sadzy i popiołu. Stosowane od 1980 roku, a w silnikach samochodowych od 1996 roku. Ich wprowadzenie pozwoliło wyeliminować emisję czarnego dymu, charakterystycznego dla pojazdów z silnikami Diesla. Gromadzące się w filtrze cząstki sadzy powodują jego stopniowe zapychanie i utratę wydajności. W części pojazdów stosuje się filtry jednorazowe, wymagające wymiany po zapełnieniu filtra. Bardziej zaawansowanym rozwiązaniem jest samooczyszczanie filtra polegające na katalitycznym spalaniu sadzy po osiągnięciu przez filtr odpowiednio wysokiej temperatury (sadza spala się w temperaturze wyższej niż 600 st. Celsjusza). System ten nosi nazwę regeneracji pasywnej.
Regenracja pomaga jak jest przeprowadzaona poprawnie. Filtry DPF, FAP są płukane pod wysokim cisnieniem na specjalnych maszynach przez co ich sprawność może wrócić nawet do ponad 90%. Trzeba pamiętać że regeneracja więże się z wymontowaniem filtra na czas takiej operacji po czym konieczny jest ponowny montaż. Jeżeli filtr, a raczej jego wkład nie jest uszkodzny mechaniacznie to jak najbardziej warto zrobić taki zabieg.
Czy taka regeneracja DPF pomaga?